Re: VAZ-21074 - 1991 - Axtecin kirous - Harrasteauto
Lähetetty: 6.8.2020 13:35
Mansemotorsilla ei ollut pelkkää keskiraidetankoa, oli vain setti, jossa on myös vasen ja oikea raidetanko. En tarvinnut niitä, joten tilasin Autodocilta Lemförderin keskiraidetangon.

09.07. vein Ladani paikalliselle korjaamolle keskiraidetangon vaihtoon. Vaihdon jälkeen tehtiin luonnollisesti pyöränkulmien säätö.

Vasen aurauskulma oli 0 astetta 29', eli vähän pielessä ohjearvoon verrattuna (0 astetta 10' - 0 astetta 20'). Oikea aurauskulma olikin sitten reilusti pielessä, 2 astetta 58'
. Eipä ihme, että Ladani ei tuntunut vakaalta moottoritiellä. Rattikin on nyt suorassa, mikä tuntuu oudolta.
Korjaamolta kerrottiin, vasen ja oikea raidetanko ovat keskenään erimittaiset, ja että kulmia säätäessä toisesta meinasi loppua säätövara kesken.
Säätöraportin mukaan camberin ohjearvot ovat 0 astetta 10' - 0 astetta 50'. Ennen säätöä ne olivat V -0 astetta 35' ja O -0 astetta 32'. Säädön jälkeen ne ovat V -0 astetta 35' ja O -0 astetta 34', siis miinusmerkkiset. Ihmettelimme degenin kanssa voiko tuo olla oikein?
Joka tapauksessa, ohjaus tuntuu nyt paljon paremmalta. Hurja klappi, jonka luulin olevan Ladalle normaalia, on poissa. Pieni klappi ohjauksessa on edelleen.
Narina hitaassa vauhdissa kääntäessä hävisi aluksi, mutta sitä esiintyy vieläkin joskus. Voisikohan apusimpukkakin olla vaihtokunnossa?
Seuraavana projektina asentelen Ladaan nimimerkki sakkelta ostamaani Blaupunktin aktiivisubbaria. Laitan kuvia siitä myöhemmin.

09.07. vein Ladani paikalliselle korjaamolle keskiraidetangon vaihtoon. Vaihdon jälkeen tehtiin luonnollisesti pyöränkulmien säätö.

Vasen aurauskulma oli 0 astetta 29', eli vähän pielessä ohjearvoon verrattuna (0 astetta 10' - 0 astetta 20'). Oikea aurauskulma olikin sitten reilusti pielessä, 2 astetta 58'

Korjaamolta kerrottiin, vasen ja oikea raidetanko ovat keskenään erimittaiset, ja että kulmia säätäessä toisesta meinasi loppua säätövara kesken.
Säätöraportin mukaan camberin ohjearvot ovat 0 astetta 10' - 0 astetta 50'. Ennen säätöä ne olivat V -0 astetta 35' ja O -0 astetta 32'. Säädön jälkeen ne ovat V -0 astetta 35' ja O -0 astetta 34', siis miinusmerkkiset. Ihmettelimme degenin kanssa voiko tuo olla oikein?
Joka tapauksessa, ohjaus tuntuu nyt paljon paremmalta. Hurja klappi, jonka luulin olevan Ladalle normaalia, on poissa. Pieni klappi ohjauksessa on edelleen.
Narina hitaassa vauhdissa kääntäessä hävisi aluksi, mutta sitä esiintyy vieläkin joskus. Voisikohan apusimpukkakin olla vaihtokunnossa?
Seuraavana projektina asentelen Ladaan nimimerkki sakkelta ostamaani Blaupunktin aktiivisubbaria. Laitan kuvia siitä myöhemmin.