Oikosulkumoottori on sähkömoottorien luokassa energiasyöppö, juuri tuon mainitun jättämän, vaihesiirron eli loistehon vaikutuksesta. Lisäksi teho-painosuhde ei ole kaksinen painavan ankkurin vuoksi.
Vertailu:
1,5 kilowattinen oikosulkumoottori painaa 14,5kg
2,0 kilowattinen Skill rälläkkä (varmadti hiiliharjamoottori) painaa 5,9kg
Lähde
http://www.hautalan.fi/index.php?view=tuotteet
ja koivusen toolpack lehti
Lisäksi häviöitä tulee inventerissä eli taajuusmuuttajassa. En tiedä mikä on viimeaikoina sähköautoissa käytettyjen taajuusmuuttajien hyötysuhde, mutta luulen parhaissa ja kalleimmissa laitteissa kokonaisuutena ainakin 5% inventerin läpi kulkevasta energiasta menee hukkaan, ja vielä lisää ohjauselektroniikassa jota pitää olla aika lailla.
Loistehon kompensointi taas on monimutkaista, vaikka sitäkin harrastettaan. Eikä sekään häviöitä poista, pienentää vain.
Itse vastustan inventeri-oikosulkumoottoriyhdistelmää akuilla liikkuvassa kalustossa. Näissa laitteissa pitäisi pyrkiä parempaan hyötysuhteeseen myös moottoritekniikan osalta, akut ohjainpiireineen kun ovat mitä ovat.
Peruste: sähköalan oppikirjoissa esitellään monia paremman hyötysuhteen monimutkaisempia moottorimalleja.
Syynä on ehkä sekin että sähköautovalmistajat haluavat idioottivarman moottorin, mutta unohtavat että elektroniikka akkuineen vasta epävarmuutta tuokin, jokin hiiliharjojen kuluminen on pikkujuttu kaiken muun rinnalla.
Autokäytössä KIERROSLUVUN SÄÄTÖ on hienoa, mutta TEHON säätö riittää usein tarkoitukseen.