Halpa virittäminen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Luin uusinta vauhdin maailmaa jossa mitattiin tehojen nousua pelkillä sytytystulppien vaihdolla siinä taas yksi hyvä konstti eikä tulpat näyttäneet olevan edes kauhean kalliita.
Ja sitten toinen viritys keino siinä oli selitetty että kun ajaa koneen oikea oppisesti sisään niin saa sillä konstilla maksimaalisen hyödyn koneremontista !! :twisted:
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mikäs oli vauhdin maailman käsitys oikeaoppisesta sisäänajosta? Ihan mielenkiinnosta, kun tuosta on useampia käsityksiä :roll:
Vauhdin tae - alamäki
rotsi4

Tälläsiä olen kuullut

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Lentobensan käyttäminen on keino lisätä tehoa etenkin vanhemmissa turboautoissa joissa voi kohtuuhelposti lisätä ahtopainetta ja sytytysennakkoa.
En näe syytä miksei toimisi vapaastihengittävässäkin, varsinkin jos kantta on laskettu vähän ankarammalla kädellä.
Toinen kysymus sitten on mistä saa lentobensaa ja millä saa säädöt kohdalleen.

Joku taas oli asentanut autoonsa sähköflektin syöttämään ilmaa putsarille, kuulemma lisäsi vääntöä sen verran että huomasi.

Imuilman lämpötilan pitäisi kai olla polttoaineen mukaista, tuo kylmän ilman syöttäminen voi varsinkin näissä pakkasissa vähentää tehoa kun bensa pyrkii pisaroitumaan ja jäätymään kun sen pitäisi höyrystyä tehokkaasti. Toisaalta nyt myytävä bensa taitaa olla kevyttä tislettä jolla voi tälläisessä pakkasessakin olla turhan kuuma.

Pakokaasun takaisinkierrätyksen poistaminen on varmaan kanssa hyvä idea, varsinkin jos ajelee uudemmalla dieselillä, eikä harrasta imusarjan nuohousta.

Renkaisiin voisi kanssa hankkia kunnon rallipiikin tai rekan nastat, uskoisin että tehon siirtyminen tiehen parantuisi kummasti.

Ei ole kyllä viritysten puuttuminen itseäni kaduttanut. Tehon puute kylläkin, mutta ei kolarien jälkeen vähään aikaan..
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tälläsiä olen kuullut

Viesti Kirjoittaja Stefa »

rotsi4 kirjoitti:Lentobensan käyttäminen on keino lisätä tehoa etenkin vanhemmissa turboautoissa joissa voi kohtuuhelposti lisätä ahtopainetta ja sytytysennakkoa.
En näe syytä miksei toimisi vapaastihengittävässäkin, varsinkin jos kantta on laskettu vähän ankarammalla kädellä.
Toinen kysymus sitten on mistä saa lentobensaa ja millä saa säädöt kohdalleen.

Joku taas oli asentanut autoonsa sähköflektin syöttämään ilmaa putsarille, kuulemma lisäsi vääntöä sen verran että huomasi.

Imuilman lämpötilan pitäisi kai olla polttoaineen mukaista, tuo kylmän ilman syöttäminen voi varsinkin näissä pakkasissa vähentää tehoa kun bensa pyrkii pisaroitumaan ja jäätymään kun sen pitäisi höyrystyä tehokkaasti. Toisaalta nyt myytävä bensa taitaa olla kevyttä tislettä jolla voi tälläisessä pakkasessakin olla turhan kuuma.

Pakokaasun takaisinkierrätyksen poistaminen on varmaan kanssa hyvä idea, varsinkin jos ajelee uudemmalla dieselillä, eikä harrasta imusarjan nuohousta.

Renkaisiin voisi kanssa hankkia kunnon rallipiikin tai rekan nastat, uskoisin että tehon siirtyminen tiehen parantuisi kummasti.

Ei ole kyllä viritysten puuttuminen itseäni kaduttanut. Tehon puute kylläkin, mutta ei kolarien jälkeen vähään aikaan..
Lentobensa ei auta kuin nakutustunnistimen omaavissa turboissa, tai sitten on manuaalisesti nostettava paineita. Jos vaparista on jouduttu nakutus poistamaan sytkäennakon säädöllä, niin kyllä silloin on jotain jo pahasti vialla. Säätöihinhän tuo ei vaikuta ellei tosiaan ahtopainetta nosteta, lentobensassa on vain oktaaniluku korkeampi, eli kestää paremmin puristusta. Tämähän juontaa juurensa siitä että korkealla on happea harvemmassa. Esimerkiksi 2. maailmansodan monissa hävittäjissä ei voinut kokonaan kaasua avata kentällä. No juu, karkasi hieman OT.

Nuo sähköflektin lisäilyt voi laskea lähinnä kuskin päähän vaikuttaviksi asioiksi. Saahan noita pieniä ropeleita ostaa monista "vauhtikaupoistakin", usein vain noilla on melkoisen negatiivinen vaikutus niin tehoihin kuin kulutukseenkin.

Kylmempi ilma on happirikkaampaa ja siten voidaan sylinteriin syöttää enemmän polttoainetta mitä kylmempää ilma on. Esimerkiksi tehokkaat turboautot menettävät helposti kymmeniä hevosvoimia kesällä. Tavallisessa kaasutinautossa tällä ei ole väliä koska kaasutin ei osaa säätää seossuhdetta "aktiivisesti", se vaan seuraa seoskäyräänsä. Mutta atsteekissa pitäisi jo olla pakkasella enemmän tehoa, koska kaasutin osaa säätää seossuhdetta, eli lisää bensaa kun on kylmempää -> tehoa.

Pakokaasun takaisinkierrätys ei vähennä tehoa, ainakaan uusissa autoissa. Tuolla vain saadaan puhtaammat päästöt osakuormalla. Tuo likaamistaipumus on kyllä ikävä, etenkin jos se yhdistetään muuttuvapituuksiseen imusarjaan (esim. mersun dieselit). Kun se kökkö jumittaa muoviset säätöläpät ja servo yrittää säätää niitä -> räks ja limp-mode päälle. Naapurin taksimersusta meni useampi imusarja parin vuoden sisään. Pitäisi kuulemma joskus päästä vetämään täysillä että kökkö lähtisi irti, näin veholta kertoivat. Helppoa suomen rajoituksilla.

Piikkirenkaat syövät tehoa, siirtävät kyllä sen tehon paremmin liukkaseen alustaan, mutta pyörivät huomattavasti huonommin.

Halpaa viritystä ei ole. Halvin varmaan tuo isompi kone, sitten jo meneekin "oikeaksi" virittämiseksi, eikä se ole enää niin halpaa. Noista perinteisten virityskonstien soveltamisesta ladan koneeseen löytyy haulla jo melkoisen paljon juttua.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Kerron heti kun olen lukenut koko jutun ajatuksen kanssa
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Luulisi äkkiseltään että isompi sytysennakko korkeaoktaanisen bensan kanssa lisäisi tehoa jonkin verran. Antavathan jotkut autot 98e bensalla enempi tehoa kuin 95 bensalla.
Joskus olen katellut että sama moottori eri autoissa käy toisessa 98 ja toisessa 95 oktaanisella, ja koneissa on eroa sytytyksen perusennakko ja tehossa muutama hevosvoima. Oliko jossain rellun vai pösön autoissa, en muista. Miksei sitten voisi pistää reilusti isompioktaanista bensaakin..
Voivat lentobensan lisäaineetkin olla myrkkyä auton mootorille, mutta saahan sitä oikeaa rallibensaakin jostain.
Voi kyllä olla että bensalaatu ei tehoon vaikuta, en ole koittanut.

Tuskin tuo pakokaasun lisääminen imuilmaan ainakaan tehoa lisää.
ainakaan tuon imusarjan paskottumistaipumuksen kanssa.
Joku autokauppias väitti että moottori hajoaa jos takaisinkierrätystä ronkkii koska lämmöt nousee sen jälkeen liikaa moottorissa..eipä hajonnut ainakaan minun autossa. Mutta eipä lujempaa alkanut kulkeakaan,eikä huomannut että kulutuskaan olisi isommin muuttunut.
Täysteholla kierrätyksen kai pitäisi kytkeytyä pois joka autossa, mutta pitäisi kai tehoa muulloinkin olla.
Miten täysillä ajaminen putsaa 4-piste ruiskun bensa tai diesel auton imusarjaa?
Luulisi ettei sellanen noki millään ilmanvirtauksella putsaannu. Vai onko ne siirtänyt suuttimia taaemmaksi?

Mikä sitten tekee imuilmaa syöttävästä tarpeeksi tehokkkaasta propellista hyödyttömän? kun vapaavirtaussuodattimestakin on muka hyötyä?
Jos ilmansuodatinkoteloon tulee paine, niin paineen imuputkessakin pitäisi kasvaa pikkaisen, ja paineen kokonaisaleneman imuputkistossa pitäisi olla pienempi.

Tuota happimäärä-juttua en ole ikinä tajunnut..miten ilmaan voi itsestään tulla lisää happea lämpötilan pudotessa? Ja miten se voi sitten vieläpä säilyä sielä kun lämpötila kasvaa vaikkapa imuilman lämmityksen yhteydessä axteekki-samarassa. Tiheyden muuttuminen on kyllä selvä asia. Yhdessä litrassa kylmää ilmaa on enempi tavaraa litrassa kuumaa.
Mutta kesällä tuollaisesta ilmanotosta on varmaan hyötyä.

Onkohan kukaan koittanut saada vapaasti hengittämää kulkemaan ilokaasun voimalla..sehän ei paljoa maksa.
Ja saa sitä lisähappea hitsauskaasupullostakin..siihen vaa polttoainetta perään ja harasoo..

Venäjältä taitaa saada viriosia ladaan ihan eri malliin kuin täältä.
Nuo täkäläisen tuning-kauppiaat näyttävät lähinnä keskittyvän rahan keräämiseen, ei taida ainakaan halpaa vauhtia saada.
=Shiguli=

Viesti Kirjoittaja =Shiguli= »

Tuosta oktaanien nostamisesta senverran, että ralliautoissa käytetään/käytettiin tolueeni nimistä ainetta oktaanien nostajana. Pelkällä oktaanien nostamisella tuskin on mitään hyötyä muuten vakiokoneessa.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Tässä halvat ohjeet virittämiseen. Ryömi Ladasi alle, pistä pakoputki poikki heti siitä kohtaan, kun taittuu auton alle. Poista tuuli ja takalasi, että on läpihengittävä. Kyllä ääntä lähtee ja tuntuu kulkevan kovaakin, varsinkin näillä pakkasilla, kun vedet lentää silmistä ja on pakko hiljentää vauhtia ettei naama jäädy. :lol: Älä kokeile tätä käytännössä, vaan kuvittele käytännössä.
Avatar
larbatzi
Viestit: 140
Liittynyt: 4.10.2004 9:09

Viesti Kirjoittaja larbatzi »

Elikkä vm lehden lyhennetyt sisään ajo ohjeet oli seuraavat että vaihtelevaa ajoa normaali kierroksilla tyhjä käyntiä mahdollisemman vähän ja pikku hiljaa enenpi kaasun käyttöä . Jos haluu tarkempia ohjeita ei muutakun lehti kioskille hakee lehti ja lukemaan koska en halua ottaa mitään vastutaa tästä näin sillä asian ymmärsin suurin piirtein näin...
kaikkea ei voi koskaan tietää
R.I.P Lada 2104 1700i -96
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Veden syöttö ruiskuttamalla (sumuna) imusarjaan tuo lisää tehoa. Kun se vesi joutuu imusrajaan niin se tavallaan viilentää ilmaa ja silloin ilman tiheys kasvaa. Täten enemmän happea pääsee sylinteriin =>teho kasvaa.

Mutta pakkasella ei homma toimi ei (vesi jäätyy).

Happea voi hitsauspullosta laittaa letkulla mukaan. Tällöin seoksen palamisnopeus kasvaa ja tuo tehoa lisää. Haittapuolena tietty nakutus ja jos liikaa happea=> Kone räjähtää (tuo muuten pitää joskus kokeilla, en ole ikuna nähnyt).
Lada rules
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Päävaikutus tuolla vesiruiskulla ei tainnut olla ilman viilentäminen, vaan ahdetussa moottorissa voidaan nostaa ahtopainetta koska vedellä on suuri höyrystymispiste ja siksi vesi ehkäisee bensahöyryn ennenaikaisen syttymisen sylinterissä puristustahdin aikana. Vesiruiskua voidaan käyttää myös talvella, veden sekaan voidaan lisätä jopa 50% metanolia, jolloin tehokin kasvaa entisestään.

Ahtamattomissa koneissa vesiruiskulla voidaan mahdollistaa noin 14-15 puristukset, jotka eivät onnistuisi luotettavasti ilman veden nakutusta ehkäisevää vaikutusta.

Pelkän hapen lisääminen moottoriin ei tuo sinällään mitään lisätehoa, koska myös polttoainetta pitää saada lisää. Pelkän hapen nostolla seokset menisivät laihalle, ja siitä kärsii tehokin. :idea:
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Siis jo sota aika voitiin imisarjaan ruiskuttaa vettä. Saatiin siis lisää ilmaa mukaan johon laittaa lisää gasoa peliin.

Toki jos joku happea käyttää niin kai sitä pedalia tulee poljettua myös, joten kai sitä bentsiiniä sinne myös annetaan, niinkun lisää.
Lada rules
iippo

viritys

Viesti Kirjoittaja iippo »

niin ja lento-bensa on lento-petroolia ja veden suihkutus auttaa monessa asiassa mutta tuskin kannattaa laittaa tavalliseen sigulin masinaan.vesi-happi,eli ilma saadaan hyötysuhde paremmaksi,eli kostealla ilmalla(periaatteessa)pitäisi saada enemmän ilmaa ja bensaa+polttaisi paremmin,mut nää on vähän näitä juttuja toimii tai ei,jokainen voi itse todeta kostea ilma kuiva ilma milloin kone tuntuu ottavan jenkaa enemmän?kysymyshän on siitä milloin bensa palaa parhaiten,anteeksi HYÖTYSUHDE
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

rotsi4 kirjoitti:Luulisi äkkiseltään että isompi sytysennakko korkeaoktaanisen bensan kanssa lisäisi tehoa jonkin verran. Antavathan jotkut autot 98e bensalla enempi tehoa kuin 95 bensalla.
Joskus olen katellut että sama moottori eri autoissa käy toisessa 98 ja toisessa 95 oktaanisella, ja koneissa on eroa sytytyksen perusennakko ja tehossa muutama hevosvoima. Oliko jossain rellun vai pösön autoissa, en muista. Miksei sitten voisi pistää reilusti isompioktaanista bensaakin..
Voivat lentobensan lisäaineetkin olla myrkkyä auton mootorille, mutta saahan sitä oikeaa rallibensaakin jostain.
Voi kyllä olla että bensalaatu ei tehoon vaikuta, en ole koittanut.

Tuskin tuo pakokaasun lisääminen imuilmaan ainakaan tehoa lisää.
ainakaan tuon imusarjan paskottumistaipumuksen kanssa.
Joku autokauppias väitti että moottori hajoaa jos takaisinkierrätystä ronkkii koska lämmöt nousee sen jälkeen liikaa moottorissa..eipä hajonnut ainakaan minun autossa. Mutta eipä lujempaa alkanut kulkeakaan,eikä huomannut että kulutuskaan olisi isommin muuttunut.
Täysteholla kierrätyksen kai pitäisi kytkeytyä pois joka autossa, mutta pitäisi kai tehoa muulloinkin olla.
Miten täysillä ajaminen putsaa 4-piste ruiskun bensa tai diesel auton imusarjaa?
Luulisi ettei sellanen noki millään ilmanvirtauksella putsaannu. Vai onko ne siirtänyt suuttimia taaemmaksi?

Mikä sitten tekee imuilmaa syöttävästä tarpeeksi tehokkkaasta propellista hyödyttömän? kun vapaavirtaussuodattimestakin on muka hyötyä?
Jos ilmansuodatinkoteloon tulee paine, niin paineen imuputkessakin pitäisi kasvaa pikkaisen, ja paineen kokonaisaleneman imuputkistossa pitäisi olla pienempi.

Tuota happimäärä-juttua en ole ikinä tajunnut..miten ilmaan voi itsestään tulla lisää happea lämpötilan pudotessa? Ja miten se voi sitten vieläpä säilyä sielä kun lämpötila kasvaa vaikkapa imuilman lämmityksen yhteydessä axteekki-samarassa. Tiheyden muuttuminen on kyllä selvä asia. Yhdessä litrassa kylmää ilmaa on enempi tavaraa litrassa kuumaa.
Mutta kesällä tuollaisesta ilmanotosta on varmaan hyötyä.

Onkohan kukaan koittanut saada vapaasti hengittämää kulkemaan ilokaasun voimalla..sehän ei paljoa maksa.
Ja saa sitä lisähappea hitsauskaasupullostakin..siihen vaa polttoainetta perään ja harasoo..

Venäjältä taitaa saada viriosia ladaan ihan eri malliin kuin täältä.
Nuo täkäläisen tuning-kauppiaat näyttävät lähinnä keskittyvän rahan keräämiseen, ei taida ainakaan halpaa vauhtia saada.
Sytytysennakon säädöllä on tarkoitus ajoittaa polttoaineen palamisen aiheuttama painehuippu yläkuoloon, korkeampioktaaninen bensa ei pala sen nopeammin, vaan kestää vain enemmän puristusta. Eli teho ei lisänny ellei koneessa ole jonkun vian takia jouduttu ennakkoa rajoittamaan.

Pakokaasun takaisinkierrätys laskee pakolämpöjä osakuormalla, mutta eipä tämä konerikkoon asti vaikutta. Onhan paljon koneita joissa tuota ei käytetä lainkaan. Ainoa hyöty on tosiaan tuo päästöjen putoaminen, ja teoriassa taloudellisuus, koska kaasuläpällä ei tällöin tarvitse yhtä paljon kuristaa ilman virtausta.

Ei hapen määrä lisäänny, vaan koska ilma tihenee, niin sitä mahtuu sylinteriin enemmän. Sama kuin ahtamisessa, ei happea ole ilmassa sen enempää, mutta ilmaa saadaan sylinteriin enemmän.

Puhtaan hapen käyttö kemiallisessa ahtamisessa on aika hurjaa puuhaa, tuolla saa räjäytettyä moottorin nopeasti, tehoista ei kerkiä nauttia. Miettikäähän hieman miten vaikka happimäärän tuplaaminen vaikuttaa palamistapahtumaan.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

=Shiguli= kirjoitti:Tuosta oktaanien nostamisesta senverran, että ralliautoissa käytetään/käytettiin tolueeni nimistä ainetta oktaanien nostajana. Pelkällä oktaanien nostamisella tuskin on mitään hyötyä muuten vakiokoneessa.
Tolueeni toimii tosiaan oktaanibuusterina, ja toisinaan sitä käytetäänkin lisäruiskutettuna esimerkiksi kovilla ahdoilla. Tätä kamaa on huono sotkea suoraan bensaan koska sillä on erittäin vahva hapettava vaikutus, toisinsanoen jatkuvasti käytettynä kaikki ruostuu todella nopeasti. Yhdessä yössä voivat venat olla pilalla. Vakiomoottorissa ei tosiaan lisää tehoa.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin