Mitä eroa kansilla???

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
rokki

Mitä eroa kansilla???

Viesti Kirjoittaja rokki »

Tuolla Lada-infon puolella on teknisissä tiedoissa kerrottu että 1500 ja 1600 koneissa on sama sylinterinkansi (21011-1003011-10) ja 1300 ja 1700 koneissa taas (2105-1003011), mitäs eroa noilla kansilla on, uskaltaako vaihtaa ristiin??? 8)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

1700 kannessa taitaa olla kovemmat puristukset, oisko ollut 9,3?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
rokki

Viesti Kirjoittaja rokki »

Mut 1300 koneessa sama kansi ja siinä silti vain 8.5 joten kaiketi puristusero tulee lohkon puolelta? 8)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Missäs siellä on muka väitetty että 1700 ja 1300 olisi sama kansi?

http://www.ladakerho.fi/info/muut/moottorit.htm#003
peurajussi

Viesti Kirjoittaja peurajussi »

noku 1300:sta on tehty remmillä ja ketjulla mut 1700:ssa on ruiskun kolot imukanavissa
rokki

Viesti Kirjoittaja rokki »

Tossa on väitetty http://www.ladakerho.fi/info/takaveto/2107.htm kun katsoo osanumerot. Onko imukanavissa jotkut kolot, toi ruiskuhan on kaasarin paikalla oleva sähköinen bensansyöttökone? 8)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

rokki kirjoitti:Mut 1300 koneessa sama kansi ja siinä silti vain 8.5 joten kaiketi puristusero tulee lohkon puolelta? 8)
Luonnollisesti, kun palotila on saman kokoinen, mutta iskutilavuus pienenmpi niin puristus suhde laskee...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
rokki

Viesti Kirjoittaja rokki »

Mut mitä eroa on 1500 ja 1700 kansilla ja jos puristusero niin onko muuta kuin korkeusero, eli saako 1500 kannesta laskemalla vastaavan? 8)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

rokki kirjoitti:Tossa on väitetty http://www.ladakerho.fi/info/takaveto/2107.htm kun katsoo osanumerot. Onko imukanavissa jotkut kolot, toi ruiskuhan on kaasarin paikalla oleva sähköinen bensansyöttökone? 8)
kyl tossa lukee 1700i kohdalla 21213-1003011 ja 1300S kohdalla 2105-1003011
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ladoissa tuo puristusero tulee männistä ja iskutilavuudesta, ainakin noissa vanhemmissa. Tämä 1700 hattu on vähän kummitus itseelleenkin koska en ole moista ikinä nähnyt, mutta kuulemma käy ristiin kaikkiin lohkoihin. Tuossa lie suurin ero on hydraulinen välyksen tasaus.

Virikäyttöön nuo vanhat kannet lie parempia koska ovat ilman noita hydrauliikkoja.

Rallimiehet varmaan tietäisivät parhaiten noista kannen höyläyksistä ja tuon 1700 kannen anatomiasta. Väittäisin että kestää kyllä laskea, jos ei älyttömyyksiin mennä. Mutta tosiaan mielummin palotiloihin kaivelisi lisätilaa venojen ympärille ja lohkosta pois siten että puristus tulisi fiksuksi.

Laskeskelin hieman arvailluilla arvoilla noille koneille (siis 1,6 ja 1,7): Pelkkä porauksen suurennus nostaa puritussuhteen tuon 16-satasen 8,5:stä noin 9:ään. Eli tuo 0,3 tulee jostain muusta erosta sitten. Männät, palotilat vai mäntä-kansi välys? Kansipahvikin tekee nopeasti tuon verran.
Vauhdin tae - alamäki
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

1.7 kansi on 1.8mm matalampi suoraan verrattuna näihin ns. vanhan mallin kansiin. Valmistenumerossa ero kuten myöskin valussa eli jos ja kun itse virittäisin näitä niin valintani on ehdottomasti suoraan 1.7 kansi sillä se kestää satavarmasti laskea enemmän kuin nämä vanhemmat kansityypit joita pitää vahvikehitsata etteivät ala myötämään kun puristussuhdetta ja painetta nostetaan oikein sitä tehden. Näissä 1.7 kansissa on siis tämä vahvistus tehty jo tehtaalta lähtiessä eli tämä hitsailu ja muu kötöstely jää pois ja voi ihan koko tarmollaan keskittyä hankaamaan ne kanavat puhki tai vähintäänkin alkuperäistä huonommin virtaavaksi.

Ainoa heikkous hommassa on 1.7 kansien saatavuus mutta kyllä niitäkin alkaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän tuolla maailmalla kiertämään.

Ja ko kansi on siis ihan bolt-on vaikka 1.2 lohkoon.

1.7 koneissa on männän päässä kuppia eli syvennystä 12ml ja mäntä jää lohkonpinnan tason alle millin. Eli tämä tarkentanee noita laskelmia.
rokki

Viesti Kirjoittaja rokki »

Anteksi lukihäriöni... :oops: Tottunut osissa katselemaan vaan noita viimeisiä numeroita. Ok, eli täytyy avartaa sen verran varovasti ettei mene puhki. :lol:
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Puristussuhteen nousun vaikutus on sama kuin hankaa 1.2 kannesta tuon 1.8mm pois. Kuutiotilavuuden nousu on aiheuttanut tämän 1.7 korkeamman puristussuhteen jota myötävaikuttaa myös männän ja lohkonpinnan välinen matka eli 1.5 koneessa se on 1.8mm kun taas 1.7 padassa enää milli (1mm). Männän päässä edellyttäen että siellä on omat mäntänsä kuoppaa on aiemmin mainittu 12ml. Eli summa miinustamum tässä teille tietoa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

nämä pöhön jutut pitäisi nyt takoa takaraivoon, kun jatkuvasti noitten kansien sopivuutta kysellään, mitää venäläistä lähdeteosta en asialle ole löytänyt ja taitanee pöhön tietämyskin pohjautua pitkälti omiin kokemuksiin, mutta eihän se asiaa huononna
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

http://koti.mbnet.fi/t-5/1200vs1700.JPG
Ylhäällä 1700 alhaalla se vanhempi...
Vastaa Viestiin