Tuomas kirjoitti:On niitä katalysaattoreita jotka toimii ilman lambda-ohjaustakin, kuten hapetuskatalysaattori, eli se lm:n päätöksessä mainittu "sopiva" siis olisi tässä tapauksessa vaikka sellainen.
Tarkoitettu tosin etupäässä diesel-moottoreihin eikä puhdista typen oksideja lainkaan, toki hiilivetyjä ja häkää saadaan moisella vähennettyä. Kolmitoimikatalysaattroin hyvä puoli on juuri tuo, että se poistaa yli 90% tuota NOx:ia. Tuo olisi se ainoa järkevä jotenkin toimiva katti kaasutinmoottoriin. Missä hinnoissa lie pyörivät..?
Tuomas kirjoitti:
Kyllä sen katalysaattorin pitäisi toimiakin. Voi olla että päästöt vähenevät ilman kattiakin, tai voi olla olemattakin, mutta jos kattia halutaan, niin kyllä siinä halutaan sitä katin puhdistusominaisuutta eikä pelkkää mokkulaa putkeen. Ei se katin olemassaoloa haluavan pykälän kirjainkaan täyty tyhjällä putkella, koska pullistus putkessa ei ole katalysaattori vaikka siltä näyttäisikin.
Kyllä se läpi menee vaikka olisi katin sisällä suora putki kun eivät sen toimintaa mitenkään tarkista, mutta kyllä sen kuuluu toimia.
Sitähän tuolla pykälällä on yritettty hakea että ympäristörikolliset vähenisivät, mutta tuo toteutus on huono ja jäänyt melko keskeneräiseksi. Käytännön ajatuksena tuossa ei kyllä ole mitään järkeä, kohta varmaan keksivät että pitää täyttää vähäpäästöisen arvot aina kun kone vaihdetaan
Mielestäni jos käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset täyttyvät niin silloin auto on laillinen, kattia tai ei. Jos omatunto soimaa niin sitten rakentamaan vaan oikeasti vähäpäästöistä.