Sivu 8/22
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 1.4.2010 22:48
Kirjoittaja Jokari
Karrppa kirjoitti:Tänään tuli vaihdettua kahteen ladaan weberin dgv:t ja ei voi moittia. Toisessa ladassa pintakaasulla ilmenee nykimistä, mutta muuten vetoja tuli huomattavasti kumpaankin. Pitää tilailla suuttimia ja jatkaa säätöä. Toinen 1500 ja toinen 1600 koneella.
Säädöt v*tuillaan jos nykii. Jos nykiminen on selvää, silloin ollaan jo todella metsässä. Noudata 1.sivun ohjeita jos vakiokoneita tai hieman viritettyjä. Näin säästyy myös
selvää rahaa, koska sinun ei tarvitse ostaa yhtään ylimääräistä suutinta!
Älä rupea sooloilemaan suutinkokojen kanssa, meikäläiset on jo aikanaan sen puolen hoitaneet ja sen jälkeen on laajakaistalla "jokunen" tunti tullut sahattua oikeasti HYVIÄ säätöjä hakiessa. Mm. ykköskurkun kohdilla on tullut testailtua kaikenlaista, mutta aina 1.sivulla mainittu yhdistelmä on ollut toimivin kuskin sekä laajakaistankin mielestä.
1500-1600 koneille 2. kurkulle 36 mm ulkokurkulla/27 mm sisäkurkulla, 3,5 hajottimella (tarkista) 150/190 tai 150/200 ja se on siinä.
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 2.4.2010 0:36
Kirjoittaja Karrppa
Pääsuuttimet on 160/160 ja pääilmat 165/185. Mitkä nuo hajottimet oikein on? Tässä vasta alkaja noissa kaasari hommissa, niin ihan utopiaa tuollaset. Tuossa toisessa jossa nykimistä ilmennyt niin tuntuu et seos ruuvin säädöllä ei ole mitään vaikutusta ja ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla. Silti tyytyväinen weberin tuomiin kulkupuolen iloihin.
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 2.4.2010 0:51
Kirjoittaja Jokari
Suuttimien puolesta ei voi mitenkään nykiä. Pyörii ihan liika paksulla vakiomoottorille, jopa viritetylle. Jossain on siis mätää. Bensapinta liian alhaalla tai paha imuvuoto jossain. Syitä on monia, ja selkeästä ongelmasta kielii myös tuo tyhjäkäynnin säätymättömyys.
Myös tyhjäkäyntisuuttimien koko kiinnostaa, erityisesti 1.kurkun. Tosin vaikka olisi kuinka pieni tai tukossa, niin ei pitäisi näkyä kuin ihan pienillä kierroksilla ja tyhjäkäynnin puutteena.
Kaasareiden kanssa pitää noudattaa tiettyä tarkuutta joissain asioissa. Joita on tässäkin topikissa korostettu.
Jokainen joka on noudattanut ohjeitani, on tullut todella tyytyväisiä kaasareiden toimintaan. Ei tarvitse kummoista huolellisuutta niin tälläiset museoaikaiset autot ja kaasarit toimii todella hyvin.
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 10.4.2010 15:21
Kirjoittaja Jokari
Tulipa mieleen vielä yksi juttu.
Miksi ei kannata ruveta sooloilemaan ykköskurkun suuttimien kanssa 1500-1700 koneiden ja 32/36 DGV:n (sisäkurkut 26/27 mm) kanssa? Siksi että 1.sivulla mainituilla suutinyhdistelmällä on hämmästyttävä kyky toimia helvetin hyvin ladan koneessa. Kattikin melkein kestäisi hengissä useimmissa tapauksissa. Tasakaasuajo pyörii mukavasti 14.5 - 15 AFR hieman nopeudesta riippuen eikä kiihdytyksissä mene turhan rikkaalle, muttei myöskään jää liian laihalle silloin kun tehoa tarvittaisiin 1. kurkun alueella toimiessa. Nykimistä ei tietenkään esiinny koska se on mahdottomuus näillä seoksilla ajaessa.
Kaikennäköistä yhdistelmää on tullut kokeiltua 1. kurkulla ja laajakaistallakin on asiaa tutkittu vähintään riittävästi, mutta alkuperäiseen on aina tullut palattua.
Kokeiltuja suutinyhdistelmiä 1. kurkulla jotka eivät toimi kunnolla.
145/170: aivan liian laihalla. Moottoritieajossa lambda pyörii parhaillaan 16.5 AFR tai enemmänkin. Tuntuu voimakkaana puutumisena ja surkeana kaasuvasteena. Kolmosella ei voi kärkkyä ohituspaikkaa kun rupeaa parhaimmillaan sylkemään kaasariin päin seoksen laihentuessa rajusti. Myös pienemmissä nopeuksissa pyöriessä kaasuvaste on rehellisesti sanottuna paska ja kokoajan tasakaasulla ajaessa on tunnettavissa pientä, mutta sitäkin ärsyttävämpää nyhtämistä.
150/180: omituinen yhdistelmä. "Voima" katoaa täysin, mutta aavistus herkkyyttä jää vielä jäljelle. Ei parane paljoa yli 3000 kierrättää, menee niin laihalle että sen jo kuulee. Kaasuvastetta ei ole ollenkaan, on vain surkeaa kiihtyvyyttä. Kylminä aamuina niin laihalla ettei meinaa tulla mitään jossei ryyppy ole kunnolla vedettynä. Pätee myös 1.kohtaan
145/160. Hieman parempi mitä 1. kohta mutta ei riittävästi. Soppa ei silti tunnu riittävän ja ajaminen on väkinäistä koska kaasua pitää painaa kunnolla koko ajan.
Kaikki 145 pienemmät pääsuuttimet on ajokelvelvottomia tuon isompikurkkuisen DGV:n kanssa.
Miksi sitten Lada vaatii niin kummallisen suuren pääsuuttimen ykköskurkulle? No asiasta ei ole kuin spekulaatioita. Kannen hengittävyydellä tai sen puutteella on varmasti osansa asiaan, kuten myös imusarjan muodolla.
Myös 26 mm kurkku 1.kurkulla on isohko vakiokoneisiin, väistämätöntä on että ilmavirtauksen nopeuden pudotessa verrattuna pienempään kurkkuun myös seos laihenee voimakkaasti ja sen nopeus laskee. Nämä tekijät ovat omiaan vaatimaan isompia suuttimia kuin mitä mutu-tuntumalla voisi arvata.
Kaasuvaste on ensimmäinen asia mikä kärsii kun seos on liian laihalla, sitä seuraa onneton veto pintakaasulla jota taas seuraa ihan rehellinen, isompi tai pienempi nykiminen.
Jos joku hakee suuttimia pienentämällä bensansäästöä niin voin kertoa että sillon mennään perse edellä puuhun. Kuljettajasta on kiinni noin 75%, loput muodostuu säädöistä ja auton kunnosta.
Pienillä muutoksilla Weberistäkin saa tehtyä alkuperäiskaasareiden veroisen nyhtäjän, joka ei tarjoa juuri mitään.
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 10.4.2010 20:30
Kirjoittaja vaist
Reissu epäonnistui virtalukon hajoamisen johdosta. Nyt toisella kerralla pääsin jopa Kuopioon asti. Kulutus on noin 8,1-8,6l/100km molemmilla tankkauksilla hieman kaupunkiajoa mukana. Hienosti on weber toiminut.
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 10.4.2010 23:06
Kirjoittaja Jokari
Kuulostaa loistavalta ottaen huomioon että autossa on 4-vaihteinen loota. Orkkiskaasarilla voisi päästä nykien korkeaan seiskaan, mutta onko se sitten todella sen parin desin arvoista
Itse en noin pieniin ihan pääse, mutta tuossa 8,3 pienimmillään kesällä matkassa mennyt. Yleensä mielellään ysissä.
Huhuthan kertoo että bensaa menee Weberillä vähintään kaksinverroin mitä orkkiskaasareilla. Talvella meni parhaillaan 14 ja risat mutta kokoajan vähintään parikymppia pakkasta, h*lvetisti tyhjäkäyntiä ja alle 10 kilsan matkat. Kesää kohti taittuu aina siihen kympin kanteisiin sekalaisessa. Useimmillehan tämäkin on liikaa...
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 10.4.2010 23:13
Kirjoittaja 'aatee'
Tuntus menevän alle 8L Matkassa, sekalaisessa mitä nyt on poljettu, poltettu kumia ja muuta pelleilyä sekä matkaa 80-100km/h & Kaupunkia niin 400km:n laskettu keskikulutus oli n. 9.76L/100km.
Tyytyväisiä ollaan kyyti tasaista ja mielekästä... Nyt vaan koneenvaihto edessä, kun puristukset katosi nelosesta.

Onneksi on hyvä 1700cc varalla
5Vaihdetta, 3.9 perävälitys, 1700cc. 32/36 DGV Weber.
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 16.4.2010 0:04
Kirjoittaja mikko853
Tyhmä kysymys, mutta kumminpäin tuo seosruuvi pelittää? Auki rikkaalle, kiinni laihalle?
Kyseessä Weber TLDM.
EDIT: Näinhän se meni, automaattiryyppykin heräsi henkiin.
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 16.4.2010 1:05
Kirjoittaja Jokari
Juuri niinpäin. Kartiomainen seosruuvin kärki työntyy syvemmälle tyhjäkäyntiseoskanavaan kiinniruuvatessa, jolloin bensa/ilmaseosta pääsee vähemmän kurkkuun...
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 16.4.2010 1:12
Kirjoittaja mikko853
Jokari kirjoitti:Juuri niinpäin. Kartiomainen seosruuvin kärki työntyy syvemmälle tyhjäkäyntiseoskanavaan kiinniruuvatessa, jolloin bensa/ilmaseosta pääsee vähemmän kurkkuun...
Jep jep, nyt käy amis voorti melko nätisti, ruuvasin ensin täysin kiinni ja sit 1.5 kierrosta auki. Oli ~5 kierrosta auki ja bensaa meni 1.4l koneella kymmenkunta litraa satasella.. olihan tossa sytytyskin ~10 astetta liian aikaisella, ei asteikko enää riittäny
Oli jäänyt katsastuksessa kiinni liian korkeista CO päästöistä.. ylläri noilla säädöillä

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 16.4.2010 20:39
Kirjoittaja mikko853
mikko853 kirjoitti:Jokari kirjoitti:Juuri niinpäin. Kartiomainen seosruuvin kärki työntyy syvemmälle tyhjäkäyntiseoskanavaan kiinniruuvatessa, jolloin bensa/ilmaseosta pääsee vähemmän kurkkuun...
Jep jep, nyt käy amis voorti melko nätisti, ruuvasin ensin täysin kiinni ja sit 1.5 kierrosta auki. Oli ~5 kierrosta auki ja bensaa meni 1.4l koneella kymmenkunta litraa satasella.. olihan tossa sytytyskin ~10 astetta liian aikaisella, ei asteikko enää riittäny
Oli jäänyt katsastuksessa kiinni liian korkeista CO päästöistä.. ylläri noilla säädöillä

Leima tuli komiasti, CO tippui 4.5 -> 2.5 ja HC tippui 300 -> 100

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 16.4.2010 21:14
Kirjoittaja Jokari
Kokeiles säätää ruiskusta päästöt yhdellä ruuvimeisselillä...

Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 20.4.2010 13:43
Kirjoittaja lada.h.s
Käykö takapotku Ladaan Weberin kaasari tyyppiä 36DCD? Se on ainakin ulkoisesti aika samannäköinen kuin DAAZin
tuotteet. En ole sitä ainakaan näillä näkymin Helmeen laittamassa , mutta nyt sattuu olemaan tällainen kaasari
edullisesti tarjolla níin ajattelin kysyä.
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 20.4.2010 17:20
Kirjoittaja pvdriver
joku Saab-klubilla kirjoitti:Tässä joskus Free Technicistä tullutta vastausta: "Weber 28/36 DCD ja Weber 32/36 DGV on molemmat käsiryypyllisiä vaiheittain aukevia webruja. DGVn ryyppy on läpällä, ja siinä ryypyn vetäminen avaa myös kaasuläppää. DCD:ssä ei. Tuo 28/36 DCD on siis rungoltaan vähän pienempi kuin 32/36 , mutta DCDssä on vaihdettavat sisäkurkut, kun DGVssä kiinteät 26 ja 27mm. DGV on helpompi osiltaan. Varaosia ja säätöosia on siihen paremmin saatavilla".
Re: Weber FAQ, yms. tarinointia kaasareista
Lähetetty: 20.4.2010 17:48
Kirjoittaja lada.h.s
Juu eli siis sopii.