Vielä on jaksanut EcoFlex nöyrästi toimia, vaikka sisätilat eivät enää tuoksu uudelta autolta. Puolitoista vuotta kesti tunne nousta uuteen autoon, mutta nyt ne ovat menneen talven lumia. Maakaasulaskuista huomaa, että kesä on tullut, sillä kaksi viimeistä laskua ovat olleet 50 euroa, kun edelliset olivat 13 euroa. Ahne Gasum nosti viime vuodesta kaasun hintaa 2 centillä, ja se on nyt 1.10 €/kg (ekvivalenttilitrahinta 0.709 €/l). Lappeenrantaan pitäisi saada kilpaileva biokaasutankkauspaikka, joka voisi myydä biokaasua 1 €/kg, niin kuin Erkki Kalmari kotitilallaan.
Huomasin Lappeenrannan liikenteessä neljännen maakaasuauton, vaikka en ole vieläkään nähnyt ketään tankkaamassa maakaasua. Tämän neljännen maakaasuauton näin edessäni liikennevaloissa. Se oli vanha Volvo 940GL farmari, jonka takakontissa oli suuri kaasusäiliö. Kaasusäiliö vei puolet takakontin tilasta, ja takakonttiin oli liimattu pieni tarra – bi-fuel. Maakaasulaitteiston jälkiasennuksella oli vanhasta Volvosta saatu eco-auto.
Vanhana ladistina olen tottunut nostamaan konepellin ylös vähintään kerran kuukaudessa, ja tarkistamaan ulkoisesti konehuoneen tilan. Tein konehuoneeseen kevätsiivouksen rätin kanssa, ja pyyhin kaikki talven roskat pois. Samalla päätin katsoa, että millainen on sytytystulppa maakaasuautossa. Otin ensin pois kahdella torx-ruuvilla kiinnitetyn muovisuojan, ja sitten neljällä torx-ruuvilla kiinnitetyn sytyspuola/tulpanhattu-sytytysyksikön. Valitettavasti sytytystulppahylsyni ei mahtunut sytytystulpan reikään, sillä reikä oli 26 mm, kun tulpanavaimeni oli 28 mm. Sain kuitenkin tarkastettua, että sytytystulpan kolot olivat puhtaan, eikä mitään öljyvuotoja ollut havaittavissa.
Ostin kaksi vuotta sitten magneettikortin 80 eurolla, joka oikeutti 10 pesukertaan. Kortilla sai valita 12 eri vaihtoehdosta itselleen mieluisimman autonpesun. En ole kirjoittanut muistiin, miten monta kertaa olen käyttänyt magneettikorttia kahden vuoden aikana, mutta siellä ei varmastikaan ole kuin 1-2 pesua jäljellä. Etelä-Saimaa lehdessä oli ilmoitus, että Citymarkettiin oli rakennettu 24h autopesupaikka. Avajaistarjouksena oli 16 euron hienopesu hintaan 7,90 euroa. Halusin pestä maakaasuautoni kevään kurista pois, mutta avajaistarjous oli sattunut kuraiseksi sadepäiväksi. Kysyin myyjältä, että voisinko ostaa autopesun nyt, ja käyttää sen myöhemmin. Siihen myyjä vastasi, että osta vaikka kaksi pesua, ja käytä ne myöhemmin. Siinä vaiheessa sain älynvälähdyksen, ja ostin 9 pesua, koska 10. pesun sai ilmaiseksi. Maksoin 10 hienopesusta 71,10 € eli yksi luxuspesu tulee maksamaan 7,10 € - ei paha!
Muutaman päivän olen kärsinyt helteistä, mutta onneksi ilmastointilaite on helpottanut oloa. Viime talven kovilla pakkasilla ei tullut ilmastointilaitetta käytettyä, vaikka ohjekirjassa vaaditaan sitä käytettäväksi vähintään kerran kuukaudessa. Nyt on ollut sopiva aika käyttää laitetta, jottei se ruostu kokonaan piloille. Mieluisimmillaan ilmastointilaitetta käytän, kun puhaltimen nopeus on alhaisimmalla pyörintänopeudella; silloin kylmää ei virtaa päälle liikaa.
Jokari kirjoitti:Onko kaikki asiat saatava perusteltua aina ympäristöystävällisyydellä? YMMÄRRÄTKÖ että kaikki eivät ajattele niinkuin sinä? Onneksi.
Minusta on järjenvastaista että autoa valitessa ensimmäinen asia pitäisi olla ympäristöystävällisyys. Eikö puntarissa saa painaa mikään muu asia, esimerkiksi tehot, tilat, varusteet yms. normaalit asiat?
Pitää antaa Jokarille vapautus ilmastomuutostaistelusta, sillä ei tämä ilmastomuutossota yhtä miestä kaipaa. Mutta muiden on pyrittävä välttämään turhaa autolla ajoja, ja pyrittävä keventämään kaasujalkaa. Mottona voisi olla: säästän luontoa ja lompakkoani!