Halpa virittäminen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

larbatzi kirjoitti:Elikkä vm lehden lyhennetyt sisään ajo ohjeet oli seuraavat että vaihtelevaa ajoa normaali kierroksilla tyhjä käyntiä mahdollisemman vähän ja pikku hiljaa enenpi kaasun käyttöä . Jos haluu tarkempia ohjeita ei muutakun lehti kioskille hakee lehti ja lukemaan koska en halua ottaa mitään vastutaa tästä näin sillä asian ymmärsin suurin piirtein näin...
No juu, toinen käsitys on että rasitetaan konetta heti matalilla kierroksilla reilusti, jolloin männänrenkaat mukautuvat sylintereihin ja ohivuodot vähenevät. Jos hissutellaan alkuun, niin sylinterit kiillottuvat, eivätkä männänrenkaat mukaudu kunnolla ja ohivuodot pysyvät korkeampina.

Samasta syystä sisäänajoon suositellaan toisinaan "huonoja" mineraaliöljyjä liukkaampien synteettisten sijaan.
Vauhdin tae - alamäki
Grimbe

Viesti Kirjoittaja Grimbe »

Ton sisäänajon määrää varmaankin se, että minkälaiset männänrenkaat koneeseen on laitettu.
rotsi4

No

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Niihän se on että oktaanien lisääminen polttoaineeseen jotta saisi lisää sytytysennakkoa jotta saisi tehoa on turhaa koska samanlailla se palaisi kuin alkuperäinen löpö alkuperäisellä ennakolla...juup
Mutta jos puristussuhdetta tai ahtoa nostetaan, silloin on eri juttu.
Tuo hapen lisääminen on kanssa aika kaukaa haettua. Mutta jos rakentaa toimivan ja varman järjestelmän, niin mikä ettei, ja eihän sitä happea tarvitsisi kovinkaan paljoa sinne ajaa. Ja dieseliin se voisi sopia hyvinkin.
Mutta luulisi että megasquirtin tai jonkun muun ruiskusysteemin asentaminen olisi parempi vaihtoehto kuin kaasuttimien propaaminen lisätehon toivossa, vai olisiko?
Mutta jos virittäminen helppoa olisi, niin kai kaikki autot kulkisivat vähintään kolmeasataa.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Grimbe kirjoitti:Ton sisäänajon määrää varmaankin se, että minkälaiset männänrenkaat koneeseen on laitettu.
Kuinkas monenlaisia noita sitten on? :roll: Jos jätetään laskuista pois kilpakäyttöön tarkoitetut, esimerkiksi total sealin, renkaat niin taitaa olla loput aika samanlaisia :?:
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: No

Viesti Kirjoittaja Stefa »

rotsi4 kirjoitti:Niihän se on että oktaanien lisääminen polttoaineeseen jotta saisi lisää sytytysennakkoa jotta saisi tehoa on turhaa koska samanlailla se palaisi kuin alkuperäinen löpö alkuperäisellä ennakolla...juup
Mutta jos puristussuhdetta tai ahtoa nostetaan, silloin on eri juttu.
Tuo hapen lisääminen on kanssa aika kaukaa haettua. Mutta jos rakentaa toimivan ja varman järjestelmän, niin mikä ettei, ja eihän sitä happea tarvitsisi kovinkaan paljoa sinne ajaa. Ja dieseliin se voisi sopia hyvinkin.
Mutta luulisi että megasquirtin tai jonkun muun ruiskusysteemin asentaminen olisi parempi vaihtoehto kuin kaasuttimien propaaminen lisätehon toivossa, vai olisiko?
Mutta jos virittäminen helppoa olisi, niin kai kaikki autot kulkisivat vähintään kolmeasataa.
Tuota happea parempi ja turvallisempi vaihtoehto on ihan tavan nestekaasu :wink: Vaikutus sama, muttei räjähdä käsiin niin helposti. Tuolla itse lähtisin kokeilemaan.

Hyvillä kaasuttimilla saadaan jotakuinkin ihan samat tehot mitä ruiskullakin, eroa on lähinnä keskialueella ruiskun hyväksi. Tosin tässä vaiheessa ei enää kovin halvasta virityksestä voi puhua.

"Halpa" resepti: Ensin isolohko keulalle, eli >1500, isompi aina parempi. Lohkosta siivu pois ja puristukset lähelle kymppiä, kanavien ja palotilojen siistiminen, joku ~280-asteinen nokka, pako-/imusarjan kohdistus ja paremmin virtaava pakoputkisto. Imusarjan päälle joku vaiheittainaukeava 2-kurkkuinen. Itse tehtynä kustannukset lohkon koneistus, nokan hionta ja tiivisteet/laakerit. Pitäisi olla jo ihan kiva ja suht pieniruokainen.
Vauhdin tae - alamäki
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Re: No

Viesti Kirjoittaja Misha »

Stefa kirjoitti:"Halpa" resepti: Ensin isolohko keulalle, eli >1500, isompi aina parempi. Lohkosta siivu pois ja puristukset lähelle kymppiä, kanavien ja palotilojen siistiminen, joku ~280-asteinen nokka, pako-/imusarjan kohdistus ja paremmin virtaava pakoputkisto. Imusarjan päälle joku vaiheittainaukeava 2-kurkkuinen. Itse tehtynä kustannukset lohkon koneistus, nokan hionta ja tiivisteet/laakerit. Pitäisi olla jo ihan kiva ja suht pieniruokainen.
Loistava resepti, mutta eikös tuossa ole vielä ongelmana se, että auton pitää olla vanhempi kuin -84 (?) että menee päästöistä kuin päästöistä läpi?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: No

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Misha kirjoitti:
Stefa kirjoitti:"Halpa" resepti: Ensin isolohko keulalle, eli >1500, isompi aina parempi. Lohkosta siivu pois ja puristukset lähelle kymppiä, kanavien ja palotilojen siistiminen, joku ~280-asteinen nokka, pako-/imusarjan kohdistus ja paremmin virtaava pakoputkisto. Imusarjan päälle joku vaiheittainaukeava 2-kurkkuinen. Itse tehtynä kustannukset lohkon koneistus, nokan hionta ja tiivisteet/laakerit. Pitäisi olla jo ihan kiva ja suht pieniruokainen.
Loistava resepti, mutta eikös tuossa ole vielä ongelmana se, että auton pitää olla vanhempi kuin -84 (?) että menee päästöistä kuin päästöistä läpi?
juu ihan hauska ja kohtuu hintanen paketti. itsellä oli viime keväänä muuten sama paitti 290 asteinen nokka. ja ei se sillä nokalla olis päästöistä kelvannu vaikka olis vanhempikin ollu ku vm88 oli hc aika korkeella... mutta kyllä tuolla paketilla kumi sulaa kuivaan asfaltiin ja vähän kostella menee nätitiä luisua
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Re: No

Viesti Kirjoittaja destor »

Team perseauki racing kirjoitti:
Misha kirjoitti:
Stefa kirjoitti:"Halpa" resepti: Ensin isolohko keulalle, eli >1500, isompi aina parempi. Lohkosta siivu pois ja puristukset lähelle kymppiä, kanavien ja palotilojen siistiminen, joku ~280-asteinen nokka, pako-/imusarjan kohdistus ja paremmin virtaava pakoputkisto. Imusarjan päälle joku vaiheittainaukeava 2-kurkkuinen. Itse tehtynä kustannukset lohkon koneistus, nokan hionta ja tiivisteet/laakerit. Pitäisi olla jo ihan kiva ja suht pieniruokainen.
Loistava resepti, mutta eikös tuossa ole vielä ongelmana se, että auton pitää olla vanhempi kuin -84 (?) että menee päästöistä kuin päästöistä läpi?
juu ihan hauska ja kohtuu hintanen paketti. itsellä oli viime keväänä muuten sama paitti 290 asteinen nokka. ja ei se sillä nokalla olis päästöistä kelvannu vaikka olis vanhempikin ollu ku vm88 oli hc aika korkeella... mutta kyllä tuolla paketilla kumi sulaa kuivaan asfaltiin ja vähän kostella menee nätitiä luisua
Olisiko mennyt katin kanssa läpi mahdollisesti?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pitäisi kyllä mennä tuollaisella hiotulla nokalla vielä läpi ainakin sinne -87 ikään asti. Ideana on olla nokka jossa maltilliset asteet, mutta nostoa venttiililtä jotain +10mm. Erimerkkisiä on ainakin 304 -asteisilla kilvissä vaikka kuinka. Billet nokkahan olisi vastaavilla asteilla "jyrkempi", koska nostointegraali on rajumpi. Väittäisin että Team perseauella (:D) on ollut kaasarin säädöissä mätää.

Edit: ei kukaan tarvis 2106:sta projektilohkoa?
Vauhdin tae - alamäki
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Jauhetaan vielä katista sen verran että voiko sillä pelastaa leiman näissä vanhemmissa (-85) jos nokasta tekee liian "hyvän" valekatilla katsastettavaksi. Toisin sanoen, saako katilla päästöt aisoihin lähes kaikenlaisilta nokilta, vai meneekö raja juuri tuossa kohdilla mitä Stefa puheli? Toki kadulla käytettävyys voi heikentyä jos tuosta lähtee vielä rankentamaan, mutta kai siinä vähän on vielä varaa.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

Stefa kirjoitti:Pitäisi kyllä mennä tuollaisella hiotulla nokalla vielä läpi ainakin sinne -87 ikään asti. Ideana on olla nokka jossa maltilliset asteet, mutta nostoa venttiililtä jotain +10mm. Erimerkkisiä on ainakin 304 -asteisilla kilvissä vaikka kuinka. Billet nokkahan olisi vastaavilla asteilla "jyrkempi", koska nostointegraali on rajumpi. Väittäisin että Team perseauella (:D) on ollut kaasarin säädöissä mätää.

Edit: ei kukaan tarvis 2106:sta projektilohkoa?
yhdellä kaasarilla ei kelvannut edes sinne päinkään tuplilla sai muut arvot kohilleen mutta hc oli n.1500. ja ajoituksessi annettiin että yk kohassa molemmat yhtä paljon auki. kokeilin ajoituksta hiukan säädellä mutta ei tuntunut hirveästi vaikuttavan... jokatapauksessa vetoja oli kiitettävästi ja tulppien väri terve ja koppa on vm88 nostoja en enää muista mutta aika ahasta oli venttiilit säätää joutu rälläköimään lenkki avaimia ohuemmaks että mahtu väliin
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
iippo

hevosvoimat

Viesti Kirjoittaja iippo »

=Shiguli= kirjoitti:Tuosta oktaanien nostamisesta senverran, että ralliautoissa käytetään/käytettiin tolueeni nimistä ainetta oktaanien nostajana. Pelkällä oktaanien nostamisella tuskin on mitään hyötyä muuten vakiokoneessa.
niin ois myytävänä oktaani buusteria,varmasti halvempi hinta kuin suomessa,mut tää iippo lähtee ens viikol muille maille ja palaa joskus,voitte kysyy lisää sunnuntaihin saakka tai sit nicilt veekasi tai no:0449138633
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

destor kirjoitti:Jauhetaan vielä katista sen verran että voiko sillä pelastaa leiman näissä vanhemmissa (-85) jos nokasta tekee liian "hyvän" valekatilla katsastettavaksi. Toisin sanoen, saako katilla päästöt aisoihin lähes kaikenlaisilta nokilta, vai meneekö raja juuri tuossa kohdilla mitä Stefa puheli? Toki kadulla käytettävyys voi heikentyä jos tuosta lähtee vielä rankentamaan, mutta kai siinä vähän on vielä varaa.
Katti ei toimi ellei seossuhde ole stökiömetrinen, tähänhän ei oikein päästä tavan kaasutinmoottoreissa. Tämä siis kolmitoimikatille. Päästöihin vaikuttaa myös palotilan muodot, paljerako jne jne. Toki päästöt saa katilla putomaan, mutta sitten pitäisi olla vähintään atsteekki kehissä. Noista kateistahan oli tarinaa Pöhön vertailumoottori-topicissa http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... c&start=90

Kadulla riittää kyllä melkoisen pitkälle tuollainen joku miedompi nokka reiluhkolla nostolla. Eli jotain 270-280-astetta ja 10-11mm venttiililtä.

Tuo HC:han on palamattomia hiilivetyjä, eli olisiko vikana ollut liian pieni puristussuhde, iso mäntä-kansivälys, nokkien välinen kulma (overlap) tai ihan sytkäjohdot, tulpat, ilmansuodatin, muut perinteiset. Kaksinokkaisissa on sikäli helpompaa, että tuota overlappia pystyy säätämään, jolloin myös päästöjen hallinta on helpompaa. Myös todella isoilla venttiilivälyksillä voi nokkaa "kesyttää" leimalle. Myös reilu loraus jäänestoa tankkiin parantaa palamista vaikkei moottorille hyväksi olekkaan. Itse etsisin ratkaisun muulta kun katin laitosta.

Edit: sytkäennakko, seokset, imuvuoto... onhan näitä.
Vauhdin tae - alamäki
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Megasquirtti hoitaa tuossa härvelissä ruiskutuksen, joten bensapuolen saa vaikka leimaa varten säädettyä vähän laimeammalle ja muutenkin tyhjäkäyntiä fiksailtua. Mittaushan tehdään tosiaan vain tyhjäkäynnillä tuossa -85 mallissa. Juu kadullehan se tulisi, mutta saa se nokkakin olla mahdollisimman hyvä, eli alakierrokset eivät saa puutua ihan kokonaan, mutta voimaakin pitää olla ja kierroksia johonkin 7000 päälle. Eli käytännössä kun joudun jokotapauksessa laittamaan katin tuohon -85 nappikseen (leimojen ajaksi), kun sinne menee 1.7 kone niin se pelastaa jonkin verran päästöjä kunhan seokset ovat kohdillaan.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo kolmitoimikatalysaattori vaatii sitten sen seoksen vaihtelun stökiömetrian molemmin puolen, eli lambdan pitää seilata ykkösen kahta puolen että tuo toimii. Siihen perustuu se hapetus-pelkistys reaktio. Jotenkin olen edelleen sitä mieltä ettei tuota kattia tarvitse, eikä kannata laittaa.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin