Nivaa ostamassa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Nivaa ostamassa

Viesti Kirjoittaja kapa »

Kertokaas mitä erityisesti Nivasta kannattaa tutkia kun sellaista on ostamassa? Semmoset tyyppiviat, korissa paikat joihin ekana ruoste iskee, voimansiirron viat/oireet? Ja jos jotain eroa on malleilla näitten vikojen suhteen niin kysessä olisi ruisku-Niva. Miten muuten tuon ruiskukoneen vikakoodit, mistä luetaan ja onko jossain niistä listaa?

No joo tuolta Lada-infostahan ne vikakoodin lukuohjeet tietty löytyi. Ja ilmeisesti pätee samat Nivaan kuin takavetoiseenkin.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Uudempikoriset eli ruisku-Nivat ei eroo noista vanhemmista oikein mitenkään ratkaisevasti, samallailla se pitkä takaluukku ruostuu kuin lyhytkin :wink: .

Joo mut niitä tarkastelukohteita.
-ruoste iskee ekana takapyöränkoteloiden vahvikepeltiin eli jousitolpan ympäristöö kannattaa vähän koputella, helmat pohjanpuolelta ja samoin takahiekkapelti.

-takatukivarret ja niiden kiinnikkeet pohjassa, ravistele niitä varsia kunnolla, ne pettää tosi helposti hitsauksistaan jos autoo on käytetty siihen mihin se on tarkoitettu. Samalla kannattaa kurkkia ettei panhardin korikiinnike oo ihan solmussa.

-etupäässä tärkeimpänä on kattoo että etuperä on kunnolla kiinni, jos se on vähänkin löysällä niin se kalvaa ne kiinnikereiät ihan väljiks.

-perustarkastuksia, etupyörien laakerit, kartaanin ristikot ja perien "klappi", vaihteet ja jakolaatikon toiminta. Kannattaa ajaa kaikki vaihteet läpi sekä isolla että pikkupuolella ja kokeilla että lukko menee päälle, jos sitä lukkoo ei oo käytetty niin voi olla vähän nahee kytkeytyyn, väkisin painamalla sitä ei saa päälle, pikkuliikkeessä heiluttelee keppiä ni kyl se paikkansa hakee.
Kuva
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

TOVERI NIVA kirjoitti:pikkuliikkeessä heiluttelee keppiä ni kyl se paikkansa hakee.
Sitä mäki oon aina sanonu.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

sen verran tuolla Viron liikkeissä tutkinut noita Nivan peltiosia, niin vähän ihmetellyt kun noi sen ovet ja takaluukku tuntuu olevan ainakin siellä "eri hintaluokassa" kuin muiden Ladojen. Ilmeisesti "kuumaa tavaraa" :roll:

Toi ruostetilanne on tossa Nivassa varmaan aika tärkeä, koska toi on kantavalla korilla oleva maasturi?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Sitten kokeile vielä sitä, kulkeeko Niva mittarin mukaan 120 km/h. Jos sen pääsee, niin ei ole välttämättä teknisesti ihan pommi.
Erilaiset kurnutukset vaihdelaatikosta eivät menoa haittaa. Itsellä on Niva ollut pian 5 vuotta, ja ei ole laatikosta mitää mennyt, vaikka juriseekin aina. (Kuuluu asiaan :)) Niitä ääniä ei kannata pelätä.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Taitaa olla Nivan ominaisuus, että auto puoltaa ajaessa hieman jompaan kumpaan suuntaan? Kahta Nivaa olen ajanut, ja molemmissa ollut sama oire. Tosiaan nuo voimansiirron äänetkin taitaa olla ihan Nivan vakiovaruste :wink:
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä. :wink:
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
Nerd-O
Viestit: 367
Liittynyt: 26.5.2005 22:34
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nerd-O »

kapa kirjoitti:Taitaa olla Nivan ominaisuus, että auto puoltaa ajaessa hieman jompaan kumpaan suuntaan? Kahta Nivaa olen ajanut, ja molemmissa ollut sama oire. Tosiaan nuo voimansiirron äänetkin taitaa olla ihan Nivan vakiovaruste :wink:
Ei mullakaan auto mihinkään puolla jos aurauskulmat on säädetty. Voimansiirrosta nyt tuppaa hieman ääntä tulemaan, mut se kuuluu asiaan.
- Niva jatkaa siitä mihin normaali Lada jää -
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

No se toinen Niva mitä oon ajanut oli mun ja kaverin yhteisomistuksessa. Se oli kyllä aika karussa kunnossa, että sen puoltamisen selittää varmaan ohjauksen kulumat.

Sitten tuo toinen jota kävin koeajamassa, se oli vajaa 70tkm ajettu ja aika hyväkuntoinen. Siinä oli omistajan itse pitämä huoltokirja, jossa oli paljon merkintöjä erilaisista etupään rengaspainekokeiluista ja näitten vaikutuksesta puoltamiseen. En sitten tiiä oliko siinäkin auraukset pielessä. Mutta pientä puoltamista oli siinäkin havaittavissa.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

tuli sellainen mieleen, että mites Nivassa toi kilsamäärä verrattaessa ha:oon? Onko sillä oleellista merkitystä? Ajattelin vaan että jos on paljon maastossa pyöritelty?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä. :wink:

Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Nii joo.Kaikki sähköt kannattaa kannattaa tarkistaa.Kontakti vikoja saattaa ilmetä.No nekin on helppo kyl käydä läpi,jos tarvii.Niva,niinku Ladat yleensä,on helppo korjata :)
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

LENNY kirjoitti:
nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä. :wink:

Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
niin näitä korjaamoja on joka lähtöön. Tossa 110:ssa eräs keravalainen huoltoaseman korjaamo ei saanut siitä aurauksen lukitusmuttereita irti korjaamotyökaluillaan, jotka MINÄ sain irti tossa rasvamontulla isolla jakarilla. 8) :wink: Eli työ oli niin "helvetinmoinen" ettei sitä pystytty edes tekemään. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

LENNY kirjoitti:
nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä. :wink:

Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
Hyvä, että on yksinkertainen. Ei ollut kaveri ennen Nivaan laittanut aurauskulmia, niin ehkäpä se johtu siitä. Vai olikohan se "ohjauskulmat" mitkä laitettiin? En ole ihan varma.
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

nivailija kirjoitti:
LENNY kirjoitti:
nivailija kirjoitti:Minun Nivani ei ainakaan puolla kumpaankaan suuntaan. Aurauskulmat on laitettu, mutta oli kuulemma helvetinmoinen homma tehdä. :wink:

Ihmettelen miten voi olla helvetillinen homma.Niin on yksinkertainen ja helppo.Tosin vaihdoin ennen säätöä nivelet,että siltä osin oli kunnossa.
Ja kulkee kuin juna,ei puolla mihinkään.
Hyvä, että on yksinkertainen. Ei ollut kaveri ennen Nivaan laittanut aurauskulmia, niin ehkäpä se johtu siitä. Vai olikohan se "ohjauskulmat" mitkä laitettiin? En ole ihan varma.
Ei aurauksen säädössä kyllä mitään ihmeellistä vaikeutta pitäisi olla. Ainoastaan jos raidetangonpään lukitusmutterit on jumissa niin niitä voi olla joskus mukava irroitella. Mutta itse säätö on pala kakkua. Mutta ohjauskulmien säätö tosiaan onkin sitten vähän haastavampi urakka.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Vastaa Viestiin