Tässä ne nyt on, värikuvin varustettuna. Eli näin teet 2" putken Ladaan.
Projektina pakoputki
Ladan 2105/2107 pakoputken kasausohjeet
Ladan 2105/2107 pakoputken kasausohjeet
Matti / Ladidos Tampere
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
BMW E28 520i '83 > 21043 '91 > 21073-40 '95 + Chrysler Stratus '96 + Dodge Caravan '89 + 2108 '95 + ex-VW Golf '94 + ex-Ford Ka '09 + Saab 9-5 Aero '00
100-140 euroa putkeen... Ite tein vastaavan tosin ilman kattia 50- tai 60mm (ei muista tarkkaan) huonekaluputkesta, 3mm pellistä (laipat) ja VW Passatin -93 takapöntöstä (läpihengittävä ja oli jäänyt talliin pyörimään). Käytössä miggi ja kaasupillit, aikaa meni päivä ja budjetti about 30e. Kalleinta oli tiivistepahvi jota tarvitsi kolmeen laippaan. Niin eivätkä äänet juurikaan alkuperäisestä muuttuneet.
Minkälaista tuo tiivistepahvi on jota käytit? Ilmeisesti kestää suuria lämpötiloja, saako ihan tarvikeliikkeestä? Itse olen asentamassa Ladaan peltisarjaa/putkistoa, mutta siinä on 2-osainen alkuputki, ja siihen putkien liitoskohtaan pitäisi saada tiiviste. Tiiviste olisi saman muotoinen kuin vakio pakosarjan ja etuputken väliin tulee, mutta tuohon ei käy vakio tiiviste kun laippa on eri kokoinen. Eli pitäisi itse se tehdä jostain tuollaisesta pahvista. Vaan kestääkö mikään tiivistepahvi tuossa paikassa, alkuperäinen tiivistehän tuossa kohdin on metallia.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Sellaista n.3mm paksua punaruskeaa pahvin tapaista, ennen oli asbestia ja todella hyvää, nyt jotain muuta eikä niin hyvää. Löytyy ihan tarvikeliikkeistä. Itsellä ensimmäinen laippa peltisarjan jälkeen n. 70cm kannesta (pakokanavaa pitkin mitattuna) ja siinä ainakin kestää. Itse laitoin laippoihin tiivisteet holtsin gum gumin (tjsp) kanssa, eli sellaisen massan mikä tarkoitettu pakoputkistojen paikkaamiseen, minkäänlaisia tiiveysongelmia ei ole ollut.
Jos ei kestä niin ei muuta kuin paperista malli millainen pitäisi olla esim. paikallisesta autotarvikkeesta arpomaan minkä auton tiivisteestä saisi tehtyä. Jos pakoputkisto tehdastekoinen niin valmistajaltakin voi tiivisteitä kysellä.
Jos ei kestä niin ei muuta kuin paperista malli millainen pitäisi olla esim. paikallisesta autotarvikkeesta arpomaan minkä auton tiivisteestä saisi tehtyä. Jos pakoputkisto tehdastekoinen niin valmistajaltakin voi tiivisteitä kysellä.