1300 koneen viritys
1300 koneen viritys
Miten sais 1300 koneesta tehoa suht pienellä vaivalla mahdollisimman paljon? Olis kuitenkin tarkotus pysyä laillisissa keinoissa ja tehoissa, ettei mitään turboo oo tarkotus tehä.. Mut sellaset yleiset viritysvinkit kelpaa mainiosti. Onko tossa 1300 remmikoneessa muuta eroo kun toi remmi muihin ladan koneisiin verrattuna?
1300 viritys
Koneeseen pätee samat virityskeinot kun muihinkin
-Kannesta siivu pois (korkeintaan 1mm)
-Kanavat siistimmäksi
-Imusarjan kohdistus, pakosarjan kohdistus kanaviin nähden(voi olla isojakin pykäliä
-Kaasari vaihtoon tilalle weber (ford,bmw tai talbot)
-Tiekäyttöön vähän kireämpi nokka
-Pakoputken etupätkään vähän muokkausta 10-20 cm jatkoa ennen viimeistä 2-1 palaa tai peltisarja pitkillä käyrillä
-Putkeksi 2" läpivirtaava
-Kärjetön sytytys
Näillä keinoilla pitäisi tulla jonkin verran lisätehoa ja vääntöä. Vääntöön vaikuttaa eniten nokka mitä kireämpi sen ylemmäs tehoalue menee, pakoputkea ei kannata tehdä isommasta kuin 2" riittää täysin 1300 ja myös isompiin.
-Kannesta siivu pois (korkeintaan 1mm)
-Kanavat siistimmäksi
-Imusarjan kohdistus, pakosarjan kohdistus kanaviin nähden(voi olla isojakin pykäliä
-Kaasari vaihtoon tilalle weber (ford,bmw tai talbot)
-Tiekäyttöön vähän kireämpi nokka
-Pakoputken etupätkään vähän muokkausta 10-20 cm jatkoa ennen viimeistä 2-1 palaa tai peltisarja pitkillä käyrillä
-Putkeksi 2" läpivirtaava
-Kärjetön sytytys
Näillä keinoilla pitäisi tulla jonkin verran lisätehoa ja vääntöä. Vääntöön vaikuttaa eniten nokka mitä kireämpi sen ylemmäs tehoalue menee, pakoputkea ei kannata tehdä isommasta kuin 2" riittää täysin 1300 ja myös isompiin.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Korjausta
Noista lyhytiskukoneista ei kannata lähteä lohkosta hiomaan pois. Mikäli ottaa 0,7 mm pois niin kierroksilla on hyvin suuri vaara että ottaa kanteen kiinni, koska mäntä on vakiona jo tasalla ja millisellä tiivisteellä tulee väliksi vain 0,3m, => ihan liian vähän.
1.3 koneen kanssa ei kannata pakoputkeen tehdä muita muutoksia kuin takapöntön vaihto läpivirtaavaksi. 2" putkisto on laimeasti viritettyyn 1.6 koneeseenkin ylimitoitettu. Peltisarjaa ei kannata laittaa, koska suurin osa mitä niitä on tehty on 1.6 koneille ja se on mitoitukseltaan väärä 1,3 koneeseen. Pienempi kone vaatisi hiukka erilaisen mitoituksen kuin isot.
Muut vinkit ok. Kannesta voi ottaa enemmänkin pois kuin millin. Tuossahan on vakiona männissä kolot joten venttiilien puolesta voi riipaista 3-4 milliäkin ja nokka saa olla melko rajusti nostava. Mutta sitten ei enää hihna saa katketaa, tuhoa tulee varmasti.
Kannen muotoilusta ja viilaamisesta löytyy aikaisempia keskusteluja ja jotain nettisivujakin on... En jaksa kaivaa...
1.3 koneen kanssa ei kannata pakoputkeen tehdä muita muutoksia kuin takapöntön vaihto läpivirtaavaksi. 2" putkisto on laimeasti viritettyyn 1.6 koneeseenkin ylimitoitettu. Peltisarjaa ei kannata laittaa, koska suurin osa mitä niitä on tehty on 1.6 koneille ja se on mitoitukseltaan väärä 1,3 koneeseen. Pienempi kone vaatisi hiukka erilaisen mitoituksen kuin isot.
Muut vinkit ok. Kannesta voi ottaa enemmänkin pois kuin millin. Tuossahan on vakiona männissä kolot joten venttiilien puolesta voi riipaista 3-4 milliäkin ja nokka saa olla melko rajusti nostava. Mutta sitten ei enää hihna saa katketaa, tuhoa tulee varmasti.
Kannen muotoilusta ja viilaamisesta löytyy aikaisempia keskusteluja ja jotain nettisivujakin on... En jaksa kaivaa...

Kannen lasku
Voihan kannesta ottaa pois enemmän, mutta voi olla että kansi pettää kanavien välistä ilman tukihitsausta. Venttiili koloja on hyvä suurentaa, jos laskee kantta yli 2mm ettei tule ikäviä yllätyksiä
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Kansi
Lyhytiskukoneessa ei saa puristuksia niin korkeiksi että se polttaisi pahvia tuon peräämisen takia. Jopa isolohkoissa 4 mm voi ottaa pois vaikka lohkosta olisikin otettu pois ja jos käytetään todella "tiukkaa" nokkaa joka tiputtaa puristuspaineita.
Mulla on nyt ralliautossa käytössä kansi josta otettu noin 4mm pois ja ei ole hitsattu, kestää ihan hyvin.
Hihnakoneessa ei tarvii mäntien koloja suurentaa, ne alkuperäiset on ihan riittävän suuret, mutta tarkistaa pitää jokatapauksessa. Olen noita 2105:n mäntiä käyttänyt 1.6 koneessa isoilla venttiileillä ja mäntiä pitää isomman imun takia (41mm) imun kolon reunasta suurentaa, syvemmäksi niitä ei tarvitse tehdä.
Hihnakoneen puristukset voi nostaa myös ottamalla lohkosta 3 mm pois ja tekemällä kanteen männille kolot. Näin saa kannen pysymään vahvana ja puristukset saa nostettua hyvin. Tuollakaan systeemillä tarvitse mäntiin tehdä isompia koloja ellei ole isompia ventiilejä.
Mulla on nyt ralliautossa käytössä kansi josta otettu noin 4mm pois ja ei ole hitsattu, kestää ihan hyvin.
Hihnakoneessa ei tarvii mäntien koloja suurentaa, ne alkuperäiset on ihan riittävän suuret, mutta tarkistaa pitää jokatapauksessa. Olen noita 2105:n mäntiä käyttänyt 1.6 koneessa isoilla venttiileillä ja mäntiä pitää isomman imun takia (41mm) imun kolon reunasta suurentaa, syvemmäksi niitä ei tarvitse tehdä.
Hihnakoneen puristukset voi nostaa myös ottamalla lohkosta 3 mm pois ja tekemällä kanteen männille kolot. Näin saa kannen pysymään vahvana ja puristukset saa nostettua hyvin. Tuollakaan systeemillä tarvitse mäntiin tehdä isompia koloja ellei ole isompia ventiilejä.
Re: Kansi
Ajatko ladalla rallia?, jos viitsit niin kerropas minkälaisia muutoksia koneeseen ja alustaan on tehty. Olisi tuosta omasta ladasta saatava alusta jäykemmäksi erityisesti edestä.Jankos kirjoitti:Lyhytiskukoneessa ei saa puristuksia niin korkeiksi että se polttaisi pahvia tuon peräämisen takia. Jopa isolohkoissa 4 mm voi ottaa pois vaikka lohkosta olisikin otettu pois ja jos käytetään todella "tiukkaa" nokkaa joka tiputtaa puristuspaineita.
Mulla on nyt ralliautossa käytössä kansi josta otettu noin 4mm pois ja ei ole hitsattu, kestää ihan hyvin.
Hihnakoneessa ei tarvii mäntien koloja suurentaa, ne alkuperäiset on ihan riittävän suuret, mutta tarkistaa pitää jokatapauksessa. Olen noita 2105:n mäntiä käyttänyt 1.6 koneessa isoilla venttiileillä ja mäntiä pitää isomman imun takia (41mm) imun kolon reunasta suurentaa, syvemmäksi niitä ei tarvitse tehdä.
Hihnakoneen puristukset voi nostaa myös ottamalla lohkosta 3 mm pois ja tekemällä kanteen männille kolot. Näin saa kannen pysymään vahvana ja puristukset saa nostettua hyvin. Tuollakaan systeemillä tarvitse mäntiin tehdä isompia koloja ellei ole isompia ventiilejä.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Rallia joo...
Juu ajelen minkä jaksan rallia tuolla 2101:llä.
Alusta on ihan alkuperäisillä jousilla ja bilsteinin kisaiskareilla.
Kaverilla on 7:ssa bilsteinit kiinni ja on kyllä erinomainen vakioautoonkin. Todella rauhallinen ja vakaa ajettava siviiliversionakin. Hieman pintakova mutta ei kovin häiritsevä.
Alusta on ihan alkuperäisillä jousilla ja bilsteinin kisaiskareilla.
Kaverilla on 7:ssa bilsteinit kiinni ja on kyllä erinomainen vakioautoonkin. Todella rauhallinen ja vakaa ajettava siviiliversionakin. Hieman pintakova mutta ei kovin häiritsevä.