Sivu 8/30
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 17.6.2007 18:07
Kirjoittaja Jokari
Noniin, joku 100+ km takana oikein säädetyllä sytkällä. Kulku on ollut aivan täydellistä. Nyt vääntää pieniltä kierroksilta erittäin hyvin eikä minkäänlaisia kakomisia ole esiintynyt.
Eli tämä tankillinen meni siis vajaa 200 km perseellään olevalla sytkällä ja loput oikein säädetyllä sytkällä. Ykköskurkulla koko tankin se n. 150-suutin, lisäilmasuutin edelleen se 155.
Kulutus 11,24
Ei riitä mun laskupää vaan laskemaan sitä, että jos tuo kohdillaan oleva sytkä on pienentänyt kulutusta, niin näkyisikö se miten sitten vielä tossa ajassa. Ilmeisesti ei.
Nyt täytyykin keskittyä ajamaan oikein mahdollisimman taloudellisesti. Pelkään kyllä pahinta vieläkin
Pitäisköhän sitten vielä ruuvailla se 145:nen suutin kiinni, enneku tankki on taas tyhjä

Mä en vaan tiedä...
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 17.6.2007 19:58
Kirjoittaja Jokari
Nojoo, itsekin ihmettelen että miksi Lada tarvitsisi isommat/samankokoiset suuttimet kuin 2-litraiset autot. Mut Ladan kanssa kaikki on mahdollista.
Tai sitten mun ajotyylissä on jotain vikaa, en kyllä keksi että mitä
En sitten tiedä käykö se nykyisellään turhan rikkaalla. Kulkee ainakin ihan perkeleesti (tai ainakin siltä tuntuu)
Lambda-anturi olisi toki kova sana, mut se on nyt out of question.
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 18.6.2007 17:35
Kirjoittaja Team perseauki racing
kyllähä�tuo seos mittari/lamda anturi yhdistelmä �ukan maksaa mutta tuo itsensä k�lä ta�isin ja helppohan tuo on siirtää si�� seuraavaan... nämä suu�m�tten vehkeet tuntuvat olevan hieman henkimailman laitteita mutta perus idea on. jos toimii älä koske�t�llä oli verta�u kohteena viime kesänä 2 kpl 15�c�koneella olevaa ladaa toinen kantin korissa ja isä ukon työ käy�ssä ja i�el� n�pi�en korissa�olemissa 4 vaihteiset lootat, sekä myöskin molemmissa�lip�ne toimiset kaasarit erona se että nappiksessa kaasari � jakaja olivat uudet.
isä ukon lada ei kulkenut�ovin häävisti mutta ei sen puo�� kuluttanutkaan matkassa pääsi N 7,5 litraan kun taa��ppis meni kuin pieni eläin mutta vei matkassa reipp�n 9 vaikka molemmilla rauhallisesti menikin. en antanut asian vaivata päätäni vaan annoin mennä.
nyk��n�äyttis menee matkas� oiken nätil� ajolla juuri ja juuri kympi� iso� silmässä ja kaupugissa on jopa 13 litral� pääsyt mutta polettaessa rajaa ei tunnu��van. tosin kaasuttimen säädöissä oli iso työ että sai ajo mukava��h�lli�mman laihal� seo�ella,
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 18.6.2007 18:34
Kirjoittaja Jokari
Jep, kyllä Team pa racing puhuu asiaa. Pieni kulutus ja hyvä kulku kun eivät ainakaan aina tunnu Ladassa kohtaavan
Mut nyt tuntus olevan käyttö-ominaisuudet aika mukavasti kohdillaan. Vaihteita voi vaihdella lähes heti kun entinen on laitettu tupaan suht pienillä kierroksilla, ja vääntö (

) suorastaan tuntuu. Samaten ysikympin risteyksiä voi ajaa aika huoletta kolmosella kolmeakymppiä, jossei nyt kovin pahaa mäkeä ole sen jälkeen. Eli toimii tosi mukavasti pienillä kierroksillakin.
Vastapainoksi kyllä kulkee myös ihan älyttömästi kun antaa enemmän happea, tai ainakin siltä tuntuu

Aamuisin haluaa myös heti tulille, kun on oppinut oikean käynnistystekniikan. Iso plussa. Kylmänä ei esiinny myöskään minkäänlaista tehottomuutta/nuhistelua niinkuin ryssän kaasareilla.
Samaten kierroskerkkyys on erinomaista. Jenkaa ottaa just eikä melkein niin paljon kuin kuski haluaa ja HETI
Katsotaan nyt mille tasolle kulutus asettuu kun ajelee mahdollisimman taloudellisesti. En odota mitään litrojen kulutuseroja missään ajossa, mutta hieman pitäisi vähentyä, niin olisin erittäin tyytyväinen. On tuo Weberi vaan niin mukava kapistus käyttö-ominaisuuksiltaan että ei paljoa kaipaa noita alkuperäisiä kaasareita.
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 19.6.2007 8:51
Kirjoittaja Revolver
Tämä�n kyllä �lut kiinnostava topic lukea. Toivottavasti kulutus pienenee ja käyt�muk�uus pysyy ennallaan. Kannattaa pari tankillista ajaa kyllä nii�että saa �saisia lukemia. Minullakin välillä �mpan�t kulutukset kattoon jos on vaikka kaasari jäätänyt. ��s�ten että sen taas s�si alas niin pitäisi olla iha�nolla kulutus.
Tässä nyt juhan�ks�a ollaan kaverin kanssa menossa Ladalla ajelemaan ympäri suomen maata�joten matkaajoa. Joten saa nähdä mitä tuo oma�ad�siinä kuluttaa

�
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 19.6.2007 17:57
Kirjoittaja destor
Tämän topicin innoittamana mittasin kulutuksen yhdellä tankillisella ja tulokseksi tuli 7,8l/100km. Tankilla on ajettu kerran yksi 60km maantiereissu, kaikki muu on 3km/siivu työmatka-ajoa kaupungissa. Viime kerralla kulutus oli reilusti isompi kun sitä joskus mittasin, tosin silloin nokka oli muutaman asteen myöhässä ja se oli vielä vakionokka. Nyt on 284 asteinen nokka ja ilmeisesti tuo kone on nyt tässä päälle kymppitonnin kohdalla jo sisäänajautunut joten kulutus on sitäkin kautta laskenut. Bensanpaineita on nostettu 2,4 bariin koska sillä saatiin lambda-arvot ja kulku kohdalleen. Kai tässä pitää olla tyytyväinen tuohon lukemaan varsinkin kun muistelee miten tälläkin tankilla on tullut ajeltua, ei se kovin taloudellista ole ollut.

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 19.6.2007 19:34
Kirjoittaja Jokari
Heh, kyllä noi destorin lukemat on enemmän kuin kiitettäviä, kun kyseessä ei edes ole mikään vakiomoottori
Itsehän olen nyt tosiaan ajellut erittäin hiljakseen verrattuna normaaliajoon. Joten saas nyt nähdä sitten kuinka kommarin käy...
Noh, enskuun loppuun mennessä on varmaan ruutta (toivottavasti) taas ajossa, joten sitten kelpaa taas suhailla vähän vähemmällä soosilla.
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 19.6.2007 21:07
Kirjoittaja Lada-Jussi
vertailun vuoksi Samara 1,5i Sedan -95:n kulutusta kälviän reissulla 6,2 - 6,3 litraa/100 km, jossain on vikaa kun menee yli 6 litraa, ainakin renkaat on vähän kierot.
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 19.6.2007 21:17
Kirjoittaja Jokari
En nyt ihan heti lähtis Saranaa ja takavetoa vertaileen oikeen millään osa-alueella

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 21.6.2007 13:06
Kirjoittaja dJONY
Tänään tuli trippimittariin 587 kun tankkasin (40,36 litraa)
keskikulutus oli siis 6,7 litraa!!!
Ja vaikka tuon perän ottaa laskuihin mukaan niin lukemaski tulee edelleenkin VAIN 7,4 litraa
Tuo perä höpinä siksi että mittari heittää sen 7 % kun on 3,9 perän tilalle vaihdettu 4,1 perä...
Tekniikkana autossa on 1600 kärjettömällä sytkällä ja weber kaasarilla.
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 21.6.2007 16:53
Kirjoittaja Jokari
Da vai! Valoa tunnelin päässä
Niin vähän oli neula liikkunut vähän päälle huntin jälkeen, että tankilla oli käytävä ihan piruuttaan. Ja mikä tulos: 9,17 L/100 km aivan piripintaan tankattuna

Tuo on koostunut yksinomaan työmatka-ajosta, 12 km/siivu ja pääosin 60:n aluetta.
...ainoa vaan etten tosiaan ole ajanut ns. normaalisti. Vaihdot aika pienillä kierroksilla, revittelyä ei_yhtään ja vitosen käyttöä paljon.
En sitten tiedä mille tasolle tuo asettuu kun käy taas ajelemaan reippaasti niinkuin yleensä.
Mut matka-ajoon tuo tietäisi varmaan noin 8-8,5 litran kulutusta, johon olisin erittäin tyytyväinen. Eiköhän sekin tässä vielä selviä...
Tsekkaas dJONY mopos suuttimet ja kerro niiden koot. Saisi jotain vertailupohjaa johonkin

Äijällä on kyllä ollut tankki aivan tyhjä

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 21.6.2007 22:49
Kirjoittaja dJONY
Mikään mopo ole... Mut mistäs ne näkee? helpoiten. Kun se kerran toimii ja hyvin, niin ei sitä viitti purakaa. Tosin ei se hyvin toimi, kun ei oo tehoja ylhäällä, mut kait toi taloudellisuus vetää nykyään voiton...
Juu ja ajo on ollut nyt työmatka ajoa. jota olen ajanut rekkojen perässä...

matkaa päivässä tulee sellainen 100 km.
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 21.6.2007 23:23
Kirjoittaja köhmä
Oletkos muuten Jokari tsekannut jarrut...laahaavatko?? Kulutus ei näin ollen pysy kurissa teitpä pellin alla mitä tahansa!
Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 22.6.2007 15:17
Kirjoittaja Jokari
köhmä kirjoitti:Oletkos muuten Jokari tsekannut jarrut...laahaavatko?? Kulutus ei näin ollen pysy kurissa teitpä pellin alla mitä tahansa!
Kyllä on tarkistettu, eikä mikään nurkka kihnuta normaalia enempää. Ajon jälkeen ei myöskään tunnu ylimääräistä lämpöä missään, jos on ajanut viime kilometrit jarruttelematta.
dJONY kirjoitti:Mikään mopo ole... Mut mistäs ne näkee? helpoiten. Kun se kerran toimii ja hyvin, niin ei sitä viitti purakaa. Tosin ei se hyvin toimi, kun ei oo tehoja ylhäällä, mut kait toi taloudellisuus vetää nykyään voiton...
Juu ja ajo on ollut nyt työmatka ajoa. jota olen ajanut rekkojen perässä...

matkaa päivässä tulee sellainen 100 km.
Ainiinjoo, eihän niitä nyt noin vaan katotakkaan, tyhmä minä

Mut jos joskus putsaat kaasaria, niin siellä kohokammion pohjalla pääsuuttimet majailevat ja lisäilmasuuttimet löytyvät siitä vähän ylempää kaasarin rungosta ja ovatten pystysuorassa. Jälkimmäisten kokomerkinnät näkee kyllä taskulampullakin ilman kaasarin avausta, kun sohii sillä valoa siihen kurkkujen takana sijaitsevaan nelikulmaiseen reikään.
Toi yläpään hengettömyys voisi kieliä hieman pienistä suuttimista, joka taasen näkyy kyllä sitten pienenä kulutuksenakin. Tai ainakin teoriassa
Mopoja nää kyllä on kaikki

Re: Takavedon bensankulutus
Lähetetty: 22.6.2007 16:11
Kirjoittaja destor
Samalla tavalla se liian laiha seoskin nostaa kulutusta kuin liian rikaskin, laihalla seoksella tehot katoavat ja siksi pitää aina ajaa läpät selällään.