Nyt corolla teki sen. Vaivaiset 10 astetta oli pakkasta,Ei inahtanukkaan! Akku tuntu olevan melko tyhjä ja lopussa starttikin sano ittensä irti,no Kyllä se sitten lähi,kun lyötiin liina kiinni massikkaan,isopuoli päälle ja menox,ja lähti,muttei ei startilla
Illasta 6 tunnin seisonnan jälkeen ajotietokone näytti jäähdytinnesteen lämmöksi -22.
Normaalin pituinen starttaus, kuulosti vaan Nesteen City pro 5-40 jurakalle...
Aamulla oli mittarissa täälläkin -27 ja roikasta oli kuin kesällä (no niinhän se kuuluukin).
Miksi autoa muuten pitäisi väkisin kiusata ja käyttöikää lyhentää olemalla lämmittämättä jos siihen on mahdollisuus.
khj-582 kirjoitti:
Miksi autoa muuten pitäisi väkisin kiusata ja käyttöikää lyhentää olemalla lämmittämättä jos siihen on mahdollisuus.
Koska se on siistiä ja kuuluu perinteeseen. Ennen ei käytetty, ei käytetä nytkään. Lada ei myöskään ole kehittynyt joten miksi kuljettajienkaan pitäisi kehittyä?
Myöskään sisätilanlämmitintä ei saa asentaa koska autoilun pitää olla mahdollisimman vastenmielistä. Mukavuus on sairaus.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
khj-582 kirjoitti:Illasta 6 tunnin seisonnan jälkeen ajotietokone näytti jäähdytinnesteen lämmöksi -22.
Normaalin pituinen starttaus, kuulosti vaan Nesteen City pro 5-40 jurakalle...
Aamulla oli mittarissa täälläkin -27 ja roikasta oli kuin kesällä (no niinhän se kuuluukin).
Miksi autoa muuten pitäisi väkisin kiusata ja käyttöikää lyhentää olemalla lämmittämättä jos siihen on mahdollisuus.
Kotipihassa itse lämmitän aina kun on pakkasta, työpaikalla ei saa piuhan päähän kiinni.
piti rääkätä nappista pakkasseisonnan jälkeen, kun sitä saattaa tarvita viikonloppuna, lähtihän se käyntiin ja ajelin sen lämpimäksi, mutta nyt oli pyyhkijät lakannut toimimasta, tihkurele naksahtaa, mutta mitään ei tapahdu.... lisäksi vilkut toimii vain silloin tällöin, että vähän on näistä keleistä nappiskin ottanut itseensä.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Muinoin ei useinkaan voinut esilämmittää mootttoria (ainakaan siten kuin nykyään), sisätiloista puhumattakaan.
Mineraaliöljyt taisivat olla tuolloinkin melkoista siirappia kireillä pakkasilla ja koneen voitelu heikohkoa varsin pitkään käynnistymisestä. Mikä liekään sitten ollut syynä, mutta 60-luvun lopulla varsin monen silloisen henkilöauton (ainakin bensiinikäyttöisen) moottorin korjausraja oli luokkaa 100 000 km.
Nyt on nyt.
Materiaalit ja koneistustarkkuudet lienevät parantuneet kovasti sitten 60-luvun lopun, mutta ainakin nykyiset synteettiset voiteluöljyt toimivat paremmin. Sitten vielä tuo nykyään varsin yleinen mootttorin esilämmitys.. ja kas 100 000km ajetun AUTON moottori on vasta hädintuskin sisäänajettu.
Moottorin esilämmitys kannattaa aina +5 asteesta alaspäin.. uskokoon ken tahtoo.
-24c ja kiisseli-golf käyntiin ilman lämmitystä. Lohkolämmittimen vastus kärähtäny niin ei voi lämmittää. Ei ole kovempia pakkasia ollu tuon aikana niin ei tiedä miten silloin lähtisi, tuskin lähtisi. Hehkut ajattelin vaihtaa ku on vähän nihkeää käynnistys, lauhemmillakin ilmoilla.
minä en käyttistäni rääkkää yhtään,että saisi sillä täällä kehuksella tosin ei mulla muita leluja olekkaan.
Saahan sitä testejä omillaan tehdä,ja kiva niitä on täällä lueskella!
toivomatias kirjoitti:minä en käyttistäni rääkkää yhtään,että saisi sillä täällä kehuksella tosin ei mulla muita leluja olekkaan.
Saahan sitä testejä omillaan tehdä,ja kiva niitä on täällä lueskella!
kaikilla ei ole mahdollista tehdä parin tonnin investointeja, ja sitten vielä maksella kohoavia sähkölaskuja, jotta voisi lopettaa auton rääkkäämisen.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Sähköllä lämmittäminen ei ole halpaa, mutta auton esilämmittäminen kannattaa aina + 5 asteesta alaspäin.
Esim. lohkolämmitimen teho 550W, maksimi lämmitysaika kerrallaan 2 tuntia ja kilowattitunnin keskihinta siirtohintoineen ja veroineen 10 senttiä.
Paljonko tuolla sähköön kuluneella hinnalla saa bensiiniä, joka maksaa 1,3 euroa/litra?
Lada-Jussi kirjoitti:kaikilla ei ole mahdollista tehdä parin tonnin investointeja,
Maksaako lohkolämmitin noin paljon? Jos meinaat tolppaa pihaan niin ei minullakaan ole kuin kaksi 20 m johtoa peräkkäin autotallista pihalle, maksaa noin 40 €. Nyt piti investoida kolmanteen johtoon kun välillä täytyy kaksi autoa lämmittää yhtä aikaa, yhteensä noin 65 € investoinnit, kolmas johto maksoi enemmän kun piti olla kaksi piuhan paikkaa toisessa päässä. Noin 15 astetta kun on pakkasta niin olen lämmittänyt.