ladasta jäykempi
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Hyvin toimii, ihan omillakin jos ovat kunnossa. Uskoisin että et juuri mitään huomaisi ajossa oli alla monroet tahi boget ym. Turhan kovaksi jos rakentelee niin se heikentää vaan norm. maantieajokäytöstä. Linttaa, sladitusta siitä voit nauttia mielenmäärin orkkiksellakin, alusta toimii hyvin, opettele vaan niksit turvallisella alueella ettei irtoa kännystä!
Kyllä lähtee..!
Moottoreista riippuen noita jousia löytyy hieman eri mitoilla... Halkaisijat vaihtelee 114-116mm, ja pituudet vaihtelee välillä 447-470mm.. Myös langan paksuuksissa on eroja välillä 14,5-15,6mm...samara88 kirjoitti:Mistä saisi tietää kierrejousten halkaisijan yms. tiedot? Suomessa on ainakin yksi firma, joka osaa neuvoa asian suhteen, mutta en nyt muista mikä.
Paljonko on muuten noiden 123-koppaisen Mersun kierrejousten halkaisijat?

Yleisin malli on 200-240D:n jousi joka on mitoiltaan 116/455/15, niitä löytyy purkaamoilta runsain määrin sekä tarvikeliikkeistä.. Multa voi esim yv:nä tiedustella hintoja jne....


-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
Enpä tiedä maksaako vaivan, siinä olet oikeassa että japsin ovet takkusivat nurkasta nostettaessa, ainakin 1998-mallisissa Madzoissa, Ladassa on suht jäykkä kori, ainakin meni ovet kiinni yhtä herkästi kun alhaalla..Moro!rokki kirjoitti:Nooh tietäjät, hitsaanko kopan vai nou? Kauhee homma mut maksaako vaivan?
Kyllä lähtee..!
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Maksaa se vaivan,kestää paremmin(kauemmin) kisakäytössä.rokki kirjoitti:Nooh tietäjät, hitsaanko kopan vai nou? Kauhee homma mut maksaako vaivan?
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Et olisi sattunut mittailemaan noista jousivakioita/muuten käyttäytymistä eri alustoilla? Olisitko vielä kiinnostunut jakamaan tietoa?mickey-69 kirjoitti: Moottoreista riippuen noita jousia löytyy hieman eri mitoilla... Halkaisijat vaihtelee 114-116mm, ja pituudet vaihtelee välillä 447-470mm.. Myös langan paksuuksissa on eroja välillä 14,5-15,6mm...![]()
Yleisin malli on 200-240D:n jousi joka on mitoiltaan 116/455/15, niitä löytyy purkaamoilta runsain määrin sekä tarvikeliikkeistä.. Multa voi esim yv:nä tiedustella hintoja jne....![]()
Vauhdin tae - alamäki
Mo ei oo kyllä tullu mittailtua.... Ja tieto on toki jaettavissa kaikille alan harrastajille joilla mielenkiintoa riittää.... Ei nää nyt sentään mitään suuria salaisuuksia ole....Stefa kirjoitti:Et olisi sattunut mittailemaan noista jousivakioita/muuten käyttäytymistä eri alustoilla? Olisitko vielä kiinnostunut jakamaan tietoa?mickey-69 kirjoitti: Moottoreista riippuen noita jousia löytyy hieman eri mitoilla... Halkaisijat vaihtelee 114-116mm, ja pituudet vaihtelee välillä 447-470mm.. Myös langan paksuuksissa on eroja välillä 14,5-15,6mm...![]()
Yleisin malli on 200-240D:n jousi joka on mitoiltaan 116/455/15, niitä löytyy purkaamoilta runsain määrin sekä tarvikeliikkeistä.. Multa voi esim yv:nä tiedustella hintoja jne....![]()



-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Et olisi sattunut mittailemaan noista jousivakioita/muuten käyttäytymistä eri alustoilla? Olisitko vielä kiinnostunut jakamaan tietoa?[/quote]
Mo ei oo kyllä tullu mittailtua.... Ja tieto on toki jaettavissa kaikille alan harrastajille joilla mielenkiintoa riittää.... Ei nää nyt sentään mitään suuria salaisuuksia ole....
[/quote]
Kaikki tieto täytyy säilyttää hautaan asti vain omanaan,ei vaan jos joku on tehnyt jonkun hyvän patentin niin kyllähän sen voi kertoa myös muille.

Mo ei oo kyllä tullu mittailtua.... Ja tieto on toki jaettavissa kaikille alan harrastajille joilla mielenkiintoa riittää.... Ei nää nyt sentään mitään suuria salaisuuksia ole....



Kaikki tieto täytyy säilyttää hautaan asti vain omanaan,ei vaan jos joku on tehnyt jonkun hyvän patentin niin kyllähän sen voi kertoa myös muille.


http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Samaran alustan parantelu
Mitähän kannattaisi tehdä Samaran alustalle? Alusta on kyllä selvästi heikoin lenkki nopean ajamisen kannalta, ainakin minun ajotyylillä.
Nuo madallusjouset ja jäykät iskarit ovat ehkä asiaa? Ja taakse voisi ehkä asentaa pienen kallistuksen vaimentimen, ja eteen jäykemmän jos tarve vaatii madalluksen jälkeen. 13-tuumaiset vanteet ovat varmaan riittävän kokoiset jos hommaa 175/70 tai 60 -gummit ainakin kesäkäyttöön?
Takakulmaa tuo tuntuu ainakin nostavat, ja kyyti on huojuvaa ihan normaaliajossakin.
Tuollaiset Samaran omat jäykemmät vakiojouset voisivat kanssa olla ihan hyvät jos ei löydä muita sopivia, ainakin äiten sedan-samarassa on selvästi parempi alusta kuin omassani.
Tammer-dieselissä taisi olla noit intraxseja ja muistaakseni jäykät Kyb- iskarit viidensadan euron yhteishintaan, ehkä hyvä etten ostanut jos ovat kerran huonot..millainenkohan autosta sitten tulee niitä käyttäessä?
Ainakaan progressiivisilta ne eivät näyttäneet.
Mitenkähän käy talviominaisuuksille alustan raplaamisen jälkeen?
Joskus testasin madallettua civikiä kesäkeleillä, ja pidin sen kyydistä. Ohjaustuntuma toi mieleen stiga-kelkan..mutta saman kaltainen tuosta samarastakin olisi hyvä saada.
Eri asia on sitten saako madullusjousia muutoskatsastettua kolariautoon..mutta luulisi nyt alustan olevan tarpeeksi suora pyöräsuuntaukseen kun ei puolla pahasti.
Kokeilemiseen on elämä liian lyhyt..
Nuo madallusjouset ja jäykät iskarit ovat ehkä asiaa? Ja taakse voisi ehkä asentaa pienen kallistuksen vaimentimen, ja eteen jäykemmän jos tarve vaatii madalluksen jälkeen. 13-tuumaiset vanteet ovat varmaan riittävän kokoiset jos hommaa 175/70 tai 60 -gummit ainakin kesäkäyttöön?
Takakulmaa tuo tuntuu ainakin nostavat, ja kyyti on huojuvaa ihan normaaliajossakin.
Tuollaiset Samaran omat jäykemmät vakiojouset voisivat kanssa olla ihan hyvät jos ei löydä muita sopivia, ainakin äiten sedan-samarassa on selvästi parempi alusta kuin omassani.
Tammer-dieselissä taisi olla noit intraxseja ja muistaakseni jäykät Kyb- iskarit viidensadan euron yhteishintaan, ehkä hyvä etten ostanut jos ovat kerran huonot..millainenkohan autosta sitten tulee niitä käyttäessä?
Ainakaan progressiivisilta ne eivät näyttäneet.
Mitenkähän käy talviominaisuuksille alustan raplaamisen jälkeen?
Joskus testasin madallettua civikiä kesäkeleillä, ja pidin sen kyydistä. Ohjaustuntuma toi mieleen stiga-kelkan..mutta saman kaltainen tuosta samarastakin olisi hyvä saada.
Eri asia on sitten saako madullusjousia muutoskatsastettua kolariautoon..mutta luulisi nyt alustan olevan tarpeeksi suora pyöräsuuntaukseen kun ei puolla pahasti.
Kokeilemiseen on elämä liian lyhyt..
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Koitappa joskus uutta iskaria,voipi olla yllätys ajominaisuukksiin.Iso-A kirjoitti:Ei ladaan tarvii vaihtaa iskunvaimentimia... meillä oli 1200L jolla oli ajettu 1.5 kertaa matkamittari ympäri ja katsastusmiehet sanoi viimeisellä kerralla, että "parhaimmassa kunnossa iskarit, mitä oon Ladassa testannu... koska vaihdettu?"
ilme venähti ku sanottiin, että ei oo vaihdettu kertaakaan![]()


http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Re: Samaran alustan parantelu
Omassa samarassa kesällä on 195/55/15" ja voin sanoa että tuntuma asfaltilla paljon parempi kuin orkiksilla 175lla. Soralla taas päinvastoin.rotsi4 kirjoitti:Mitähän kannattaisi tehdä Samaran alustalle?
Nuo madallusjouset ja jäykät iskarit ovat ehkä asiaa? Ja taakse voisi ehkä asentaa pienen kallistuksen vaimentimen, ja eteen jäykemmän jos tarve vaatii madalluksen jälkeen. 13-tuumaiset vanteet ovat varmaan riittävän kokoiset jos hommaa 175/70 tai 60 -gummit ainakin kesäkäyttöön?
Takakulmaa tuo tuntuu ainakin nostavat, ja kyyti on huojuvaa ihan normaaliajossakin.
Tuollaiset Samaran omat jäykemmät vakiojouset voisivat kanssa olla ihan hyvät jos ei löydä muita sopivia, ainakin äiten sedan-samarassa on selvästi parempi alusta kuin omassani.
Ittekin pähkäilin mitkä jäykemmät jouset menis ja ku vähä mitteilin niin joko 900 saabin lyhynnetyt tai sierran etujouset eteen ja ainakin volvo v40 takajouset menis taakse. Kevälläsitten kokeilen miltä ne tuntuu. Iskarivalinta viel edessä.
From Russia With Lada
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä
, 2112 umpivakiokäyttöauto 1500cc 16v 2002.
Galleriassa
Kalusto: Lelu-Samara 1580cc kaikennäköisillä virityksillä

Galleriassa