Heikentääkö löhkolämmittimen käyttö j-nesteen ominaisuuksia?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Heikentääkö löhkolämmittimen käyttö j-nesteen ominaisuuksia?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olen saanut jostakin tietoa,että lohkolämmittimen käyttö heikentää jäähdytysnesteessä olevan glygolin ominaisuuksia.Yleisohjeena pidetään jäähdytysnesteen vaihtamista kolmen vuoden välein,jolloin sen korroosionesto-ominaisuudet ja voiteluominaisuudet heikkenevät,senhän näkee jo väristäkin.Jos lämmitysvastuskierukka on kooltaan pieni,niin sen lämmönluovutuspinta-ala nesteeseen on pieni ja pintalämpötila suuri.Tällainen tapaus on esim.DX-Corolla,missä moottorilohkon rakenne on niin ahdas,että sinne ei mahdu suurta kierukkaa.Niinpä em. mallissa vastuksen rikkoutuminen muutaman vuoden välein on hyvin tavallista.Mielestäni asia liittyy tähän,mutta silloinhan kysymys on merkkikohtaisesta asiasta,jota ei voi yleistää.Mielestäni jäähdytysneste ei juuri rasitu koska jos lohkolämmitin on ollut pari tuntia päällä on jäähdytysneste korkeintaan haaleaa.
Avatar
Ladaperhe
Viestit: 145
Liittynyt: 26.9.2003 10:37
Paikkakunta: Turku, Åbo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ladaperhe »

Jos jäähdytinnesteen vaihtaa miten on opetettu oikeaoppisesti vähintään parin vuoden välein niin seos pysyy hyvänä käyttöä ajatellen eikä sen ominaisuudet pahasti heikkene.
Tuo parin tunnin lohkolämppärin käyttö kovina pakkasaamuina on aika vähän, sen voi huoletta jättää päälle vaikka koko yöksi eikä mitään suurempaa vahinkoa synny.
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.
Kuva
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Lohkolämmitintä ei kannata pitää kuin sen 2H päällä koska jatkuva käyttö voi aiheutta sen että lohkosta tietty kohta vaan laajenee ja kansipahvi menee......... jos käytät lohkoa paljon silloin suositus on että nesteen vaihto 1V välein ja normaali käöytössä 2V väli................
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
zappa

Viesti Kirjoittaja zappa »

Itselläni on ollut 15,5 vuotta 1200S ja nesteet olen vaihtanut 10 v sitten ainoan kerran eikä ole ollut mitään ongelmia. Käsittääkseni vastus ei voi lämmittää lohkoa/pahvia alkuunkaan edes pistekuormana niin lämpimäksi kuin kone on normaalilämpöisenä käynnissä. (eli teknisenä faktana: koneellani on takana 190 tkm,alkuperäinen nokkaakselin ketju ja kun koppa on 4 kertaa ollut irti olen säätänyt vain venttiilit)
Vastaa Viestiin