Tämä ei pidä paikkaansa.Lada Scandinavia kirjoitti:Siis jos viritettyä autoa käytetään tieliikeenteessä, niin siihen nämä teho rajat juuri koskevat. Tieliikenteeseen olevaan autoon saa lisätä tehoja 20%
Perinteisin keinoin viritettäessä tehoa rajoittaa 7 kg / kW -raja, jota ei saa alittaa. Suomeksi siis 700 kiloisessa autossa saa olla 100 kW ja 1400 kiloisessa 200 kW ja sitä rataa.
20 % sääntö koskee moottorin vaihtoa ja siihen rinnastettavia toimenpiteitä.
Näitä moottorin vaihtoon rinnastettavia toimenpiteitä on:
-iskutilavuuden kasvattaminen yli 10 %
-sylinterinkannen vaihtaminen
-ahtaminen ja kaikki muutokset ahdettuun koneeseen
Perinteiset kannen porttaus, nokat, kaasarit, ruiskut, pakosarjat, putkistot sun muut on siis vapaastihengittävän auton tapauksessa sallittuja aina tuohon 7 kg / kW -rajaan asti. Muutoskatsastusta ei myöskään vaadita eikä jarruihin tai alustaan tarvitse koskea lain puolesta. Suotavaa se kuitenkin on..
Juuri näin, ja sama myös moottorinvaihtoon rinnastettavien toimenpiteiden kanssa.Esim. 1.6 litraseen autoon jos vaihtaa 2.0 litrasen moottorin, niin pitää vaihtaa myös 2.0 litrasen jarrut ja jouset, sekä auto muutoskatsastaa ja siitä pitää saada todistus Ford liikkeesta, että muutokset on tehty
Sitten, kun se kone on sinne jo leimattu, saa sitä taas virittää noilla yllämainituilla perinteisillä keinoilla 7 kg / kW -rajaan asti. Aivan laillisesti ja ilman muutoskatsastuksia.