Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Arska tehtaalta

Re: Saabin jouset

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Jyrki-boy kirjoitti:Saabin takajousta saa kolmella eri jäykkyydellä. Huomioikaa tahdottu jäykkyys ostaessanne jousta. Muuten saattaa mennä ketuiksi. Itse ostin keskimmäisen version. Tulevat joskus paikoilleen. Sitten siitä lisää.

Jyrki-boy
Keskijäykät täälläkin...
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Nuo W123 mersun jouset mitkä laitoin, tuntuu toimivan ihan ok. Pituutta noille tuli noin 310mm ja korotusta tuli noin 8cm. Ulosjousto kumeista otin pois 3 cm, peräpäätä nostin 55mm rautakiekoilla. Peräpää kanssa ihan ok, tosin ulosjousto on vielä saatava takaisin vähintäänkin alkuperäiseksi.

On muuten nuo insan saharat melkoisen hyvät pitämään, verrattuna alkuperäisiin renkaisiin :shock: . Eikä hintakaan ollut mahdoton.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

olisko tuosta Oulun INSA kaupasta tarkempaaa tietoa, esim mikä liike ;)
Avatar
Nerd-O
Viestit: 367
Liittynyt: 26.5.2005 22:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

Onko kukaan kokeillut niitä kaikkeista löysimpiä mersun jousia? Tarviikohan niitä pätkiä edes pahemmin, jos ne kerran joustaa ilmeisesti helpommin?

Pitäs kyllä tuohon omaankin Nivaan ostella nuo mersun jouset.. Mut ei vaan ole saanut aikaiseksi :oops:
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lada_VFTS kirjoitti:Nuo W123 mersun jouset mitkä laitoin, tuntuu toimivan ihan ok. Pituutta noille tuli noin 310mm ja korotusta tuli noin 8cm. Ulosjousto kumeista otin pois 3 cm, peräpäätä nostin 55mm rautakiekoilla. Peräpää kanssa ihan ok, tosin ulosjousto on vielä saatava takaisin vähintäänkin alkuperäiseksi.
Leikkaa vaan sitä sisäänjoustokumiakin pois niin paljon kun on varaa ennenkun rengas nappaa kiinni kaariin, siellä etupäässä ei o ikinä liikaa joustoo!!!

Saatko otettua kuvaa siitä etupäästä?? Lähinnä alatukivarsien asento akseliputkeen nähden kiinnostaa.
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Joustimet

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Varaosaliikkeestä löytyy, tai ainakin pitäisi löytyä, Koivusen maahantuomien jousien luettelo. Muistaakseni, jos jouselle pituutta ja herkkyyttä etsitään, niin jossain Saab 9000 mallissa on vietereillä mittaa aika komiasti. Että eikun etsimään.

Sain Nivan pyrstöpään tukivarret kohdilleen. Kävin hiukan tutkailemassa, kuinka alusta pelaa. Ajelin pyöriä kivien päälle ja lopuksi toisen takapyörän lähes metriseen ojaan. Kaikki tennarit oli maassa ja pääsin pois tuosta lähes ristiriipunnasta. Täytyy sanoa, että ompa hyvä toimivuus vietereillä jo vakionakin.

Jyrki-boy
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Kuvia

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

KuvaTässä näkyy mun Nivan alatukivarren asento etuakseliin nähden ja korotusta tuli noin 60mm.Kääntyvyyttä rajoittamalla on uloimmat tumpit kestäneet.

Aika alhaalla on sulla Lada_VFTS keula ollut kun 80mm nousi.Ihan toi sun Niva on metsäkelpoisen näköinen.Ei kun kovaa ajoo :wink:
Viimeksi muokannut LENNY, 4.12.2005 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

LENNY kirjoitti:KuvaTässä näkyy mun Nivan alatukivarren asento etuakseliin nähden ja korotusta tuli noin 60mm.Kääntyvyyttä rajoittamalla on uloimmat tumpit kestäneet.

Aika olhaalla on sulla Lada_VFTS keula ollut kun 80mm nousi.Ihan toi sun Niva on metsäkelpoisen näköinen.Ei kun kovaa ajoo :wink:
Se oli alunperin ihan city maasturin näköinen laite :lol:. Nyt on jo vähän parempi korkeudeltaan. pitää tuota keulaa vielä vähän nostaa, samalla kun vaihtaa puslat alatukivarsiin.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Keula nousee myös ilman vieterien vaihtoa.

Laitoin tukivarren ja jousilevyn väliin isoja korialuslevyjä 20mm per pultti. Etupää nousi samanverran kuin saapin jousilla ja jousitus toimii hienosti.

Jousilevystä joutuu hieman modaamaan vakaajan kiinnikettä, mutta eihän se oo kiinni kuitenkaa kuin katsastuksessa (jos sielläkään).
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Jep,toimii noin hyvin.Tossa vaan kannattaa samalla säätää se lautanen suoraan,eli ei saman verran prikkoja joka pultin alle.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Mulla ollu jo pitkään jousilautaseen hitsattuna korokepalat niin että ulompien reikien kohdalla 20mm ja sisempien n.15mm. Vakaajaa ei ole.
Tossa lautasen nostossa tulee sellanen juttu että raidetangonpää saattaa hinkata kiinni lautasen reunaan max. sisäänjoustossa ja renkaat linkussa. Eipä toikaan mikään ongelma oo kun rälläköi lautaseen pienen loven tai sitten kääntää raidetangonpäät varren yläpuolelle mikä olis muutenkin hyvä tuunaus korotetussa keulassa.
Kannattaa tarkistaa noi päät jos laittaa korokepaloja lautasen alle!
Kuva
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Onkos kellään kokemuksia 5,375 perävälityksestä ja kitkalukosta Nivassa?
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Mites muuten ton ohjausiskarin kanssa, ootteko laittaneet?

Yritin kattella motonetistä muttei oikein löytyny. Eikä tohon viitti mitään 100€ Ranchoo investoida.

Meinas mennä viikonloppuna ranne pastaksi kun tökkäs penkkaan, sormethan siinä on myös vaarassa. Onneksi peukaloa EI pidetä ratin sisäkehällä ajaessa... eihän?
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Jep jep.. Toi on Nivan kans mettässä rymytessä just noin.Kannattaa pitää siitä ratista KIINNI,tai kohta on sormet niin ku nippu niitä.Itsellä kans ku alottelin,lipsahti jokusen kerran ja AUTS.. Jompikumpi fillari tökkää kiveen/kantoon tms. ni ratti menee kierroksen nanosekunnissa.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Vastaa Viestiin