Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Mara kirjoitti:Kiva lukea projektista jossa on asenne ja laatutaso kohdallaan. Jatkakaahan samaan malliin. :D
Kiitoksia. :D Näin oli tarkoitus jatkaakkin, harmi vaan että tuo työ vie nyt jonnin verran paja-aikaa, mutta kyllä tässä joka päivä pyritään jotain tekemään.

Tänään tuli laiteltua laakerit paikoilleen ja aloiteltua kokoamaan jarujakin:

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, niin modasin jarrusylkyn kiinnityksen M6 pultilla tapahtuvaksi ettei tarttee niitä orkkis jousi/tappi virityksiä. Jenkatapilla sai juuri sopivasti tehneeksi jengat jarrusatulaan ja M6 pultti sopii sylkyssä olevaan reikään mainiosti stoppariksi. Sitten vielä lukkoprikka pultin ja jarrusatulan väliin, niin on samaan tapaan kyhätty kuin Nivan muutkin ripustusten pulttailut.

Isä jäi vielä kiertelemään raidetankojen kiinnitysraudat kiinni ja auton omistaja puhdisteli napoja sun muita roippeita asennuksia varten. Homma jatkuu taas seuraavassa numerossa. 8)
Viimeksi muokannut Zipi, 30.8.2009 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Nyt olisi jarrut, laakerit & navat paketissa:

Kuva

Tästä eteenpäin ei taida vielä päästä kokoamaan ennen kuin saa loput etuvetarien palaset... Vaihdettiin lisäksi vakaajatangon koriin kiinni tulevat puslat. Aloin myös jo valmistelemaan taka-akselin alas pudottamista ja jos se vaikka tapahtuisi huomenissa sitten.
Viimeksi muokannut Zipi, 30.8.2009 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tämän päivän puuhastelut tuli aloitettua hiomalla ja maalaamalla mig:n toinen hiilidioksiidipullo harmaaksi kun se oli vielä punainen. Eipä tarttee seuraavassa täytössä kuunnella valituksia väärän värisestä pullosta. Varsinainen pajasessio alkoi neljän kieppeillä kun auton omistajakin saapui paikalle. Irroittelimme ensi alkuun taka-akselin irti:

Kuva

Sen lisäksi tuli puhdistettua ja maalattua etuiskarit kun noi iskunvaimentimet oli tarkoitus laittaa entiset takaisin. Ne kun vaikuttaisi olevan ihan kunnossa ja Nivaan on sen verta helppo vaihtaa iskarit, joten tässä vaiheessa ei turhaan alettu uusia hankkimaan. Huomenna olisi toiveita saada loput etuvetarien palaset ja pääsisi ehkä sitten kokoamaan niitä ja eturipustuksia loppuun. Mutta onhan tuossa nyt puuhaa taka-akselin kanssa kun pitäisi laakerit vaihtaa ja kaikki puhdistusta/maalausta vaativat palasetkin käsitellä.
Viimeksi muokannut Zipi, 30.8.2009 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tam74

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja tam74 »

onkos jäänyt paljonkin myyntiin joutavia orkkis osia?
näyttäs olevan kohtuu paljon muuteltu versio :D
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

tam74 kirjoitti:onkos jäänyt paljonkin myyntiin joutavia orkkis osia?
näyttäs olevan kohtuu paljon muuteltu versio :D
Kyllähän tuota on jonnin verran jäänyt ja jotain on jo myytykin. Luultavasti "mielenkiintoisista" osista seuraavana tarjolla olisi ehjät etuvetarit. Osia voi tiedustella auton omistajalta, eli Tomac:lta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =5&t=25603
tam74

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja tam74 »

Zipi kirjoitti:
tam74 kirjoitti:onkos jäänyt paljonkin myyntiin joutavia orkkis osia?
näyttäs olevan kohtuu paljon muuteltu versio :D
Kyllähän tuota on jonnin verran jäänyt ja jotain on jo myytykin. Luultavasti "mielenkiintoisista" osista seuraavana tarjolla olisi ehjät etuvetarit. Osia voi tiedustella auton omistajalta, eli Tomac:lta: http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =5&t=25603
ai toi on tomacin projekti no sen kanssa on jo kauppaa osista hierottukin :D
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Aika verkkaista etenemistä, mutta kummiskin:

Kuva

Yksi jos toinenkin osa vastusti purkamista ja esim. kuskinpuolen käsijarrun vivun tapin sokkanaula ei tahtonut antautua millään. Se piti sitten ajella poikki ja porailla reika auki kun ei saanut millään lyötyä sokkanaulan jämää reijästä läpi. Siinähän sitä yhden sokkanaulan kanssa tussatessa menikin tovi, mutta nyt ois sekin taistelu voitettu. Tuli myös huomattua että jarrujen säätöjen mutterit on hitsattu kiinni ja se ei ilmeisesti ole projektia helpottava asia... :x

Akselin päällä olevat jousilautaset on hapantuneet jonnin verran, mutta saattaa olla ettei vaadi hitsailuja... Tai sitten vaatii uusimisen, saas nähdä kun siihen saakka päästään.

Auton omistaja haki uloimmat vetarien nivelet ja nyt pääsisi siis niitäkin kokoamaan. Keskimmäiset pätkät (akselit) otetaan vanhoista. Lisäksi kantautui helmalevikesarja joka ilmeisesti sovitellaan paikoilleen. Tosin siinä muovihärpäkkeessä ei ole minkään sortin kiinnityssysteemejä ja ne joutuu tussaamaan itse. Toisaalta se on ihan hieno, mutta pitäisi vaan saada nätisti tehtyä kiinnitykset ja varmistettua että ei pyörät ota kiinni.... Noh, mietitään sitä tuonnempana, jahka on ensiksi nämä muut "pienet" moottori/tulipelti/voimansiirto jne. jumpat tehty.

Tehostetun simpukan kanssa ei ollut onnea, sillä vaikka meillä oli suomalaisesta Nivasta simpukasta katsottu numero niin ei löydy naapurin varaosasysteemeistä... Eli ohjauksen suhteen vielä kysymyksiä ilmassa toteutuksen suhteen... Mutta kyllä nää tästä kunhan vaan rosessi etenee. :)
Viimeksi muokannut Zipi, 30.8.2009 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

hianosti näyttää röjekti etenevän, jokapäivä jotai vaikka ei hirveesti aikaa ole. saisipa noille omillekki vehkeille tilat missä tehdä niin sais etenemään.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Lähinnä puhdistamista ja maalaamista:

Kuva

Isä raaputteli jouset puhtaaksi ja putsaili jo jonnin verran taka-akseliakin. Jousilautaset näyttäis menevän vaihtoon... Valitettavasti akselista ei ole tähän hätään nyt kuvaa. Noita takajousia ja iskareita maalaillaan vielä kerran jos toisenkin...

Auton omistaja kävi taasen naapurissa osia etsimässä ja saattoipa saada tilanneeksi tehostetun Nivan simpukan sieltä. Noh, tämän viikon aikana pitäisi selvitä millainen menestys asiassa oli.
Viimeksi muokannut Zipi, 30.8.2009 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Taka-akselin kanssa ropaamista:

Kuva

Isä olikin taas ahkeroinut ja puhdistanut taka-akselin maalauskuntoon. Seuraavaksi siitä pitäisikin korjailla nuo jousilautaset.

Tänään sain sen verran puuhattua että vaihdoin uudet taka-iskarien yläkiinnikkeet sillä entiset oli mallia räpelletyt. Loppu aika menikin kun yritettiin taistella laakereita irti vetareista, mutta siinä asiassa ei tullut menestystä... Perhanan tiukassa tuntuvat olevan. Jos jollakulla on vinkkiä laakereiden irroittamiseen, niin saapi esittää. Jos ne ei tunnu antautuvan, niin laitetaan sitten entiset takaisin kun niissä ei ainakaan vielä tuntuisi mitään vikaa olevan. Tosin kivahan noi ois vaihtaa kun uudet ois ja tähän saakka purettu.
Viimeksi muokannut Zipi, 30.8.2009 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Rälläkällähän nuo laakerit + rymppirenkaat irroitetaan...loput jämät taltalla ja pikkulekalla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Jokari kirjoitti:Rälläkällähän nuo laakerit + rymppirenkaat irroitetaan...loput jämät taltalla ja pikkulekalla.
Hmm.... Eipä kuulosta ollenkaan pahalta ajatukselta. :twisted:

Uudet varmaan saanee paikoilleen jollain sopivalla vehkeellä paukuttamalla? Vai onkos elegantimpia kikka-kolmosia kuin prässi jota ei ole, mutta jollaista pääsisi varmaan käyttelemään jos kehtaa ajella toiseen paikkaan...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Laakerihan ei yleensä niin tiukka ole ettei sitä saisi paikalleen esim. sopivalla ainesputkella + lekalla kiinni. Rymppirengas kannattaa lämmittää vaikka toholla, uunissa tms. kuumaksi niin pitäisi mennä kohtuu helposti paikalleen. Asiaa toki auttaa jos vetarin saa vielä kylmäksi vaikka pakkasessa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Jokari kirjoitti:Laakerihan ei yleensä niin tiukka ole ettei sitä saisi paikalleen esim. sopivalla ainesputkella + lekalla kiinni. Rymppirengas kannattaa lämmittää vaikka toholla, uunissa tms. kuumaksi niin pitäisi mennä kohtuu helposti paikalleen. Asiaa toki auttaa jos vetarin saa vielä kylmäksi vaikka pakkasessa.
Kiitoksia, toho kyllä löytyy ja eiköhän tuon vetarin pakastaminenkin olene mahdollista. Täytyypä siis koittaa näillä ohjeilla mitä saadaan aikaiseksi. ;)
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Zipi kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Laakerihan ei yleensä niin tiukka ole ettei sitä saisi paikalleen esim. sopivalla ainesputkella + lekalla kiinni. Rymppirengas kannattaa lämmittää vaikka toholla, uunissa tms. kuumaksi niin pitäisi mennä kohtuu helposti paikalleen. Asiaa toki auttaa jos vetarin saa vielä kylmäksi vaikka pakkasessa.
Kiitoksia, toho kyllä löytyy ja eiköhän tuon vetarin pakastaminenkin olene mahdollista. Täytyypä siis koittaa näillä ohjeilla mitä saadaan aikaiseksi. ;)
Minä vaihdoin äskettäin pyöränlaakerin taakse ja totesin että laakeri meni helposti paikoilleen samoin rymppirengas. Rymppi kuumennettiin punahehkuiseksi ja ei tarvinnut kuin pudottaa paikoilleen ilman minkäänlaisia temppuilua. Ei tartte vetaria pakastaa tai muuta. huomioi renkaan asennussuunta eli se ohuempi puoli laakeriin päin. Noilla varovaisilla lämmityksillä on se vaara että rengas saattaa tarttua puoleenväliin ja irroitus tarkoittaa ylimääräisiä jälkiä akseliin/ renkaan vahingoittuminen.
Kannattaa varmistaa myös se että on oikeankokoinen rymppi käytössä, takavedon rymppi on huomattavasti pienenpi...
Joskus on sattunut todella tiukkoja rymppejä on jouduttu jopa sorvaamaan sisäreikää kun reikä oli 0.3-0.4 milliä pienempi kuin akseli...
Vastaa Viestiin