Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Arska tehtaalta kirjoitti:Mites muuten ton ohjausiskarin kanssa, ootteko laittaneet?

Yritin kattella motonetistä muttei oikein löytyny. Eikä tohon viitti mitään 100€ Ranchoo investoida.

Meinas mennä viikonloppuna ranne pastaksi kun tökkäs penkkaan, sormethan siinä on myös vaarassa. Onneksi peukaloa EI pidetä ratin sisäkehällä ajaessa... eihän?
Löytyisi ylimääräinen regatan ohjausvaimennin :wink: Itse olen muuten joskus saanut palovamman aikaiseksi kun on ratti lähtenyt käsistä :shock: Eli siis ratin kehä hipaisi sormeen vaikka peukalot oli ulkona kehältä.
Vauhdin tae - alamäki
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Bensa tuoksuu sisällä

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Onko Nivassa jokin tietty kohta, joka alkaa tihkumaan bensaa tankin ulkopuolelle, kun tankki on täynnä. Saisko vinkkejä.

Jyrki-boy
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Ota takapenkki ja sen alta suojapelti sekä se täyttöaukon puoleinen sivumuovi pois niin sieltä löytyy pensantäyttöputket ja letkut.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Renkaat

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Tossa laitoin uutuuttaan säkenöivät Insa Sahara Turbo 2 205/80/16 renkaat seinäävasten kupeelleen ja mittasin renkaan ulkohalkaisian. Todellinen halkaisija on 765 mm eli 30½ tuumaa. Halkaisija ylittää renkaalle normitetun 29 tuuman korkeuden komiasti.

Bf muttereista samaan todelliseen korkeuteen (muutaman osatuuman heitto) yltävät ainakin seuraavan kokoiset gummit 255/70/16 ja 31/10,5/15.

Pitää aina muistaa mikä on todellista ja mikä kirjan kertomaa.

Jyrki-boy
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Mitta muuttuu hiukan kun on rengas vanteella.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo pinnattuhan on yleensä korkeempi ku vastaavalla merkinnällä oleva "uusi" rengas.

Esim. 31" Sahara on käytännössä melkein samankorkuinen kuin 33" BFG MT

Onkos sillä väliä että se on STRO-mittaansa korkeampi vai ihanko vaan tiedotit??

Tolla tavallahan autoon saa "huijattua" korkeemmat renkaat kuin mitä STRO antaa myöten!
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Rinkulat

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Renkaita ostettaessa löytyy useammasta kumista taulukko, joka kertoo renkaan halkaisian, kun se on asetettu tietyn levyiselle vanteelle. Noi BFG:n mitat löytyvät tästä valmistajan taulukosta, eivätkä ne ole irtorenkaiden mittoja. Se mitä rengasraamattu kertoo on ne sovitut mitat mitä mikin rengaskoko edustaa. Koko katsotaan virallisesti renkaan kupeesta. Kuitenkin todellisuudessa voi saman kokoisiksi ilmoitetuissa renkaissa olla vanteella kahdenkin tuuman heitto. Jos käyttää erilaisia renkaita edessä ja takana, lähinnä leveydeltään, on jatkuvan nelivedon autoissa terkastettava renkaan tosiasiallinen halkaisija, ettei vetopyörästöt ala näyttää keskisormea käyttäjälleen.


En käyttäisi nimitystä "huijaus" tässä rengashalkaisijan määrittämisessä, vaan kyseessä on lain suoma oikeus laittaa kyseisellä merkinnällä varustetut renkaat autoon. Nuo mun Insat on muuten alkuperäisillä vanteilla, eivätkä irrallisina.

Jyrki-boy
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Paljokos teillä on maavaraa edessä sen pyöreen putken alta mitattuna? Mitä korotuksia teillä on etupäässä? Mulla on saabin jouset ja ylätukivarren ja yläpallonivelen välissä 6cm jotain kovaa kumia/muovia.(Ei liity tosin korotukseen mutta ei heti ota ylätukivarsi runkopalkkiin kiinni).Autoni on kilvetön mettäpossu joten saan tehdä mitä virityksiä vaan siihen.Ehdotuksia nokan nousuun odotetaan.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Huomenna vaihdan itelle mersun jouset keulaan ja hitsaan uudet jousilautaset ja korotetut akselikiinnikkeet taakse ni täytyy mittailla sitten.

Se tukivarren ja yläpallonivelen välinen palikka ei oo hyvä, vetarin kulma muuttuu jo niin rankasti että rupee murrokset oleen aika kovilla, rikkuu helposti.

Ota se palikka pois ja jos vielä haluut keulaa ylemmäs niin pudota koko etupalkisto korista alemmas ja sitten samalla pudotat sen etuperän niin alas kuin saa.

Jos jaksaa vääntää enempi niin tekee niin että pudottaa palkkia korista 40-50mm, tekee ylätukivarrelle uudet kiinnikkeet eli se pysyy omalla paikallaan ja sillon saa laitettua paljon pitemmät jouset sinne eli rupee joustojakin löytyy enempi ku mahtuu rengas nouseen korkeemmalle ja pohjaamiskumit saa silpoo vieläkin pienemmiks!
Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Nonni, pääsihän sitä tallilta himaan.

Takapää jäi vielä korottamatta mutta etupään duunasin mersun jousilla.
Korotusta tuli 60mm ja nyt maavara etupanssarin kohdalta on n.350mm eli palkista jos mittais niin se ois siinä 360-365mm luokkaa!
Kuva
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Mittasit sen mitan putken alareunaan? Mittailen omani tässä ku saan auton talliin.Ni minkälainen homma se etuperän lasku on? Etuperähän on kiinni vakiona koneessa, vai olenko vääräs??
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo etuperä on kiinni koneessa alunperin, kaks eri toteutusta oon siihen hommaan nähny, kaivan ne linkit esille ja liitän tähän jahka löydän!
Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Dodiiii!!

Tossa ny ekaks noi pari linkkii missä on kuvia tosta palkin laskusta:

http://www.nivasite.com/jr4x4fotos.html

http://www.lahe.net/landy/nivamees/index.htm


Palkkia kun pudottaa niin sittenhän sinne eteen saa mahtuun jonkun verran pitemmät jouset ja tossa mittoja sopivista mersun jousista:

MB W123 3 eri pituutta, kaikissa sisähalk. 85mm ja langan vahvuus 15mm

Koivusen luettelon tuotenumerot

801-MBE3 pituus 455mm
801-MBE10 pituus 470mm
801-MBE10-2 pituus 465mm
Kuva
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Toveri Nivan Niva on nyt aikasmoinen offroudari!
Minun Nivaani tuli juuri uudet jouset ja iskarit. Nousi maavara ihan kiitettävästi. Persus näyttää olevan vakiota hieman korkeammalla, jos kuviin on uskomista.
Nyt on todella helppo ajettava, ohjaus keveni ja suuntavakaus parani.

Sitten modattiin vielä kuskin etupenkin kiinnitystä about 5 cm taaksepäin (penkki on Euro Samaran), niin johan on parempi istua.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Mites nuo jakovaihteiston välitykset, joista tuolla alussa on puhetta. 1,94 tai 1,78 kun tuolla lada infossa jakolaatikon hidas välitys on ilmotettu 2,135. eli hitaampi?
Vastaa Viestiin