Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
rallikuski

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja rallikuski »

Patu925 kirjoitti:
Zipi kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Laakerihan ei yleensä niin tiukka ole ettei sitä saisi paikalleen esim. sopivalla ainesputkella + lekalla kiinni. Rymppirengas kannattaa lämmittää vaikka toholla, uunissa tms. kuumaksi niin pitäisi mennä kohtuu helposti paikalleen. Asiaa toki auttaa jos vetarin saa vielä kylmäksi vaikka pakkasessa.
Kiitoksia, toho kyllä löytyy ja eiköhän tuon vetarin pakastaminenkin olene mahdollista. Täytyypä siis koittaa näillä ohjeilla mitä saadaan aikaiseksi. ;)
Minä vaihdoin äskettäin pyöränlaakerin taakse ja totesin että laakeri meni helposti paikoilleen samoin rymppirengas. Rymppi kuumennettiin punahehkuiseksi ja ei tarvinnut kuin pudottaa paikoilleen ilman minkäänlaisia temppuilua.

Itse en ole koskaan uskaltanut punaiseksi asti vetää, ihan vaan hellan levyllä tai toholla olen lämmittänyt sillai ettei vaihda edes väriä, ja sitten vaan nopeasti paikalleen... Aina on mennyt ja tullut toimiva.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Fiksailin takajousien lautasia:

Kuva

Mutta ei ehtinyt saada hommaa tänään loppuun vaikka useamman tunnin ehdinkin jopa puuhaamaan. Tosin aloittelin päivän hommat maalaamalla takajouset keltaiseksi ja takaiskarit toiseen kertaan punaisella.

Jos vaikka viikonloppuna ehtisi noitten takalaakereiden kimppuun...

[EDIT]Ja jäi mainitsematta että tulihan sitä myös purettua takajarrujen säädin ja sen ohjausvarsi osiksi. Osat tuli puhdistettua ja osa niistäkin ois jo maalattu, ne mitkä mustaksi tulee. Keltaseksi tulevat on vielä maalaamatta.[/EDIT]
Viimeksi muokannut Zipi, 30.8.2009 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tämän päivän saavutuksena ois lautaset valmiit ja akseli kokonaan maalattu:

Kuva

Galleriassa pari muutakin kuvaa tuosta, ei mitään ihmeellistä. Ois pitäny ottaa kuva ennen maalaustakin, mutta oli niin vauhti päällä ettei muistanu...

Maalailin pohjamaalit myös takajarrunsäätövenan vivustoon. Jatkuu taas huomenissa varmaan. Jos vaikka sitten niiden laakereiden kimppuun tai sitten tekemään ilmastoinnin lauhduttimelle tilaa ja sovittelemaan syyläriä... Saas nähdä mistä lähtee etenemään, riippuu vähän päivän fiiliksistä ja onko mitä muuta ideaa tullut mieleen. ;)
Viimeksi muokannut Zipi, 30.8.2009 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Pahoittelut myöhäisestä päivityksestä:

Kuva

Tämän päivän editykset olleet hiukkasen pieniä, joskin isä on jynssännyt etuperää ja vetareita sitäkin innokkaammin. Ja tarttee kyllä jonnin verran hämmästellä kuinka puhdasta lopputulos onkaan... :shock:

Mutta omalta osalta tämä päivä meni siis melkolailla muissa merkeissä kuin projektin parissa. Sen verran sain tehnneeksi että maalasin perän jarrusäätimen vivuston keltaisella pintamaalilla. Kuva löytyy tekniikanvaihtogalleriasta jos joku moisesta on kiinnostunut. Huomenissa oli tarkoitus jatkaa oikeasti puuhasteluja ja saas sitten nähdä mitä hommaa alankaan siinä tekemään.

Sen verran osienhankintauutisia että tehostettua simpukkaa ei vielä saanut, mutta verkot on edelleen vesillä sen suhteen ja toivoa vaikuttaisi olevan.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Saihan sitä taas tänäänkin jotain aikaiseksi vaikkei ehkä ihan niin paljoa mitä ehkä suunnittelinkin... Kaikenmoista pikku puuhaa ollut häiritsemässä ja sitten täytyi kattoa formulatkin ihan loppuun saakka kun normaalisti tällä kaudella on riittänyt pelkän startin katsominen. Helkkarin Räikkönen kun häiritsee projektia. :D Ei vainaskaan, onnea Kimille hienosta voitosta!

Aloittelin hommat irroittamalla krymppirenkaat takavetareista, mutta laakerit sai jäädä vielä paikoilleen. Krympit lähti ihan kivasti kun rälläköi varovasti niin paljon kuin uskalsi (yhden kapean uran). Sitten vaan meisseli uran syvimpään päätyyn ja paukuttamaan pajavasaralla, niin helpostihan se laakerin puolen pääty krympistä murtui. Tarttee ihmetellä noita laakereita vielä... Niihin pitänee kehittää joku sopiva paikka missä ne saa lyödyksi pois tai tokihan nekin voisi rälläköidä...

Seuraavana kasailin perän jarrunsäätövenan ja vivuston kokoon. Tuuppasin reilusti punaista vaseliinia siihen venttiilin juuressa olevaan akseliin työntäessä akselia paikoilleen ja vielä lisähölvääminen kun akseli oli paikoillaan. Hölväsin vaseliinilla myös reijän josta akselilta tuleva vipu menee lävitse, sekä venttiilin karan. Kun venttiili ja vivusto oli naitettu keskenään iskikin perfektionismi jälleen... Ja maalasin vivuston nyt koottuna vielä kertaalleen keltaiseksi. Jos kiinnostaa, niin kuva löytyy galleriasta. Jahka on kunnolla kuivunut, niin ruuvailen vielä sen puolen välin kannakkeen vipuun kiinni ja sitten hyllyyn odottamaan asennusta...

Viimeiseksi irroittelin teipit ja puhdistelin liimat uusista perän tukivarsista. Siinäkin oli yllättävän paljon hommaa kun oli liimat jääneet niin kivasti kiinni. Kun puhdistus oli tehty, niin maalit pintaan ja tukivarret sisälle talliin kuivumaan:

Kuva

Hommat pajalla jatkunee huomenissa sitten... Muokkasin äskettäin hiukkasen galleriaa ja irroitin tekniikanvaihto-osiostaa ripustuksen ja akseliston kuvat omaksi galleriakseen. Meinasi tuo tekniikanvaihto-osio päästä paisumaan turhan isoksi kätevää selailua ajatellen. Voinee olla kyllä että tekniikanvaihto-osio paisuu vieläkin niin paljon että tarttee tehdä sinne joku kakkososiokin sitä varten, mutta sen näkee sitten. Gallerian järjestelyn takia jouduin muokkaamaan aika montaa vanhaa postausta, eli ei kannata ihmetellä miksi siellä lukee että "muokattu".
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

8) Projekin kannalta tämän päivän saldo oli varsin vaatimaton, mutta pajalla tuli puuhattua useampi tunti tänään... Projektin etenemiseksi voidaan lukea ainoastaan laakereiden irroittaminen takavetareista, kun otti tuo insinööriluonne vallan ja piti värkätä työkalu jolla homma hoituu varmasti ilman kiroiluja:

Kuva
Kuva
Kuva

Tuo värkki on hienon "universaalin ulosvetäjäni" perusosa johon sitten jatkossa tehdään lisäpartsia tarpeen mukaan. Mielessä on monta kehitysvaihtoehtoa tuohon värkkiin jolla se saadaan sopimaan melkoisen moneen paikkaan ja tarpeeseen. Vieläpä niin että se on koko ajan customoitavissa ees taas eri tarpeiden välillä. Pitäis varmaan jatkokehittää ihan muutenkin huvikseen ja hakee patentti sitten. ;)

No joo... Mutta hyvin se toimi ja lakrut suorastaan hyppäs pois. En tiijä oisko jaksanu vetää krymppirenkaiden kanssakin, mutta se jäi nyt kokeilematta. Voihan se olla että niitten krymppien kanssa ois ollu liian kova pala, mutta mistäs sitä tietää. Tossa vehkeessä on nimittäin voimoo ihan kivasti. 8)
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Kun se mopedin keula hyppäs pystyyn tuon työkalun rakentamisen kanssa, niin täytyy sitten vaan tehä se loppuun:

Kuva

Tämän päivän parin tunnin pajasessio menikin tuon vetovasaraosuuden kanssa... Eikä siitäkään vielä valmista tullu. Jos vaikka huomenna ois noi kaikki perus osat jo valmiit että pääsis taas oikean rojektin kimppuun. Mutta kun kerta päivittäin on tullut sepitettyä pajalla ja raportoitua puuhailuista täällä, niin jatkan sitten samaan malliin tämän pienen sivuprojektinkin kanssa.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Päivän ensimmäinen pajasessio:

Kuva

Eli nyt ois toi vasaran murkula tehty. Ja melkoisen varmasti taas illalla jatkamaan töitten jälkeen kun nyt ois puolipekkanen pidetty. Jos vaikka iltasessiossa saisi tuon vetohärpäkkeen siihen kuntoon että pääsisi taas Nivan kimppuun... Mutta viikonloppuna luulis viimeistään pääsevän.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Iltavuoron saldoa:

Kuva

Kuva

Huomenna vielä kun tekisi pyörännapa-adapterin tuohon, niin sitten saa tämä ulosvetäjä/vetovasara monitoimivehje olla valmis. Tuossa jälkimmäisessä kuvassa siis vetovasarakonfiguraatiota poikkipalkkiadapterilla. Tuohon poikkipalkkiin sitten ajellaan tarpeen mukaan loveja ja tehdään erimittaisia vertovarsia sitä mukaa kun tarvetta joskus ilmenee.

Pyörannapa-adapteri tulee olemaan neliskanttinen 5mm paksu 22cm kanttiinsa oleva levy jossa keskellä iso reikä. Ison reijän ympärille sitten tehdään reikiä eri pulttijaoille, ensi alkuun ainakin Nivan ja Sierran jaoille. Sitten myöhemmin tarpeen mukaan lisää... Levy kiinnitetään hitsaamalla neljä lattarautaa keskireijän reunamille ja ne taivutetaan käymään tuohon ulosvetäjä/vetovasaran perusosan alimpiin reikiin kiinni.

Jossain välissä tarttee varmasti ulosvetokäyttöä varten tehdä muutamia jatkoholkkeja ulosvetopultille että siinä riittää pituus. Mutta niitäkin tehdään sitten tarpeen mukaan. Tämän työkalusetin on tarkoitus olla ne perusosat joihin vain tekee muutamia lisäpaloja tarpeen vaatiessa. Ilman että työkalua vielä varsinaisesti on edes käyttänytkään, täytyy sanoa että olen lopputulokseen tyytyväinen.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tätä monitoimiulosvetäjäjumppaa tänäänkin:

Kuva

Kuten kuvasta näkyy, niin tuli sitten värkättyä kaksi pyörännavan ulosvetäjää... Toi Niva -malli on jo pientä hiontaa vaille valmis, mutta Sierran jakoon käypänen vaatii vielä vetojalkojen hitsaamisen. Ja jos joku ihmettelee miksi ihmeessä teen pyörän navan ulosvetäjää Sierraan (kun eihän siinä moista tarttee), niin syy on se että Escort, Orion, jne. tarttee ja niissä on sama jako kuin Sierrassa. En oo tarkempaa vertailua tehny, mutta voihan se olla että ainakin kaikki nelipulttiset jaot käy tuohon pienempään, mutta käykö kaikki sitten tuohon suurempaan adapteriin, niin ne pitää sitten tapauskohtaisesti katsoa mihin reijät tarpeen mukaan poraa.

Väittäisin että tunnin homma ja sitten ois tämä työkalujumppa maalausta vaille valmis. Maalauksen ajattelin ulkoistaa isälle, ellen sitten itse ota ja täräytä joitain osia ainakin sprayn kanssa kun tietyissä palasissa on varsin tarkat sovitukset.

Tässä vielä pyörännavan ulosveto vetovasaralla konfiguraatio:

Kuva
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tänään sain tuon työkalun sitten siihen kuntoon että rakennellaan loppuja partseja sitä mukaa kuin tarvetta ilmenee. Valitettavasti ei tämän parempaa kuvaa tänään rakennetuista osista:

Kuva

Kunhan on maalit kuivaneet, niin otan tuosta koko setistä jonkin kimppakuvan. :)

Sen verran tuli taas puuhattua Nivankin kanssa että nyt ois etuperässä sisemmät vetarit paikoillaan:

Kuva

Myös laakerit ja krympit ois paikoillaan takavetareissa:

Kuva

Laittelin myös stefat paikoilleen taka-akseliin ja jos vaikka huomenna niputtais sen jarruineen päivineen kokoon. Pitäis nyt vihdoin myös aloitella sitä lauduttimen aukon tekoa keulaan ja rakennella syylärillekin kiinnikkeet.
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tossa ois nyt jonkin sortin kimppakuva tuon ihmetyökaluni tämän hetken osista:

Kuva

Saa sitten nähdä onko tuolle vehkeelle koskaan oikeaa käyttöä, mutta onpahan nyt tehty sitten...

Sateinen sää esti aika tehokkaasti taka-akselin niputtamisen ja ei kehdannut raahata sitä talliin sisälle. Eli kunhan nyt sää sallii, niin niputetaan toi taka-akseli ja etuperä+vetarit sitten.

Tänään sen sijaan aloin tekemään tilaa ilmastoinnin lauhduttimelle ja syylärille:

Kuva

Ilmastoinnin lauhduttimen ja syylärin väliin tuikkaan vielä jonkilaisen lattaraudan jäykisteeksi 90 asteen kulmaan tuon hitsaamani 3mm peltisuikaleen päälle. Tulee sitten ainakin tarpeeksi jäykkä kun ei ole enää sitä kotelorakennetta hiekkapellin alareunan takana tilaa viemässä.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Tehostettua simpukkaa saa Pietarista useammastakin paikasta. Itse pitelin juuri eilen kyseisiä osasia kädessäni.

Näytääpi olevan toimiva sydeemi.

Itse asiassa käy siis takavetoon vaihtamalla kammen. Aika houkutteleva ajatus.
Lada rules
Avatar
Mäntä
Viestit: 292
Liittynyt: 6.1.2006 11:43
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

Mulle voitte sitten myydä nuo "ylimääräiset" nivan kammet kun alatte vaihtamaan simpukoita :wink:
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Avatar
Zipi
Viestit: 209
Liittynyt: 4.6.2009 14:18
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Siperian S.U.V projekti (vanhan mallin Niva)

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Paljoa ei Nivan parissa tänään saanut aikaiseksi kun piti toisen työkaverin farkku Sierraan tehdä vähän remppaa:

Kuva

Eli noi pienet laput sain reunoihin hitsattua. Tarttee vielä se poikittainen latta hitsata tuohon jäykisteeksi ja tehdä tuohon jo hitsattuun 3mm peltiin jalkojen reijät syylärille sekä ilmastoinnin lauhduttimen kennolle. Ja voihan tuonne runkopalkkien alle jääviin koloihinkin hitsata pienet pellin palat ettei olis heti täynnä kuraa ja paskaa.

Työkaverin farkku Sierran rempasta voisin sen verran mainita että oikea takanapa piti vaihtaa... Aiemmin vaihdoin laakerin siihen, mutta eipä se tiukkana kestanyt millään kun oli napa sorvaantunut sen verran. Ja vaikka jokin aika sitten kehuin että Sierran navoissa ei ulosvetäjiä ja vetovasaroita tarvita, niin pirun tiukkaanhan toi oli juuttunut. :shock: Eli tuli sitten tuo ihmetyökalukin koeponnistettua ja pienellä leipomisella vetovasaran kanssahan toi napa sitten antautui. Nyt kiesi on ajossa ja ensiviikolla tulee vielä pakoputken ja taka-iskarien vaihtoon...
Vastaa Viestiin