Sivu 9/12

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 8.4.2010 19:49
Kirjoittaja lada.h.s
Tupakoinnista olen kanssasi täysin samaa mieltä! Mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut on täysin sama ajétaanko Suomessa millä autoilla koska
kaikki muut valtiot saastuttaa Suomeen verrattuna niin h*lvetisti! Ja ei se minua haittaa jos joku muu näillä kaasuautoilla ajaa, kunhan ei itse tarvitse.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 8.4.2010 19:51
Kirjoittaja pvdriver
no eiköhän se ajamisen kannalta ole kyllä sama mitä sieltä tankista haihtuu, loppu on oman pään sisältä kiinni...

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 8.4.2010 21:19
Kirjoittaja Marko
Hyvin pitkälle oon pvdriver`ìn kans samaa mieltä.Aika muuttuu ja ilmastoasiat on otettava jollai tapaa autoilussa huomioo.Jos ja kun kaikki ei kuitenkaa aja todennäkösest koskaa es.maakaasuautolla,niin jo oman vanhemman auton pitäminen hyvässä kunnossa auttaa asiaa jo aika paljo.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 8.4.2010 22:40
Kirjoittaja Joen musikka
Tämä topikki on ollut asiallisuudessaan boardin huippua!Mielipiderähinät kuuluisivat toisaalle.Sääli vain että äänekkäimmät eivät äänestä jaloillaan... :(

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 4.5.2010 20:26
Kirjoittaja AI
Ensimmäisen kerran näin eilen Lahdessa Citymarketin pihalla olevalla maakaasun tankkauspisteellä olevan jonkun tankkauspuuhissa. Oli harmaa koppimallinen Opel, kai samanlainen kuin tämän topicin aloittajan auto. Mahtaako takoa paljon voittoa moinen tankkauspiste?

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 18.5.2010 10:56
Kirjoittaja Tupolev
Vielä on jaksanut EcoFlex nöyrästi toimia, vaikka sisätilat eivät enää tuoksu uudelta autolta. Puolitoista vuotta kesti tunne nousta uuteen autoon, mutta nyt ne ovat menneen talven lumia. Maakaasulaskuista huomaa, että kesä on tullut, sillä kaksi viimeistä laskua ovat olleet 50 euroa, kun edelliset olivat 13 euroa. Ahne Gasum nosti viime vuodesta kaasun hintaa 2 centillä, ja se on nyt 1.10 €/kg (ekvivalenttilitrahinta 0.709 €/l). Lappeenrantaan pitäisi saada kilpaileva biokaasutankkauspaikka, joka voisi myydä biokaasua 1 €/kg, niin kuin Erkki Kalmari kotitilallaan.

Huomasin Lappeenrannan liikenteessä neljännen maakaasuauton, vaikka en ole vieläkään nähnyt ketään tankkaamassa maakaasua. Tämän neljännen maakaasuauton näin edessäni liikennevaloissa. Se oli vanha Volvo 940GL farmari, jonka takakontissa oli suuri kaasusäiliö. Kaasusäiliö vei puolet takakontin tilasta, ja takakonttiin oli liimattu pieni tarra – bi-fuel. Maakaasulaitteiston jälkiasennuksella oli vanhasta Volvosta saatu eco-auto.

Vanhana ladistina olen tottunut nostamaan konepellin ylös vähintään kerran kuukaudessa, ja tarkistamaan ulkoisesti konehuoneen tilan. Tein konehuoneeseen kevätsiivouksen rätin kanssa, ja pyyhin kaikki talven roskat pois. Samalla päätin katsoa, että millainen on sytytystulppa maakaasuautossa. Otin ensin pois kahdella torx-ruuvilla kiinnitetyn muovisuojan, ja sitten neljällä torx-ruuvilla kiinnitetyn sytyspuola/tulpanhattu-sytytysyksikön. Valitettavasti sytytystulppahylsyni ei mahtunut sytytystulpan reikään, sillä reikä oli 26 mm, kun tulpanavaimeni oli 28 mm. Sain kuitenkin tarkastettua, että sytytystulpan kolot olivat puhtaan, eikä mitään öljyvuotoja ollut havaittavissa.

Ostin kaksi vuotta sitten magneettikortin 80 eurolla, joka oikeutti 10 pesukertaan. Kortilla sai valita 12 eri vaihtoehdosta itselleen mieluisimman autonpesun. En ole kirjoittanut muistiin, miten monta kertaa olen käyttänyt magneettikorttia kahden vuoden aikana, mutta siellä ei varmastikaan ole kuin 1-2 pesua jäljellä. Etelä-Saimaa lehdessä oli ilmoitus, että Citymarkettiin oli rakennettu 24h autopesupaikka. Avajaistarjouksena oli 16 euron hienopesu hintaan 7,90 euroa. Halusin pestä maakaasuautoni kevään kurista pois, mutta avajaistarjous oli sattunut kuraiseksi sadepäiväksi. Kysyin myyjältä, että voisinko ostaa autopesun nyt, ja käyttää sen myöhemmin. Siihen myyjä vastasi, että osta vaikka kaksi pesua, ja käytä ne myöhemmin. Siinä vaiheessa sain älynvälähdyksen, ja ostin 9 pesua, koska 10. pesun sai ilmaiseksi. Maksoin 10 hienopesusta 71,10 € eli yksi luxuspesu tulee maksamaan 7,10 € - ei paha!

Muutaman päivän olen kärsinyt helteistä, mutta onneksi ilmastointilaite on helpottanut oloa. Viime talven kovilla pakkasilla ei tullut ilmastointilaitetta käytettyä, vaikka ohjekirjassa vaaditaan sitä käytettäväksi vähintään kerran kuukaudessa. Nyt on ollut sopiva aika käyttää laitetta, jottei se ruostu kokonaan piloille. Mieluisimmillaan ilmastointilaitetta käytän, kun puhaltimen nopeus on alhaisimmalla pyörintänopeudella; silloin kylmää ei virtaa päälle liikaa.
Jokari kirjoitti:Onko kaikki asiat saatava perusteltua aina ympäristöystävällisyydellä? YMMÄRRÄTKÖ että kaikki eivät ajattele niinkuin sinä? Onneksi.
Minusta on järjenvastaista että autoa valitessa ensimmäinen asia pitäisi olla ympäristöystävällisyys. Eikö puntarissa saa painaa mikään muu asia, esimerkiksi tehot, tilat, varusteet yms. normaalit asiat?
Pitää antaa Jokarille vapautus ilmastomuutostaistelusta, sillä ei tämä ilmastomuutossota yhtä miestä kaipaa. Mutta muiden on pyrittävä välttämään turhaa autolla ajoja, ja pyrittävä keventämään kaasujalkaa. Mottona voisi olla: säästän luontoa ja lompakkoani!

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 18.5.2010 12:29
Kirjoittaja Jokari
Tupolev kirjoitti:Pitää antaa Jokarille vapautus ilmastomuutostaistelusta, sillä ei tämä ilmastomuutossota yhtä miestä kaipaa.
Sama pätee myös itseesi, ei maailmaa muuteta yhden miehen valinnoilla muutakuin fantasiamaailmassa.
Tupolev kirjoitti:Mutta muiden on pyrittävä välttämään turhaa autolla ajoja, ja pyrittävä keventämään kaasujalkaa. Mottona voisi olla: säästän luontoa ja lompakkoani!
Vedit taas ohi kysymyksen ja korvasit sen tyhjällä sanahelinällä. Halusin vain tietää onko uutta autoa valitetessa valittava ympäristöystävällisyyden takia se kuivin malli mitä markkinoilta löytyy? Eli auton ostaja ei saisi valita autoa mikä häntä miellyttää?
Selkeä kysymys...

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 18.5.2010 18:53
Kirjoittaja Tupolev
Autolla pröystäily kuuluu vanhaan ajatusmalliin. Ennen vanhaan yritettiin tehdä naapuri kateelliseksi ostamalla mahdollisimman suuri ja tehokas auto. Silloin kiinnitettiin huomiota vain vähän polttoaineen kulutukseen. Ajat ovat muuttuneet. Nykyisin kiinnitetään erityistä huomiota auton polttoainekulutukseen, siitä on todisteena ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt: vuonna 2006 179,26 g/km, vuonna 2007 177,36 g/km, vuonna 2008 163,10 g/km, vuonna 2009 157,3 g/km ja vuoden 2010 alku 150,80 g/km. Erityisesti bensa-autojen polttoainetalous on parantunut viime vuosina huimasti.

Myönnän, että Suomessa on vielä pieni ryhmä ihmisiä, jotka palvovat pyhää peltilehmää. Heille auto on statussymboli, jota esitellään ylpeänä muille ihmiselle, mutta suurin osa ihmisistä haluaa vain siirtyä paikasta toiseen mahdollisimman edullisesti. Monet ihmiset ovat alkaneet ajatella myös ympäristöä. Sitä on syytä ajatellakin, sillä tämä vuosi on alkanut mitatun historian lämpimimpänä. En usko, että pystyn näillä kirjoituksilla muuttamaan ihmisiä paremmiksi (ympäristöystävällisemmiksi), vaikka kuinka haluaisin.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 18.5.2010 19:35
Kirjoittaja AI
Tupolev kirjoitti:tämä vuosi on alkanut mitatun historian lämpimimpänä.
Eipä sitten ainakaan Suomessa kovin kauaa ole mitattu, sen verran kylmä alkuvuosi oli!

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 18.5.2010 20:32
Kirjoittaja lada.h.s
Luin TraFin sivuilta auton hankkimiseen liittyviä neuvoja, josta muistettavin meni jotenkin näin " mieti minkäkokoisella moottorilla ja millaisilla
lisävarusteilla varustettua autoa todella tarvitset" . Satuin lukemaan näitä vihjeitä kaverini kanssa ja kyllä nauroimme koska kaverini sanoi näin
" noniin nyt sulla on aika eettinen paikka miettiä kannattiko sinun ostaa sitä tuplalamppuista luxusmallin Ladaa"! Onhan siinä hirveästi minulle
täysin turhia varusteita joten petin sitten luultavasti kaikkien viherpipertäjien luottamuksen tässä asiassa. Eipä kyllä haittaa yhtään!

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 19.5.2010 20:11
Kirjoittaja Jaska HKI
lada.h.s kirjoitti:Tupakoinnista olen kanssasi täysin samaa mieltä! Mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut on täysin sama ajétaanko Suomessa millä autoilla koska
kaikki muut valtiot saastuttaa Suomeen verrattuna niin h*lvetisti! Ja ei se minua haittaa jos joku muu näillä kaasuautoilla ajaa, kunhan ei itse tarvitse.
Tuolla perusteellla yhdenkään Euroopan maan ei kannata ajatella päästöjä koska Kiina saastuttaa niin helvetillisesti.Intiankaan ei kannata ajatella päästöjä koska koska he vasta ostavat ensimmäisiä ilmastointilaitteitansa ja jääkaappeja,niitähän on ollut eurooppalaisilla sukupolvien ajan.Kipataan vaan ongelmajätteet maahan viherpiipertäjien kiusaksi.Että tätä rataa.Saastuminenhan on vain kapitalistien onkelma.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 19.5.2010 20:16
Kirjoittaja Jaska HKI
Tupolev kirjoitti:Autolla pröystäily kuuluu vanhaan ajatusmalliin. Ennen vanhaan yritettiin tehdä naapuri kateelliseksi ostamalla mahdollisimman suuri ja tehokas auto. Silloin kiinnitettiin huomiota vain vähän polttoaineen kulutukseen. Ajat ovat muuttuneet. Nykyisin kiinnitetään erityistä huomiota auton polttoainekulutukseen, siitä on todisteena ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2-päästöt: vuonna 2006 179,26 g/km, vuonna 2007 177,36 g/km, vuonna 2008 163,10 g/km, vuonna 2009 157,3 g/km ja vuoden 2010 alku 150,80 g/km. Erityisesti bensa-autojen polttoainetalous on parantunut viime vuosina huimasti.

Myönnän, että Suomessa on vielä pieni ryhmä ihmisiä, jotka palvovat pyhää peltilehmää. Heille auto on statussymboli, jota esitellään ylpeänä muille ihmiselle, mutta suurin osa ihmisistä haluaa vain siirtyä paikasta toiseen mahdollisimman edullisesti. Monet ihmiset ovat alkaneet ajatella myös ympäristöä. Sitä on syytä ajatellakin, sillä tämä vuosi on alkanut mitatun historian lämpimimpänä. En usko, että pystyn näillä kirjoituksilla muuttamaan ihmisiä paremmiksi (ympäristöystävällisemmiksi), vaikka kuinka haluaisin.
Minun 20 vuotias Audi ei herätä kateutta muissa kuin niissä jotka yrittävät rottalangalla parsia kasaan omia 12 vuotiaitaan ruostepesiä.Kyllä kait siihen auton valmistukseenkin luonnonvaroja tuhlaantuu.

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 20.5.2010 0:19
Kirjoittaja mush
Jaska HKI kirjoitti:Kyllä kait siihen auton valmistukseenkin luonnonvaroja tuhlaantuu.
Aiheeseen liittyen ihan mielenkiintoinen artikkeli, vaikkakin jo pari vuotta vanha:
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2144

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 20.5.2010 16:01
Kirjoittaja THI-900
mush kirjoitti:Aiheeseen liittyen ihan mielenkiintoinen artikkeli, vaikkakin jo pari vuotta vanha:
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/2144
Todellakin mielenkiintoinen artikkeli. Kiitos postauksesta!

Re: Maakaasuauto

Lähetetty: 2.7.2010 22:39
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Valtiovarainministeriö kaavailee käyttövoimaveroa (ns. dieselvero) maakaasuautoille.

"Lisäksi ehdotetaan, että metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävien henkilö- ja pakettiautojen
käyttövoimaverovapaus poistettaisiin. Ehdotetun ympäristöperusteisen veromallin mukaan ei ole enää
perusteita maa- ja biokaasukäyttöisten henkilöautojen erityiskohtelulle polttoaine- ja käyttövoimaverotuksessa."


Asiasta lisää VVM:n luonnoksesta hallituksen esitykseksi energiaverotuksen muuttamiseksi:

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_ ... nnolle.pdf

Samassa asiakirjassa kaavaillaan etanolin verotuksen selkeää laskua.

SvS