Öljypumppu
Öljypumppu
Koitin haulla etsiä, mutta en löytänyt ku vain aiheen vierestä.
Eli onko kukaan vaihtanut takapotku ladaan jotain tehokkaampaa tai parempaa öljypumppua vai käyttääkö kaikki jospa virittäjät tota origineeliä?
Jos on vaihtanut niin minkä ja mistä autosta?
Eli onko kukaan vaihtanut takapotku ladaan jotain tehokkaampaa tai parempaa öljypumppua vai käyttääkö kaikki jospa virittäjät tota origineeliä?
Jos on vaihtanut niin minkä ja mistä autosta?
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Olisiko niin että viritetyssä koneessa rasitukset lisääntyy, lämpötila nousee jne. Tällöin tarvitaan myös parempaa voitelua, jäähdytystä ym. jotka ovat myös öljyn tehtäviä. Tehokkaammalla pumpulla öljy kiertää nopeammin koneessa, tällöin siis kaikki nämä öljyn tehtävätkin tehostuvat. Tai jotain sinne päin...
Lisätään vielä, että kyllä se vakiopumppu kuitenkin varmasti riittää melko pitkään. Kunhan se vaan on kunnossa. Paineennosto voi olla ihan hyvä juttu, riittää voitelua isommillekin kierroksille. Mutta ei siinäkään mitään liioittelua, yksi prikka vaan sinne jousen alle
Lisätään vielä, että kyllä se vakiopumppu kuitenkin varmasti riittää melko pitkään. Kunhan se vaan on kunnossa. Paineennosto voi olla ihan hyvä juttu, riittää voitelua isommillekin kierroksille. Mutta ei siinäkään mitään liioittelua, yksi prikka vaan sinne jousen alle

- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Tuo on hieman kakspiippunen jutska, tuo paineen nosto.
Ladan öljypumppu tunnetusti tuottaa hieman heikon paineen alakierroksilla ja paine laskee koneen kuluessa kun vastapaine pienenee. Tämä on se ongelma. Sitä on turha korjata tiukentamalla ylipaineventtiilin jousta, koska kovilla kierroksilla öljynpaine on riittävä ja alakierroksilla jousen jäykentäminen yms. ei auta.
Liiallisesta öljynpaineesta voi muuten olla haittaa! Jokainen kouluja käynyt ja voitelua tutkinut tietää, että jos öljynpainetta on liikaa, voiteluteho laskee!! Uskomatonta mutta totta!
Paras keino pitää moottori kunnossa on pitää öljypumppu kunnossa.
Myös pitkää tyhjäkäyntiä tulee välttää, öljynpaine etenkin kuluneessa koneessa laskee nokka-akselilla matalilla kierroksilla.
Lisäksi pienillä kierroksilla ajoa tulee välttää, etenkin kovaa kuormitusta.
Uusi öljypumppu on hyvä ja halpa parannus, ja varmasti tuottaa tarpeeksi painetta ainakin vakioladassa!!
Ladan öljypumppu tunnetusti tuottaa hieman heikon paineen alakierroksilla ja paine laskee koneen kuluessa kun vastapaine pienenee. Tämä on se ongelma. Sitä on turha korjata tiukentamalla ylipaineventtiilin jousta, koska kovilla kierroksilla öljynpaine on riittävä ja alakierroksilla jousen jäykentäminen yms. ei auta.
Liiallisesta öljynpaineesta voi muuten olla haittaa! Jokainen kouluja käynyt ja voitelua tutkinut tietää, että jos öljynpainetta on liikaa, voiteluteho laskee!! Uskomatonta mutta totta!
Paras keino pitää moottori kunnossa on pitää öljypumppu kunnossa.
Myös pitkää tyhjäkäyntiä tulee välttää, öljynpaine etenkin kuluneessa koneessa laskee nokka-akselilla matalilla kierroksilla.
Lisäksi pienillä kierroksilla ajoa tulee välttää, etenkin kovaa kuormitusta.
Uusi öljypumppu on hyvä ja halpa parannus, ja varmasti tuottaa tarpeeksi painetta ainakin vakioladassa!!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Varmasti riittää kunnossa oleva pumppu melkoisen pitkälle. Ennemmin jotain punametallilaakereita koneeseen jos oikein koville vedetään. Tärkein kuitenkin on hyvät öljyt ja vaihdot riittävän usein. Myös suodatin tulisi vaihtaa.
Ensimmäinen teko virityksessähän on koneremontti, jolloin kunnossa oleva kone kunnossa olevalla öljypumpulla ja hyvillä öljyillä kestää varmasti.
Liiallinen öljynpaine aiheuttaa laakereiden hilseilyä ja siten nopean kulumisen.
Ensimmäinen teko virityksessähän on koneremontti, jolloin kunnossa oleva kone kunnossa olevalla öljypumpulla ja hyvillä öljyillä kestää varmasti.
Liiallinen öljynpaine aiheuttaa laakereiden hilseilyä ja siten nopean kulumisen.
Vauhdin tae - alamäki
Kyllähän Ladoissa on käytetty noita "suurtehopumppujakin".. Mm. meidän VFTS:n reuhussa on tuollainen pumppu.. Painetta siinäkin on nostettu juuri tuolla prikan lisäämisellä... Pumpussa on noin 1,5 kertaa pidemmät hammaspyörät kuin normaalipumpussa ja koteloa on jatkettu pienellä lisäpalalla... Imusiivilän putki on katkaistu ja liitetty uudestaan kumiputkella.... 

Stefa kirjoitti:Missäs lukemissa porukalla öljynpaineet liikkuvat vakioilla- ja suurtehopumpuilla? Millä öljyillä? Millä mitattu? Kuumana tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?
Tällaista pientä galluppia vaan.
Paljonko ne vakio paine arvot ovat??? ja millä kierroksilla??? Kai ne jostain korjausopppaasta löytyy jos jollain on.
Meillä on autossa öljynpainemittari(putkella) eli mekaaninen mittari.
Öljynpaine on tyhjäkäynnillä(kylmä) n. 0,7-1,0bar välissä kun kone ajetaan lämpimäksi tai siis oikein kunnolla saattaa öljynpaine tippua 0,5bar tuntumaan.
Kierroksilla ja vedettäessä mitä olen seurauillut niin öljynpaine vaihtelee 1,5-2,5bar välillä tuo 2,5 on kyllä maksimit mitä se koskaan on näyttänyt.
Autossa on öljynjäähdytin.
Mittarin oikeasta näyttämisestä ei varmuutta.
Nyt kun tehtiin vähän muutoksia koneeseen ja kansi ja kaasarit oli pöydällä niin eka testin jälkeen kuumana öljynpaine mittari tippui 0-0,5bar väliin mutta heti kun polkaisi niin nousi 1bar tuntumaan. EN tiedä onko jotain häikkää siinä mittarissa. Kuiteskaan öljynpainevalo ei syttynyt mittarin näyttäessä o baria.
Putki anturilta mittarille on kyllä vähän liian pitkä eli ylimääräine putki on "kääritty" loivasti kojelaudan taakse.
On myös mahdollista että putki on taittunut hieman jyrkemmälle mutkalle kojelaudan takana kun sähköjä muuteltiin joten kyseinen havainto voi johtua myös siitä.
Pumppuna vakio ilman prikkaa. Pumppu käytetty auki ja putsattu ja mitattu välykset yms, että ihan kunnossa sen pitäisi olla.
Minkä paksuista prikkaa oletta käyttäneet jousen alla?
Paljonko nostaa painetta vakio arvoista?
En nyt ulkoa enää muista minkä näköinen se pumppu on sisältä mutta mihin väliin se prikka laitetaan siis kummalle puolen jousta? Vai oliko siinä se kuula toisessa päässä.
TIETÄVÄT kertokaa.
Vakiopaineet korjausoppaiden mukaan noin 3.5-4.5bar.
Prikka laitetaan sinne jousen vapaan pään alle. Toisessa päässä on se venttiili, kuulaa siellä ei ole. Eli jousen alapäähän, siis jos katotaan pumppua niinkuin se koneessa on paikallaan.
Prikka laitetaan sinne jousen vapaan pään alle. Toisessa päässä on se venttiili, kuulaa siellä ei ole. Eli jousen alapäähän, siis jos katotaan pumppua niinkuin se koneessa on paikallaan.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
3 bar kuumassa koneessa kierroksilla pitäis riittää , suuremmasta paineesta on vai haittaa se syö laakereita ja hukkaa tehoa.
Öljynpaineen tehtävä on siirtää puhdasta oljyä laakerikauloille,ehjä öljykalvo siirtää lämpöä ja voitelee jos alakierroksilla on huono paine
ei jousenkiristämisestä ole mitään hyötyä vaan pitää hankkia suurempi tuottoinen pumppu.
Mun omassa rataautossa on vaihdettu löysempi jousi ylipaineventtiiliin
2,5 bar kuumana,mittari on vuoden vanha mekaaninen 4 mm putkella
uudet öljyt joka kisaan ja tarpeeksi iso laakerivälys niin kyllä kestää
Öljynpaineen tehtävä on siirtää puhdasta oljyä laakerikauloille,ehjä öljykalvo siirtää lämpöä ja voitelee jos alakierroksilla on huono paine
ei jousenkiristämisestä ole mitään hyötyä vaan pitää hankkia suurempi tuottoinen pumppu.
Mun omassa rataautossa on vaihdettu löysempi jousi ylipaineventtiiliin
2,5 bar kuumana,mittari on vuoden vanha mekaaninen 4 mm putkella
uudet öljyt joka kisaan ja tarpeeksi iso laakerivälys niin kyllä kestää
Varmaan sitten mittarissa jotain häikkää kun näyttää matalempia paineita mitä ohjearvot ovat.
Paljonkohan tuossa tulee todellista virhettä vaikka mittari olisi kunnossa koska putki on aika ohutta ja matkaa jonkun verran mittarille.
Autossa kyllä laakerit yms.. kestänyt hyvin ja koneella jo´ajettu aika paljon viime aukaisemisesta.
No pitää seurailla ja vaikka hommata uusi pumppu siihen niin ei tarvitse miettiä.
Paljonkohan tuossa tulee todellista virhettä vaikka mittari olisi kunnossa koska putki on aika ohutta ja matkaa jonkun verran mittarille.
Autossa kyllä laakerit yms.. kestänyt hyvin ja koneella jo´ajettu aika paljon viime aukaisemisesta.
No pitää seurailla ja vaikka hommata uusi pumppu siihen niin ei tarvitse miettiä.
Eihän se mittari väärin näytä, vaikka putkea olisi takakonttiin saakka. Paineen se näyttää oikein, kunhan se ei vuoda mistään niin että paine pääsee karkaamaan pois (näyttäähän se silloinkin paineen oikein, eli ei ole painetta).
Imukaulan jousittaminen kumiletkulla on oikein hyvä systeemi, omastani oli taannoin se kaula mennyt poikki jossain kiven päällä. Siitä olisi selvitty säikähdyksellä jos olisi ollut kaula joustavaa mallia.
Imukaulan jousittaminen kumiletkulla on oikein hyvä systeemi, omastani oli taannoin se kaula mennyt poikki jossain kiven päällä. Siitä olisi selvitty säikähdyksellä jos olisi ollut kaula joustavaa mallia.