ehkä kun pääsee projektissa siihen vaiheeseen, että tietää mistä kaikesta voi luopuafoma kirjoitti:http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic.php?t=9285 Sittenhän sul taitaa nuo löytyä?Lada-Jussi kirjoitti:Ostin sitten toisen 093 ruiskun, vähän kalliimpi, vähemmän ruosteinen, puolet vähempi ajettu, saman värinen, saman ikäinen, nyt sitten askartelemaan jos noista kahdesta samanlaisesta saisi yhden hyvän ja toimivan, toinen on sitten elimenluovuttaja.
Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
uudella päässyt jo parina päivän ongelmitta töihin, aina vähän uuden kanssa jännittää.
plussia ja miinuksia verrattuna edelliseen vähän halvempaan ruisku-samaraan:
PLUSSAT:
- ei hötkyile eikä töki kulku
- jarrut on tehokkaat
- kytimen laakeri ei ulvo
- vaihteita on helppo vaihtaa
- sisävalot toimii kaikki
- peruutusvalot toimii
- takalasin pesuri toimii
- moottorin lämpömittari toimii
- etu ja takaluukut ei murene käsiin
- käyttöohjekirja
- orkkistyökalut
- lisäjarruvalo
- valojen korkeussäätö toimii (ei edes tarvitsis toimia)
- kahdet avaimet
- konetilan valaistus
- kuskin vyön lukko ei tipu alas vyötä myöten
- ei omia jarruputki patentteja
MIINUKSET:
- venttiiilikoppa vuotaa öljyä
- etu jarru vähän laahaa (uudet palat)
- halvempi verhoilu, osin rikkikin
- ei valmiita stereon johtoja ja kaiuttimia
- ei kattoluukkua
- ei sävypeiliä
sinänsä nyt näyttää hyvältä, mutta aina näitten vanhojen raatojen kanssa saa olla varuillaan mitä tulee. ja onneksi noita monia varustepuutteita voi lainata vanhasta.
plussia ja miinuksia verrattuna edelliseen vähän halvempaan ruisku-samaraan:
PLUSSAT:
- ei hötkyile eikä töki kulku
- jarrut on tehokkaat
- kytimen laakeri ei ulvo
- vaihteita on helppo vaihtaa
- sisävalot toimii kaikki
- peruutusvalot toimii
- takalasin pesuri toimii
- moottorin lämpömittari toimii
- etu ja takaluukut ei murene käsiin
- käyttöohjekirja
- orkkistyökalut
- lisäjarruvalo
- valojen korkeussäätö toimii (ei edes tarvitsis toimia)
- kahdet avaimet
- konetilan valaistus
- kuskin vyön lukko ei tipu alas vyötä myöten
- ei omia jarruputki patentteja

MIINUKSET:
- venttiiilikoppa vuotaa öljyä
- etu jarru vähän laahaa (uudet palat)
- halvempi verhoilu, osin rikkikin
- ei valmiita stereon johtoja ja kaiuttimia
- ei kattoluukkua
- ei sävypeiliä
sinänsä nyt näyttää hyvältä, mutta aina näitten vanhojen raatojen kanssa saa olla varuillaan mitä tulee. ja onneksi noita monia varustepuutteita voi lainata vanhasta.

Olen tässä viimeisten viikkojen aikana ihmetellyt tuon tehokkaan perheautoni (1.3 Samara) reippaanlaista polttoaineen kulutusta ja moottorin kehnoa vetoa. Kaasarin puhdistamisen ja säätämisen jälkeen kulutus hieman putosi, mutta vetoja ei löytynyt. Sitten huomasin etujarrujen laahaavan melko voimakkaasti. Joten tänä iltana ryhdyin tuumasta toimeen: irroitin molemmat etujarrusatulat ja purin ne osiksi, minkä jälkeen huolellinen puhdistus + satulan hionta sisältä hienolla hiomapaperilla + osien puhdistus ja tämän jälkeen kasaus. Täytyy myöntää, että on taas mukava vaihteeksi ajaa tuollakin autolla! Tuntuu kuin auto kulkisi leijumalla, ei enää väkisin junnaamista.
P.S. Jussi, missä kunnossa tuossa varaosa-autossa on lokasuojat ja konepelti? Saavat olla ruostevikaisia jonkin verran.
P.S. Jussi, missä kunnossa tuossa varaosa-autossa on lokasuojat ja konepelti? Saavat olla ruostevikaisia jonkin verran.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
lokasuojat on aikalailla ehjät, konepelti on sen verran huonona että voisin siitä vaikka edullisesti luopuakin, etureuna on lähes täysin murusina, yksi pala siitä jo irtosi ja siinä on siis peukalonpään kokoinen ruostereikä.samara88 kirjoitti:missä kunnossa tuossa varaosa-autossa on lokasuojat ja konepelti? Saavat olla ruostevikaisia jonkin verran.

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
tänään sai uusi samara leiman ensi vuodelle, seuraava katsastus on vasta 15.3.2007, ei löytynyt huomautettavaa katsastuksessa. nyt jos joku haluaa ostaa hyvän samaran niin rutosti seteleitä mukaan ja tänne kaupoille (vielä kun toimii...)




Lähdin tuossa aamulla kouluun Samaralla ja mietin kotvasen ajettuani, kun ei tullut normaalin tavan mukaan lämmintä kabiiniin. Ajelin sitten kaikessa rauhassa ja lämmöt alkoivat nousta uhkaavasti. Käännyin takaisin kylälle päin ja kohta kuului TSUFF ja höyrypilvi tupsahti konepellin alta. Minä kädet täristen aukaisemaan konepeltiä ja mielessä pelko, että mitä kaikkea löytyykään. Yllätys oli suuri, ylävesiletku oli särkynyt. No, auto hinaamalla työpaikan pihaan ja äidin 110:llä kouluun.
Päivällä metsästin purkaamolta letkun ja löysinkin sen, pitkän etsimisen jälkeen. Maksoi peräti 5 €, minusta kohtuusumma. Sitten kun pääsin takaisin Sonkajärvelle, laitoin letkun särkyneen tilalle ja pakkasneste-vesi-seosta paisuntasäiliöön. Auto käyntiin ja seuraamaan tilannetta. Lämmöt nousivat taas korkealle ja lämmintä ei tullut sekä järjestelmässä oli reilusti ilmaa. Hetken päästä kokeilin alavesiletkua ja huomasin sen olevan kylmä. Kokeilin syyläriä ja tilanne sama, joten totesin touhun olevan turhaa sen hetkisissä olosuhteissa (-15 C). Auto lämpimään huoltohalliin ja huomenna kokeilemaan, josko nesteet lähtisivät liikkeelle syylärin mahdollisesti sulettua. Toivon ettei kansi ole haljennut...
Päivällä metsästin purkaamolta letkun ja löysinkin sen, pitkän etsimisen jälkeen. Maksoi peräti 5 €, minusta kohtuusumma. Sitten kun pääsin takaisin Sonkajärvelle, laitoin letkun särkyneen tilalle ja pakkasneste-vesi-seosta paisuntasäiliöön. Auto käyntiin ja seuraamaan tilannetta. Lämmöt nousivat taas korkealle ja lämmintä ei tullut sekä järjestelmässä oli reilusti ilmaa. Hetken päästä kokeilin alavesiletkua ja huomasin sen olevan kylmä. Kokeilin syyläriä ja tilanne sama, joten totesin touhun olevan turhaa sen hetkisissä olosuhteissa (-15 C). Auto lämpimään huoltohalliin ja huomenna kokeilemaan, josko nesteet lähtisivät liikkeelle syylärin mahdollisesti sulettua. Toivon ettei kansi ole haljennut...
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
No niin, taas on Rontti takaisin ajossa. Auto oli viime yön sulamassa lämpimässä huoltohallissa ja menin aamulla kokeilemaan, lähteekö nesteet kierrolle. Auto käyntiin ja hetken siinä käytyään, alkoi tulla lämmintä kojelaudan suuttimista. OK, nesteet olivat sulaneet ja lähtivät kierrolle. Siinä sitten vajutin järjestelmästä nesteitä pois ja laitoin uutta pakkasneste-vesi-seosta. Jos nyt ei enää jäätäisi tänä talvena.
Seuraavanlaisen huomion tein ajaessani: aikaisemmin lämmöt ovat nousseet mittarissa noin 90 kohdalle, nyt ne jäivät noin 75 - 80 välille. Särkyikö kansi vai polttiko kannentiivisteen?
Seuraavanlaisen huomion tein ajaessani: aikaisemmin lämmöt ovat nousseet mittarissa noin 90 kohdalle, nyt ne jäivät noin 75 - 80 välille. Särkyikö kansi vai polttiko kannentiivisteen?
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Ajaa huristelin tänään reilut 500 kilometriä alle 7 litran keskikulutuksella. En tiedä onko tuo nyt mikään uutinen, mutta tulokseen olin varsin tyytyväinen varsinkin kun en koko matkalla kulutusta mitenkään ajatellut. Jotenkin tuossa viisivaihteisessa loodassa tuntuu, että suunnittelu olisi jäänyt neloseen asti sillä vitosella tuntuu että saa olla jatkuvasti polkemassa kaasua jottei vauhti hiipuisi ja joutuu muutenkin olemaan paljon aktiivisempi kuin nelosella körötellessä ettei economy huuda keltaisella.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
jep, olen samaa mieltä Samaran vitosesta ja siksi en mielellään sitä käytä noissa ruiskuissakaan. Varsinaisiin kulutustesteihin en ole ryhtynyt verrattuna ajoon nelosella tai vitosella.sakke kirjoitti:Ajaa huristelin tänään reilut 500 kilometriä alle 7 litran keskikulutuksella. En tiedä onko tuo nyt mikään uutinen, mutta tulokseen olin varsin tyytyväinen varsinkin kun en koko matkalla kulutusta mitenkään ajatellut. Jotenkin tuossa viisivaihteisessa loodassa tuntuu, että suunnittelu olisi jäänyt neloseen asti sillä vitosella tuntuu että saa olla jatkuvasti polkemassa kaasua jottei vauhti hiipuisi ja joutuu muutenkin olemaan paljon aktiivisempi kuin nelosella körötellessä ettei economy huuda keltaisella.
viime talvena keskikulutus 1,3 kaasutin samaralla oli 7,7 litraa/100 km, ruiskulla 7,6 litraa/100 km, kesällä ruiskun kulutus putosi litralla/100 km. Samaan talvikulutukseen olen nykyiselläkin ruiskulla päässyt, tosin ennen laahaavan jarrun korjausta meni litra enemmän 100 km:llä

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
eli nyt mulla on AXTEC-Samara 1,3 Sedan. ostin katsastamattomana ja kävin näyttää konttorilla, ei mennyt läpi ja yllätys yllätys: suurin ongelma oli päästöissä, lähes kaikki arvot oli pielessä ja kotimatkalla paloi EC valo (valossa lukee Engine Check eikä toisin päin), pienempiä juttuja oli takavalojen ja jarruvalojen toimimattomuus. Pohja on aivan unelma kunnossa ehjä ja hitsaamaton.
Auto on kyllä helppo käynnistää ja ei sammunutkaan kuin parissa risteyksessä vaikka ajoin lähes keskustan kautta kotiin. vähän joutuu miettii että koska pitää kaasua painaa ja koska ei. Aina jos käynti ei ole hyvä niin kerran painetaan nopeasti kaasupohjaan ja sitten löytyy sellainen mukava tyhjäkäynti.
Auto kulki kohtalaisesti, risteyksistä lähtee kuin purkka tukasta, mutta vauhtipäällä vääntää hyvin nelosella 60 km/h, kuinka paljon ominaisuudet sitten huononee jos päästöt olis kohdallaan?
auton tulevaisuus: nyt kun ei autolle juuri tarvetta ole, niin eiköhän takapihalle odottamaan parempaa tulevaisuutta. tai vois tosta myydäkin edullisesti n. 400e hyvän Sedanin, mut on toi niin kaunis, että pakko pitää koristeena
Auto on kyllä helppo käynnistää ja ei sammunutkaan kuin parissa risteyksessä vaikka ajoin lähes keskustan kautta kotiin. vähän joutuu miettii että koska pitää kaasua painaa ja koska ei. Aina jos käynti ei ole hyvä niin kerran painetaan nopeasti kaasupohjaan ja sitten löytyy sellainen mukava tyhjäkäynti.
Auto kulki kohtalaisesti, risteyksistä lähtee kuin purkka tukasta, mutta vauhtipäällä vääntää hyvin nelosella 60 km/h, kuinka paljon ominaisuudet sitten huononee jos päästöt olis kohdallaan?
auton tulevaisuus: nyt kun ei autolle juuri tarvetta ole, niin eiköhän takapihalle odottamaan parempaa tulevaisuutta. tai vois tosta myydäkin edullisesti n. 400e hyvän Sedanin, mut on toi niin kaunis, että pakko pitää koristeena

- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
axtecin päästöt kohdalleen onkin varmaan oma juttunsa, jos on kattikin paskana niin remppa maksaa auton verran, toisaalta sit sen vois myydä tonnillla....Vanja-eno kirjoitti:Eikun laitat ne päästöt kohilleen ja leimaat sen.


Lada-Jussi kirjoitti:axtecin päästöt kohdalleen onkin varmaan oma juttunsa, jos on kattikin paskana niin remppa maksaa auton verran, toisaalta sit sen vois myydä tonnillla....Vanja-eno kirjoitti:Eikun laitat ne päästöt kohilleen ja leimaat sen.pitää kattoo jos ei saa tota takavetoo toipumaan niin laittaa sitten ton ajoon.
Millä lailla ne päästöt on viturallaan? Liian rikkaalla/ laihalla? Entäs lambda-arvo, paljon se näytti?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joutokäynti mitattu/sallittu
co 1,31 / 0,5
hc 249 / 100
02 0,22 / 5
yli 2000 r/min mitattu / sallittu
co 3,48 / 0,3
hc 423 / 100
lambda 0,91 / 0,97-1,03
02 0,5 / 5
co 1,31 / 0,5
hc 249 / 100
02 0,22 / 5
yli 2000 r/min mitattu / sallittu
co 3,48 / 0,3
hc 423 / 100
lambda 0,91 / 0,97-1,03
02 0,5 / 5
