Sivu 8/78
Vilkun rytmihäiriöt
Lähetetty: 11.6.2007 6:21
Kirjoittaja AI
Otin vilkkujen sulakkeen irti, ei ilmeisesti ollut alkuperäinen mutta hieman oli kyllä hapettumaa jotka putsailin teräsharjalla pois ja laitoin sulakkeen takaisin. Nyt vilkut toimivat normaalisti, tosin ei ollut kyllä hellettäkään jolloin noita rytmihäiriöitä on ollut. Muissa sulakkeen takana olevissa sähkölaitteissa ei ole ollut mitään häiriöitä joten en ihan vakuuttunut ole että vika siinä olisi ollut, vai onko sitten vilkku erityisen herkkä pienelle resistanssille?
Orkkiskaasutin takaisin paikoilleen
Lähetetty: 18.6.2007 8:44
Kirjoittaja AI
Eilen vaihdoin tuon alkuperäiskaasuttimen takaisin. Ennen paikoilleenasetusta poralla avarsin noita jalassa olevia reikiä että pinnapultit menisivät niistä kunnolla läpi. Nyt toimii kaasupoljinkin ryypyn ollessa päällä. Ihmeellistä kyllä kun tuo ozon-kaasutin on irti niin kaasu kyllä toimii siinä vaikka vetää ryyppyä päälle, mistä lie johtui ettei paikoillaan ollessa toiminut. Nyt sitten Lada taas nytkyttelee alamäissä kun kaasua hellää, kuten myös hitaasti ajaessa 50-60 km/h. Saapas nähdä tuleeko tuo ozon-kaasutin äherrettyä vielä kerran paikoilleen, toki tuon alkuperäisen voisi käydä mittauttamassa jos se vaikka olisikin vain liian laihalla.
Maalasin hihnapyörän merkin valkoisella maalilla ja tarkistin sytytyksen. Edelleen strobolla näkyy kaksi merkkiä parin sentin päästä toisistaan, eli ilmeisesti joka toisella kerralla sytytys on aikaisemmalla ja joka toisella myöhemmällä, eroa noilla on parisen senttiä ja pysyvät tarkasti kohdillaan. Mikä kumma tuonkin aiheuttaa? Ja kumpiko on oikea, nyt sytytys on säädetty niin että toinen merkki on vähän yli pidemmän viivan ja toinen saman verran yli lyhimmän viivan, kai se keskimäärin silloin on kohdallaan?
Re: Lada 1970
Lähetetty: 20.6.2007 8:26
Kirjoittaja AI
Unohtui mainita että kaasuttimen vaihdon yhteydessä vaihdoin kaasuvivun nippusidekiinnityspatentin oikeanlaiseen metallisokkaan.
vilkkuu ja nykii
Lähetetty: 22.6.2007 8:49
Kirjoittaja AI
Hoksasin että toi vilkku temppuilee ainoastaan tyhjäkäynnillä, vähän kun kaasua painaa niin alkaa toimimaan normaalisti. Normaalisti alkaa näköjään toimimaan myös kun sammuttaa valot. Eli risteyksissä pitää valot sammuttaa tai jollain painaa kaasua kun jalat ovat kytkin- ja jarrupolkimella.
Taas nykii reilun satasen vauhdissa. Eilen loivaan ylämäkeen lähdin rekkaa ohittamaan, uskalsin näin tehdä kun oli leveäkaistatie. Kun mittarissa oli 105 km/h (eli todellista nopeutta 110) niin alkoi nykimään niin perkuleesti. Rekasta kuitenkin ohi pääsin ja kun nopeuden tiputti mittarin mukaan sataseen niin nykiminen lakkasi. Vähän matkan päästä kokeilin kiihdyttää tasasaisella samaan nopeuteen ja ei nykinyt. Kotiin päästyäni tarkistin josko tämäkin virranjakaja on hajonnut mutta väljää ei löytynyt. Tuolla ozon-kaasuttimella ja tällä virranjakajalla nykimistä ei esiintynyt. Ei ymmärrä... Ei sitten ohitella enää...
Re: Lada 1970
Lähetetty: 22.6.2007 14:22
Kirjoittaja Jankos
Ettei tuo nykiminen johtuisi liian alhaisesta bensanpinnasta. Ja kun tulee pidempi kuormitus niin pinta laskee vielä lisää kun neulaventtiili ei aukea kunnolla ja sitten bensa kovemmassa vedätyksessä loppuukin kesken.
Syy alhaiseen bensanpintaan lienee minimalistisen kulutuksen tavoittelussa. Ai miksikö bensaa kuluu vähemmän kun pinta on alhaalla, no siksi kun seosputkeen nähden bensapinta on alempana ja se aiheuttaa laihemman seoksen. Samalla aiheuttaa osakaasullakin helpommin nykimistä kun käy turhankin laihalla.
Eli tarkasta bensanpinnan korkeus.
Re: Lada 1970
Lähetetty: 23.6.2007 16:52
Kirjoittaja AI
Ajoin -71 Ladan pihalle pesua varten. Kylläpä oli pehmoiset ja mukavat penkit! Eikä puurattikaan pahalta käteen tuntunut. Hiukan oli eroa -70 Ladaan verrattuna! Ajoin kuitenkin takaisin talliin.
Laitoin vihdoinkin takakontin kumimaton takaisin paikoilleen. Sanomalehdet olivat vähän tervattuun takakonttiin takertuneet kiinni kuten myös ruoho kumimattoon kun sen nurmikolla pesin. Laitoin kumimaton päälle nuo kokolattiamaton palat takaisin kun ei niin viimeisen päälle siisti pesusta huolimatta tuo kumimatto ollut. Pysyyvätpä tavarat paremmin paikoillaan takakontissa ja työkaluja menee mukavasti niiden alle piiloon.
Kokeilin autotallissa olevilla Hotwires-sytytysjohdoilla josko niiden kanssa näkyisi strobovalolla vain yksi merkki. Sytytysjohdoistahan se oli kiinni, nyt näkyy enää yksi merkki joka näkyy olevan keskimmäisessä merkissä, olkoon siinä. Nuo Hotwiresit olivat tuossa -71 Ladassa mutta niiden kanssa ei talvella vesisateessa konetta kylmänä saanut käyntiin mutta nyt on kesä ja nuo toiminevat. Noissa kuparijohdoissa puolanjohto oli puolan päästä ihan nokinen, ilmeisesti iskenyt jossain vaiheessa kipinää, mistähän moinenkin johtuu?
Kaasuttimeen en jaksanut nyt alkaa perehtymään. Joku toinen päivä sitten.
Re: Lada 1970
Lähetetty: 26.6.2007 15:28
Kirjoittaja AI
Oikean puoleinen valo on mennyt pimeäksi. Hanskalokerossa näkyy olevan joku itämaan ihmelamppu, pitää vaihtaa kunhan ilmat vähän paranee. Syksyllä ostin noihin jo H4-polttimot mutta tuppaa umpiot olemaan niin läpinäkyvät että laiton systeemi saattaa katsastuksessa paljastua. Umpiot ovat siis hehkulamppuille, ei H4.
Isänmaallista
Lähetetty: 28.6.2007 15:25
Kirjoittaja AI

Eikös olekin isänmaalliset värit?
Ei muuten taida kovin monella olla kuvaa jossa kaksi mustakilpistä Ladaa...
Lähetetty: 28.6.2007 15:33
Kirjoittaja Jusu
No harvassa lienevät nekin joilla on edes yhtä.
Re: Lada 1970
Lähetetty: 28.6.2007 15:35
Kirjoittaja markku
Hienoa AI , laita 1970 malliin nuo ikkunaa kiertävät muovi kromi listat uudet niin tulee siisti ....ps haen penkit pois kun tc kunnossa eli ei kovin kauan enää

Re: Lada 1970
Lähetetty: 28.6.2007 15:53
Kirjoittaja AI
markku kirjoitti:laita 1970 malliin nuo ikkunaa kiertävät muovi kromi listat uudet niin tulee siist
Noita on myyty joka tapaamisessa mutta nyt keväällä Mansosta kun olisin sellaiset ostanut niin kukaan ei niitä kaupitellut! Eikä kyllä hirveästi innosta alkaa sitä paikoilleen pujottamaankaan...
Re: Lada 1970
Lähetetty: 28.6.2007 22:48
Kirjoittaja raul
On ne kyllä upeita...
Tunnelmalliset kuvat kaikenlisäks
Pettääkö näköni vai lukeeko molemmissa Zhiguli?
Re: Lada 1970
Lähetetty: 28.6.2007 23:31
Kirjoittaja Lada-Jussi
kaunista on katseltavaa ja noi on ihan aitoja oikeita perusnappiksia!!! ainoana virheenä pahasti iskee silmään tuon 71:n suomiverhoilut ja onko renkaatkin jotkut ylileveät ja matalat, näyttää ihan joltain urheiluautolta.
Re: Lada 1970
Lähetetty: 29.6.2007 2:38
Kirjoittaja samarai
Hienoja ovat AI:n "kaksospojat". (no vuosi sinne tai tänne

) Kiinnitin huomiota, että näyttää kuvassa toi 70 hieman korkeammaltakin (renkaiden takia).
Re: Lada 1970
Lähetetty: 29.6.2007 5:58
Kirjoittaja AI
raul kirjoitti:Pettääkö näköni vai lukeeko molemmissa Zhiguli?
Ei petä, kummassakin lukee.
Lada-Jussi kirjoitti:ainoana virheenä pahasti iskee silmään tuon 71:n suomiverhoilut ja onko renkaatkin jotkut ylileveät ja matalat, näyttää ihan joltain urheiluautolta.
Mutta tämähän olikin tuuninkipaska 1700-koneineen!
Samarai kirjoitti:Kiinnitin huomiota, että näyttää kuvassa toi 70 hieman korkeammaltakin (renkaiden takia).
Kun luet tämän viestiketjun kokonaan niin selviää että perää on korotettu hitsaamalla takajousien alle kolmen sentin korokepalat! Renkaat ovat yhtä korkeat, 175/70 vs 155/80. 70 tuntuu ajaessakin korkeammalta, heiluu ja huojuu, varsinkin tuulisella ilmalla.