Sivu 9/25

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 26.6.2008 22:46
Kirjoittaja köhmä
Töiden osalta ymmärrän tuon täysin, mutta entäpä tarvikkeet? Milläs Miranoolilla sinä oot ruiskinu ja bensallako ohensit?
Joku esim. PPG:n akryyliväri maksaa joitakin satasia litralta ja metalliväri sitäkin enemmän!! Tietysti jos omakustannehintaan on nekin saatu, niin sitten alan jo ymmärtää :?
ElManu kirjoitti:Eipä tullu tuon oman kotteron tarvikkeet maksamaan, ku reilun 300€. Sis. hiomapaperit, pohjamaalit (3 erilaista..), pintamaalin, uuden tuulilasin ja kartongin savukkeita. Pakkeleita ei vuo tuohon laskettu, kun ostin ne jo aikaa sitten. Uunin ja hallin vuokra kuittautu sillä, kun syksyllä olin työharjottelun aikaan mukana kasaamassa uunia. Ja töistä ei tullu mitään, ko ite tein kaverin avustuksella pohjat ja maalauksessa oli maalari jelppimässä, pintavärin valutin pitkälti itse.. :)

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 27.6.2008 1:40
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Noh, noh poijaat. Mitenkäs nyt noin keuhkoatten. Ei ole meikäläisen remontti toistaiseksi maksanu paljon muuta kuin vaivan. Vähän värkkejä hankittu ja tarvikkeita. Ei tässä ainakaan mitään entisöintiä tai SuperMaalausta olla tekemässä. Minulle kun passaa sekin, että ei ole ruostetta pilkuttamassa ja maali kestää, vaikkei nyt ihan viimesen päälle kiillä.

Ja jos joku ehdottaa tämän IIZIn paalaamista, niin paalatkoon itsensä tai ainakin älyttömät ajatuksensa. Ihmeellisä kommentteja.

Ja toisaalta minulle nuo hinnat eivät ole niin kovin mahdottomia. Minä kun jotakin haluan, niin minä sen otan. Maksan tai otan väkisin.

Eli eipästä nyt kauhistella kaikkia hintoja, vaan nautitaan värkkäyksistä ja värjäyksistä. Minulle noilla Latoilla ei ole rahallisia arvoja. Toivottavasti muutkaan eivät kivoille HarrasteKotteroille laske aina sitä S..tanan arvoa euroissa. Mitä niillä harrasteilla, jos ne kokee vain kustannuksina.

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 27.6.2008 1:47
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Niin ja tulkaa ihmeessä joskus Kuusaalle katsomaan pihakoivun ja ison petäjän alla maalattuja Mersuja. Saattepa olla aika maalariguruja, jos meinaatten erottaa niistä metalliväreistä sen, mikä on maalattu ja mikä on vähän alkuperäisempää. Minä niitä en ole maalannut, mutta kyllä se joskus köyhemmissäkin oloissa syntyy.

Ja mites opettelet, jos heti on synnyttävä priimaa? Tai missä, jos on oltava heti automaalaamo pihassa, ennen kuin uskaltaa edes ruostepaikkaa sutaista. Älytöntä, jos kaikkien pelien on oltava heti niin viimeisen päälle entistettyjä kuin tehtaan pullauunista tai sitten TurpoTunaroituja.

Eiköhän maalailla kukin tavallaan ja kykyjen mukaan. Niin se menee JuostenKustuakin räkiessä. Pääasia kuulemma on, että pelti tapaa pellin ja jää sitä nussimaan kuin koira eli kiinni nimittäin.

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 27.6.2008 11:37
Kirjoittaja köhmä
Heh! Lähinnä sitä vaan, että eipä ole järkeä laittaa mitään samperin harrasteautoa (lue halvat autot), koska kilvissä olevia ehkäpä vastaavia saa alle tarvikkeiden hinnan. En minä sillä etteikö saisi värkkäillä ja harrastaa, koska en laske ainakaan itse työlle minkäänlaista hintaa...korkeintaan uhratut työtunnit ajassa ei rahassa merkitsevät.

Etenkin, jos ajatellaan vaikka kilvetöntä Ladaakin, niin sitä ei voi laittaa kunnolla (tai voi, muttei kannata), koska samalla rahalla ja ilman vaivaa (mikäli sitä nyt tuntee) saa kilvellisen sekä verot maksetun yksilön. Poikkeuksia ovat tietysti nämä harvinaisuudet ja -70 Ladat yms.

Itse olen sellainen puoliperfektionisti, että minkä teen, niin pyrin tekemään sen jokseenkin kunnolla tai edes ohjeiden mukaisesti. Myyntiä varten tällaisia korjauksia ei kannata edes ajatellakaan, koska et saa edes juurikaan niitä tarvikkeisiin menneitä euroja pois. En minä muuten, mutta meikällä on tapana ollut laskea asioiden tarpeellisuutta/järellisyyttä myös rahassa. Tässä vaan täytyy muistaa sitten se, että kaikkea ei vaan rahalla saa. Ja se kaikkea voi tietysti olla vaikka vanhempi kantti Lada!

Siis paaliin vaan "romut", niistä saa sitä paitsi ainakin puolen vuoden autoveron verran rahaa siihen uuteen harrastekotteroon ja hakevat vielä ihan pihasta asti :lol:

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 27.6.2008 11:43
Kirjoittaja köhmä
Tämä selvitti asian laidan. Määrät ovat siis "optimoituja" eikä ole tarvinnut maksaa ns. tyhjästä. Lopputulos on mielestäni hinta/laatu-suhteeltaan enemmänn kuin hyvä!


ElManu kirjoitti:
köhmä kirjoitti:Töiden osalta ymmärrän tuon täysin, mutta entäpä tarvikkeet? Milläs Miranoolilla sinä oot ruiskinu ja bensallako ohensit?
Minähän kirjotin sinne, not tarvikkeet.. 3-komponenttisella Delfeetillä maalasin (eli maali+ohennus+kovetin), maalarimestari Laitinen sano, not se on halvin, jolla saa vielä jonkinlaisen pinnan. Pohjamaaleja meni 2 purkkia paukkupullokamaa, desi pari mustaa myrkkyä ja litra Grey Maticia (sai pohjan yksväriseks). Lakkaa ei tarvinnu, ko on suorakiiltomaali. Sainhan minä tietysti kaikkiin noihin firman alennukset.. :D

Lopputulos on ihan kohtuullinen, ensimmäiseks ite maalatuks autoks, pohjat olis voinu olla 100 kertaa paremmat..

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 27.6.2008 11:46
Kirjoittaja ElManu
köhmä kirjoitti:Töiden osalta ymmärrän tuon täysin, mutta entäpä tarvikkeet? Milläs Miranoolilla sinä oot ruiskinu ja bensallako ohensit?
Minähän kirjotin sinne, not tarvikkeet.. 3-komponenttisella Delfeetillä maalasin (eli maali+ohennus+kovetin), maalarimestari Laitinen sano, not se on halvin, jolla saa vielä jonkinlaisen pinnan. Pohjamaaleja meni 2 purkkia paukkupullokamaa, desi pari mustaa myrkkyä ja litra Grey Maticia (sai pohjan yksväriseks). Lakkaa ei tarvinnu, ko on suorakiiltomaali. Sainhan minä tietysti kaikkiin noihin firman alennukset.. :D

Lopputulos on ihan kohtuullinen, ensimmäiseks ite maalatuks autoks, pohjat olis voinu olla 100 kertaa paremmat..

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 6.8.2008 13:21
Kirjoittaja kommari2105
Mieku kyselin tuttavalta, autoväri hirvosesta UHS maalia noin . 4 dl 50e mutta alta satasen kovete ja ohenin jäis samaan syssyyn.
Siihe sit epox pohja maali. Sit työt ku teen itse ja teippaan itse säästän siinäkin. Maalari maalaa, (siskon mies) uunin maksan. valmista tuli.

suhteessa ajateltuna kylkien maalaus kalliinpi ku koko auto. alta 200e jää mulla. :lol:

kerranhan se vaan kuitenkin tehdään en kehtais montaa kertaa joka kesä sitä fiksata.
kerralla kunnolla ni kestää.

saa hyvällä tuurilla viellä hintaa jos tahtoo myyvä jollekkin.
Totta on et vidun rumija pirssejä saa 200e mut en kyllä viitsis sellasella ajaa, ku sit polliisikin siitä sit kiinostuu.
Ja ku vie paaliin ni saa viellä 180e romustaan mutta silleen ne ladat hävii ajan kaa täältä kamaralta.

sekös sit on kivaa ku uusii kukaan viisas osta.

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 1.10.2008 15:25
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Nyt sitä sitten yritettiin jatka tätä. Paljon on vettä virrannut...

Suunnitelmat ovat muuttuneet jonkin verran. Etenkin maalausten suhteen.

Kesällä aloiteltua hitsausrojektia koitetaan nyt jatkaa. Värkit on. Autom.maski ilman säätöjä (hyvä!), seoskaasu, 0,6mm täyslanka, Esab 125A -kone, hyvä työtila, työvalot, harjoituspeltiä ja rauhallinen innostus yrittää.

Mutta tietenkin: ONGELMIA! Hitsauskoneen langansyöttö jumi. Pistoolin ja koneen välisen kaapelin sisäinen komposiittiputki ei enää halua langan kulkevan lävitseen. Ei sitten millään. Toimi jonkin aikaa, mutta sitten vaan jumi. Lankaa ei saa menemään edes hitaasti pihdeillä syöttämällä. Ja jos sen saisi läpi se ei todellakaan mielellään kulje siellä yhtään mihinkään.

Epäillään likaa. Komposiittiputki on ehjä, eikä siinä ole taittumia, murtumia tai muita havaittavia vaurioita. Yritettäneen paineilmalla puhdistamista. Voisikohan käyttää jotakin liukastetta tai vaikka CRC -puhdistusta? Yrittäisi ujuttaa sinne vähän irrotinainetta ja työntäisi lankaa sen mukana.

Kaikki liikkeet Joensuussa myivät EI O! Sai sovitella sanojaan monelle mutkalle, että antoivat joitain neuvoja ja ohjasivat seuraavaan kohteeseen. Yleensä ottaen asia oli niin, että noita osia ei enää valmisteta, koska nykyään on toisenlaiset vehkeet. En lannistunut.

Löysin yhden virman, joka korjaa hitsauskoneita. Kävin. Korjaaja ei ollut paikalla. Jätin soittopyynnön. Soitto tuli. Virma ei korjaa kuin Kemppejä. Pyörittelin asiaa ja kerroin olevani innokas aloittelija, joka kyllä hitsaisi, jos kone toimisi ja joku vielä säätäisi sen valmiiksi. Pyysin asiantuntija-apua harrastelijalle.

No viimein VanhempiMies heltyi. Pyysi käymään ja tuomaan Pistoolin letkuineen. No, minullahan oli jo kaikki purettu valmiiksi. Siinä sottailtiin. Korjaaja suhtautui lempeän auttavaisesti ongelmaan. Hänellä oli heti tarjota viritelmä komposiittiputken tilalle. Hän vähän suunnitteli ja kokeili. Tilalle kävisi rautakierteestä valmistettu putki, jossa on muovipäällinen. Mitään suuria ei edes tarvitsisi tehdä. Komposiittiputken koneenpuoleinen pääkappale lähti kauniisti kiertymään kierteissään rautakierteiseen sisukseen. Toisesta päästä olisi vain katkaistava liitin pois, kuorittava muovia ja tuo rautakierre kävi myös pistooliin.

Siis toiveikkuutta on jälleen ilmassa. Mutta sen olen hyväksynyt, ettei mikään minun remonttini suju kaikenlaisitta ongelmitta. Aina tapahtuu JOTAIN, joka aiheuttaa kaikenlaista lisähommaa. Mutta tämä harraste tällä Päällä ja näillä Taidoilla vaatii sellaista rauhallisuutta, harkintaa ja onkelmien sietokykyä, että ei parempaa Oppia minulle ole tarjolla. Siksi kai jatkankin. :oops: :P :oops:

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 1.10.2008 17:55
Kirjoittaja JUHO
PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Mutta sen olen hyväksynyt, ettei mikään minun remonttini suju kaikenlaisitta ongelmitta. Aina tapahtuu JOTAIN, joka aiheuttaa kaikenlaista lisähommaa. ]
Kuulostaa jotenki tutulta :lol:

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 2.10.2008 12:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, nyt on sitten Miggy kohta kokeiluvalmis. Metallikierteestä valmistettu 0,6-0,8mm täyslangalle tehty kanava on asennettu pistooliletkuun. Selvittiin tällä kertaa kohtuullisen pienillä muunnoilla. Vähän viilaamista kanavan Migin puoleisen pään liittimeen ja pistoolipäästä vähän lyhennytstä. Niin ja tietysti oli kuorittava kaapelimuovi pois kierrekanavan päältä.

Tässähän on vielä hurjasti mahdollisuuksia sille, ettei tuo toimi ollenkaan, mutta uusia tuollaisia saa ja sitten taas vasta tietää missä mokasi. Olisi se riemuisaa, jos lanka kulkisi moitteettomasti. Ajattelin jo, että tuo kone täytyy vastoin kaikkea moraaliani upottaa Kymeen. :lol:

No, tänään ei sentään hitsata. Tuulee liikaa ja ilma on kurjahko. Vai sopisikohan tuollainen ilma juuri fiilikseltään tälläisiin tu(ty)räyksiin? Tietäsitten...

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 2.10.2008 14:04
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
HuhJuuh! Piti purkaa pistooli, jotta sai langan kulkemaan älyllisesti tai paremminkin epäilin jotakin pistoolijumia. No, nyt sitten en saanut pistoolia välittämään singnaalia langansyöttäjälle eli kokosin pistoolin jotenkin väärin. On tämä touhua. Taidan olla melkoinen PöllöPeloton näitten touhujeni kanssa.

Onneksi 1600SL IIZI on hyvässä suojassa. Ei sitä nimittäin tänä syksynä enää pääse maalailemaan millään. Välttävä pohjamaali olisi saatava, jotta seisoisi sitten vähän ruostesuojattuna kevääseen. Massoja nyt tietenkin pääsee levittelemään.

Vastuksia vastusten perään. Mutta niillä on mentävä mitä on annettu. Enempää ei voi vaatia. Mutta alistuta ei. Ainahan noita hommia voi lepuuttaa vaikka hamaan ikuisuuteen asti, jos ei homma millään pelaa.

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 2.10.2008 16:23
Kirjoittaja Jaska HKI
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Nyt sitä sitten yritettiin jatka tätä. Paljon on vettä virrannut...

Suunnitelmat ovat muuttuneet jonkin verran. Etenkin maalausten suhteen.

Kesällä aloiteltua hitsausrojektia koitetaan nyt jatkaa. Värkit on. Autom.maski ilman säätöjä (hyvä!), seoskaasu, 0,6mm täyslanka, Esab 125A -kone, hyvä työtila, työvalot, harjoituspeltiä ja rauhallinen innostus yrittää.

Mutta tietenkin: ONGELMIA! Hitsauskoneen langansyöttö jumi. Pistoolin ja koneen välisen kaapelin sisäinen komposiittiputki ei enää halua langan kulkevan lävitseen. Ei sitten millään. Toimi jonkin aikaa, mutta sitten vaan jumi. Lankaa ei saa menemään edes hitaasti pihdeillä syöttämällä. Ja jos sen saisi läpi se ei todellakaan mielellään kulje siellä yhtään mihinkään.

Epäillään likaa. Komposiittiputki on ehjä, eikä siinä ole taittumia, murtumia tai muita havaittavia vaurioita. Yritettäneen paineilmalla puhdistamista. Voisikohan käyttää jotakin liukastetta tai vaikka CRC -puhdistusta? Yrittäisi ujuttaa sinne vähän irrotinainetta ja työntäisi lankaa sen mukana.

Kaikki liikkeet Joensuussa myivät EI O! Sai sovitella sanojaan monelle mutkalle, että antoivat joitain neuvoja ja ohjasivat seuraavaan kohteeseen. Yleensä ottaen asia oli niin, että noita osia ei enää valmisteta, koska nykyään on toisenlaiset vehkeet. En lannistunut.

Löysin yhden virman, joka korjaa hitsauskoneita. Kävin. Korjaaja ei ollut paikalla. Jätin soittopyynnön. Soitto tuli. Virma ei korjaa kuin Kemppejä. Pyörittelin asiaa ja kerroin olevani innokas aloittelija, joka kyllä hitsaisi, jos kone toimisi ja joku vielä säätäisi sen valmiiksi. Pyysin asiantuntija-apua harrastelijalle.

No viimein VanhempiMies heltyi. Pyysi käymään ja tuomaan Pistoolin letkuineen. No, minullahan oli jo kaikki purettu valmiiksi. Siinä sottailtiin. Korjaaja suhtautui lempeän auttavaisesti ongelmaan. Hänellä oli heti tarjota viritelmä komposiittiputken tilalle. Hän vähän suunnitteli ja kokeili. Tilalle kävisi rautakierteestä valmistettu putki, jossa on muovipäällinen. Mitään suuria ei edes tarvitsisi tehdä. Komposiittiputken koneenpuoleinen pääkappale lähti kauniisti kiertymään kierteissään rautakierteiseen sisukseen. Toisesta päästä olisi vain katkaistava liitin pois, kuorittava muovia ja tuo rautakierre kävi myös pistooliin.

Siis toiveikkuutta on jälleen ilmassa. Mutta sen olen hyväksynyt, ettei mikään minun remonttini suju kaikenlaisitta ongelmitta. Aina tapahtuu JOTAIN, joka aiheuttaa kaikenlaista lisähommaa. Mutta tämä harraste tällä Päällä ja näillä Taidoilla vaatii sellaista rauhallisuutta, harkintaa ja onkelmien sietokykyä, että ei parempaa Oppia minulle ole tarjolla. Siksi kai jatkankin. :oops: :P :oops:
Aluksi mainitsisin että olen korjannut hitsauskoneita ammatikseni 24 000 työtuntia,30 aloitepalkkiota ym...
Ensiasennuspolttimissa käytetään usein nailonpohjaisia langanjohtimia.Nailonpohjaiset johtimetkin käy mutta niissä on oltava tarkkana ajettaessa lankaa polttimeen....langan pää on oikaistava ja pyöristettävä....muuten voi terävä langanpää aiheuttaa viillon langanjohtimeen johon kerääntyy likaa,mikä taas aiheuttaa liikekitkaa.Mitään spraytä ei missään johtimissa kannata käytää,se aiheuttaa pölyn kerääntymistä tahnaksi langanjohtimeen.Toinen ongelma on langanjohtimen haavautuminen polttimen kahvan takaa.Syöttöpyöriä ei saa kiristää liikaa koska se taas mankeloi langan litteäksi,aiheuttaa hilseilyä,eikä kulje hyvin virtasuuttimessa.Langanjohtimen puhdistus tapahtuu paineilmapistoolilla pohaltamalla langan kulkusuuntaan.Jos on paha tukos niin irroita langanjohdin ja toisen puhaltessa toinen hakkaa langanjodinta lattiaan.Metallinen langanjohdin on paras terästä hitsatessa.Vastaan mielelläni kaikiin hisausalaan liittyviin kysymyksiin.Ei muuta kuin maukkaita valokaaria :lol:

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 2.10.2008 23:11
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kiitos Jaska HKI apu ja neuvo tarjouksesta. Kyllä niitä tullaan tarvimaan, kun ei ole mahdollisuutta ostaa uutta, priimaa ja todellista laatumerkkihitsauskonetta. Kyllä kai tuo Esab ihan peli on, mutta kun se ei ole aivan uusi eikä oikein tiedä sen taustaa.

Tuo langan littautuminen rullien välissä oli arvokas vinkki. Kyllähän sellaisen tietysti pitäisi itsekin tajuta, mutta... Ja langan pään pyöristäminen tai pahimpien säröjen siloittelu oli toinen hieno pointti.

Täytyy nyt koota se kahva uudelleen huolellisemmin, jotta se liipasin alkaa toimia. On siinä muutakin pientä, mutta sitten kun on selvitellyt sen juurtajaksaen niin kai sitä sitten tietää millä pelillä leikkii, eikä pienistä häiriöistä hätkähdä.

Ja onhan sitä sitten se HitsauskoneKorjaaja, joka suhtautui minuun lempeän Isällisesti ja ymmärsi innokasta, mutta avutonta harrastajaa. Eli voihan sen värkin viedä hädässä sen sinne ja maksaa jonkun verran. Maksaahan nämä joka tapauksessa.

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 3.10.2008 16:28
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
JeeJeah! Miggy toimii, lanka kulkee ja homma pelaa, paitsi Polttimen Liipasin. Se lälliäinen on nyt kokoajan yhdistävänä tai ampuvana tai syöttöä komentavana. PiluViä! :evil:

En ole ennen noita korjaillut ja taas minä korjaan. Murhaa menoo. Ei minusta ikuna tällaista värkkääjää pitänyt tulla. Mihin tämä maailmani on menossa? Onneksi sillä ei tunnu olevan väliä. Menköön ja minä menen perästä. :lol:

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Lähetetty: 3.10.2008 17:07
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, nyt se Miggy sitten toimii aivan liipasimestakin. Lanka siis juoksee pistoolipainalluksella. Ja hyvin näyttäisi kulkevan. Mutta ei siinä enää sitä muovista liipasinta ole. Ei sitä saa sen kanssa pelaamaan. Kun liipasimen laittaa koloonsa, langansyöttö on jatkuvaan. Nyt siinä on sitten se tangenttiliuska esissä ja sitä painetaan sitten sormella tai hanskakädessä. Noilla on kai mentävä ja alettava huomenna harjoitella harjoituskappaleisiin saumaa.

Kiitos vielä Jaska HKI siitä rullanlöysyysneuvosta. Täytyy säätää ne rullat niin, että ensin ne eivät syötä. Sitten kirrailaan hiljalleen ja kun syöttö näyttää siltä, ettei lanka luista vaan kulkee samaa nopeutta pyörien kanssa niin siinä on hyvä. Taisivat olla aika tiukalla nuo syöttöpyörät aiemmin.

Jospa se tästä taas.

PS: Tuo omavärimaalaus tuolla otsakkeessa on pelkkää puppua. Sellaista me pojat emme tuohon tee. Luulisimpa, että siihen tulee kaunis ruosteenpunainen ylimaalaus pensselillä. Ja saanee näillänäkymin olla matta. Olkoot katto, konepelti, takaluukku ja ovien yläosat tuota alkuperäistä. Tuleepahan taas Pöyhösen omaperäisyyksiä. Tai mistä tuota vielä tietää mitä tuohon tulee kun se etenee yhtä nopeasti kuin IisakinKirkko muinoin. Ja nyt katsomaan Mestistä U-kanavalta. 8)