Ja sitten toinen viritys keino siinä oli selitetty että kun ajaa koneen oikea oppisesti sisään niin saa sillä konstilla maksimaalisen hyödyn koneremontista !!

Lentobensa ei auta kuin nakutustunnistimen omaavissa turboissa, tai sitten on manuaalisesti nostettava paineita. Jos vaparista on jouduttu nakutus poistamaan sytkäennakon säädöllä, niin kyllä silloin on jotain jo pahasti vialla. Säätöihinhän tuo ei vaikuta ellei tosiaan ahtopainetta nosteta, lentobensassa on vain oktaaniluku korkeampi, eli kestää paremmin puristusta. Tämähän juontaa juurensa siitä että korkealla on happea harvemmassa. Esimerkiksi 2. maailmansodan monissa hävittäjissä ei voinut kokonaan kaasua avata kentällä. No juu, karkasi hieman OT.rotsi4 kirjoitti:Lentobensan käyttäminen on keino lisätä tehoa etenkin vanhemmissa turboautoissa joissa voi kohtuuhelposti lisätä ahtopainetta ja sytytysennakkoa.
En näe syytä miksei toimisi vapaastihengittävässäkin, varsinkin jos kantta on laskettu vähän ankarammalla kädellä.
Toinen kysymus sitten on mistä saa lentobensaa ja millä saa säädöt kohdalleen.
Joku taas oli asentanut autoonsa sähköflektin syöttämään ilmaa putsarille, kuulemma lisäsi vääntöä sen verran että huomasi.
Imuilman lämpötilan pitäisi kai olla polttoaineen mukaista, tuo kylmän ilman syöttäminen voi varsinkin näissä pakkasissa vähentää tehoa kun bensa pyrkii pisaroitumaan ja jäätymään kun sen pitäisi höyrystyä tehokkaasti. Toisaalta nyt myytävä bensa taitaa olla kevyttä tislettä jolla voi tälläisessä pakkasessakin olla turhan kuuma.
Pakokaasun takaisinkierrätyksen poistaminen on varmaan kanssa hyvä idea, varsinkin jos ajelee uudemmalla dieselillä, eikä harrasta imusarjan nuohousta.
Renkaisiin voisi kanssa hankkia kunnon rallipiikin tai rekan nastat, uskoisin että tehon siirtyminen tiehen parantuisi kummasti.
Ei ole kyllä viritysten puuttuminen itseäni kaduttanut. Tehon puute kylläkin, mutta ei kolarien jälkeen vähään aikaan..
Sytytysennakon säädöllä on tarkoitus ajoittaa polttoaineen palamisen aiheuttama painehuippu yläkuoloon, korkeampioktaaninen bensa ei pala sen nopeammin, vaan kestää vain enemmän puristusta. Eli teho ei lisänny ellei koneessa ole jonkun vian takia jouduttu ennakkoa rajoittamaan.rotsi4 kirjoitti:Luulisi äkkiseltään että isompi sytysennakko korkeaoktaanisen bensan kanssa lisäisi tehoa jonkin verran. Antavathan jotkut autot 98e bensalla enempi tehoa kuin 95 bensalla.
Joskus olen katellut että sama moottori eri autoissa käy toisessa 98 ja toisessa 95 oktaanisella, ja koneissa on eroa sytytyksen perusennakko ja tehossa muutama hevosvoima. Oliko jossain rellun vai pösön autoissa, en muista. Miksei sitten voisi pistää reilusti isompioktaanista bensaakin..
Voivat lentobensan lisäaineetkin olla myrkkyä auton mootorille, mutta saahan sitä oikeaa rallibensaakin jostain.
Voi kyllä olla että bensalaatu ei tehoon vaikuta, en ole koittanut.
Tuskin tuo pakokaasun lisääminen imuilmaan ainakaan tehoa lisää.
ainakaan tuon imusarjan paskottumistaipumuksen kanssa.
Joku autokauppias väitti että moottori hajoaa jos takaisinkierrätystä ronkkii koska lämmöt nousee sen jälkeen liikaa moottorissa..eipä hajonnut ainakaan minun autossa. Mutta eipä lujempaa alkanut kulkeakaan,eikä huomannut että kulutuskaan olisi isommin muuttunut.
Täysteholla kierrätyksen kai pitäisi kytkeytyä pois joka autossa, mutta pitäisi kai tehoa muulloinkin olla.
Miten täysillä ajaminen putsaa 4-piste ruiskun bensa tai diesel auton imusarjaa?
Luulisi ettei sellanen noki millään ilmanvirtauksella putsaannu. Vai onko ne siirtänyt suuttimia taaemmaksi?
Mikä sitten tekee imuilmaa syöttävästä tarpeeksi tehokkkaasta propellista hyödyttömän? kun vapaavirtaussuodattimestakin on muka hyötyä?
Jos ilmansuodatinkoteloon tulee paine, niin paineen imuputkessakin pitäisi kasvaa pikkaisen, ja paineen kokonaisaleneman imuputkistossa pitäisi olla pienempi.
Tuota happimäärä-juttua en ole ikinä tajunnut..miten ilmaan voi itsestään tulla lisää happea lämpötilan pudotessa? Ja miten se voi sitten vieläpä säilyä sielä kun lämpötila kasvaa vaikkapa imuilman lämmityksen yhteydessä axteekki-samarassa. Tiheyden muuttuminen on kyllä selvä asia. Yhdessä litrassa kylmää ilmaa on enempi tavaraa litrassa kuumaa.
Mutta kesällä tuollaisesta ilmanotosta on varmaan hyötyä.
Onkohan kukaan koittanut saada vapaasti hengittämää kulkemaan ilokaasun voimalla..sehän ei paljoa maksa.
Ja saa sitä lisähappea hitsauskaasupullostakin..siihen vaa polttoainetta perään ja harasoo..
Venäjältä taitaa saada viriosia ladaan ihan eri malliin kuin täältä.
Nuo täkäläisen tuning-kauppiaat näyttävät lähinnä keskittyvän rahan keräämiseen, ei taida ainakaan halpaa vauhtia saada.
Tolueeni toimii tosiaan oktaanibuusterina, ja toisinaan sitä käytetäänkin lisäruiskutettuna esimerkiksi kovilla ahdoilla. Tätä kamaa on huono sotkea suoraan bensaan koska sillä on erittäin vahva hapettava vaikutus, toisinsanoen jatkuvasti käytettynä kaikki ruostuu todella nopeasti. Yhdessä yössä voivat venat olla pilalla. Vakiomoottorissa ei tosiaan lisää tehoa.=Shiguli= kirjoitti:Tuosta oktaanien nostamisesta senverran, että ralliautoissa käytetään/käytettiin tolueeni nimistä ainetta oktaanien nostajana. Pelkällä oktaanien nostamisella tuskin on mitään hyötyä muuten vakiokoneessa.