Kyllä tuo pitänee paikkansa. Tehtaalta lähtiessä mittarit on kalibroitu ensiasennusrenkaille jollekin nopeudella. Todellisuudessahan poikkeama ei ole aina prosentteinekaan aivan sama joka nopeudessa.Idän Ihme 1 kirjoitti:Muistaakseni laki sanoo, ettei nopeusmittari saa näyttää yhtään liikaa, mutta 10%(?) liian vähän kyllä.. siis näin ihan mutuna.
Tällä hetkellä ei liene oikein hyvää tarkastusmenetelmää. Helpoin konsti lienee auton ajaminen tutkaan. Kuitenkin täysin oikean nopeuden pitäminen juuri mittauspisteessä onnistunee vain vakionopeudensäätimellä. Jokainen, joka on ajanut numeronäyttöisellä nopeusmittarilla varustettua autoa, tietää, miten vaikeaa auton nopeus on pitää jonain tiettynä.Ladafarmari-Jussi kirjoitti:koskakohan tulee katsastukseen pakollinen nopeusmittarin heittotesti, eli jos nopeusnäyttämä poikkeaa liikaa niin hylky tulee, niin ja luonnollisesti katsastusten hinnat taas nousee jonkun 10 euroa
Tästähän on puhuttu aikaisemminkin, että renkaan kehän mittaa muuttamalla muutetaan myös nopeusmittarin heittoa. Isommolla kehällä pyörä pyörii samalla matkalla hitaammin ja pienemmällä nopeammin.
Aikoinaan noppeusmittarin ei edes tarvinut toimia katsastuksessa. Se oli vain apuväline. Tuolloin lähdettiin siitä ajatuksesta, että kuljettajan on pystyttävä arvioimaan auton nopeus ilman mittaria. Mittari peitettynä ajo taitaa kuulua vieläkin ajotaitokilpailujen kokeisiin.