Sivu 8/11
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 4.7.2007 12:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Väitän että emme voi väittää mitään eläimien sielusta. Se että sen olemassaoloa Tiede ei ole saanut selville, ei anna oikeutusta "tietää" ettei niillä sellaista ole. Monet ihmiset ja uskomusjärjestelmät ovat kautta historian jumalallistaneet erilaisia eläimiä ja muokanneet niistä totemiolentojaan.
Totemi on olento, johon samaistutaan. Se voi olla eläin. Totemi ei ole vain esine. Muutamia esimerkkejä:
SuomalaisUgrilaisessa karhukultissa esimerkiksi totemieläimenä oli em. karhu. Intian Hanuman ja Ganesha, Apina ja Norsupäinen Poika, ovat suuria jumaluuksia. Myös heidän tämänhetkiset ilmenemismuotonsa, apinat ja norsut, ovat jumalaisia. Niillä on suuri merkitys Hinduille. Rotille on Intiassa myös oma temppeli. Kuulemma karmiva paikka. Se on täynnä rottia, koska niitä syötetään siellä kädestä. Rotta, en muista nimeä, on Ganeshan apuri. Se istuu aina Ganeshan jalanjuuressa syömässä herkkuja, joita NorsuPoika sille antaa.
Tämä siis taas sen takia, että Uskomisia on niin monenlaisia, eikä niitä mielestäni voi asettaa paremmuusjärjestykseen. Ihminen tosiaan tulee autuaaksi vain omasta uskostaan sanotaan.
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 4.7.2007 16:54
Kirjoittaja Sepesusi
Lada Scandinavia kirjoitti:
Eläimillä ei ole sielua ja eläin toimii vaistojen varassa. Tietysti eläin myös muistaa ja oppii asioita.
Ihminen taas toimii järjen, tunteen, kokemuksen ja opetuksen kautta. Myöskin ihmisellä on tietoisuus esim. olotilasta ja ihminen ajattelee.
Onko jossain tieteellisesti todistettu että ihmisellä on sielu ja eläimillä ei?
Ja että koko sielu on olemassa? Vai onko tuo vaan uskon asia?
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 4.7.2007 19:10
Kirjoittaja aon
Ihminenhän lienee myös eläin, tai ainakin itse vaikutan mielestäni enemmän eläimeltä kuin kasvilta tai sieneltä (monisoluisuudesta olen vielä varmempi, ja se rajannee pääryhmät noihin kolmeen).
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 4.7.2007 19:51
Kirjoittaja ladamaster
Sen verran on tieteellä näyttöä, missäpäin aivoja "sielu" ja persoonallisuus asustaa.
Jossain vammautumissa ja esim. aivoinfarktissa, kun aivon osia vammautuu, muuttuu ihmisen persoonallisuus toisenlaiseksi.
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 5.7.2007 13:00
Kirjoittaja noose01
Joitain hyötyjä kirkkoon kuulumisesta:
1. Kirkkohäät
2. Menetetty raha menee ainakin osittain hyvään tarkoitukseen (nuorisotoiminta, avustukset, perheneuvonta yms)
3. Sunnuntaisin voi halutessaan käydä hakemassa aamun "tasoittavan"
Hyötyjä kirkkoon kuulumattomuudesta:
1. Ei tarvitse maksaa kirkollisveroa
Muita hyötyjä en keksi kuulumattomuudesta, joku asialle vihkiytynyt varmaan kertoo niitä lisää?
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 5.7.2007 23:23
Kirjoittaja Lada Scandinavia
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Väitän että emme voi väittää mitään eläimien sielusta. Se että sen olemassaoloa Tiede ei ole saanut selville, ei anna oikeutusta "tietää" ettei niillä sellaista ole. Monet ihmiset ja uskomusjärjestelmät ovat kautta historian jumalallistaneet erilaisia eläimiä ja muokanneet niistä totemiolentojaan.
Totemi on olento, johon samaistutaan. Se voi olla eläin. Totemi ei ole vain esine. Muutamia esimerkkejä:
SuomalaisUgrilaisessa karhukultissa esimerkiksi totemieläimenä oli em. karhu. Intian Hanuman ja Ganesha, Apina ja Norsupäinen Poika, ovat suuria jumaluuksia. Myös heidän tämänhetkiset ilmenemismuotonsa, apinat ja norsut, ovat jumalaisia. Niillä on suuri merkitys Hinduille. Rotille on Intiassa myös oma temppeli. Kuulemma karmiva paikka. Se on täynnä rottia, koska niitä syötetään siellä kädestä. Rotta, en muista nimeä, on Ganeshan apuri. Se istuu aina Ganeshan jalanjuuressa syömässä herkkuja, joita NorsuPoika sille antaa.
Tämä siis taas sen takia, että Uskomisia on niin monenlaisia, eikä niitä mielestäni voi asettaa paremmuusjärjestykseen. Ihminen tosiaan tulee autuaaksi vain omasta uskostaan sanotaan.
Intiassakin pidetään lehmää pyhänäeläimenä, siis jonkinlaisena Jumalana.
Ihmiset pitävät tosiaan kaikenlaisia, eläimistä kivipatsaaseen Jumalina ja niitä Kristinusko pitää epäjumalina.
Kaikissa uskonnoissa on neuvoja, kehoituksia tai sääntöjä.
Kristinusko pitää raamattua elämän ohjeena ja se on maailman luetuin kirja ja tänäänkin sitä myydään valtavia määriä, ympäri maapalloa.
Mikään muu teos, ei ole pystynyt samaan.
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 6.7.2007 11:10
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Lehmä on tosiaan monille pyhä. Se on Pyhänä koskematon. Intian lehmät eivät ole vain hyödyttömiä vaeltelijoita.
Esimerkkejä: Ne kuuluvat jollekin. Niillä on omistaja.
Ne muuttavat jätteitä käyttökelpoiseen muotoon; maito ja lehmänlanta.
Lehmiä lypsetään ja maito käytetään hyödyksi.
Lehmän tai naudan pyhyys liittyy yleensä paimentolaisuuteen. Masait pitävät karjaa savannilla, paimentavat niitä ja elävät nomadielämään. Meillä oli ennen sama porojen kanssa. Näillä eläimillä on todellakin sielu, henki ja ruumis. Sielu kiertää. Jos eläimiä ei teurasteta oikein, niiden sielu ei pääse takaisin vapauteen ja sen kautta kiertoon. Toisaalta tämä on selitys sille, että olosuhteet ovat osoittaneet sen miten eläimet kannattaa päästää pois päiviltä.
Uskomisesta ja uskosta voi aina löytää yhteyden olosuhteisiin, elämisen ehtoihin ja yhteisön toimintaan. Tässä tarkoitan eläviä uskontoja, joilla on todellista merkitystä ihmisille. Usko ja uskonto on yhteistöllistävä tekijä. Se ei ole merkityksetön institutio niille, jotka sen parissa toimivat. Edelleen korostan sitä, etten aseta uskontoja ja uskoja eriarvoiseen asemaan. Kaikkien tarkoitus ja funktio voidaan jäljittää.
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 9.7.2007 21:22
Kirjoittaja Stefa
Itse pidän uskontoa nykyään enemmänkin moraalisena ohjenuorana elämään, kuin itse "uskona". Jos tarkemmin tutkiskelee, niin aika lailla samat säännöt ja kehoitukset löytyvät lähes kaikista uskonnoista. Olen toiminut Ev.Lut. seurakunnan piirissä nuorisotyössä ja jos joskus omia muksuja siunaantuu, niin kyllä he kirkkoon kuuluvat. Vaikken pidäkkään valtionkirkkoa ainoana oikeana, mutta tunnen paljon hyviä ihmisiä noista piireistä. Kai olen liian rationalisti uskomaan mihinkään yliluonnolliseen, mutta pidän kirkkoa hyvänä ihmisen moraalisena kasvattajana.
Kuuluu, tai uskoo mihin vain, niin jokaisen olisi hyvä muistaa Kultainen Sääntö. Jollette tuota muista niin googlettakaa vaikka. Löytyy muuten wikipediastakin pieni yhteenveto
"Uskonko?" -En
"Kuulunko muuten vaan" -En
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 9.7.2007 22:44
Kirjoittaja lada-juntti
Nuorena, alle kaksvitosena olin julki ateisti. Kun koulusta mentiin kevään päättäjäis kirkkoon, tuli sitten annettua kirkossa negatiivinen versio uskontunnuksesta. Myöhemmin elämä koulutti meikäläistä "pesäpallomailalla" ja oli pakko tunnustaa, että jokin korkeampi voima auttoi. Näin oli sitten tunnustettava tosiasia: olisin kuollut late nineties, ellei joku taho olisi pitänyt huolta meikälääsestä. Niinpä olisi vallan omituista, ellen olisi nyt uskossa.
"Lata kulkee ja meikäläinen uskoo"
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 15.7.2007 13:29
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Lada Scandinavia kirjoitti:Eläimillä ei ole sielua ja eläin toimii vaistojen varassa. Tietysti eläin myös muistaa ja oppii asioita..
Vai elääkö se aistien varassa? Oppimisen kannalta ihminen eroaa muista eläimistä siinä, että eläimellä on jo syntyessään paljon valmiimmaksi rakennettu tietokanta. Mitä alkeellisempi eläin, sitä valmiimpi. Ihmisellä sen sijaan on syntyessään vain vähän valmiita tietokantoja (= valmiita hermoratoja aivoissa), mutta laaja valmius oppia uutta (= hermoratoja kehittyy lisää). Iän karttuessa ihmisen tietokanta ohittaa muitten eläinten tietokannan.
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 15.7.2007 13:38
Kirjoittaja Mosse-Aksu
noose01 kirjoitti:Joitain hyötyjä kirkkoon kuulumisesta:
1. Kirkkohäät
2. Menetetty raha menee ainakin osittain hyvään tarkoitukseen (nuorisotoiminta, avustukset, perheneuvonta yms)
3. Sunnuntaisin voi halutessaan käydä hakemassa aamun "tasoittavan"
Hyötyjä kirkkoon kuulumattomuudesta:
1. Ei tarvitse maksaa kirkollisveroa
Muita hyötyjä en keksi kuulumattomuudesta, joku asialle vihkiytynyt varmaan kertoo niitä lisää?
Nuo kaikki ovat hyötyjä tai haittoja vain siinä tapauksessa, että ne itse kokee sellaisiksi.
On varmaankin totta, että ev.lut. seurakuntien keräämät avustusvarat menevät melko tehokkaasti kohteeseensa. Tässä joitakin vuosia sitten SPR oli tuossa mielessä kaikkein tehokkain, eli kerätyistä avustuksista meni pienin osuus toiminnan ylläpitämiseen. Tämähän varmaankin vaihtelee ajoittain, ja tänää voi joku muu järjestö olla tuossa mielessä paras.
Re:
Lähetetty: 15.7.2007 13:43
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Lada-poliisi kirjoitti: Tieteen jälkeen alkaa usko.
Oikeassa olet. Kun tieto loppuu, alkaa uskomus.
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 16.7.2007 18:25
Kirjoittaja sinihelmi
kakruna sain kylläkseni pioneerileireistä nyt kun ajattelen oiskohan ollu mukana pienoista aivopesua samoihin aikoihin tätini kuskasi siskoa ja minua helluntalaisseuroissa.kaamee kammo jääny molemmista.jokainen saa uskoo ;miten vain ,en rupea tuoma roimaan ketään.
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 16.7.2007 18:43
Kirjoittaja supliikki
En usko, mutta kuulun evlutseurakuntaan. Kuulun siksi, että kirkko auttaa köyhiä. Nykyään tuntuu siltä, että kunnat ja valtio ovat unohtaneet köyhät. Seurakunnat tekee perustason sosiaalityötä. sitä pitää tukea.
Re: Uskotko vai kuulutko muutenvaan.
Lähetetty: 16.7.2007 18:50
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Oletteko panneet merkille kuinka samanlaista kaavaa uskonnolliset ja poliittiset tilaisuudet noudattavat. Lauletaan, pidetään puheita, lauletaan, saarna/pääpuhe, (palopuhe) todistetaan monissa miehin ja naisin uskon ja aatteen voimaa, lauletaan, loppupuhe ja -laulu. Todetaan kokouksen onnistuneisuus ja tarpeellissuus.