Jokos se lukko on paikallaan?START kirjoitti:vappuna tapahtuu...
vapun päivän ajelulla petti sitten kytkimen työsylinteri, tai siis se haarukan nastan kierre petti, käyttötanko muljahti pois paikaltaan ja pullautti mehut pihalle. tottakai heitin kyläringin loppuun ja kävin muina miehinä tankkaamassakin vaikka kytkin ei irrottanutkaan. onneks jakso startilla ykkönen päällä lähteä automaatilta pois, ettei tarvinu työntää liikkeelle.
mulla on kutina että näin on käynyt joskus ennenkin.... kytkin ongelmia on joskus ollu ja viime vappuna lojahti kartaani täydestä vauhista..
ei muuta kun laatikon purkuun het huomenna ja kunnon mällit alumiinia että saa kunnon kierteen.
tiimin "kakkosauto" ei kanssa toiminut ihan täysillä, vaikka tälläkertaa öljyt pysykin sisällä.... eli ihan tavan vappu..
nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistälootaa
Re: nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistäloota
Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistäloota
se on vielä vähän vaiheessa. kyllä se tarvis tässä kesän aikana saada.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistäloota
nyt tuntus aika varmalta selitykseltä työsylinterin "työntötangon" katkeaminen... samlla sen nastan kierre sit vissiin on korkannut ja lopputulos on sitten vappuajohistoriaa...
kuis se on mahollista??? no ei varmasti mitenkään...
vappu+minä+lada ei hyvä yhtälö
huomenna hiukan kolvaa AlSi lankaa kytkin koppaan ja vaihtaa sen vuotavan kampuran stefan ja sit taas läjään ja kovaa ajoo
kuis se on mahollista??? no ei varmasti mitenkään...
vappu+minä+lada ei hyvä yhtälö
huomenna hiukan kolvaa AlSi lankaa kytkin koppaan ja vaihtaa sen vuotavan kampuran stefan ja sit taas läjään ja kovaa ajoo
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistäloota
ihmeen pitkiä pätkiä menty ilman ongelmia, mitä nyt yks laturiremppa tos viikko pari sitten, mut tänään pääs taas köyden jatkeeks kun perä hajos.
jälleen kerran todistettiin ettei ne mitään kestä. kevyt vedätys paikallisen nesteen risteyksestä takaviistoon, katkeamaton vaihto kakkoselle (kiitos fiatin laatikon..) jollon perä tuttuun tapaan hetkellisesti yritti karata sivulle, jonka seurauksena poikkeuksellinen kolina jostain voimalinjastolta.
veto katkesi täysin, kolinan saattelemana, siinä si valuttelin takas bussipysäkille, ja testaus että kartaani pyörii mut renkaat ei.
aika kolinan tuo piti kun se 15km hinattiin kotiin
veikkaan että tasauspyörästö sanoi työsopimuksen irti. tää olikin eka kerta tässä autossa kun perä hajoo tällä tavalla, melkeen kaikkee muuta onkin jo nähty.
kyl tuntus että sit stage2 versioon tulee joku gt-corolla akseli tai vastaava.. ei v*ttu tommonen nyrkin kokonen mytty mitään kestä.
jälleen kerran todistettiin ettei ne mitään kestä. kevyt vedätys paikallisen nesteen risteyksestä takaviistoon, katkeamaton vaihto kakkoselle (kiitos fiatin laatikon..) jollon perä tuttuun tapaan hetkellisesti yritti karata sivulle, jonka seurauksena poikkeuksellinen kolina jostain voimalinjastolta.
veto katkesi täysin, kolinan saattelemana, siinä si valuttelin takas bussipysäkille, ja testaus että kartaani pyörii mut renkaat ei.
aika kolinan tuo piti kun se 15km hinattiin kotiin

kyl tuntus että sit stage2 versioon tulee joku gt-corolla akseli tai vastaava.. ei v*ttu tommonen nyrkin kokonen mytty mitään kestä.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistäloota
Oliko tässä nyt se lukkomurikka jo kiinni vai ei? Jos ei niin ei minkään merkin AVOIN tasauspyörästö kestä loputtomasti repimistä. Erityisesti mallit jossa keskitappia ei ole lukittu sokalla. Ei tarvi olla kuin hieman väljistynyt tapin reikä, niin sopivasti sattuessaan pikkurattaat lyö jumiin -> tappi poikki tai hampaat hajalla ja meno loppui siihen. Onnistuu ihan vakiotekniikallakin. Noita osia ei ole suunniteltu siihen että koko auton teho kulkee niiden läpi
Puhumattakaan siitä että tuo venäläinen teräs ei tunnu olevan aina niin tasalaatuista.
Toinen mahis on tietenkin se että välityksestä on hampaat sileänä. No miksi ihmeessä käytetyistä välityksistä sitten juuri hajoaa hampaat silloin kun on tehoa? Siksi koska poskilaakerit on simmattu tehtaalla esikireyteen joka häviää kuluman myötä kokonaan. Kun esijänntystä ei ole, välitys on altis hammaskadolle kosketuksen siirtyessä dynaamisesti voiman alla aivan hampaan reunaan. Tuollainen hypoidivälitys ilman kunnollista esijännitystä antaa aika uskomattomasti periksi jos sattuu olemaan enemmänkin jerkkua.
Niinkuin jokainen konetekniikkaa vähääkään perehtynyt tietää, mikään hammaspari ei kestä kärkikosketusta. Rojua tulee...porukka särkee maasturipuolella esim. noita toyotien vakiovälityksiä kun on isoa rengasta ja muuta. Perät on vanhoja, ei esijänntystä enää -> ei kestä loputtomiin. Tuollaisen välityksen kun kasaa kunnolla ja kiskoo poskilaakerit TIUKALLE, niin rojun tulemisen todennäköisyys alkaa olemaan hyvin pieni.
Tavalliset tasauspyörästöt nyt tuppaa menemään säleiksi vähän joka merkin kohdalla, ne ei kestä sellaista mihin niitä ei kertakaikkiaan ole suunniteltu.
Ladan perä on sen verran pieni että vain reipas kireys poskilaakereissa sekä oikea, hieman hampaan juureen painottuva kosketuskuvio takaa sen että hammassalaatilta vältytään. Jo ihan luonnostaan hypoidivälityksen ominaisuuksiin kuuluu kosketuskuvion hienoinen siirtyminen kohti hampaan kärkeä isomman kuorman alla.
Asiallisesti simmattu lukollinen välitys kestää sen mitä näistä irtoaa. Painotan sanaa ASIALLISESTI tehty, kuten vaikka itse teen, kun tietää mitä tasan tarkkaan mitä tekee niin siihen voi luottaa.
Ja sattuipa tuossa naapurikerhon julkaisukin taas näppiin jossa ahdettu roadsport-lada vaatimattomilla 300 hevosen tehoilla ja omalla välityksellä sekä kitkalukolla, lukko kestää yhden kauden ja sitten vaihtoon. Ei mielestäni se ensimmäinen sulake vapariladassa..
Mielestäni on siksi jotenkin kornia ihmetellä kuluneiden vakio-osien kestämättömyyttä kun on selkeästi enemmän tehoa mitä vakiona ja ajotavoista nyt puhumattakaan. Sanon tämän ihan hyvässä hengessä ja v*ttuilematta. Nämä on ihan perusasioita mitkä pitäisi ymmärtää eikä syyttää vain merkkiä.
Siksipä itselleni myös lukon hommasin koska vaikka tehoa ei ole, niin tuntuu kuluvan nuo vakiot tasauspyörästöt aivan väljiksi kun yhtä pyörää jauhaa kesät talvet...on niin väljiä että rojua voi tulla jo todella helposti.
Siksi pitää korvata vakio-osat sellaisilla jotka kestää sitä satunnaista sutimista ilman välitöntä särkymisvaaraa. Ei se kummempaa ole. Niinhän olet tehnyt jo lootankin kanssa ja itse perän osalta...

Toinen mahis on tietenkin se että välityksestä on hampaat sileänä. No miksi ihmeessä käytetyistä välityksistä sitten juuri hajoaa hampaat silloin kun on tehoa? Siksi koska poskilaakerit on simmattu tehtaalla esikireyteen joka häviää kuluman myötä kokonaan. Kun esijänntystä ei ole, välitys on altis hammaskadolle kosketuksen siirtyessä dynaamisesti voiman alla aivan hampaan reunaan. Tuollainen hypoidivälitys ilman kunnollista esijännitystä antaa aika uskomattomasti periksi jos sattuu olemaan enemmänkin jerkkua.
Niinkuin jokainen konetekniikkaa vähääkään perehtynyt tietää, mikään hammaspari ei kestä kärkikosketusta. Rojua tulee...porukka särkee maasturipuolella esim. noita toyotien vakiovälityksiä kun on isoa rengasta ja muuta. Perät on vanhoja, ei esijänntystä enää -> ei kestä loputtomiin. Tuollaisen välityksen kun kasaa kunnolla ja kiskoo poskilaakerit TIUKALLE, niin rojun tulemisen todennäköisyys alkaa olemaan hyvin pieni.
Tavalliset tasauspyörästöt nyt tuppaa menemään säleiksi vähän joka merkin kohdalla, ne ei kestä sellaista mihin niitä ei kertakaikkiaan ole suunniteltu.
Ladan perä on sen verran pieni että vain reipas kireys poskilaakereissa sekä oikea, hieman hampaan juureen painottuva kosketuskuvio takaa sen että hammassalaatilta vältytään. Jo ihan luonnostaan hypoidivälityksen ominaisuuksiin kuuluu kosketuskuvion hienoinen siirtyminen kohti hampaan kärkeä isomman kuorman alla.
Asiallisesti simmattu lukollinen välitys kestää sen mitä näistä irtoaa. Painotan sanaa ASIALLISESTI tehty, kuten vaikka itse teen, kun tietää mitä tasan tarkkaan mitä tekee niin siihen voi luottaa.
Ja sattuipa tuossa naapurikerhon julkaisukin taas näppiin jossa ahdettu roadsport-lada vaatimattomilla 300 hevosen tehoilla ja omalla välityksellä sekä kitkalukolla, lukko kestää yhden kauden ja sitten vaihtoon. Ei mielestäni se ensimmäinen sulake vapariladassa..
Mielestäni on siksi jotenkin kornia ihmetellä kuluneiden vakio-osien kestämättömyyttä kun on selkeästi enemmän tehoa mitä vakiona ja ajotavoista nyt puhumattakaan. Sanon tämän ihan hyvässä hengessä ja v*ttuilematta. Nämä on ihan perusasioita mitkä pitäisi ymmärtää eikä syyttää vain merkkiä.
Siksipä itselleni myös lukon hommasin koska vaikka tehoa ei ole, niin tuntuu kuluvan nuo vakiot tasauspyörästöt aivan väljiksi kun yhtä pyörää jauhaa kesät talvet...on niin väljiä että rojua voi tulla jo todella helposti.
Siksi pitää korvata vakio-osat sellaisilla jotka kestää sitä satunnaista sutimista ilman välitöntä särkymisvaaraa. Ei se kummempaa ole. Niinhän olet tehnyt jo lootankin kanssa ja itse perän osalta...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistäloota
juu avo perä siellä on ollut.
kyl noi asiat on tiedossa ettei se mikään yllätys ollut että hajoo, mut on se silti aika onneton, veikkaan kun tehot tuplaantuu nykysestä ettei se tule kestään mun kaasujalkaa oli sitten kuinka hyvin simmattu.
huomenna vaan uutta sulaketta purkaan, ei tässä sen kummempiin toimiin vielä ruveta
kyl noi asiat on tiedossa ettei se mikään yllätys ollut että hajoo, mut on se silti aika onneton, veikkaan kun tehot tuplaantuu nykysestä ettei se tule kestään mun kaasujalkaa oli sitten kuinka hyvin simmattu.
huomenna vaan uutta sulaketta purkaan, ei tässä sen kummempiin toimiin vielä ruveta
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistäloota
Aika vähänlaisesti sinne jää hajoavia osia jos kitkalukko on tolkussaan ja välitys oikein simmattu ja poskilaakerit KIREÄLLÄ. Silloin ainoa rajoittava tekijä on itse välityksen hampaiden kesto. Ne ei taas ihan hevillä hajoa, ei todellakaan, oli sitten kyseessä Ladan tai Toyotan perä. Jos hampaat menee niin yleensä pinionin päästä ihan jo loogisistä syistä johtuen.
Kyllä sitä mieluummin lukon ostaa kun pelleilee noiden vakio-osien kanssa. Kuitenkin nykykurssillakin vielä aika kilpailukykyiseen hintaan saa kunnon levylukkoa haluamallaan esijännityksellä naapurin puolelta. Siksi ihmettelenkin miksi kautta Suomen vielä jaksetaan puljata noiden melkein-sopivien Fiatin lukkojen kanssa, jotka on yleensä aika valmista kauraa. Fiatin kartiomalliset lukot ei pidä vanhana yhtään mitään ja levymalleistakin on usein pakat loppu niinkuin levylukoista yleensäkin. Hintaa tulee kun näiden kanssa leikkii..ei jaksa, ei ollenkaan enää.
Pajalla pyörinyt jo muutama Fiiatin lukko, yhdestä kartiot sorvautuneet ihan loppuun ja toisesta levypakat karrella, käytetyt on käytettyjä...onneksi noista saa ihan rahaakin vaikka kelpaisi lähinnä verkonpainoksi. Aina ne joku ostaa ja huomaa että on melkein bolt-on Ladan perään...ei tarvi kun sorvata laakerikaulat puolen millin paksuisiksi niin saa Ladan laakerit paikoilleen
Ja taas kuulopuheina tuollainen Saranan kitkalukkokin kestänyt erään toisen vetovikaisen lootassa useita kausia asvalttisprintissä. Tuntuu noita löytyvän etuvetoisista vähän enemmänkin...
Kyllä sitä mieluummin lukon ostaa kun pelleilee noiden vakio-osien kanssa. Kuitenkin nykykurssillakin vielä aika kilpailukykyiseen hintaan saa kunnon levylukkoa haluamallaan esijännityksellä naapurin puolelta. Siksi ihmettelenkin miksi kautta Suomen vielä jaksetaan puljata noiden melkein-sopivien Fiatin lukkojen kanssa, jotka on yleensä aika valmista kauraa. Fiatin kartiomalliset lukot ei pidä vanhana yhtään mitään ja levymalleistakin on usein pakat loppu niinkuin levylukoista yleensäkin. Hintaa tulee kun näiden kanssa leikkii..ei jaksa, ei ollenkaan enää.
Pajalla pyörinyt jo muutama Fiiatin lukko, yhdestä kartiot sorvautuneet ihan loppuun ja toisesta levypakat karrella, käytetyt on käytettyjä...onneksi noista saa ihan rahaakin vaikka kelpaisi lähinnä verkonpainoksi. Aina ne joku ostaa ja huomaa että on melkein bolt-on Ladan perään...ei tarvi kun sorvata laakerikaulat puolen millin paksuisiksi niin saa Ladan laakerit paikoilleen

Ja taas kuulopuheina tuollainen Saranan kitkalukkokin kestänyt erään toisen vetovikaisen lootassa useita kausia asvalttisprintissä. Tuntuu noita löytyvän etuvetoisista vähän enemmänkin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistäloota
ristitappi poikki ja yks tasauspyörästön ratas murusina kotelon pohjalla.
on siinä vaan eroa, kun vertaa ton corolla akseliin, 8" perä on hiukan jykevämpi.
on siinä vaan eroa, kun vertaa ton corolla akseliin, 8" perä on hiukan jykevämpi.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti