ladaan "kunnon" alusta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Vakaaja.

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jos nyt tollasen vakaajan välttämättä haluatte rakennella niin helppointahan se on tehdä jostakin valmiista.

Helpoiten saatavilla ladapiireissä on tietysti ladan oma etuvakaaja.

Kiinnittää sen akselin alapuolelle suurinpiirtein samoista kohdista kuin edessä on kiinni korissa, muotoilee vaikka niitä korikiinnikeitä ja hitsaa kiinni (maavara pienenee).

Leveyden takia tuosta voi päitä joutua kaventamaan eli pillillä lämpöä ja taivuttamaan.

Vakaajan päähän hitsataan korikiinnitystä varten latta jossa reikiä katso kuvaa:

http://www.surffi.net/~minnak/vakaaja.jpg

Alhaalla ohut viiva vakaaja johon hitsattu punainen latta jossa reikiä.

Ylhäällä oleva paksu musta viiva on auton runko ja punainen paksu viiva on korikiinnityspiste mihin voi myös tehdä useita reikiä.

Yksi vaihtoehto välitangoksi on takavetoisen lyhyt takatukivarsi. Sitä pitä kuitenkin lyhentää, mutta mitta selviää vasta rakentaessa mutta melko lyhyt se saa olla 10-15cm.

Tällänen idea tänään :lol:
EK

Viesti Kirjoittaja EK »

se vakaaja mikä argentassa on, ei tule koriin lainkaan kiinni. Se on kiinni ainoastaan alatukivarsista, kummastakin kahdesta kohtaa. Taunuksen takavakaaja toimii samalla periaatteella ja on mitoiltaan lähes sama, vähän kapeampi. Sellaisen vois yrittää pultata jollain pannoilla tai vastaavilla pitkittäistukivarsiin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

tyhmä kommennti väliin

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tarviiko jäykkä taka-akseli mitään vakaaja tankoa, koko akselihan jo ajaa saman asian?? Tollaset erillis jousitetut takapäät on eri juttu.... :oops:
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Kyllähän noita vakaajia on jäykkien taka-akselien kanssa käytetty. Yleensä ainakin tehdasasennuksissa on toteutettu juurikin niin, että vakaaja on kiinni vain molemmissa alatukivarsissa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Vakaajan toiminta

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jes, vakioautoissa ne on nimenomaan noissa tukivarsissa kiinni helpomman auton kasaamisen takia. Tällöin ne voi kasata valmiiksi vaikka jossain muualla ja yleensä se vakaaja on jonkin "gt" mallin erikoisvaruste ja sitä varten ei ole tarvinnut tehdä korikiinnikettä.

Mutta saadakseen kunnollisen vakaajan sen varsi ei saa missään nimessä olla niin pitkä kuten tuo alempi tukivarsi on. Ylempään se olisi toiminnan kannalta parempi laittaa, mutta hyvä se ei silti olisi. Lisäksi noissa tukivarsiin kiinnitettävissä on se ongelma että ne kuluttaa tukivarsien kumit väljiksi ja se huonontaa ajettavuutta nopesti.

Mutta suosittelen kuitenkin ennen takavakaajan rakentelua muuttamaan etupään vakaajan kunnolliseksi, sen toiminta nimittäin on surkea!

Lada-Jussi: Eihän tuossa jäykässä akselissa ole mitään elementtiä mikä estäisi korin kallistumisen akseliin nähden, tästä syystä vakaajaa sinne varmaan halutaan.

Pyörät kuitenkin pysyy maassa paremmin ilman vakaajaa ja vakaajan kanssa ladan takapää pitää entistäkin huonommin eli luistot on vieläkin hätäisempiä.
suutari

Viesti Kirjoittaja suutari »

hommahan on niin ettei sitä kannata hitsailla ja taivutella pillillä. Tuo reikä latan hitsaus on sinällään toimiva idea, mutta rakenteesta tulee lähes staattisesti jäykkä rakenne latan kohdalta joten säätöä sillä et saa aikaan-->joustaa vasta siitä latan päästä tuo vakaaja ja siihen tulee myös rasitus maksimi + hitsatessa jännitykset joten särövaara on ilmeinen. Samoin lämmittäessä menee siitä lämpökäsittelyt vituiks jtoen ei kannata. Helpoin on kiinnittää se parilla pannalla per puoli ja sellasilla jotta akselin puoleista pannan kiinnitys kohtaa voi siirtää vakaajassa. Eli toisin sanoen saadaan "jousto matkaa" lyhennettyä tai pidennettyä. Tämmöstä tällä kertaa :)
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Omaan ladaan piti laittaa takavakaaja. Etuvakaajan vaihdon jälkeen (mirkusta) ja etujousien vaihdon jälkeen (audi 100) muuttui todella aliohjaavaksi. Takana on nyt mk1 escortin etuvakaaja taka-akselin takapuolella ja toimii kohtuullisesti.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Vääntö vakaajassa

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Suutari:
Vakiovakaajan joustohan tapahtuu pääosin vääntösauvana pitkältä osalta eikä taivuttamalla tukivarren kiinnitysosalta, tämän takia on oleellista saada muutenkin joustaminen pois taivutetusta osasta.

Kun siirretään varren kiinnityspistettä kauemmaksi niin vakaaja löysenee (pienempi kiertoliike) ja kun viedään lähemmäksi se tiukentuu(suurempi kiertoliike).

Sopivilla lämmitys/jäähdytys sekvensseillä saadaan kestokin pysymään lähes alkuperäistä vastaavana.

Säädettävissä vakaajissa taasen on "jäykkä" väliputki ja päässä käännettävä "lehtijousi" jonka asennolla säädetään vakaajan jäykkyys.

Ainakin radalla on melko yleisesti käytössä vakiovakaajaan hitsattu latta ja kivasti ne näyttää kestävän.


mijajo:
Mitä taasen tulee tuon etupään pidon katoamiseen niin se johtuu pelkästään liian jäykistä etujousista. Olet todennäköisesti tehnyt kovan alustan pelkillä etupään jousilla? Löysempi jousi ja kunnon iskunvaimennin olisi parempi vaihtoehto ja tietysti takapään jousia/iskareita pitäisi tiukentaa samassa suhteessa kuin etupäätäkin. Tuolla takavakaajalla saat tietysti takapään pidon heikennettyä.
Koska autosi on muuttunut aliohjaavaksi olet menettänyt etupään pidosta jo merkittävän osan ja kun olet lisännyt takvakaajan niin olet saanut takapäänkin pidon heikentymään. Eli todennäköisesti alustamuutostesi jälkeen lopputulos on hiemankin epätasaisella alustalla heikompi kuin alkuperäinen.
suutari

Viesti Kirjoittaja suutari »

joo..oli ajatuskatko ;). ei miettiny taas tarpeeks pitkälle. Noinhan se onkin. Tuli vaan ajateltua sitä pitkittäistä osaa..reagtio tangon tavoin..Mutta aika velho saat olla jos jaksat rueta niitä vakaajia lämpökäsittelemään. Varsinkin kun hitsaus kohta pitäisi ensin normalisoida (ja sitä myöten koko vakaaja jotta vältetään raerajoja)eikä silläkään saada täysin homogeeniseksi tuota hitsauskohtaa. Ite en ainakaan viittis vaivautua vaikka konetekniikkaa luenkin ja varmasti löytyy ohjeetkin jousen lämpökäsittelyyn...vaan kysehän ei ole siitä ettei voisi kestää, varmasti kestääkin kuten fiatin männät joihin täyte hitsataan kamaa jokkis käyttöön yms. Kyse on vaan siitä ettei missään nimessä voi laadusta puhua tai metallurgisesti oikeista toiminta tavoista. Toimivuus onkin sitten eri asia ja kelpaa mulle tollanen lattavakaaja jos kestää esim. vuoden kun auton hintakin on n. 200e ;)...eri asia siten viitiskö joku laittaa tollasta tuotanto autoon valmistusteknisesti. Kaikki on suhteellista :D sen aina unohtaa vaan joskus..tieto lisää tuskaa..
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Senkin takia tuo kestää ihan kohtuuhyvin kun sitä ei hitsaa ympäri vaan vetää sen pitkittäin kiinni ja silloinhan se vakaaja rauta ei karkene läpi, pääosin vain pinnasta?

Jos sen hieman vahvemmaksi vielä haluaa niin käsittääkseni huomattavasti parempi tulee kun kuumentaa sen kunnolla ja antaa jäähtyä esim eristeiden välissä?

Nimenomaan kun tuollasen tekee niin se kestää todennäköisesti useamman vuoden normaalikäytössä ja mikäli hajoaa niin tekee uuden...

Lisäksi ajomäärät laitteissa mihin tuollasta tekee on luultavammin aika pieniä niin keston luulisi olevan hyvä.

Mutta Ladan vakaajan perustoiminnan parantamisella pitäisi saada jo huima parannus => kovat puslat kiinnikekohtiin niin johan paranee huomattavasti.
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Jankos:
Ei niissä etujousissa ole langanvahvuus kuin 0,7mm paksumpi kuin alkuperäisissä, nousun ollessa sama. Pituus on noin 50mm lyhempi. Iskareina on kyb:in gas a just. Tuo aliohjaavuus taitaa johtua jäykästä etuvakaajasta (4mm alkuperäistä paksumpi). Eihän tuo takavakaaja taida vetopitoa huonontaa? Ainoastaan sivuttaispitoa (takana iskarina on sitten ihan peruskaasu kyb). Kyllä tuo on sorallakin alkuperäistä parempi (talvella en edes aja ladalla). Ainoa ongelma on lukon puute. Märällä asfaltilla sisempi pyörä kevenee ja alkaa luistamaan.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Lyhempi jousi

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Paksumpi lanka ja lyhennetty tekee siitä paljon jäykemmän kuin alkuperäinen oli. Mikäli olisit vain lyhentänyt alkuperäistä niin siitäkin olisi tullut jäykempi.

Syy miksi etupään pito heikkeni on juurikin iskarissa, jäykällä jousella ja huonolla vaimennuksella rengas irtoaa heti pienestäkin töyssystä tiestä.

Nyt alkaa loma, 1½ viikkoa pois koneen äärestä.
Vastaa Viestiin