Nivaa ostamassa
Nivaa ostamassa
Kertokaas mitä erityisesti Nivasta kannattaa tutkia kun sellaista on ostamassa? Semmoset tyyppiviat, korissa paikat joihin ekana ruoste iskee, voimansiirron viat/oireet? Ja jos jotain eroa on malleilla näitten vikojen suhteen niin kysessä olisi ruisku-Niva. Miten muuten tuon ruiskukoneen vikakoodit, mistä luetaan ja onko jossain niistä listaa?
No joo tuolta Lada-infostahan ne vikakoodin lukuohjeet tietty löytyi. Ja ilmeisesti pätee samat Nivaan kuin takavetoiseenkin.
No joo tuolta Lada-infostahan ne vikakoodin lukuohjeet tietty löytyi. Ja ilmeisesti pätee samat Nivaan kuin takavetoiseenkin.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Uudempikoriset eli ruisku-Nivat ei eroo noista vanhemmista oikein mitenkään ratkaisevasti, samallailla se pitkä takaluukku ruostuu kuin lyhytkin
.
Joo mut niitä tarkastelukohteita.
-ruoste iskee ekana takapyöränkoteloiden vahvikepeltiin eli jousitolpan ympäristöö kannattaa vähän koputella, helmat pohjanpuolelta ja samoin takahiekkapelti.
-takatukivarret ja niiden kiinnikkeet pohjassa, ravistele niitä varsia kunnolla, ne pettää tosi helposti hitsauksistaan jos autoo on käytetty siihen mihin se on tarkoitettu. Samalla kannattaa kurkkia ettei panhardin korikiinnike oo ihan solmussa.
-etupäässä tärkeimpänä on kattoo että etuperä on kunnolla kiinni, jos se on vähänkin löysällä niin se kalvaa ne kiinnikereiät ihan väljiks.
-perustarkastuksia, etupyörien laakerit, kartaanin ristikot ja perien "klappi", vaihteet ja jakolaatikon toiminta. Kannattaa ajaa kaikki vaihteet läpi sekä isolla että pikkupuolella ja kokeilla että lukko menee päälle, jos sitä lukkoo ei oo käytetty niin voi olla vähän nahee kytkeytyyn, väkisin painamalla sitä ei saa päälle, pikkuliikkeessä heiluttelee keppiä ni kyl se paikkansa hakee.

Joo mut niitä tarkastelukohteita.
-ruoste iskee ekana takapyöränkoteloiden vahvikepeltiin eli jousitolpan ympäristöö kannattaa vähän koputella, helmat pohjanpuolelta ja samoin takahiekkapelti.
-takatukivarret ja niiden kiinnikkeet pohjassa, ravistele niitä varsia kunnolla, ne pettää tosi helposti hitsauksistaan jos autoo on käytetty siihen mihin se on tarkoitettu. Samalla kannattaa kurkkia ettei panhardin korikiinnike oo ihan solmussa.
-etupäässä tärkeimpänä on kattoo että etuperä on kunnolla kiinni, jos se on vähänkin löysällä niin se kalvaa ne kiinnikereiät ihan väljiks.
-perustarkastuksia, etupyörien laakerit, kartaanin ristikot ja perien "klappi", vaihteet ja jakolaatikon toiminta. Kannattaa ajaa kaikki vaihteet läpi sekä isolla että pikkupuolella ja kokeilla että lukko menee päälle, jos sitä lukkoo ei oo käytetty niin voi olla vähän nahee kytkeytyyn, väkisin painamalla sitä ei saa päälle, pikkuliikkeessä heiluttelee keppiä ni kyl se paikkansa hakee.
sen verran tuolla Viron liikkeissä tutkinut noita Nivan peltiosia, niin vähän ihmetellyt kun noi sen ovet ja takaluukku tuntuu olevan ainakin siellä "eri hintaluokassa" kuin muiden Ladojen. Ilmeisesti "kuumaa tavaraa"
Toi ruostetilanne on tossa Nivassa varmaan aika tärkeä, koska toi on kantavalla korilla oleva maasturi?

Toi ruostetilanne on tossa Nivassa varmaan aika tärkeä, koska toi on kantavalla korilla oleva maasturi?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Sitten kokeile vielä sitä, kulkeeko Niva mittarin mukaan 120 km/h. Jos sen pääsee, niin ei ole välttämättä teknisesti ihan pommi.
Erilaiset kurnutukset vaihdelaatikosta eivät menoa haittaa. Itsellä on Niva ollut pian 5 vuotta, ja ei ole laatikosta mitää mennyt, vaikka juriseekin aina. (Kuuluu asiaan
) Niitä ääniä ei kannata pelätä.
Erilaiset kurnutukset vaihdelaatikosta eivät menoa haittaa. Itsellä on Niva ollut pian 5 vuotta, ja ei ole laatikosta mitää mennyt, vaikka juriseekin aina. (Kuuluu asiaan

Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Ei mullakaan auto mihinkään puolla jos aurauskulmat on säädetty. Voimansiirrosta nyt tuppaa hieman ääntä tulemaan, mut se kuuluu asiaan.kapa kirjoitti:Taitaa olla Nivan ominaisuus, että auto puoltaa ajaessa hieman jompaan kumpaan suuntaan? Kahta Nivaa olen ajanut, ja molemmissa ollut sama oire. Tosiaan nuo voimansiirron äänetkin taitaa olla ihan Nivan vakiovaruste
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
No se toinen Niva mitä oon ajanut oli mun ja kaverin yhteisomistuksessa. Se oli kyllä aika karussa kunnossa, että sen puoltamisen selittää varmaan ohjauksen kulumat.
Sitten tuo toinen jota kävin koeajamassa, se oli vajaa 70tkm ajettu ja aika hyväkuntoinen. Siinä oli omistajan itse pitämä huoltokirja, jossa oli paljon merkintöjä erilaisista etupään rengaspainekokeiluista ja näitten vaikutuksesta puoltamiseen. En sitten tiiä oliko siinäkin auraukset pielessä. Mutta pientä puoltamista oli siinäkin havaittavissa.
Sitten tuo toinen jota kävin koeajamassa, se oli vajaa 70tkm ajettu ja aika hyväkuntoinen. Siinä oli omistajan itse pitämä huoltokirja, jossa oli paljon merkintöjä erilaisista etupään rengaspainekokeiluista ja näitten vaikutuksesta puoltamiseen. En sitten tiiä oliko siinäkin auraukset pielessä. Mutta pientä puoltamista oli siinäkin havaittavissa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.
Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
niin näitä korjaamoja on joka lähtöön. Tossa 110:ssa eräs keravalainen huoltoaseman korjaamo ei saanut siitä aurauksen lukitusmuttereita irti korjaamotyökaluillaan, jotka MINÄ sain irti tossa rasvamontulla isolla jakarilla.LENNY kirjoitti:nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.
Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.



Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Hyvä, että on yksinkertainen. Ei ollut kaveri ennen Nivaan laittanut aurauskulmia, niin ehkäpä se johtu siitä. Vai olikohan se "ohjauskulmat" mitkä laitettiin? En ole ihan varma.LENNY kirjoitti:nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.
Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Ei aurauksen säädössä kyllä mitään ihmeellistä vaikeutta pitäisi olla. Ainoastaan jos raidetangonpään lukitusmutterit on jumissa niin niitä voi olla joskus mukava irroitella. Mutta itse säätö on pala kakkua. Mutta ohjauskulmien säätö tosiaan onkin sitten vähän haastavampi urakka.nivailija kirjoitti:Hyvä, että on yksinkertainen. Ei ollut kaveri ennen Nivaan laittanut aurauskulmia, niin ehkäpä se johtu siitä. Vai olikohan se "ohjauskulmat" mitkä laitettiin? En ole ihan varma.LENNY kirjoitti:nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä.
Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -