Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Näillä näkymin syy tulppien särkymiseen oli väärissä säädöissä oleva ryyppyläppä. Läppä oli liian kiinni, eli seos meni liian rikkaalle ryypyn ollessa päällä. Samalla olen muuttanut toimintamallia, eli pyrin lähtemään liikkeelle melko pian käynnistyksen jälkeen. Sen sijaan että auto kävisi ryyppy täysillä paikallaan jonkin aikaa.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Luin kerran muistaakseni Mobilistista että nykybensoilla tapahtuva tulppien kastuminen saattaa tuhota tulpan.
Tiiä siitä sitten. Vähän kyllä epäilisin että jos tulpat kerran kastuu, niin niistä tulee käyttökelvottomia.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Mobilistin eräs pakonoitsija kertoi palstallaan, että pelkkä paperilla kuivaaminen ei riitä nykybensoilla. Pitäisi saada tulppa kunnolla lämpimäksi, niin sen jälkeen saattaa toimia. Samansuuntaisia kokemuksia itsellänikin erään pienkoneen osalta. Eräällä tulpalla ei millään käyntiin, kun oli tulppa päässyt kastumaan. Toisella tulpalla käyntiin, ja hetken päästä tämä kastunut tulppa takaisin lämpimäksi ajettuun koneeseen, ja toimi.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Vihdoin sain otettua kaasuttimen pöydälle. Jotenkin oli ryyppyvivusto vinksallaan, eikä ryyppyläpän säätö riittänyt, joten läppä oli liian kiinni, kylmän kelin asennossa. Varaosakaasuttimesta vaihto-osia, niin johan alkoi säätövara riittämään. Joku aiemmista omistajista oli todennäköisesti ronannut vanhaa vivustoa, ilman ymmärrystä.

Syy koneen prötäämiseen, taikka kolmella käyntiin alkaa olemaan ratkaistu. Seos oli rankasti liian rikas. Sen puolesta puhuu sekin, että nyt kesäkeleillä toimi paremmin. Lopullinen varmuus tulee sitten vasta ensi talven pakkasilla.
Vastaa Viestiin