Joo evo2 kaivo oikeen merkin esille, helppoa eikös?
Volvon valppi ois muuten natsannu kuvaukseen mutta pulttijako ei enää pysyis samana, Rockyssä taas ois pulttijako sama mutta ne levyt siellä edessä...
Rockyn akselit ois yks hyvä vaihtoehto ajatellen:
-raideleveys pysyy sallituissa
-jarruja ei tarvis muuttaa kun painoluokka samaa kuin Nivassa
-kestää 33" ainakin nätillä ajolla
Mutta sitten... murros ja vetarit maksaa maltaita ja niitä daihatsun osia on vähän hankalasti saatavilla ilmeisesti! Toisekseen voi tulla hylkimisilmiöitä kun rupee Jaappanin akselia sovittaan Nivaan

Joo arvotukset sikseen ja asiaan, tää on kummiskin semmonen operaatio jota ei kovin moni lähde tekeen, ainakaan leimalle asti.
Pari kuvatusta:
Tuosta pääsee vertaamaan noita raideleveyksiä, UAZ:n akseli on juuri sopivan kokoinen koska sen leveys ei muutu yli 100mm ja kun katsastuksessa käytetään vannetta joka levittää sisäänpäin esim. Vitaran vanne niin Nivan koriakaan ei tarvitse levittää yli 100mm.
UAZ.n akseleissa on 4,625 välitys ja esim. mulla on tällä hetkellä 4,3 välitykset joten parempaan suuntaan mennään siinäkin kun mahollisimman hiljaista ryömimisnopeutta tavoitellaan.
Ton muutoksen saattaisi saada meneen läpi noilla UAZ:n omilla jarruilla koska kyseinen auto painaa enemmän kuin Niva mutta samantien siihen rakentaa levyt eteen ja taakse niin pääsee siitä jatkuvasta rumpujarrujen aukasu-pesu-huuhtelu operaatiosta.
Eteen Nivan levy ja satula ja taakse Nivan levy ja esim. Fiat 124 satula
Ohjaussimpukka ja ohjausvarret sovelletaan myös UAZ:sta koska UAZ on yksi harvoista rungollisista maastureista jossa simpukka on rungon sisäpuolella ja ohjaustehostin paketti BOLT-ON UAZ:iin maksaa Virossa vain 500€
Tukivarret joko mallia RangeRover/Tojota LJ tai sit niinkuin itse olen sen suunnitellut vahvistetuilla ja modatuilla Lada tukivarsilla eli nelilinkkituenta.
Jousi- ja iskaritornit tietenkin puhkastaan konehuoneen puolelle jolloin saadaan maximi liikerata mahdolliseksi ja korkeussäädettävä alusta.
Uazeilla ajetaan useesti 33" renkailla eikä juurikaan ole vetareita/murroksia rikkoontunut, jotkut ajaa jopa 38" renkailla mutta Nivan kohdalla tuo 33" rupee oleen jo maximi rengas joka siellä mahtuu pyöriin ilman että repii koria ihan palasiks.
Ainoo ongelmakohta tuossa on toi etuakseli, niinkuin näkyy niin UAZ:ssa tuo etumurikka on tuolla repsikan laidassa ja Nivassa se saisi olla ihan keskellä tai hieman kuskinlaidassa. Jos onni on oikein myötä niin tuosta saattaa selvitä niin pienellä työllä että vaihtaa vaan akseliputket ja vetarit päikseen jolloin murikka siirtyy kuskinlaitaan ja tällöin kartaani tulee hieman paremmassa kulmassa kun käytetään Nivan omaa jakolaatikkoa!!