Sivu 8/39

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 27.2.2010 15:28
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ei kuulosta VäliPalan loota hauskalta. Muuta kuin ajettaessa matkaa. Ujeltaa kuin kiimaisen nartun perässä Sortavalan kadunkulmassa juokseva kevätkeikari.

Pakko oli nostaa vasen kulma ylös ja ruuvata proppua auki. Ei vilahdellut täyttöaukosta öljyä. Nopeusmittarianturi tai mikä lie proppu siellä alhaalla vuotaa öljyä. Öljyt siis vähissä.

Ja arvatkaa onko varastoissani lootaöljyjä? Ei ainakaan löytynyt, muuta kuin 6pulloa jarrunestettä. Tuuppaan sekaan jotain Venäläistä moottoriöljyä. Täytyy katsoa mikä luokitus siinä on. Parempi se moottoriöljy kun ei ollenkaan.

Tuli sieltä tyhjennyksestä kyllä öljyjä. Ihmeen kirkkaita vielä.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 27.2.2010 18:00
Kirjoittaja khj-582
Ei kai se laatikkoöljy väriään paljon vaihtele?
Nokea sinne tuskin kovin paljon eksyy...
Tietysti hapettuuhan se synnillisempikin öljy ajan kanssa ja sitä kautta vaihtaa väritystään.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 27.2.2010 19:57
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Loota pelastui!!!

Onneksi en ruvennut ajamaan VäliPalaa noineen hyvineen Mobiliaan. Kerrankin minulle kävi hyvin.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 27.2.2010 20:07
Kirjoittaja Jokari
^^ Mitäs minä sanoin :lol: :lol:

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 27.2.2010 20:20
Kirjoittaja Pavlovits
Voiko tuossa olla sellainen juttu, että laatikkovikaa on jotenkin peitelty. Tuntuu oudolta, että se alkaa oireilemaan juuri omistajanvaihdon yhteydessä. Eiväthän tuollaiset oiteet ihan yhtä äkkiä ilmesty.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 27.2.2010 20:25
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Josko se vuotaa siitä nopeusanturista niin paljon ajaessa, että Mehut olivat liruneet ulos.

Sinne meni reilu 2,5litraa moottoriöljyä. vieläkin olisi varmaan mennyt. Kun menin alle, otin oikealla kädellä kiinni täyttöletkusta, vedin sen ulos ja huitaisin propun paikalleen niin ei sieltä vielä tullut koko reiän täydeltä öljyä. Tosin auton vasen etukulma oli niin ylhäällä kun sen hallinosturilla saa.

Kuusaal sitten vaihtelen oikeat lootaöljyt ja tarkastan samalla sen nopeusanturin tiiviyden. Samoinhan tuo tihkuttaa öljynpaineanturista. Moottoriöljytkin olivat vähissä kun katsoin silloin ajettuani tänne pihaan VäliPalan.

Tämän historia voi olla mutkikas, joten mistä noita tietää.

Mutta on se mukava, että kerrankin säästyy vain säikähdyksellä. Olisi tullut melko lyhty välipala VäliPalasta, jos kuivalla lootalla olisin Mobiliaan yrittänyt.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 27.2.2010 20:56
Kirjoittaja 1500i
Voisiko se olla peruutusvalon katkaisija mistä vuotaa? Nopeusmittarin "anturihan" on ylhäällä.
Luulisi sitä öljyä olevan ainakin nyt tarpeeksi, kun 3 litraa väittää korjaussopas sinne kuuluvan sitä en tiedä oliko kyseessä 4 vai 5 vaihteinen :?
Ei nyt maalata pirua seinälle, mutta huonompaan päinhän se on mennyt, kun kerran äänti jo :(
Ihmetyttää tuo kuitenkin hieman jos autolla ei ole kerran ajettu vielä juur mitään :roll: Ei kai se kyllä kuivana mikään kauaa kestäkkään ajaa ei sen puoleen...
Toivotaan kuitenkin, että kestää eikä hajoa ainakaan rajan taakse.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 28.2.2010 3:47
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kun eilen täytin lootan öljyllä ja olin lähdössä JokiPo - Sport -peliin niin ensin ei vaihteita löytynyt ollenkaan. Mikä kauhu! :shock: Olipa tunne.

No, sitten ne vaihteet sieltä löytyivät ja ajamaan. Äänet tosiaan hävisivät lähes kokonaan. Tietysti kun kuuntelee tietäen, että siellä saattaa jotain olla niin joku pieni ääni sieltä kuuluu.

Mentiin sitten Junnujen kanssa peliin.

Minulla oli TaksiValo katolla. Mennessä se ei ollut päällä. Lähedettiin pelistä kotiin. Oli pimeää. Ja ei kun valo päälle.

Nythän puhutaan Taksiliikenteen vapauttamisesta ja lupakäytännön poistamisesta. Varmaan moni kuski käy kuumana. Leipä kyseessä.

Kyllä oli eräänkin mittariauton silmät pudota päästä kun ajoin vastaan TaksiValo päällä Suvantosiltaa kaupunkiin päin. Mitähän taksitolpalla tästäkin tapaamisesta puhutaan. No, riittää siinä porinaa muutamaksi toviksi.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 28.2.2010 4:07
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kovaa vauhtia valmistaudutaan Talvitapahtumaan ja Vuosikokoukseen lähtöä. Helpottunut olo, kun lootaongelma ratkesi näin hyvin ilman totaalituhoa.

Alettava pakkailemaan kaikken maailman LataOsaa kyytiin. Onneksi valmistelin eilen VäliPalan niin hyvin, että ei ole enää kuin järjestellä nuo osapaketit ja muut pakkaasit kuntoon.

Kaatumarautaa en sitten laittanut kiinni otan sen kuitenkin näytille mukaan. Laittanen sen kiinni vasta katsastuksen jälkeen.

Katselin tuolta kartasta että eihän täältä ole kuin hetken hurmio hurauttaa sinne Mobiliaan. Alle 400km. Ihan siis kulman takana. Tiedossa vielä mukavaa kohtuu vähäliikenteistä tietä.

Reitti: Joensuu - Varkaus - Jyväskylä - Jämsä - Orivesi - Kangasala. Käydään siis aika lähellä Kymenlaaksoa.

Saatan jopa ehtiä Talvitapaamiseenkin. Tulossa siis ollaan.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 28.2.2010 5:32
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt pääsee sitten takalasin ilmanohjain oikeaan testiin. Tuhnukeliä tiedossa koko päiväksi. Takavalot varmaan suttaantuvat, mutta jos ne ovat edes vähän puhtaammat kuin voidaan olettaa niin sitten tomii ja hyvin.

Myös takaläpät, jotka siis on kiinnitetty sisälokarin alareunaan eikä siihen varsinaiseen läppäasetelmaan pitävät toivottavasti pyskurin sisuksen edes vähän puhtaampana kuin näissä yleensä.

Mukava, että tulee sadeajoa. Olisi ollut kurjaa ajaa sitä sumusotta-ajoa, jossa jatkuvasti on pestävä lasia.

Aika paljon on painoa päällä. Takapää on selvästi alhaalla. No, saapahan liihettä jarrupainesäätimeen.

Viimeistään 6.00 lähdetään ja näyttää että pääsee ainakin vilkaisemaan Talvitapahtumaa.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 2.3.2010 17:08
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Retken rempseän jälkeen arkeen.

Jälleen päivän seisottuaan tuossa sähköihin ilmeni sama ongelma, joka oli jo kerran aiemmin. Lataus hiipui, vilkut eivät toimineet eivätkä lasinpyyhkimet.

Pikku vikoja. Helppo korjata. Suuntavilkkujen palaneen sulakkeen vaihto ja kaikki kunnossa.

Takalasinpyyhin on ihan älytön. Siellä se moottori jurruttaa aina jos vähänkin koskee viikseen. Viiksi siirtyy pienestäkin hipaisusta hiukan eteen ja takalasinpyyhin menee päälle. Meinasin jo ruveta repimään johdotuksia, mutta olkootten.

Lootaöljyt täytyy tarkastaa tässä kun vähän rapsahtaa pakkasta. Ääntäminen lisääntyi selvästi tuolla Mobilian reissulla, josta matkaa kertyi vajaat 700km. Voihan se olla niin, että se vuskaa muualtakin kuin nopeusanturita. Isompiin korjauksiin ei nyt ole kuitenkaan aihatta.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 4.3.2010 0:28
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ei parane tuulilasinpyyhkimillä leikkiä. Polttaa sitä hemmetin sulaketta todella helpolla kun on juuri käynnistetty ja lähdetään ajoon.

Jokuhan siellä mätkyttää, mutta tiedä sitten. Se takalasinpyyhkimen johdotus on ensin revittävä hemmettiin.

Ja onhan tässä taas ollut muitakin tapahtumia jos jonkinlaisia. Pääasia oli että KooKoo vei Jukureita VIIS - Muna.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 4.3.2010 14:36
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt on jatkuvasti inisevä takalasinpyyhkimen moottori poissa pelistä. Mahdollisimman helppoa. Takaluukun sisärakenteessa kulkevassa johtosarjassa on selkeä töpseli, jossa on 3liitintä. Töpseli irti ja pyyhin on mykkä.

Saa nähdä ratkeaako tuo sulakkeen palamisjuttu. 5sulakkeessa on vähän kaikkea tärkeää ja vähemmän tärkeää. Esim. laturin herätevirta on näistä tärkeimpiä. Vilkut tietenkin, pakkivalot, tuulilasinpyyhkimet ja monia varotusvaloja. Tuulilasinpyyhkimiin se sulakkeen palaminen jotenkin liittyy. Sulake on palanut usein, jos auto on sammahtanut aivan heti lähdön jälkeen kun pyyhkimet ovat olleet päällä. 8A sulakehan siellä on. No, katsellaan.

Tuulilasinpesunestesäiliö vuoti. Perusvuotokohtana asetelman sivurautojen ura tai taite. Toinen oli itse pumppu. Pumpun liitoksesta vuoti. Pumppu tietenkin ZiisasTeippailtiin. Lisäksi metalliasetelman ympärille samaa kamaa pehmentämään muovin ja raudan välistä kosketusta, koska nämähän elävät eritahtiin lämpötilanvaihteluissa. Myös tärinä saa aikaan hankausta.

Pesunestesäiliän alla oli vaahtomuovia. Hyvä keksintö. Tämä vaimentaa edelleen säiliön liikkeiden aihauttamaa rasitusta. Vaahtomuovi oli vain kyllästetty kaikella mömmöllä ja oli aivan jäässä. Samaran lasinpesunestesäiliö ei ainakaan vanhemmiten istu kovin tukevasti asetelmassaan. Siksipä siellä alla on hyvä olla jotakin.

Korvasin vaahtomuovin muoviharjaksisella juuriharjalla. Näin turvataan säiliön alla olevan tilan tuuletus eikä siellä täten pääse muhimaan.

Etuovitiivisteet olisi vaihdettava kunhan saan kaivettua ne esiin SÄMIstä. Siitä on jo kuskin ovi auki, mutta toinenhan on ihan kinosten sisässä kuten ne, jotka lukivat SÄMPY -tarinaa näkivät niistä kuvista.

Täytyy lähteä Korialle kysymään tarvitaanko siellä vielä PikaRemonttimiestä. Kahvia lupasivat. Ehkä pullaakin.

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 4.3.2010 22:40
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Sain juuri TaksiTolpan eikun HevosPuomin tietotoimistosta tiedon, että ne KyytiLuvat on sitten poistettu eli vapaata yrittämistä kannattaa ja saa harkita.

Siispä lähden ensimmäiselle Yötuurilleni. Saa nähdä onko tuuria vai uutuuria.

Kalusto on valmiina ja maantie maittaa.

Kuva

Kuva

Re: Samara HB 5d 1500i 1996 VäliPala

Lähetetty: 4.3.2010 22:44
Kirjoittaja Pavlovits
VäliPalan katolla vilkkuu yön ainoa valopilkku...

On muuten tuo Pöyhösen Samara paljon parempi, mitä se antaa ymmärtää.