Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
-74 museoladaan vaihdoin termostaatin eilen kun oli kesäisen lämmintä. Idän Ihmeistä/Mansemotorsilta ostettua muovista termostaattia en arvannut laittaa vaan käytetyn. Nyt jos vaikka pakkasilla vähän tulisi lämmintäkin kabiiniin kun ei vanhalla paljon lämpömittarin neula noussut. Eipä tuolla viime talvenakaan ajettu kuin neljä kertaa, jos tänä talvena sitten kymmenisen kertaa, museoauto kun on.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Edelliseen viestiin lisäys: Jääkarhu jäähdytysnesteessä ohjeistettiin sekoittamaan se tislattuun, esim akkuveteen. Ihan raanasta tulevaan lähdeveteen tuon kuitenkin sekoitin kuten aina ennenkin. Meinaavatkohan bisnestä tehdä että saa akkuvettäkin kaupattua?
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Niin no onhan se akkuvesi puhtaampaa kuin hanavesi eli ei ole kalkkia tai mitään muitakaan epäpuhtauksia. Mutta liekkö tuolla niin suurta merkitystä että kannattaisi alkaa tuota käyttään normi hanaveden tilalla. Moottoripyörässä oon käyttäny akkuvettä hanaveden tilalla pelkästään hifistelyn vuoksi ja kun määrätkin on niin pienet niin hintakaan ei pilviin karkaa.
Ja aiheeseen. Tuli tänään käytyä läpi noita purkuosia ja valikoitua että mitä osia menee hiekkapuhallettavaksi ja mitkä menee tuollaisenaan varastoon.
Ja aiheeseen. Tuli tänään käytyä läpi noita purkuosia ja valikoitua että mitä osia menee hiekkapuhallettavaksi ja mitkä menee tuollaisenaan varastoon.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Monenlaista outoa on tullut tehtyä mutta koskaan ennen en ole bensatankin korkin kierrettä rasvannut. Tänään sekin sitten piti tehdä kun -71 Ladan korkki ei meinannut kiinni mennä. Nyt taas pyörii hyvin kierteissään.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Vaihdoin nappikseen olosuhteiden pakosta käytetyn takimmaisen pöntön ja hitsasin keskipätkän kun oli alkanu sauma ratkeaan vaimentimesta. Laittelin vähän vahvike peltiä päälle niin josko se kestäis sen aikaa että olis varaa uutta osaa ostaa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
hitsailin jäärata auton alatukivarsien korvakkeita.
alatukivarsia tarvis rakentaa, kunhan saan unipallien holkit sorvarilta. sit pääseekin hammastankoa sovittamaan ja niitten jälkeen tekniikkaa
alatukivarsia tarvis rakentaa, kunhan saan unipallien holkit sorvarilta. sit pääseekin hammastankoa sovittamaan ja niitten jälkeen tekniikkaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Huomenna lähdössä Ukin Samaralla lappeenrantaan vaimon passia hakemaan. Tuli vaihdettua talvirenkaat ja tuli tarkistettua vararengas jossa oli ilmaa vain yläpuolella..sitä se 12 vuoden tarkastamattomuus teettää. Onneksi tuli aikoinaan Samaran alkuperäinen pumppu siirettyä uuteen autoon ja siirtyy se seuraaviinkiin autoihin... On monesti auttanut kun on tarvinnut pumppia ilmoja renkaisiin... Tuli räjäytettyä kesällä vaimon pyörän kumi...
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Minkälainen pumppu se Samaran alkuperäispumppu on? Itselläni ei sellaista tullut tuon auton mukana. On todella hankala löytää pumppua, jolla saa riittävän paineen maantiepyörän renkaaseen, eli jotain 8 baria tai mielellään vaikka vähän enemmänkin. Kaiken lisäksi suurin osa noista lihasvoimalla toimivista pumpuista hajoaa käsiin.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
89 oli vielä mukana. Sellainen se on jossa noin puolenmetrin sylinteri ja oisko noin 5 centin mäntä letkun päässä kierrettävä suutin. Venäjältä saa kirpputorilta eurolla...
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
2107:n takapuskurin listan vaihdoin uuteen. Ei tuo uustuotanto-osa aivan niin hyvin istu mutta on se paljon parempi kuin rupinen vanha. Edessä onkin kolme vuotta sitten mälläyksen jäljiltä vaihdettu uuteen ja vielä on pysynyt hyvänä mitä nyt puskuri muuten jäi vinoon.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
tuli laitettua uudet sivupeilit nivaan
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Vaihdoin ulomman vasemman raidetangon pään. Tämä yksilö lähti helposti irti, pari napakkaa iskua kilon moskalla ja irtosi. Väljää oli pyörässä 2 mm ohjaussuuntaan. Se vanha pää olikin jo umpiloto.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Tänään korjasin toimimattoman kierroslukumittarin 21043 axtec-kombista melkoisen sekoilun jälkeen. Samalla tuli huomattua, että noita 2107-tyyppisiä mittaristoja on ainakin neljä erilaista.
Tarina alkaa siitä että alunperin liikaa näyttävä nopeusmittari piti vaihtaa, muuten mittaristo toimi oikein. Hommasin viime syksynä 1700i:stä puretun kokonaisen mittariston ja laitoin sen kokonaisena vanhan tilalle laiskuuttani. Kaikki meni hienosti ja kaikki toimi. Tämä uusi mittaristo oli erilainen kytkennöiltään kierroslukumittarin suhteen, kuitenkin mittari siis pelasi oikein - jopa huomattavasti täsmällisemmin kuin vanha varvikello. Se ei hyppinyt oikeastaan yhtään vaan seurasi kierroslukua tarkasti.
Kaikki toimi mainiosti Mobilian kokoontumisen tienoille asti, kunnes kiekkakello alkoi sekoilla. Ajattelin vian olevan itse mittarissa ja ostin Mobilian talvikokoontumisesta toisen mittariston. Se oli puolestaan jostain 80-luvulta peräisin, varustettuna kumminkin jo ECON-mittarilla. Tämäkin mittaristo oli erilainen liitinten osalta verrattuna autoni alkuperäiseen ja tuohon 1700i:stä otettuun. Lisäksi siinä oli yksi komponentti, joita ei ollut kombin alkuperäisessä mittaristossa eikä tuossa 1700i:n mittaristossa.
Purinpa sitten tästä Mobiliasta hankitusta mittaristosta irti kieppikellon ja laitoin sen 1700i:stä otettuun mittaristoon ja ruuvasin kiinni. Taas kierroslukumittari toimi oikein, mutta alkuperäinen hyppimisominaisuus teki paluun. Tämäkin korjaus kesti noin puoli vuotta, kunnes taas alkoi kieppikellon sekoilu, pahentuen jatkuvasti. Lopulta kävi niin, että kun pisti auton tulille, mittari toimi. Valot päälle, ja mittarin näyttämä romahti nollaan ja siinä pysyi. Vilkun kanssa mittarin neula pomppi vilkun tahtiin 0-5000 RPM. Kaiken kruunasi se, että ajettuani reilut kaksi tuntia yhteen soittoon alkoi kierroslukumittari vähitellen herätä henkiin ja lopulta se toimi yhtä hyvin kuin ihan auton alkuperäinen kiekkakello ennen kaikkia korjausyrityksiä.
Ajattelin mittarin vikaantuneen taas ja ostin aivan uuden alkuperäistä mallia olevan kiekkakellon. Tämäkään ei auttanut, vaan toimi ihan yhtä huonosti. Sitten kävin mittariston piirilevyn kimppuun. Vaihdoin tänään tuosta Mobiliaan tapaamisesta hommatusta mittaristosta sen piirilevyosan sinne, koska siinä ei ollut semmoisia kuplia piirilevyn pinnassa. Niitä oli alkuperäisessä mittaristossa kaikkialla piirilevyssä. Vaihdoin mittarit ja muut hilppeet vanhasta tuohon nyt kiinni tulevaan piirilevyyn. Kasauksen jälkeen kokeilin sähköjen toimivuutta. Aluksi kaikki pelasikin oikein, mutta käsijarrun päällelaitto käynnisti flektin ja puhallin sammui ja käynnistyi käsijarrun merkkivalon vilkkumisen tahtiin. Samaan aikaan kiekkakellokin heittäytyi kuoliaaksi. Tuo flektin käynnistyminen käppärin kanssa johtuu äärimmäisen varmasti tekemästäni sulakerasian kytkennän muutoksesta. Siinä Mobilian mittaristossa oli käppärin merkkivalon yhteydessä erilainen kytkentä kuin noissa kahdessa muussa mittaristossa, joilla tuo flekti ei käynnisty niin kuin ei pidäkään.
Loppujen lopuksi nappasin auton alkuperäisen mittariston piirilevyn ja vaihdoin siihen mittarit mukaan lukien tuon aivan uuden kiekkakellon. Iskin kiinni ja kaikki toimii oikein. Vika korjattu.
Noita 2107-mittaristoja on siis ainakin se malli, jossa on öljynpainemittari taloudellisuusmittarin tilalla. Sitten on 80-luvun malli, jossa on mainitsemani oma komponentti, joita ei ole uudemmissa. Lisäksi tässä on keskimmäisessä liittimessä seitsemäs nasta, jota ei ollut uudemmissa. Axtekin alkuperäismittaristossa ei ollut kuin yksi erillinen komponentti piirilevyssä ja sen keskimmäisessä liittimessä oli kuusi nastaa. Tuo axtekin kohdalla ollut komponentti oli bensamittarin ohessa, ja se oli siis kaikissa mittaristoissa. Sitten on vielä se 1700i:n mittaristo, joka on muuten samanlainen axtekin vastaavan kanssa, mutta siinä on varvikelloa liki olevassa liittimessä viisi nastaa, muissa mittaristoissa oli neljä. Lisäksi siinä on vastus kieppikellon vieressä.
Tältäkin sekoilulta olisin välttynyt aika varmasti jos vain olisin ottanut sen nopeusmittarin siitä 1700i:n mittaristosta. Kohtalon ivaa, eikö?
Tämmöstä tänään.
Tarina alkaa siitä että alunperin liikaa näyttävä nopeusmittari piti vaihtaa, muuten mittaristo toimi oikein. Hommasin viime syksynä 1700i:stä puretun kokonaisen mittariston ja laitoin sen kokonaisena vanhan tilalle laiskuuttani. Kaikki meni hienosti ja kaikki toimi. Tämä uusi mittaristo oli erilainen kytkennöiltään kierroslukumittarin suhteen, kuitenkin mittari siis pelasi oikein - jopa huomattavasti täsmällisemmin kuin vanha varvikello. Se ei hyppinyt oikeastaan yhtään vaan seurasi kierroslukua tarkasti.
Kaikki toimi mainiosti Mobilian kokoontumisen tienoille asti, kunnes kiekkakello alkoi sekoilla. Ajattelin vian olevan itse mittarissa ja ostin Mobilian talvikokoontumisesta toisen mittariston. Se oli puolestaan jostain 80-luvulta peräisin, varustettuna kumminkin jo ECON-mittarilla. Tämäkin mittaristo oli erilainen liitinten osalta verrattuna autoni alkuperäiseen ja tuohon 1700i:stä otettuun. Lisäksi siinä oli yksi komponentti, joita ei ollut kombin alkuperäisessä mittaristossa eikä tuossa 1700i:n mittaristossa.
Purinpa sitten tästä Mobiliasta hankitusta mittaristosta irti kieppikellon ja laitoin sen 1700i:stä otettuun mittaristoon ja ruuvasin kiinni. Taas kierroslukumittari toimi oikein, mutta alkuperäinen hyppimisominaisuus teki paluun. Tämäkin korjaus kesti noin puoli vuotta, kunnes taas alkoi kieppikellon sekoilu, pahentuen jatkuvasti. Lopulta kävi niin, että kun pisti auton tulille, mittari toimi. Valot päälle, ja mittarin näyttämä romahti nollaan ja siinä pysyi. Vilkun kanssa mittarin neula pomppi vilkun tahtiin 0-5000 RPM. Kaiken kruunasi se, että ajettuani reilut kaksi tuntia yhteen soittoon alkoi kierroslukumittari vähitellen herätä henkiin ja lopulta se toimi yhtä hyvin kuin ihan auton alkuperäinen kiekkakello ennen kaikkia korjausyrityksiä.
Ajattelin mittarin vikaantuneen taas ja ostin aivan uuden alkuperäistä mallia olevan kiekkakellon. Tämäkään ei auttanut, vaan toimi ihan yhtä huonosti. Sitten kävin mittariston piirilevyn kimppuun. Vaihdoin tänään tuosta Mobiliaan tapaamisesta hommatusta mittaristosta sen piirilevyosan sinne, koska siinä ei ollut semmoisia kuplia piirilevyn pinnassa. Niitä oli alkuperäisessä mittaristossa kaikkialla piirilevyssä. Vaihdoin mittarit ja muut hilppeet vanhasta tuohon nyt kiinni tulevaan piirilevyyn. Kasauksen jälkeen kokeilin sähköjen toimivuutta. Aluksi kaikki pelasikin oikein, mutta käsijarrun päällelaitto käynnisti flektin ja puhallin sammui ja käynnistyi käsijarrun merkkivalon vilkkumisen tahtiin. Samaan aikaan kiekkakellokin heittäytyi kuoliaaksi. Tuo flektin käynnistyminen käppärin kanssa johtuu äärimmäisen varmasti tekemästäni sulakerasian kytkennän muutoksesta. Siinä Mobilian mittaristossa oli käppärin merkkivalon yhteydessä erilainen kytkentä kuin noissa kahdessa muussa mittaristossa, joilla tuo flekti ei käynnisty niin kuin ei pidäkään.
Loppujen lopuksi nappasin auton alkuperäisen mittariston piirilevyn ja vaihdoin siihen mittarit mukaan lukien tuon aivan uuden kiekkakellon. Iskin kiinni ja kaikki toimii oikein. Vika korjattu.
Noita 2107-mittaristoja on siis ainakin se malli, jossa on öljynpainemittari taloudellisuusmittarin tilalla. Sitten on 80-luvun malli, jossa on mainitsemani oma komponentti, joita ei ole uudemmissa. Lisäksi tässä on keskimmäisessä liittimessä seitsemäs nasta, jota ei ollut uudemmissa. Axtekin alkuperäismittaristossa ei ollut kuin yksi erillinen komponentti piirilevyssä ja sen keskimmäisessä liittimessä oli kuusi nastaa. Tuo axtekin kohdalla ollut komponentti oli bensamittarin ohessa, ja se oli siis kaikissa mittaristoissa. Sitten on vielä se 1700i:n mittaristo, joka on muuten samanlainen axtekin vastaavan kanssa, mutta siinä on varvikelloa liki olevassa liittimessä viisi nastaa, muissa mittaristoissa oli neljä. Lisäksi siinä on vastus kieppikellon vieressä.
Tältäkin sekoilulta olisin välttynyt aika varmasti jos vain olisin ottanut sen nopeusmittarin siitä 1700i:n mittaristosta. Kohtalon ivaa, eikö?
Tämmöstä tänään.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Aika seikkailu kiekkakellon kanssa
Asensin autoon mpguinon, eräänlainen ajotietokone vanhempiin ruiskuautoihin, joissa ei ole OBD-porttia. Näyttää kulutuksen, keskikulutuksen, nopeuden, ajetun matkan... Autolta vaatii nopeussignaalin (VSS) ja ruiskulta signaalin, joiden perusteella kulutusta lasketaan, tarkkuus riippuu kuinka hyvin onnistuu kalibrointi. Varmaan onnistuisi takapotkuladoihinkin, joihin ei saa (?) näitä BK-10, BK-40 jne. ajotietokoneita. Kaasariautoissa ei toimi.
Pari kuvaa protoasennuksesta. Johdot jätin näkyville, ettei jää pysyväksi asennukseksi kuten monesti käy
https://dl.dropboxusercontent.com/u/122 ... pguino.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/122 ... guino2.jpg
Aukossa on sijainnut kello aiemmin. Solumuovin meinasin liimata aukkoon, johon näytön mentävä kolo, laite pysyy kitkalla kiinni. Musta muovilevyn palanen peittämään solumuovi ja ylimääräinen kolo aukosta. Napit joutuu irroittamaan ja laittamaan johdon päähän, koska nyt ovat piirilevyllä kiinni. Tietokoneen molex-liitin sopi hyvin pistokkeeksi, koska laitteeseen tulee neljä johtoa. Vähentää ruuvailun tarvetta kun on pistoke auton ja laitteen välissä.
Käytin varaosa-autosta tuota kehystä, ei oikeasti sentään noin likaiset tuuletinaukot ole
Edit 13.12. Sainpas nappuloita laitettua ja johdot piiloon. Vielä pitäisi aukkoa siistiä, mutta saattaa jäädä kevääseen
https://dl.dropboxusercontent.com/u/122 ... C_1094.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/122 ... C_1089.jpg

Asensin autoon mpguinon, eräänlainen ajotietokone vanhempiin ruiskuautoihin, joissa ei ole OBD-porttia. Näyttää kulutuksen, keskikulutuksen, nopeuden, ajetun matkan... Autolta vaatii nopeussignaalin (VSS) ja ruiskulta signaalin, joiden perusteella kulutusta lasketaan, tarkkuus riippuu kuinka hyvin onnistuu kalibrointi. Varmaan onnistuisi takapotkuladoihinkin, joihin ei saa (?) näitä BK-10, BK-40 jne. ajotietokoneita. Kaasariautoissa ei toimi.
Pari kuvaa protoasennuksesta. Johdot jätin näkyville, ettei jää pysyväksi asennukseksi kuten monesti käy

https://dl.dropboxusercontent.com/u/122 ... pguino.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/122 ... guino2.jpg
Aukossa on sijainnut kello aiemmin. Solumuovin meinasin liimata aukkoon, johon näytön mentävä kolo, laite pysyy kitkalla kiinni. Musta muovilevyn palanen peittämään solumuovi ja ylimääräinen kolo aukosta. Napit joutuu irroittamaan ja laittamaan johdon päähän, koska nyt ovat piirilevyllä kiinni. Tietokoneen molex-liitin sopi hyvin pistokkeeksi, koska laitteeseen tulee neljä johtoa. Vähentää ruuvailun tarvetta kun on pistoke auton ja laitteen välissä.
Käytin varaosa-autosta tuota kehystä, ei oikeasti sentään noin likaiset tuuletinaukot ole

Edit 13.12. Sainpas nappuloita laitettua ja johdot piiloon. Vielä pitäisi aukkoa siistiä, mutta saattaa jäädä kevääseen

https://dl.dropboxusercontent.com/u/122 ... C_1094.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/122 ... C_1089.jpg
Viimeksi muokannut Evreka, 13.12.2013 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 6.1.2012 20:10
- Paikkakunta: Kouvostoliitto / kuusaa / mäksä
Re: Tekemisen puutteessa tehdyt fiksailut
Ljuboviin, eli 2104:een tuli ostettua öljyt. öljy, ilma ja bensansuodatin. Tankinkorkin sai peräti tilattua motonetin kautta. positiivinen yllätys.
"älä lyö kiinni sitä, se on paskana"