köyhiä patentteja?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

tahko kirjoitti:piti myidä ihan laho voimavirtabetonimylly, jossa oli se kulmavaihteen hammaspyörä väljä niinkuin oli kehäkin. Ensin alustamassalla käsittelin (muurasin) koko myllyn kehineen päivineen päältä ja sisältä ryhtiinsä. Sitten spraytä päälle ja erittäin tukevasti monta kerrosta myös hampaisiin. Vielä alustamassaa oikein kunnolla hampaisiin ja paksua molybdeenivaseliinia kehälle ja pyörään runsain mitoin. Mylly kiilsi kuin uusi kun sitä pimeässä syysillassa sateen tihkuttaessa möin eikä ollut pihassa koittaen yhtään väljä. Kun sitten seuraavana kesänä ajelin sillä suunnalla missä ostaja oli, niin siellä se vatukossa kukki koko laitos kyljellään. Oli se senverran rapainen että kyllä sillä kai oli jotain saatu valettua.
Jos olen joskus ostamassa sinulta Ladaa, muistuta minua tästä viestistä:
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Pavlovits kirjoitti:
tahko kirjoitti:piti myidä ihan laho voimavirtabetonimylly, jossa oli se kulmavaihteen hammaspyörä väljä niinkuin oli kehäkin. Ensin alustamassalla käsittelin (muurasin) koko myllyn kehineen päivineen päältä ja sisältä ryhtiinsä. Sitten spraytä päälle ja erittäin tukevasti monta kerrosta myös hampaisiin. Vielä alustamassaa oikein kunnolla hampaisiin ja paksua molybdeenivaseliinia kehälle ja pyörään runsain mitoin. Mylly kiilsi kuin uusi kun sitä pimeässä syysillassa sateen tihkuttaessa möin eikä ollut pihassa koittaen yhtään väljä. Kun sitten seuraavana kesänä ajelin sillä suunnalla missä ostaja oli, niin siellä se vatukossa kukki koko laitos kyljellään. Oli se senverran rapainen että kyllä sillä kai oli jotain saatu valettua.
Jos olen joskus ostamassa sinulta Ladaa, muistuta minua tästä viestistä:
Tule kuule kirkkaana kesäpäivänä ostamaan. Saat toki ostaa muutakin kuin Ladan - betonimyllyistä pääsin jo onneksi eroon.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Yksi kaveri osti pihalleen farmaritoyotan varastokopiksi lautatavaralle. Sillä oli myös pari sedania pienemmille kamoille. Kun maalla oltiin niin niissä ei ollut kilpiä. Taajamissa pitäisi autot olla kilvissä, ettei kunnanukot niihin ihan heti kättelyssä puutu. Toisaalta rakennuslupakin on kallis ja onko tontilla aina rakennusoikeuttakaan.

Periaatteessa siis voisi hankkia pari kilvissä olevaa raatoa pihallleen. Nehän pysyvät rekisterissä sen 2 v viimeisestä katsastusvuodesta ja kun on seisontavakuutus niin ei mene kuin käyttömaksu, joka on halvempi kuin rakennusluparuljanssi. Toisaalta auto voisi periaatteessa seistä jopa useita vuosia kun siinä on kilvet, ei sitä varrmaan rak.valvonta heti hoksaa. Heti alussa ne voi tsekata ja kun toteaa auton olevan rekisterissä niin sitä on hankala (tai ainakin hankalampi kuin kilvetöntä peliä) siirrättää. Homma pitäisi vaan tehdä omalla omakotitontilla. Minulla oli kilvetön peli aikoinaan roinavarastona isän tontilla liki kymmenen vuotta, ei siihen kunta puuttunut mutta isää se häiritsi. Sitten kun se alkoi vuotamaan sateella ja kamat kastuivat, piti se varastokoppi hävittää. Se ei tosin ollut kenenkään silmissä, mutta poissaamiseksi piti antaa sahan soida.
peurajussi

Viesti Kirjoittaja peurajussi »

no koivu halko laturin ja lohkon väliin kun kiristimestä loppu vara
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vastaavassa tapauksessa itse jatkoin kiristimen vartta paksusta pellistä tehdyllä avaimella,josta ajoin laikallasisäpuolen auki ja hitsasin sen alkuperäisen varren jatkoksi.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Äijät töissä kertoivat että piti Chevy Vanin raidetangonpäätä kiristellä. Siihen tehtiin kuulemma reikä ja laitettiin pitkä rasvanippa. rasvanippaa sisäänpäin kiertämällä sai raidetangonpäätä sitten kiristeltyä.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

:shock: Kannattaa ostaa autoja ja tavaraa tämän foorumin myydään -palstalta. :shock: :wink:
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Korin ruostepaikkaukset lasikuidulla kannattaa tehdä ajoissa,sillä vanhemmat katsastusmiehet haistavat tuoreen lasikuidun hajun jo kaukaa :shock: .Sen sijaan pienemmät paikkaukset kannattaa tehdä muurauslaastilla tai tuoreella betonilla jota saa luvalla ilmaisesksi rakennustyömailta. Se on jo päälle maalattavissa kahden vuorokauden aikana :wink:
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Mosse-Aksu kirjoitti::shock: Kannattaa ostaa autoja ja tavaraa tämän foorumin myydään -palstalta. :shock: :wink:
Samaa mieltä. Hinta-laatusuhde on kohdallaan tälä markkinoiden edullisimmalla Lada-aiheisella foorumilla. Ja jos hankinnat ei miellytäkään, niin ei kun kiertoon.

Fiat 128 lakkasi käymästä tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäyntisuutinta kun rassasi käämilangalla niin johan pelasi. Kerran sitten se suutin tippui maahan eikä löytynyt. Väänsin sihen sopivan ruuvin, joka toi siinämäärin auttavan tyhjäkäynnin kun ei ihan kireällä ollut että auton sai myityä seuraavaan käyttäjäportaaseen.
Sabelli

Viesti Kirjoittaja Sabelli »

Täytyy kyllä Tahko sanoa että olet varsinainen huijari.
Ymmärrän ja hyväksyn viritykset omaan käyttöön mutta se että kusetat muita on asia erikseen, ja Teille on ihan oma nimikin mitä viitsi tässä sanoa ääneen.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eikös tämä ole vanha klassikko:
-Kun perä alkaa huutaa niin sahanpuruja sisään.Enpä ole koskaan tehnyt,mutta isot pojat kertoo :lol:
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Katsos Sabelli huijaus eli oikeammin petos tapahtuu silloin jos ominaisuutta ei ole tuotu esille - mikäli tuotetta siis myidään. Ostajan kysymyksiin on rehellisesti vastattava. Aina jos tekee patentteja myynnissä oleviin vekottimiin, on ne tuotava esille (syytä tuoda jopa oma-aloitteisesti jos vaikka olisi raidetangonpäitä paranneltu) ja perusteltava ostajalle. Ei ole koskaan tullut vaikeuksia, mikäli kaupanteossa ollaan avoimesti liikkeellä ja tuotteen ominaisuudet huomioidaan kauppahinnassa. Ja jos itselle tekee, niin on syytä muistaa kertoa niistä parannetuista ominaisuuksista sitten jos ja kun myöhemmin pistää hyödykkeen kiertoon.

Se että patentteja tekee tai on "Esson Baarissa" korvat höröllään ja kerää "katoavaa kansanperinnettä ", ei vielä täytä petoksen tunnusmerkistöä. Tähän topiciin on kerätty erilaisia (lähinnä autoihin enemmän tai vähemmän löyhästi) liittyviä "Köyhiä Patentteja". Vaikka niitä tuodaankin esille, on varmaankin päätarkoituksena yhtäältä tuo "perinteen kerääminen" ja toisaalta asiasta tiedottaminen. Maailma on nyt vaan sellainen että tämän laatuisiin ilmiöihin tulee törmättyä. Ostajana (ostajaa koskee tuotteeseen tutustumisvelvoite) pitää olla perillä tuotteeseen mahdollisesti tehdyistä patenteista. Tätä foorumia käyttävät, lukevat ja kirjoittavat lähtökohtaisesti aikuiset - ns. täysipäiset - ihmiset, jotka eivät mitenkään korosta tai ihannoi patenttiratkaisuja tai kehoita niitä lähtökohtaisesti tekemään oikeiden korjausten sijaan. Lukemalla tätä foorumia, voi ostaja esittää myyjälle oikeita, tarkentavia kysymyksiä kaupan kohteesta.

Oletettavasti tuo betonimyllyä koskeva kirjoitukseni häiritsi sinua, mutta näyttäisi kyllä vahvasti siltä että et ole minulta myllyä ostanut. Kyllä asiasta keskusteltiin kaupantekohetkellä kun myyntipuheet vaihtuivat todelliseksi kaupanhieronnaksi ja hintaa soviteltiin. Voin kyllä kertoa että hinta maksettiin kahdessa erässä (koska ostaja ei luottanut myllyynsä), viimeinen kun vajan lattia oli valmis - jos siis mylly oli pelannut. Sain muuten sen toisenkin maksuerän.

Olisin kovin kiinnostunut tietämään tuon mainitsemasi nimityksen, jos et halua sitä tässä julkisesti tiedottaa, voisit laittaa vaikka YV:llä sen tulemaan. Julkisessa maininnassa olis se etu että se toisi esille myös sen näkemyksen, joka usein jää näissä viesteissä mainitsematta - mitä petetty asiakas ajattelee jos patenteista ei ole kerrottu ja on tapahtunut suoranainen petos.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Usein yksi ensimmäisistä hommista on uuden auton oston jälkeen ollut stereoiden asennus. Kun autoja on tullut pidettyä suhteellisen kauan, niin liittimet eivät olekaan enää olleet sopivia. Viimeksi tämä ongelma tuli eteen 111:n kanssa viisi vuotta sitten. Stereot tuli postissa ja kova kiire saada ne kiinni heti. No ei hätää, kaksihaaraisesta abigostahan saa nopeasti kapean lattaliittimen, kun ottaa rälläkällä toisen sakaran pois.

Tässä kohtaa astui sitten kuvaan mukaan se kotona puuttuva työsuojelu, josta jo aiemmin jossain mainitsin. Näin pienen homman takia en viitsinyt laittaa suojalaseja silmille. Sitten sainkin lähteä terveyskeskukseen poistattamaan metallisirua silmästä. :idea:
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Tällä foorumilla on jo käsitelty auton sisätilan lämmittämistä erilaisten viritysten, mm. hautakynttilöiden, avulla. Yksi vanhempi ukko paranteli kuplavolkkarin talviominaisuuksia laittamalla pölykapselin lattialle ja kaatoi sinne hiukan tenua. Kun sille näytti tulitikkua niin alkoi autokin lämmetä ja oli kiva istahtaa lämpöiseen autoon. Systeemi ei kuulemma pelannut ajon aikana, kun ei ollut tarpeeksi kylmäpäistä apumiestä.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Pistetäänpä Granada-patentti. Granadassa on erillisjousitettu taka-akseli, jolloin siinä on kaksi vetoniveltä per vetoakseli. Nivelten hinta oli v. -90 hintatason mukaan n. 400 mk/kpl. Kerran sitten havaitsin kauhukseni että olipa vasen uloin menettänyt kuminsa. Onneksi oli pakkasta suht reippaasti, joten nivel itsessään oli ehyt. Ilmastointiteipillä parista muovipussista korvaava suojus nivelen ympärille ja päästiin keväisiin.
Vastaa Viestiin