Sivu 71/78
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 4.8.2015 18:04
Kirjoittaja Uitukki
Kauhiasti holovaa. Kaks isoa lammikkoa

KZL-9
Lähetetty: 9.8.2015 20:07
Kirjoittaja AI
Perjantaina työreissussa alkoi oikealta edestä kuulua kolahtelua kuopissa. Illalla tarkastin että kaikki nivelet on suunnilleen ehjät ja uskaltaa Manson reissuun lähteä. Ylöjärven ABC:lle mentiin kusitauolle ja liikenneympyrässä kuului kova kalahdus. Sen jälkeen se kalahtelikin silloin tällöin. Tänään sitten katsoin uudestaan ja alapallonivelen varsi oli noussut sentin verran nivelestä ylös. Sain nivelen vaihdettua ja todella kurjassa kunnossa se olikin, ja vasta viikko sitten perin tarkan katsastusmiehen hyväksymä!!! Kummastuttaa kyllä että noin nopeasti voi hajota. Näkyi olevan ilmeisesti italialainen nivel, ainakin länsimaisia kirjaimia oli kumissa. Kaiken lisäksi taisi olla yläpallonivel, ainakin oli saman mallinen eli pallomainen pohja. Tosin venäläisiä alaniveliäkin on olemassa pallomaisella pohjalla mutta jonkinlainen kaulus niissä on kuitenkin ollut, kuten nytkin paikoilleen menneessä. Tuota jo aikaisemminkin olen ihmetellyt mutten ole sille mitään tehnyt kun on toiminut. Ja yläpalloniveltä kun katsoin niin se taitaa olla alanivel, ainakin siinä on rasvakuppi nipalla. Sitä ei kyllä nyt huvittanut alkaa vaihtamaan.
KZL-9
Lähetetty: 11.8.2015 15:59
Kirjoittaja AI
Vaihdoin öljyt, Teboil Classic 10W 30 ja sekaan laitoin tuota Smoke Treatmentia. Viimeksihän nuo onkin vaihdettu keväällä 2011. Kävin Orimattilassa korjaamolla jossa on jarrudynamometri. Etujarruissa on eroa enää 3 % eli ne ovat kunnossa mutta takajarruissa on edelleen heittoa vaikka ja kuinka. Torstaina vaihdan sitten kengät tuonne oikealle puolelle. Kun tulin kotiin jätin Ladan käymään hetkeksi ja ihmettelin pakoputken päätä, eipä tuo ihmeemmin savuttanut, kaasua kun painoi niin jonkin verran savutti mutta vähemmän kai kuin ennen. Josko tuo ihmeaine ei sitten ihan käärmeöljyä kuitenkaan ollut. Täytyy nyt vielä seurata tilannetta...
Savumerkkejä
Lähetetty: 13.8.2015 20:29
Kirjoittaja AI
Eilen työajossa oli aurinkoinen ilma (vaikka Foreca pilvistä lupasikin) niin pääsin ihmettelemään Smoke Treatmentin tehoa. Tyhjäkäynnillä autoa ei enää löydä sinisen savupilven perusteella kuten ennen mutta heti kun liikkeelle lähtee niin pölläyttää samanlaiset savut kuin ennenkin. Eli vika korjaantui puolittain.
Taakse aloin jarrukenkiä vaihtamaan. Irti sainkin mutta uusien takaisinlaitto ei vielä onnistunutkaan. Puolisen tuntia ylemmän jousen kanssa taistelin kunnes annoin periksi. Ruuvimeisselin kanssa se johonkin puolen millin päähän reiästä tuli mutta aina vaan luiskahti ohi. Aikaisemmin olen uudempaan nuo kenkien jouset värkännyt paikoilleen, tässä on käsisäätoiset jarrut joiden sylintereissä ei siis ole automaattisäätöä. Niissä männät pysyivät paikoillaan mutta näissä kun jousta alkaa venyttämään niin männät liikkuvat ulospäin ja kenkä meinaa karata alta. Täytyy asiaa yön yli miettiä ja pahimman hatutuksen jälkeen taas huomenna taistella se paikoilleen, kunhan kaikki nippelit löytyy pihalta kun levisi koko systeemi lopuksi käsiin...
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 14.8.2015 10:51
Kirjoittaja AI
Palikat kerätty pihalta ja asennettu paikoilleen. Käytin lähimmällä katsastuskonttorilla jälkitarkastuksessa ja nyt on sitten ensi vuoden marraskuun loppuun ajoaikaa. Savutuksen katsoi hallissa sisällä ja totesi rajoissa olevan, onneksi ei kaasua painanut. Meinasi kyllä että kannattaa venttiilinvarren kumit vaihtaa. Öljyvuotokin oli hävinnyt kun ei tippaakaan hallin lattialle tippunut nosturin alle, eipä sitä kyllä ensimmäiselläkään kerralla tippunut.
Seuraavaksi olisi tarkoitus ensi kuussa 1970 katsastaa. Kesän mittaan pari kertaa sitä olen tallissa käynnistellyt ja edes takaisin ajanut. Ensimmäisellä kerralla kaikki oli OK mutta toisella kerralla jarrupoljin meni lattiaan eli pientä remppaa siinäkin. Etujarrujen säiliö on ainakin tyhjä.
KZL-9
Lähetetty: 16.8.2015 8:45
Kirjoittaja AI
Sen jälkeen kun vaihdoin jarruletkun ja ilmasin etujarrut on nestesäiliö pikkuhiljaa tyhjentynyt. Jarruputkea kiristin pääsylinteriin ja tarkastin letkun mutta vuoto vain jatkui. Eikä näyttänyt että olisi kuskin jalkatilaankaan nestettä vuotanut sylinterin juuresta. Nyt kun säiliö oli taas tyhjä täytin sen ja tutkin kuskin jalkatilan uudestaan, se kun aikaisempinakin kesinä on vuotanut ja viime kesänä lakkasi vuotamasta. Poljinta kun pumppaa edes takaisin niin sieltähän sitä pikkuisen tihkuu. Pitää pääsylinteri joku päivä vaihtaa. Helppo homma mutta tuo takajarrujen ilmaus on ikävää pihalla.
Vasemman puolen takalokarissa oli alareunassa epäilyttävän näköinen kohta, siitä piti sormella painaa ja varapyöräkoteloonhan sormi meni. Pehmeätä oli noin viiden sentin matkalla. Laitoin tilapäisesti kittipaikan kun en jaksanut moisen takia hitsauskonetta kaivaa esiin.
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 16.8.2015 11:54
Kirjoittaja AI
Tuosta takajarrujen jousien paikoilleenlaittoprobleemasta muistin että olen joskus vierestä katsonut kun ammattimies on sen parissa sekunnissa paikoilleen pihdeillä laittanut. Googletin hieman ja pihdit olivat tällaiset:
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Au ... 30+mm/3536
Ovat vaan hieman hinnakkaat. Bilteman sivulta yritin löytää halvempia mutten löytänyt. Motonetin sivulta löytyi tällaiset:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765130/ ... pihdit-13-
Mahtaneeko tehdä mitään?
Nyt jarrutellessa kuuluu vasemmalta takaa jotain raahaavaa ääntä. Pitäisi avata ja tutkia, lieneekö vaan perin paskaiset.
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 16.8.2015 12:58
Kirjoittaja pressa
Eikö sen yläjousen voi laittaa kenkiin valmiiksi ja sitten laittaa kengät paikalleen, kenkiä alhaalta kääntämällä sitten laittaa sen välitangon paikalleen, lopuksi sitten piikillä alajousi paikalleen ja kenkien kiinitystapit/jouset paikalleen (näin olen itse laittanut kun ei voimaa ole).
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 16.8.2015 14:14
Kirjoittaja AI
Enpäs tajunnut että ne tapit voisi viimeisenä paikoilleen laittaa vaan tietysti ensimmäisenä laitoin ne, sitten välitanko ja viimeisenä jouset.
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 16.8.2015 19:04
Kirjoittaja AI
1970
Lähetetty: 21.8.2015 9:44
Kirjoittaja AI
Ajoin eilen 1970 Ladan ulos. Muutama viikko sittenhän tätä käytin tallissa ja totesin jarrupolkimen menevän pohjaan. Muistaakseni etujarrusäiliö oli tyhjä. Pihalla jarruttelin ja etujarrut menevät lukkoon mutta takajarrut ei. Ilmasin pääsylinterin takajarrujen osalta kun meinasin muistaneeni väärin kumpi säiliö oli tyhjä. Eipä tuo mitään muutosta asiaan tuonut. Tänään täytyy tutkia tarkemmin.
Myös 1972 "OY-Ladan" ajoin ulos. Siinä tuntui kaikki olevan kunnossa. Rengasraudalla sain koputeltua reiän kuskinpuolen takalokarin ja helmapellin liitymäkohtaan. Myös takaovessa on pehmeä kohta. Ensi kesänä oli vähän aikomus katsastaa ja laittaa tämäkin kuntoon. Ajoon en sitä kuitenkaan vielä ota kun KZL-9:ssä on "leimaa" ensi vuoden marraskuun loppuun, mutta jos kesäksi 2017. Kytkin ja tuulilasi tähän ainakin pitää vaihtaa ja jotain pieniä sähkövikoja tutkia. Jarrusatula kuskin puolella raapii aluvanteeseen, peltivanteeseen se ei raapinut, säilytysrenkaina kun on sileät renkaat Melber-aluilla.
Smoke Treatment
Lähetetty: 21.8.2015 10:02
Kirjoittaja AI
1100 km ajettu öljyillä jossa seassa Smoke Treatmentia. Reilut puoli litraa on hävinnyt koneesta öljyä eli noin puoleen on öljynkulutus laskenut. Ei kai sitten ihan täyttä humpuukia tuo aine ole.
1970
Lähetetty: 21.8.2015 20:28
Kirjoittaja AI
No löytyihän ne 1970:n jarrut. Ilmasin pääsylinteristä takajarrun puolen uudestaan. Nyt menee poljin enää puoleen väliin. Ihmetyttää vaan mihin ne nesteet sieltä säiliöstä olivat muutamassa viikossa kadonneet, auton alta ei löytynyt minkäänlaista jälkeä. Ensi viikolla joku päivä kun kerkiän laitan tämän liikennekäyttöön ja ajelen hieman ennen katsastusta. Jos vaikka nesteet pysyvät säiliössä.
Kun käynnistin Ladan jarruja kokeillakseni kuului räps, latauksen sulake paloi. Mikähän kumma tässä tuota latauksen sulaketta polttaa? Latausjännitekin on vain 13,5 V, sulakkeen palaessa ei tietenkään sitäkään. Yhdellä autosähkökorjaamollakin kävin viime kesänä kysymässä muttei osannut vikaa selvittää, varmaan 60 € / tunti maksamalla vika olisi löytynyt ja varmaan äijä tiesikin mikä on vikana muttei kertonut.
1970 & KZL-9
Lähetetty: 28.8.2015 10:34
Kirjoittaja AI
Eilen otin 1970 Ladan liikennekäyttöön. Noin 100 km sillä ajoin ja ihan toimivalta tuntui. Löytyi syykin jarrunesteen häviämiselle, kuskin puolen jarrukilpi on takaa märkä eli sylinterihän siellä vuotaa. Putki oli aivan kuiva eli se ei ole ruostunut puhki. Pitää se ja todennäköisesti kengät vaihtaa ennen kuin vie katsastukseen. Nyt ulkona sataa vettä eli jää toiseen kertaan. Latauksen sulaketta ei sentään nyt polttanut.
Ensimmäisen kerran poliisi kiinnostui tuosta KZL-9 Ladasta. Lauantaina kolmen aikaan aamulla menin töihin ja kun käännyin pihaan niin poliisi lähti perään. Varmaan ihmetteli kun ajoin teollisuusalueen perimmäiseen nurkkaan. Ensimmäisenä kyllä sanoin etten karkuun ajanut vaan töihin menen. Ajokorttia halusi ja toinen poliiseista lähti sen kanssa autoon. Pilliä suuhun ja puhallus. Sitten kysyi mites tämä auto? No, viikko sitten katsastettu vastasin. Kyseli vuosikertaa ja toinen poliisi jo toi korttia takaisin, kaikki kunnossa.
KZL-9
Lähetetty: 30.8.2015 9:04
Kirjoittaja AI
Tänä kesänä on tuulilasi alkanut vuotamaan. Apparin jalkatilassa kumimaton päällä on aina sateen jälkeen jonkin verran vettä. Ei mikään ihme kun tiivisteen lista repsottaa joka nurkasta. Sanomalehtihän tuon veden pois imee.