Sivu 8/16
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 1.9.2012 0:54
Kirjoittaja samarai
Rengas-onlinessa kuitenkin toimitusmaksu sisältyy hintaan. Itse tilasin hiljattain Rengas-onlinesta 4kpl Falken 155/12 kesärenkaita peräkärryyn hintaan 178,40, Mp-renkaalla tuo vastaava satsi olisi maksanut 204,90 (179,95+24,95).
Vähän ihmettelin, että noita 12' renkaitakin saa taas markkinoilta ja jopa C-merkinnällä. Mitähän vehkeitä nuo voi olla mihin vahvistettu 12' rengas on tarkoitettu, jossain taisi lukea että "kevyt kuorma-auto"? Aika pieneltä vannekoko tuntuisi äkkiseltään sellaiseen, jos ei nyt jostain Apesta ole sitten kysymys.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 18.10.2012 13:48
Kirjoittaja JohnDoe
Kalinan mukana ei tullut talvirenkaita ja tähän astisten kokemusten perusteella taidan kallistua ostamaan siihen uudet testivoittajat, nyt kun vaimolla ei enää ole nelivetoa työmatka-autona, vaan tulee talvella ajamaan Kalinalla. Luin, että Hakkapeliitta 7:t ovat ollaat edelleen testien kärjessä ainakin täällä Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä. Ässärenkaalla eivät ole vielä siirtyneet uudempaan kuvioon ja mennyt talvi osoitti, etteivät Eurosamaran alla olleet Ässät Hakkapeliitta 2:sen kuviolla pärjänneet vaativissa tieolosuhteissa yhtä hyvin kuin Hakkapeliitta 5:set. Voisi tänä talvena koettaa, onko 7 niin paljon 5:sta parempi, että sen huomaisi.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 19.10.2012 21:33
Kirjoittaja START
samarai kirjoitti:
Vähän ihmettelin, että noita 12' renkaitakin saa taas markkinoilta ja jopa C-merkinnällä. Mitähän vehkeitä nuo voi olla mihin vahvistettu 12' rengas on tarkoitettu, jossain taisi lukea että "kevyt kuorma-auto"? Aika pieneltä vannekoko tuntuisi äkkiseltään sellaiseen, jos ei nyt jostain Apesta ole sitten kysymys.
siis joissain peräkärryissä tollasia käytetään. autotrailereissa sun muissa, isoissa ja matalissa.
maasturiin tein omin pikku kätösin nasta kummit, ostin insa saharat joihin napsuttelin töissä kuorma-auton nastoja, vajaa sata per kummi, kyllä kelpaa työnnellä lumia jäällä

Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 9:54
Kirjoittaja JohnDoe
Pitääkin vain luottaa Hakkapeliitta 5 -laatuun. Ei ollut seiskoja paikallisessa liikkeessä hyllyssä ja tilaamisessa olisi kestänyt. Tiedä sitten seiskojen hinta-laatu-suhteesta, myyjän mielestä ne ovat vähän ylihinnoiteltuja, kierrokselle tulee lähes 50 euroa enemmän hintaa kuin vitosille.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 12:52
Kirjoittaja Evreka
Kysytäänpäs tässä, että muistaako joku koska Hakkapeliitta 1:t on poistuneet markkinoilta? Noita ei kai tehdä enää. Tuollaiset pyöräytin yhteen autoon ja mainitsin omistajalle, että taitaa olla aika iäkkäät renkaat, mutta ei omistajakaan tienny valmistuvuotta kun olivat tulleet auton mukana.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 18:11
Kirjoittaja JohnDoe
Hakkapeliitta 1 on tainnut jo joskus 7-8 vuotta sitten poistua markkinoilta, Hakkapeliitta 2 tuli markkinoille jo jokus 10 vuotta sitten. Viimeisenähän sitä tehtiin Nordman 1 - nimellä. Kuvio toki elää edelleen joidenkin valmistajien pinnoitetuissa renkaissa. Tarkkoja vuosia en osaa valitettavasti sanoa.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 18:34
Kirjoittaja pressa
Tänään vaihdoin talvirenkaat alle, ja kesäloma alkoi. Lunta 5 senttiä ja sivukadut liukkaita.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 20:08
Kirjoittaja Flaiman
Tänään vaihtui minullakin 2107 käyttöpeliin talvirenkaat alle. Ihmeen liukkailta tuntui 2008 ostetut, tuli varmaan ajettua viimetalvena sulia teitä kun ei ne silloin liukkailta tuntunut.
Vaihdoin kokeeksi Combin mukana tulleet 2006 valmistetut Yokohamat joilla ei paljoa ole ajettu. Yhtä liukkaat nekin oli. Oli muuten nappiksen vanne erilainen että joutui pultteja lyhentämään ettei hangannut takana jarruihin.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 20:14
Kirjoittaja Marko
Tänään vaimon Fiatiin vaihdettu viime talvena hyväksi havaitut venäläiset Nordmanit.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 22:25
Kirjoittaja pressa
Flaiman kirjoitti:nappiksen vanne erilainen että joutui pultteja lyhentämään ettei hangannut takana jarruihin.
Vanteessahan ei ole eroa vaan ero on tullut käytössä, eli vanteet on toistuvasti kiristettry liian tiukalle. Vanteen liikakiristyksen seurauksena pultinreiän joustohuullos on painunut kasaan. Juttua on ollut kerholehdessäkin ratapäiväjutun osana...

Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 22:28
Kirjoittaja Flaiman
No erilainen se kuitenkin oli vaikkei tehtaalta tullessaan sitä vielä olisi.
Toivottavasti ei kuitenkaan kuvan kaltaisesti ajaessa käy.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 26.10.2012 22:36
Kirjoittaja pressa
Tämäkin vanne oli vielä tieliikenteessä olevasta papan helmestä, ratapäillä hivenen kaarenopeutta ja halkeili.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 27.10.2012 1:58
Kirjoittaja Marko
Noist saattas saaha varavanteen talveks.
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 27.10.2012 7:48
Kirjoittaja 1200L Red
Itselleni ostin Hakkapeliitta 4:t ,175/65-14 nappikseen. Venäläiset vuodelta 2008. 2 talvea ajetut, pintaa vielä 8-9 mm.Tänään tai huomenna alle.
Onko kokemuksia Ladan alla moisista?
Re: Talvirengasasiaa
Lähetetty: 27.10.2012 10:16
Kirjoittaja JohnDoe
Ladan alla ei ole näistä kokemuksia. Nordman 4 on täysin sama rengas ja Ventolla ihan hyvät kokemukset siitä, menivät nyt kolmanneksi talveksi alle, samoin jo vanhemmat ja kuluneemmat vielä Hakkapeliitan nimellä olleet renkaat olivat yhden talven Passatissa, ei pahaa sanomista siinäkään. Rengasmelua ei ehkä ihan niin paljon kuin Hakkapeliitta 5 -mallissa, mutta pitoa taas vähemmän.
Viikon verran oli myös W124 Mersu lainassa, siinä oli melko kuluneet Hakkapeliitta 4:set alla jäin pihaan kiinni johtuen kevyestä perästä, kovasti hiekoittamalla ja naapurin tultua työntöavuksi auto kyllä saatiin taas liikenteeseen. (Tosin en tunnu osaavan näillä kevytperäisllä takavetoisilla pärjätä muutenkaan, yleensä aina onnistunut jäämään kiinni jonnekin, kun on ollut Mersu talvella lainassa.

Toisaalta omalla 240 Volvolla en jäänyt koskaan kiinni, leikö nimenomaan Mersussa jotain erikoista tämän suhteen.)