Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lennyssä on originaalit jouset ilman mitään palikoita.

Lennyssä on 235/75-15 Saharat.

Lennyssä on rajoitettu sisäänjoustoa nyt 2 jääkiekon verran ja vähän kuulemma pitäis vielä....

Ei muuta viritystä kuin toi iskarin kiinnikkeen siirto.

HUOM!!OBS!! Lennyn persaus on varustettu iskunvaimentimella jonka yläpäässä on ilmapussi, +/- 100mm liikevara!
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Tyyppi

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Voisko saada tietoa Tavarits Lennyn takavaimentimista. Merkki ja numberit, niin olisi kiva.

Jyrki-boy
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Lenny tarkastanee asian ja kirjoittaapi sitten.

Noista iskareista kun on kauheesti kyselty että mikä ja mistä niin tässä yks vaihtoehto:

Rancho 5000-sarja

Ranchoja myy Racers Place, hinta tällä hetkellä 50€/kpl.
http://www.racersplace.fi/

Ranchojen mittataulukko taasen löytyy täältä:
http://www.gorancho.com/products/appgui ... k_spec.pdf

Nivan alkuperäsiin kiinnikkeisiin sopivat iskarit on:
Kuva
Mitat on sitten muutettu tuumista->cm joten pyöristyksen takia Max.-Min. ei aina ole sama kuin listassa liikerata.

Nivaan alkuperäsen paikalle kuuluisi toi RS5601.
Ittelle laitoin noi RS5008 koska niissä on mulle paremmin sopivat mitat ja mukana on muutossarja. Lenkki-lenkki iskareitten kiinnitysreiän halkasija on oletuksena 16mm, Nivassa on yläpäässä 16mm tappi eli sinne käy suoraan mutta jos alakiinnityksen haluaa pitää vakiona niin siinä on 12mm pultti eli vaatii alapään kiinnitykseen holkin joka siis tulee muutossarjassa.

Iteltä muutin alapään kiinnityskohtaa ylemmäs ja lähemmäs banjoo. Liikevaraa on edelleen eli jossain kohtaa siirrän vielä yläkiinnikkeitä kauemmas toisistaan jolloin iskarin ulosjoustomitta paranee edelleen ja samalla takapää hieman jämäköityy koska iskari tulee pystynpään.
Kuva
Kuva
¤Offi-Osku¤

Viesti Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ »

Toimiiko vakio iskarilla jos siirtäis ton iskarin kiinnikkeen alapäästä mahdollisimman lähelle tota ylä tukivarren kiinnikettä?
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Noista iskareista ei mulla muuta tietoa ole nyt kuin että ne sachsin ilmaiskarit.Voin koittaa jossain välissä vähän selvitellä,jos sais tarkempaa tietoa.
Takapää nousee aika tarkkaan 80mm,kun painaa ilmaa järjestelmään.Silmämääräisesti katseltiin ToveriNivan kans aiemmin,että noin 100mm.Eikä rajoita sisäänjoustoa millään tavoin,vaikka on paineet täysillä.

Offi-Oskulle ToveriNiva huutaa tossa vieressä,että orkkisiskareilla ei onnistu ilman korotuspalaa kiinnikkeen siirto.Orkkisiskari pohjaa jo ilman korokepalaa vakiopaikalla..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
¤Offi-Osku¤

Viesti Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ »

Ulosjoustoja vaan himoisin lisää :P

Kun sisälle päin ei mahdu joustaan..:(

Täytyykin kun tästä vähän paranee niin mittailla noitten etu ja takapään korkeus eroo että onko sitä.. ja sitten nyppästä noi etu jouset pois ja laittaa kanto panssari ja laittaa jousilautaset suorempaan ja rällätä kallistuksen vakaajan kannakkeet pois..:)
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Mittamiehet

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Kannattaa muistaa, että max jousenkorotus, joka hyväksytään katsastuksessa on 75 mm elikkä 3 tuumaa. Korotuspalikat voi mitata, mutta jousen pituutta ei pysty Erkkikään sanomaan katastuksessa.
Renkaat saa nousta 50 mm halkasija eli 25 mm korkeutta ilman AKE:N lupaa. Sitten koppaa voi nostaa 50 mm, jolloin 150 mm on täynnä, eli se siitä. Nivaa korottaessa on syytä muistaa auton kapeus. Saattaa mutjahtaa selälleen, jos korottaa liikaa.

Etupään nostaminen yli 60 mm voisi onnistua leventämällä etupään raideleveyttä. Rälläkällä reikää isommas ja vanteisiin offsettiä niin paljon kun sielu sietää niin ainakin sentti kymmentäsenttiä kohti kasvaa maavara. Onko kukaan kokeillut?

Ite en laita Saabin jousia eteen vaan olen tilannut 4 kpl 30 mm 2 kpl
22,5 mm ja 2 kpl 15 mm natsoja, jotka on tehty 30 mm akselista ja porattu 10,5 mm reikä keskeen. Näillä saa edestä alapään jousilautaset nostettua ylös ja 60 mm lisää korkeutta eteen. Vanhat jouset pelaa, kuten iskaritkin.

Taakse olen ajatellut laittaa, koska lokarinreunat on ruosteessa, leveät rinkulat, jotka ovat Boggerien kopiot. Voi ilman pahaa omaatuntoa silpoa lokarista reilusti pois ja tehdä tötteröt ulospäin. KP näkyy myyvän offivarusteessa kyseistä rinkulaa. Insan 205 eteen ja taakse niin leveä Boggeri, kun löytyy. jotain 12,5 tuumaa. Jää vielä ajo- ja vararenkaiksi kaksi 205 rinkulaa. Näkee nyt mitä tekee ja vaimo sallii. Kesäksi kondikseen.

Jyrki-boy
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Niin, varmaan nivassa jää tuo suurin katsastuksessa sallittu korotus tuohon 100 mm eli rengas + jousitus, kun korin korottaminen rungolta voi olla "hiukka" työlästä :lol:
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Juu ja muistetaan nyt sitten vielä että otteessa pitääpi seistä että M1G/maastohenkilöauto jotta korotusta sallitaan se 150mm, joka tosiaan siis muodostuu näistä max. arvoista:
- jousitus 77mm
- kori rungolta 77mm
- renkaan halkasija 51mm (jolloin korotusta tulee 25,5mm)

Jos auto on merkitty M1/henkilöauto niin korotusta sallitaan vain 100mm, periaatteessa kaikki Nivat pitäis olla M1G mutta näitä merkkausvieheitä on kuitenkin ollut.

On toki totta että pitkää jousta ei huomata niin helposti kuin korotuspalaa mutta jos katsuri huomaa korotuksen niin asiakas saakin lähteä etsimään luotettavia dokumentteja ja palata konttorille ja maksaa vielä 60€ muutoskatsastusmaksun.
Korotus nimittäin mitataan pyörän keskiöstä lokarinkaaren reunaan ja jos menee korotetulla autolla leimalla ja katsuri huomaa korotuksen niin se jää asiakkaan tehtäväksi selvittää mikä oli mitta pyörän keskiöstä kaaren reunaan ennen korotusta ja tämä pitää vielä todistaa, ei siis riitä että myöntää että sitä on korotettu 50mm vaan katsurin kuuluisi itse se laskea siitä korkeuserosta.

Tänään kävin Nivan vuosikatsastaan eikä mitään piiloteltu eikä tarvinnu ees mitään selitellä, jousikorotus edessä, palikkakorotus takana, iskarin ja jousilautasen kiinnikkeet tehty uusix, alkuperäset runkopalkit poistettu ja vahvempia hitsattu tilalle ym. muutoksia mitä edellisen leiman jälkeen on tehny. Muistivihko on täynnä kyseisen auton ennen ja jälkeen mittoja siltä varalta että joutuisi joskus jotain todisteleen tms.

Tuohon "vanteisiin offsettiä niin paljon kun sielu sietää" vielä sellainen lakipykälä että raideleveys ei saa muuttua yli 30mm!!
Tässä on taas yks hyvä muutoslaki joka on hyvä sisäistää ettei mee lukemat sekaisin jne.

- Auton leveyden suurentaminen on sallittua enintään 100 mm, eli 50 mm / puoli. Kumiset kaarilevikkeet ei kuulu auton leveyteen!!

- Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna

- Akselivaihdon yhteydessä auton raideväli saa kasvaa 100mm

Käytännössä tää menee näin:
Akselivaihdon yhteydessä raideväli mitataan vanteen kiinnityskohdasta.
Vannevaihdon yhteydessä raideväli mitataan vanteiden keskeltä eli niitä ei kauheesti voi ulospäin levittää.

Auton raideväliä saa siis muutettua yhteensä 130mm eli akseleilla 100mm ja vanteilla vielä 30mm, Suzuki SJ:n kohdalla se tarkottais Nivan raideväliä :lol: :lol: mutta se oiskin jo iso muutos sellaselle lehtijousitetulle korkeelle apinakiikulle.
Viimeksi muokannut TOVERI NIVA, 26.1.2006 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Tänään käytiin ToveriNivan kanssa koeponnistaan metsässä oikeen kunnolla noi korotukset.Toimi aivan prkl.een hyvin kunnes,voi viddu,mulla porsi takajarru totaalisesti.Avaamatta viä,mutta nesteet mäkeen ja repsikan takapyörä aivan lukossa.Ilmeisesti työjarru (jarrupaineen tasaaja mikä ny nimeltää onkaan) aiheutti,kun en sille mitään tehnyt.Olis pitäny pidentää niinku ToveriNiva teki.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo koeponnistuksella käytiin ja muutama hyvä kuvakin ilmesty Lennyn kamreeraan:

Paineet alas.....
Kuva

Ja sit mettään....
Kuva

Hyviä kinkamiakin löyty missä pääsi koittaan joustoja....
Kuva

Kiertyy se IFS-keulakin edes vähän niillä Saabin jousilla....
Kuva

Igorillekin löyty hyvä kinkama, jäykkääkin jäykemmät uudenkarheet MB:n jouset näyttää painuvan kaikesta huolimatta hyvin kasaan, enempää ei etupää kärsikään sisäänjoustoo....
Kuva

Homma skulaa....
Kuva
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Rinkelit

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Miten pelaa Insat lumessa?

Jyrki-boy
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Insat toimii kyllä aika hyvin lumessa. Puhdistuvuus on hyvä ja pitokin on todella hyvä. Ruovittamalla kaivaa kyllä eteenpäin melko hyvin.

Niinkauan kuin renkaan alla on lunta niin ei noilla 0,9 paineilla tule juurikaan sivuluistoja, jäällähän tollanen ei ilman nastoja hirveesti pidä mutta ongelmiakaan ei oo vielä ollu.

Mä oon ajanu Nivaa talvikeleissä kolmella eri renkaalla:
- Nokian Hakkapeliitta 185/80-16C (nasta)
- BFG Winterslalom 235/75-15 (kitka)
- Insa Turbo Sahara 235/75-15

Kaikkein parhaiten talvisessa metässä kyllä etenee toi Sahara, hakkis on hyvä jäällä ja kun on paljon lunta mutta ei kanna yhtään, BFG ei kunnon pitoa ja vetelee minne sattuu.
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Takapään korotus yläpäästä

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Tässä yritän kertoa jälkipolville ne havainnnot, jotka kannattaa huomioida laitettaessa korokerenkaat takajousien yläpäähän.

Ennen kuin teet mitään mittaa itse palikoiden halkaisijat ja teetä ne sen mukaisiksi. Itselläni on korokerengas, jonka sisähalkaisija on 102 mm ja ulkohalkaisija 120 mm. Korkeus 70 mm. Menee hyvin pohjilleen ja on tukeva. Tämän alle jousta vasten on 5 mm paksu levy, jonka ulkohalkaisija on 145 mm ja keskellä 65 mm reikä. Eli korotus yhteensä 75 mm.

Toimi seuraavasti. Lue tämä ja katso, että sinulla on tarpeelliset välineet.
Aja auto sopivaan paikkaan. Laita keskuslukko päälle kuten vaihde ja käsijarru. Etupyöriin palikat varmistukseksi. Avaa takapyörien mutterit ja jätä vain yksi löysytetty mutteri kiinni. Nosta auton toinen takakulma ylös. Itellä on pitkä tunkki, jolla Niva nousee puskurista. Älä nosta täysin ylös pyörää maasta, vaan laita pukki alkuperäisen tunkinpaikan kohdalle. Nosta toinenpuoli kokonaan ylös ja pukki paikalleen. Tämän jälkeen toinen myös ylös. Oma autoni alkoi liikkua sivusuunnassa, kun tunkkasin suoraan korkealle. Ei kannata ottaa riskiä pudottaa auto alas. Poista takarenkaat. Irroita iskarien alapäät. Tunkkaa taka-akselin toinen pää niin ylös, että auto irtoaa juuri ja juuri sen puolen pukilta. Laita jousenpuristimet paikoilleen ja kiristä niitä niin paljon, kun mahdollista. Laske auton akseli alas. Ota jousi irti. Puhdista jousilautaset ja hölvää ruosteenestokamalla. Yksi osa teräketjuöljyä, yksi tervaa ja yksi pellavaöljyä. Samalla voit hölvätä ne paikat, jotka jäävät jousen taakse piiloon. Paina tunkilla akselia alemmas (korin ja pitkän tukivarren välistä). Varo jarrutilputtimia, etteivät mene rikki. Laita korokerengas ja jousilautanen paikalleen. Tässä suosittelen kaverin apua, joka pitää korotusosat paikoillaan. Laita jousi paikoilleen. Löysää jousenkiristimiä. Nosta akseli tunkilla ylös ja ota jousenkiristimet pois. Katso, että jouset on paikoillaan.
Laittaessasi palikoita paikoilleen on syytä varoa, ettei sorkkaraudalla vääntäminen tee liian pitkää liikettä jouseen tai palikoihin. Itse onnistuin saamaan jousenpään sen 145 mm halkaisijaltaan olevan vastalevyn yläpuolelle ja siitä se alkoi se leikki. Kyseinen homma ei pitäisi olla mahdollista, mutta minulta se onnistui yrittämättä.
Sitten toinenpuoli samalla tapaa.
Kävin koeajolla ja hyvin pelitti. Ajoin auton persiin ojaan ja parin kilometrin lenkin päätteeksi huomasin kotona, että jarrupaineensäädin oli paskana. Kannattaa mitä ilmeisimmin jatkaa ensin säädin rautaa, tai ainakin irroittaa se ja hankkia myös pitempi jarruletku banjon ja korin välille. Homma on aika helppo, mutta saattaa alkaa tökkiä. jostain pikkuseikasta.
Jos on jotain asiaa niin kysykää. Koitan vastata.

Jyrki-boy
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Tein kans noi yläpään rillukat, mut taidan ottaa ne pois sieltä ja korottaa alapäästä.
Syynä on se et ne jouset ei mee kunnolla kohdalleen ristiriipunnan jälkeen ja sit ne rupee pitään pastamaista ääntä.

Niin ja sitä JPsäätimen välikäikälettä pitää pidentää yhtä paljon kun korotus on...
Vastaa Viestiin