Sivu 8/13
Lähetetty: 16.3.2007 14:40
Kirjoittaja lada combi
Lähetetty: 16.3.2007 15:20
Kirjoittaja voimapesä
Kävin kysymässä tuota katonleikkausta katsastuskonttorilta,ei ne sitä tyrmänneet mutta tarvii katsastuksessa olla mukana paperi missä on mitattu korin kiertojäykkyys kulmasta nostamalla ja korin kiertymä todistettuna.
Joten taitaa riittä nyt kun laittaa vain tavallisen kattoikkunan esim. finlandia 2000
Onko jollain jäänyt nurkkiin sellaista?
Velipoika luki kritiikkiä tuosta turbosta ja palotilan suurentamisesta ja vastasi näin:
"Palotilaa kun isontaa, niin venttiileillä on enemmän tilaa hengittää, ja mahtuuhan isompaan palotilaan enemmän bensaa. Muutenhan tuo turbo voisi vetää tuon moottorin laihalle, eikä se ole hyvä, voisi nakuttaa ja rikkoa sen. Tuonhan takia turbotetuissa palotiloja isonnetaan, etteivät ne mene laihalle ja rikki."
Lähetetty: 16.3.2007 15:55
Kirjoittaja Aapo89
Missä semmosen kiertojäkyystestin voi teetättää? Jossaan VTT:llä, ei varmaan riitä siihen se tonni.
Finlandia 2000 laittaminen on 100 kertaa parempi idea kun pleksikaton tekeminen.
Siis velipoikas meinaa että ladan palotilaan ei mahu niin paljon pensaa että kovilla kierroksilla pysyis riittävän rikkaalla.?
Lähetetty: 16.3.2007 16:24
Kirjoittaja Larssoni
voimapesä kirjoitti:Kävin kysymässä tuota katonleikkausta katsastuskonttorilta,ei ne sitä tyrmänneet mutta tarvii katsastuksessa olla mukana paperi missä on mitattu korin kiertojäykkyys kulmasta nostamalla ja korin kiertymä todistettuna.
Joten taitaa riittä nyt kun laittaa vain tavallisen kattoikkunan esim. finlandia 2000
Onko jollain jäänyt nurkkiin sellaista?
Velipoika luki kritiikkiä tuosta turbosta ja palotilan suurentamisesta ja vastasi näin:
"Palotilaa kun isontaa, niin venttiileillä on enemmän tilaa hengittää, ja mahtuuhan isompaan palotilaan enemmän bensaa. Muutenhan tuo turbo voisi vetää tuon moottorin laihalle, eikä se ole hyvä, voisi nakuttaa ja rikkoa sen. Tuonhan takia turbotetuissa palotiloja isonnetaan, etteivät ne mene laihalle ja rikki."
Ei se seos muutu miksikää vaikka palotilaa suurentais kuinka paljo. Turbotetuissa autoissa palotilaa suurennetaan puristuksien tippumisen takia mutta esim. ladan moottorissa on vakiona "ihanteelliset" puristukset turboa ajatellen.
Lähetetty: 16.3.2007 16:57
Kirjoittaja Fast2105
jos toi sähkö"turbo" antaa 0,3bar ahtoja nii mielummi mä ajaasin vapaasti hönkivällä koneella

toi sähköturbo ja pleksi katto oli kyllä mun mielestä hyviä vitsejä, ei muutaku lisää samanlaisia vitsejä tulemaa!

Lähetetty: 16.3.2007 21:12
Kirjoittaja pappa- igor
velipoikas taitaa olla yhtä paljon lukenut moottorin viritys oppaita ja perehtynyt yhtä moneen moottoriin kuin sinäkin

No joko on sähkö- puhallin ostettu? ja männät täytetty uretaanilla ettei tule niin paljon ilman vastusta alaspäin mennessä

Lähetetty: 17.3.2007 1:52
Kirjoittaja Mara
pappa- igor kirjoitti:velipoikas taitaa olla yhtä paljon lukenut moottorin viritys oppaita ja perehtynyt yhtä moneen moottoriin kuin sinäkin

No joko on sähkö- puhallin ostettu? ja männät täytetty uretaanilla ettei tule niin paljon ilman vastusta alaspäin mennessä

¨
Taitaapa
tämä foorumi olla molempien velloksien suosikkilistalla..!
Kannattaa ottaa harkintaan myös siellä mainittu yksisylinterikonversio ja loytyypä monta muutakin hyvää ideaa, katso ja ihastu

Lähetetty: 17.3.2007 3:34
Kirjoittaja Panu__
voimanpesä: koita miättiä ny hitsi, et mitä järkiä on ostaa joku hitsin sähköturbo kun sais normaali turbolla 5 kertaaa enemmän voimaa irti koneesta
Lähetetty: 17.3.2007 8:30
Kirjoittaja START
niin ja tuon sähköropellin hinnalla saat vähän käytettynä melkein minkä turbon vaan
tai vaikka neljä vähän väljää niin on joka pytylle oma

Lähetetty: 17.3.2007 10:56
Kirjoittaja hmaki
Lähetetty: 17.3.2007 12:26
Kirjoittaja köhmä
Meinasin jo etten ala kommentoimaan näitä "höpö-juttuja" ollenkaan, mutta kiusaus oli kuitenkin liian suuri.
Pleksikatto: Olisi kyllä erikoinen ratkaisu jota tuskin kukaan arvostelijoista on pystynyt toteuttamaan. Olisi kylllä mielenkiintoista nähdä tuollainen onnistunut toteutus, vaikka sitten "peltoautossa".
Sähköturbo: Kuullostaa hieman "köyhältä patentilta", mutta edelleen sekin olisi näkemisen arvoinen viritys. Senkään toimivuudesta ei taida olla kellään mitään faktatietoa, joten turha näitä on mielestäni ruveta arvostelemaan täällä sen enemmän.
Erikoisratkaisut ovat kyllä mielenkiintoisia ja erottuvat yleensä edukseen, vaikka niillä ei normaaleja virityksiä ja kötöstyksiä voittaisikaan. Ja kuten jo aikaisemmin jossain muualla todettu, turha näitä on alkaa mainostaa näillä foorumeilla, ennen kuin on tulokset hallussa. Rakenteluvaiheesta on siis selvittävä omatoimisesti, jottei joutuisi naurunalaiseksi tai kylähullun maineeseen. Usein väärät ennakkoasenteet hautaavat alleen hyviäkin innovaatioita.
Vasta kokeilusta saadut tulokset ratkaisee, eli joko toimii, ei toimi, on hyötyä, ei ole hyötyä jne. Kaiken maailman "teinikötöstysrakennelmat" ovat sitten asia erikseen! Erilaisuus on rikkaus
Niin ja se vielä, että tässä tapauksessa kontrasti taitaa olla liian suuri. Tällä tarkoitan sitä, että orkkisklassikkoa käytetään koekaniinina hieman epäilyttäviin räpellyksiin. Näihin kokeiluprojekteihin löytynee kyllä ihan perus 1200 vehkeitä lähes jokaiselta harrastelijalta?
Lähetetty: 18.3.2007 19:18
Kirjoittaja tramppas
voimapesä kirjoitti:Vaikka olette romuttanut tuon turbo idean täysin, laski velipoika tuon turbon ahtopaineen.
Tässä vastaus:
Kuitenkin valmistaja lupaa tuolle 1,7 psi tuohan on suurinpiirtein 0,12 bar, eli 12 000 Pa, jos käytössä on normi 2-kurkkuinen kaasutin jossa on 30 mm kurkut, niin niiden pinta-ala on noin 0,00071 m^3. Toisaalta 4-tahtimoottori imee ilmaa joka toisella kierroksella per sylinteri, eli 1,6 litrainen imee 0,8l joka kierroksella, joten se imee noin 66,7 l/s pyöriessään 5000rpm. Ja jotta tämä ilmamäärä saadaan kaasuttimen läpi, niin sillä pitää olla nopeutta noin 94 m/s. Ja koska tehohan on voima kertaa nopeus ja voima on paine kertaa pinta-ala, niin saadaan että P=pAv. Eli teho on paineen, pinta-alan ja nopeuden tulo. Sijoitellaan ja saadaan, että sähköahdin tarvitsee alle 800W tehoa ahtaakseen tuon verran tuolla käyntinopeudella. Jos vielä otetaan huomioon, että kaasuttimen sisäkurkut ovat paljon pienemmät todellisuudessa, niin tehoa ei tarvita edes tuota.
Survaisen minäkin talikkoni tähän tunkioon

. Hienot laskelmat on, mutta kahden 30mm kurkun yhteenlaskettu pinta-ala on omien laskujeni mukaan 0,001413 m^2, eikä 0,00071
kuutiometriä.
voimapesä kirjoitti:Esimerkiksi 23mm sisäkurkuilla pinta-ala on vain 0,00042m^3 jolloin tehoakin tarvitaan enää vajaa 500W. Sähkötehona puhallin tarvitsee virtaa tällöin noin 33A 14V:n jännitteellä. Laskennallisesti normien mukaan tuosta selviytyy 3 mm^2 johto jo kunnialla Cool Valmistajahan lupaa tuolle 1666W, jolla lahennellään 1,6 litraisessa koneessa vähintäänkin 0,3 bar ahtoja, jopa 0,9!
Eli edelleen harkitsen tuon turbon ostamista.
Toinen ajatus oli että viikonloppuna rälläköin katon auki siten että a,b,c-pilarit jää paikoilleen ja asennen paksun plexin tilalle,näin saan läpinäkyvän katon joka on uusissa Pösössäkin.
Kansikin tuli valmiiksi,isonsin palotiloja vain vähän jotta moottori saa enemmän bensaa ahdettuna.
Jos tilavuusvirta halutaan pysyvän vakiona ja reikää pienennetään, niin kaasun nopeuden pitää kasvaa, joten vaadittava sähköteho pysyy samana, käytännössä suurempien virtaushäviöiden takia luultavasti tarvitaan kuitenkin enemmän tehoa.
Lähetetty: 20.3.2007 11:05
Kirjoittaja Panu__
kuinka projekti etenee??
Lähetetty: 20.3.2007 16:25
Kirjoittaja voimapesä
Vatsatauti iski ja ei ole kerinnyt tekemään juuri mitään autolle.
Henkilökohtaisia huoliakin on,tyttöystävä jätti kun löysi uuden jätkän itselleen.
Eipä juuri nyt kiinnosta ladan laitto...mutta kaipa se tästä kohta taas paranee toi into rakentaa autoa.
Lähetetty: 20.3.2007 16:28
Kirjoittaja markku
Ei kannata pienistä vastoinkäynneistä lannistua , ladan rassaus mukavaa puuhaa ...... menee rahat ja hermot ..... sen puskurin voisin haluta vieläkin jos ruosteeton
