Oliko tässä nyt se lukkomurikka jo kiinni vai ei? Jos ei niin ei minkään merkin AVOIN tasauspyörästö kestä loputtomasti repimistä. Erityisesti mallit jossa keskitappia ei ole lukittu sokalla. Ei tarvi olla kuin hieman väljistynyt tapin reikä, niin sopivasti sattuessaan pikkurattaat lyö jumiin -> tappi poikki tai hampaat hajalla ja meno loppui siihen. Onnistuu ihan vakiotekniikallakin. Noita osia ei ole suunniteltu siihen että
koko auton teho kulkee niiden läpi 
Puhumattakaan siitä että tuo venäläinen teräs ei tunnu olevan aina niin tasalaatuista.
Toinen mahis on tietenkin se että välityksestä on hampaat sileänä. No miksi ihmeessä käytetyistä välityksistä sitten juuri hajoaa hampaat silloin kun on tehoa? Siksi koska poskilaakerit on simmattu tehtaalla esikireyteen joka häviää kuluman myötä kokonaan. Kun esijänntystä ei ole, välitys on altis hammaskadolle kosketuksen siirtyessä dynaamisesti voiman alla aivan hampaan reunaan. Tuollainen hypoidivälitys ilman kunnollista esijännitystä antaa aika uskomattomasti periksi jos sattuu olemaan enemmänkin jerkkua.
Niinkuin jokainen konetekniikkaa vähääkään perehtynyt tietää, mikään hammaspari ei kestä kärkikosketusta. Rojua tulee...porukka särkee maasturipuolella esim. noita toyotien vakiovälityksiä kun on isoa rengasta ja muuta. Perät on vanhoja, ei esijänntystä enää -> ei kestä loputtomiin. Tuollaisen välityksen kun kasaa kunnolla ja kiskoo poskilaakerit TIUKALLE, niin rojun tulemisen todennäköisyys alkaa olemaan hyvin pieni.
Tavalliset tasauspyörästöt nyt tuppaa menemään säleiksi vähän joka merkin kohdalla, ne ei kestä sellaista mihin niitä ei kertakaikkiaan ole suunniteltu.
Ladan perä on sen verran pieni että vain reipas kireys poskilaakereissa sekä oikea, hieman hampaan juureen painottuva kosketuskuvio takaa sen että hammassalaatilta vältytään. Jo ihan luonnostaan hypoidivälityksen ominaisuuksiin kuuluu kosketuskuvion hienoinen siirtyminen kohti hampaan kärkeä isomman kuorman alla.
Asiallisesti simmattu lukollinen välitys kestää sen mitä näistä irtoaa. Painotan sanaa ASIALLISESTI tehty, kuten vaikka itse teen, kun tietää mitä tasan tarkkaan mitä tekee niin siihen voi luottaa.
Ja sattuipa tuossa naapurikerhon julkaisukin taas näppiin jossa ahdettu roadsport-lada vaatimattomilla 300 hevosen tehoilla ja omalla välityksellä sekä kitkalukolla, lukko kestää yhden kauden ja sitten vaihtoon. Ei mielestäni se ensimmäinen sulake vapariladassa..
Mielestäni on siksi jotenkin kornia ihmetellä kuluneiden vakio-osien kestämättömyyttä kun on selkeästi enemmän tehoa mitä vakiona ja ajotavoista nyt puhumattakaan. Sanon tämän ihan hyvässä hengessä ja v*ttuilematta. Nämä on ihan perusasioita mitkä pitäisi ymmärtää eikä syyttää vain merkkiä.
Siksipä itselleni myös lukon hommasin koska vaikka tehoa ei ole, niin tuntuu kuluvan nuo vakiot tasauspyörästöt aivan väljiksi kun yhtä pyörää jauhaa kesät talvet...on niin väljiä että rojua voi tulla jo todella helposti.
Siksi pitää korvata vakio-osat sellaisilla jotka kestää sitä satunnaista sutimista ilman välitöntä särkymisvaaraa. Ei se kummempaa ole. Niinhän olet tehnyt jo lootankin kanssa ja itse perän osalta...