Sivu 8/13
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 29.10.2012 11:40
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja ikkunat rakoselleen vaikka olisi taivasallakin. Tästä olen kirjoittanut palstametreittäin omiin kokemuksiin perustuen.
Akku tietysti pois kokonaan pellin alta ja esim. kellariin. Ja jos säilytellään pellin alla niin kengät irti. Miinuskenkä riittänee, mutta joutaa ottamaan molemmatkin.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 29.10.2012 19:23
Kirjoittaja Zapsky
Kiitoksia kaikille vastanneille! Nyt tiedän taas mitä teen.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 29.10.2012 22:20
Kirjoittaja Ladaritari
Itse olen valkoisesta nappiksestani ottanut akun irti ja mitannut yleismittarilla että se on täynnä (jos ei ole ollut niin olen ladannut täyteen) ja olen pitänyt autossa pellin alla sitä kiinni ja olen ottanut molemmat akunkengät irti. Tankin olen laittanut aina korkkia myöten täyteen jottei vettä vain tiivisty ja pääse kertymään. Ja kuten muutamat jo täällä kertoivatkin niin ikkunoita hieman raolleen jotta ilma vaihtuisi. Oletko ajatellut hankkia toista käyttöautoa talveksi? Kyllähän Lada pitää talviautonakin olla, Ladat ovat luotu talvikäyttöön ja silloin ne ovat parhaimmillaan

Mutta kyllä kesäautoja pitää varjella suolapaskalta mitä ne teille ajaa talvella... Siksi en aio koskaan ajaa omalla siistikuntoisella nappiksella tiellä talvisin

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 27.11.2012 21:32
Kirjoittaja Zapsky
Iltaa.
Nyt kun uutisissa on kovasti mainostettu huomenna saapuvaa talvea, niin päätin minäkin uskoa ja saatella Ladani talviunille. Asialle tuli hieman kiire, joten osa seisontavalmisteluista jäi tekemättä. Menen kyllä myöhemmin paremmalla ajalla tutkimaan ja varmistamaan että kaikki on niinkuin pitääkin! Toistaiseksi poistin autosta akun, herkän elektroniikan, ponneainepullot, roskat sekä muut pois vietäviksi katsomani tavarat. Ikkunoihin jätin muutaman millin raot sekä öljysin ovien lukot. Takapyörien taakse laitoin vanhat kunnon koivuklapit, ja käsijarrun kytkin pois päältä. Olisi pitänyt ehkä jättää se päälle, mutta vaihtoon se menee kuitenkin kun kesä taas koittaa, kun alkaa tuo jarrutusteho hieman hiipumaan...
Seuraavaksi pitäisi käydä poistamassa auto liikennekäytöstä, sekä pestä Lada hyvin ettei lika pinty. Tulee kyllä ikävä tuota Ladan lämpöä, kuten jo aikaisemmin totesin. Se olisi ollut poikaa, vaan nyt on selvittävä ilman...
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 28.11.2012 18:15
Kirjoittaja Zapsky
Tänään tuli käytyä konttorilla ja kerrottua että haluaisin liikennekäytöstä poiston tälle autolle. Eipähän kerää rahoja talven aikana. Vakuutuslaskukin erääntyy sopivasti lähipäivinä!
Talven aikana pitäisi haalia osia kasaan, jotta keväämmällä sitten pääsee tuunailemaan autoa kesäkuosiin. Tarjotkaahan tuota takalasin ritilää ja repsikanpuolen eristemattoa! Takajarrupaloja täytynee etsiä hiljalleen, ja jotain kesärengastakin miettiä. Samoin toinen sivupeili tulisi "kromata" talven aikana.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 28.11.2012 21:42
Kirjoittaja Ladaritari
Zapsky kirjoitti:Seuraavaksi pitäisi käydä poistamassa auto liikennekäytöstä, sekä pestä Lada hyvin ettei lika pinty. Tulee kyllä ikävä tuota Ladan lämpöä, kuten jo aikaisemmin totesin. Se olisi ollut poikaa, vaan nyt on selvittävä ilman...
Miten olisi kakkosautoksikin Lada? Joku halpa parin sadan euron laite jolla voi körötellä talven yli ja sitten keväällä taas harrastepeli alle

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 29.11.2012 17:21
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Suosittelen lämpimästi 150e - 250e Ladaa käyttöautoksi. Erityisellä lämmöllä muistelen kyseiseen kategoriaan kuuluneita Saranoita.

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 29.11.2012 17:43
Kirjoittaja Zapsky
Kovasti kyllä houkuttelisi sellainen valkoinen kanttis talviautoksi /:
Taitaa ongelma olla lähinnä tuon säilytystilan ja kukkaron kanssa. Mutta mietitään nyt...
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 16.3.2013 20:20
Kirjoittaja Zapsky
Kukkuu ja hellurei!
Kevät tekee tuloaan ja samoin myös vanha kunnon Tshernobiili. Kävin tänään tervehtimässä autoa, ja vähän ehdin rakentamaankin sitä.
Kevätaurinko talviunisen auton pinnalla
Aikamoinen homma tuo oli työntää tuolta ulos, kun renkaat olivat lievästi jäätyneet maahan kiinni. Auto saatiin kuitenkin ulos, ja voi miten kauniilta se näyttikään. Empä ole melkein neljään kuukauteen sitä nähnyt!
Ruuvasin ensitöikseni vanhat tarvikepeilit irti, ihan vain aloittaakseni hommat. Seuraavaksi kävin käsiksi keskionsoliin, jonka tilalle olen talven aikana hankkinut 2107 sekä 2103 konsolit. Sovittelin 2107 konsolia paikoilleen, mutten ihan ymmärtänyt kuinka sen kuuluisi istua siihen? Yläreunan saumat jäävät rumasti näkyviin, samoin konsolin takareunat eivät oikein asetu lämmitysluukun ympärille. Mitenköhän tuon tosiasiassa kuuluisi asentua? Tulisiko konsoli painaa syvemmälle? Huomasin konsolissa kaksi kiinnitysreikää jotka osuivat melkeen kohdalleen kojetaulussa oleviin ruuvinreikiin. Osuivat siis melkein, eli ei ihan. Konsolin sai myös työnnettyä peremmälle, jolloin konsolin yläreuna muljahti tavallaan kojelaudan alareunan taakse. Tällöin konsolissa olevat asennusreijät osuivat lämmitysluukun ruuvinreikien kanssa juuri kohdalleen. Tästä seurasi se ongelma, ettei vaihdekepin ympärille tuleva osa mahtunut kunnolla paikalleen. Kuuluisiko tämän osan reikä mennä koko vaihdekepin kumin alle, vai jäädä siihen toisteksi alimmalle portaalle? Käsivoimin sitä ei saanut kumin alle, hieman olisi reikää pitänyt suurentaa.
Konsoli "ylemmässä" asennossa. Huomaa rumat saumat lämmönsäätimien kohdalla.
Ihmetystä aiheutti myös radion asennus konsoliin. Kuinka se tulisi asentaa niin, että se pysyisi paikallaan? Saakohan tuota omaa blaupunktiani enää edes siihen? Huomasin konsolin kyljissä reijät, jotka melkein asettuivat radiosta löytyvien reikien kohdalle. Jälleen melkein, ettei ihan. Radio meni siis hieman reikää syvemmmälle sisään. Mitä varten nuo reijät ovat?
Reikien vertailua. Kun radion asetti hollille, oli se jo hieman liian syvällä kosolissa olevaa reikää varten.
Millaisia radioita näissä yleensä käytetään? Entä saisiko jostain radiota, joka sopii suoraan noihin reikiin?
Ensiviikolla tai sitä seuraavalla uskoisin ottavani auton taas käyttöön. Heti kelien salliessa siis. Paljon on siihen mennessä tehtävä, mm. uusien kesärenkaiden harkinta, aurauskulman sekä rengastasapainon tarkistus, jarrujen herkistäminen/uusien jarrupalojen asennus, uusien kromipeilien asennus, takaheijastimen korjaus, humppavehkeiden toimintakuntoon saattaminen jne...
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 16.3.2013 20:39
Kirjoittaja t tulppu
Joissakin autoissa tuli radio takakautta kiinni ja kulmaraudalla takapää kiinni. Konsoli kiinni vaan sinne syvemmälle ja puukkoa tai muuta terävää. Siihen vaihekepin kummi lärpäkkeeseen. Kyllä se sinne asettuu

vaihde kepin reijjän voi vaikka verhoilla nahalla.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 17.3.2013 18:39
Kirjoittaja jta
2107 konsoli ei sovi "saumattomasti" nappiksen kojelautaan kuten itsekkin olet huomannut. Samanlailla jäi itelläkin irvistään. On hieman erilainen tuo muotoilu nappiksen ja 2107 kojelaudassa kun tuo konsoli tulee pulteilla kiinni kojelautaan sieltä sisäpuolelta. Nuo kyljessä olevat reiät taisi olla sitä konsolin sisällä olevaa ilmanohjainta varten.
Kuvia sopivuudesta:

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 18.3.2013 17:49
Kirjoittaja Zapsky
Kiitos molemmille avusta! Hieman ristiriitaista tietoa tosin. Eiköhän se konsoli asetu paikoilleen, enemmän ihmetyttää se radion asennus. Millä helkkarilla sen kuuluisi pysyä siellä? Nyt tuli mieleen, että jos sinne sisälle kuuluu jokin ilmanohjainhärpätin, niin onko sen tarkoitus avustaa radion paikoillaan pysymistä..?
Samoin kellon, tupakinsytyttimen sekä valojenhimmentimen sähkökaavio pitäisi löytää jostain.
2107 keskikonsolin kellon, tupakansytyttimen sekä valojenhimmentimen liittimet
Ihmetystä aiheuttaa lähinnä tuo tupakansytyttimen kolminapaisuus. Punainen, keltainen ja varmastikin maaliitin sytyttimen metalliosan päällä. Kuinka tämä tulisi kytkeä savuttomasti?
Mikäs funktio tuon kellon pakoputkella on?
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 18.3.2013 19:03
Kirjoittaja äölkjhgf
äölkjhgf kirjoitti:Tuo kellon "pakoputki" näyttäisi siltä että sinne sopisi taustavalo kantoineen. Ja tuo sytkärin harmaa johto viittaisi myös taustavaloon. Varmaa tietoa ei ole, joten viisaammat kertokoon totuuden

Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 18.3.2013 19:09
Kirjoittaja toktornivako
Zapsky kirjoitti:
Ihmetystä aiheuttaa lähinnä tuo tupakansytyttimen kolminapaisuus. Punainen, keltainen ja varmastikin maaliitin sytyttimen metalliosan päällä. Kuinka tämä tulisi kytkeä savuttomasti?
Silloin kytket vain sen taustavalon toimintaan niin ei tule savuteltua

!
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Lähetetty: 18.3.2013 19:13
Kirjoittaja äölkjhgf
toktornivako kirjoitti:
Silloin kytket vain sen taustavalon toimintaan niin ei tule savuteltua

!
Voisihan sitä ajatella navigaattoria varten jos ei tupakkamiehiä olisikaan
