Näin on, minähän kun en moiseen syöpään koske!äölkjhgf kirjoitti:Voisihan sitä ajatella navigaattoria varten jos ei tupakkamiehiä olisikaan
VAZ-21013 - 1986 - "Tshernobiili" - Kesäauto
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Tuosta himmentimestä ei ole tietoa, eli onko ns päävirran himmennin jolloin voi kytkeä suoraan mittareiden taustavalon johdon väliin vai onko jossain jokin tehotransistori ja himmennin toimii ohjausvirtaa muuttaen. Tosin nuo paksuhkot piuhat viestittää sitä että voidaan kytkeä suoraan taustavalojen johdon väliin.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Tup. syt. punainen on virta, keltainen tup. syt valon virta ja se tuo liitin rungossa maadoitus.Zapsky kirjoitti: Ihmetystä aiheuttaa lähinnä tuo tupakansytyttimen kolminapaisuus. Punainen, keltainen ja varmastikin maaliitin sytyttimen metalliosan päällä. Kuinka tämä tulisi kytkeä savuttomasti?
Mikäs funktio tuon kellon pakoputkella on?
Kellon "pakoputki" on kuten edellä mainittu niin taustavalon paikka. Muistaakseni tulee samanlaisella kannalla lamppu kiinni tuonne mitä on esim. parkkivalossa.
Mittarivalojen himmennin kytketään sarjaan mittaristovalojen kans. 2107 kiertää myöskin kellon ja tup.syt. valo tuon kautta.
Mä käyn kohta nappaamassa tuosta keskikonsolin ilmanohjurista kuvan että miten se siellä on kun on irtaallaan yksi tuolla tallissa. Tuolle radiolle ite tein lastulevyn paloista tuet siihen konsolin kylkiin mihin sitten ruuvasin sen din telineen paikalleen.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
No niin nyt niitä kuvatuksia. Tuo ilmanohjainhan ohjaa sen ilman siihen konsolin etureunassa oleviin ilma aukkoihin.

Tuohon mittarivalojen himmentimeen niin sen vastusarvo on siinä 0,6-6.0 ohmia. Näkyy nimellisarvo olevan 5,5ohm painettu kylkeen. Pitääpä kattoa miten tuo toimii tuon mittariston kans mitä oon nyt rakentelemassa kun on nuo led nauhat valoina.
Edit: Ei toimi näillä vastusarvoilla himmentimenä led nauhoille. Ainoastaan tuo valojen sammutus toimii tuon kautta. Liekkö joku 500ohm tai 1Kohm potikka olis tuohon soppelimpi?



Tuohon mittarivalojen himmentimeen niin sen vastusarvo on siinä 0,6-6.0 ohmia. Näkyy nimellisarvo olevan 5,5ohm painettu kylkeen. Pitääpä kattoa miten tuo toimii tuon mittariston kans mitä oon nyt rakentelemassa kun on nuo led nauhat valoina.
Edit: Ei toimi näillä vastusarvoilla himmentimenä led nauhoille. Ainoastaan tuo valojen sammutus toimii tuon kautta. Liekkö joku 500ohm tai 1Kohm potikka olis tuohon soppelimpi?
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Kiitos kaikille vastanneille ja avustaneille. Uskon näillä eväillä pääseväni jälleen eteenpäin!
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Hienoa että harrastat kunnon merkkiä..Siskon porukoilla Helsingin kuuluisin Lada 1200 88 muistaakseni... Hesarissa oli juttua joskus 2005- 2007 en tarkalleen muista mikä vuosi. Oli lehden aukeeman juttu.. Se Lada kun tuli siskon porukoille niin entinen omistaja tuli katumapäälle ja olisi ostanut auton takaisin hyvään hintaan. Tosi hyvään hintaan..
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
2003?t tulppu kirjoitti:Siskon porukoilla Helsingin kuuluisin Lada 1200 88 muistaakseni... Hesarissa oli juttua joskus 2005- 2007 en tarkalleen muista mikä vuosi. Oli lehden aukeeman juttu.
Hesarin juttu
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Hyvä kiitoksia .. Tiedosta ai se oli niin aikaisin.. Sattui edes samalle kymmenelle. Auto siskon porukoilla vieläkin
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Tänään taas laitettu Ladaa kevätpakkasissa. Yhtä sun toista tuli tehtyä, joskin valtaosa ajasta meni keskikonsolin kanssa tappeluun.
Asensin 2107 kellopaneelin tuohon uusiotuotantokonsoliin. Pienen veistelyn päätteeksi istui oikein hyvin! Veistellä sai myös radion paikkaa, ja siinä menikin iso osa ajasta. Onneksi konsolin valmistusmateriaali on pehmeää muovia (ABS?), joten homma oli helppoa. Radio istuu paikallaan ja ilman mitään tukia. Saattaa kyllä ajan kanssa löystyä ja ruveta irvistämään, pitää miettiä josko taakse laittaisi jotain kulmaraudan tyylistä tukea. Poistin kellopaneelista himmentimen, koska keksin reijälle jotain paljon parempaa käyttöä. Siitä lisää tulevaisuudessa. Radion rungon kylkeen teippaan Biltemasta ostetun FM-modulaattorin. Ei siis lähettimen vaan modulaattorin, laite joka injektoi signaalin suoraan antenniin. Jälleen paranee humpan laatu
Myös vanhan kunnon kovaäänisen mikrofoni tuli laitettua konsolin kylkeen, tuttuun paikkaan.

Konsoli istuu paljon paremmin, kun rälläköi konsolin päällä olleet kulmikkaat kiinnikkeet pois
Tämän kesän pakollinen varuste on käsinoja. Venäjältä saapui tämä tekniikan ihme helpottamaan jokaisen Ladistin pitkää ajomatkaa. Pientä miinusta on annettava liian tiukasta sovituksesta. Penkit eivät liiku enää kunnolla eteenpäin, koska turvavyö ahdistaa käsinojan ja istuimen välissä. Ironista sinänsä, koska itse tekemäni keskikonsoli lähti samasta syystä alunperin vaihtoon. Väri ei myöskään ole optimi, mutta tuttuun neuvostoliittolaiseen tapaan oli otettava se mitä tarjottiin. Säilytystilaa tuli silti lisää, samoin ajomukavuutta.

Kokonaiskuvaa uudesta varustelusta
Otin itseäni viimein niskasta kiinni, ja vaihdoin vasemman takavalon keskiheijastimen. 10 minuuttia siinä meni, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Malli on sama mutta eri. Liekö tuo korvaava osa vielä vanhempaa tavaraa, vaikutti ainakin siltä. Heijastinosan reunat olivat hieman pyöreämmät ja se oli hieman tummempi sekä matalampi edelliseen verrattuna. Eroa ei kuitenkaan huomaa kuin vierekkäin vertaamalla, joten samapa tuo. Nussitaan pilkkua sitten joskus jos tästä tehdään museopeli

Takavalon kaksi pulttia vain irti, vanha heijastin pois ja uusi tilalle
Säät eivät ole vielä sallineet auton käyttöönottoa, mutta lasken jo päiviä kunnes pääsen rakkaan Tshernobiilini ohjaksiin. Kevät näyttää myöhästyneen, mutta lähiviikkoina se kyllä tulee.
Seuraavaksi listalla lienee kesärenkaiden harkintaa, sähköjen vetoa sekä öljyjen vaihtoa.
Asensin 2107 kellopaneelin tuohon uusiotuotantokonsoliin. Pienen veistelyn päätteeksi istui oikein hyvin! Veistellä sai myös radion paikkaa, ja siinä menikin iso osa ajasta. Onneksi konsolin valmistusmateriaali on pehmeää muovia (ABS?), joten homma oli helppoa. Radio istuu paikallaan ja ilman mitään tukia. Saattaa kyllä ajan kanssa löystyä ja ruveta irvistämään, pitää miettiä josko taakse laittaisi jotain kulmaraudan tyylistä tukea. Poistin kellopaneelista himmentimen, koska keksin reijälle jotain paljon parempaa käyttöä. Siitä lisää tulevaisuudessa. Radion rungon kylkeen teippaan Biltemasta ostetun FM-modulaattorin. Ei siis lähettimen vaan modulaattorin, laite joka injektoi signaalin suoraan antenniin. Jälleen paranee humpan laatu


Konsoli istuu paljon paremmin, kun rälläköi konsolin päällä olleet kulmikkaat kiinnikkeet pois
Tämän kesän pakollinen varuste on käsinoja. Venäjältä saapui tämä tekniikan ihme helpottamaan jokaisen Ladistin pitkää ajomatkaa. Pientä miinusta on annettava liian tiukasta sovituksesta. Penkit eivät liiku enää kunnolla eteenpäin, koska turvavyö ahdistaa käsinojan ja istuimen välissä. Ironista sinänsä, koska itse tekemäni keskikonsoli lähti samasta syystä alunperin vaihtoon. Väri ei myöskään ole optimi, mutta tuttuun neuvostoliittolaiseen tapaan oli otettava se mitä tarjottiin. Säilytystilaa tuli silti lisää, samoin ajomukavuutta.

Kokonaiskuvaa uudesta varustelusta
Otin itseäni viimein niskasta kiinni, ja vaihdoin vasemman takavalon keskiheijastimen. 10 minuuttia siinä meni, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Malli on sama mutta eri. Liekö tuo korvaava osa vielä vanhempaa tavaraa, vaikutti ainakin siltä. Heijastinosan reunat olivat hieman pyöreämmät ja se oli hieman tummempi sekä matalampi edelliseen verrattuna. Eroa ei kuitenkaan huomaa kuin vierekkäin vertaamalla, joten samapa tuo. Nussitaan pilkkua sitten joskus jos tästä tehdään museopeli


Takavalon kaksi pulttia vain irti, vanha heijastin pois ja uusi tilalle
Säät eivät ole vielä sallineet auton käyttöönottoa, mutta lasken jo päiviä kunnes pääsen rakkaan Tshernobiilini ohjaksiin. Kevät näyttää myöhästyneen, mutta lähiviikkoina se kyllä tulee.
Seuraavaksi listalla lienee kesärenkaiden harkintaa, sähköjen vetoa sekä öljyjen vaihtoa.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Hyvin istuu konsoli paikoillaan.... hyvalle nayttaa...
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Kiitosta vaan, olen itsekin tyytyväinen tulokseen vaikka aluksi epäilinkin!
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Meilla oli 1200 combi 1979 on jaanyt hyvat muistot vehkeesta ....pieni neuvo ela aja paljon jos kulutus on alle 7.0 l niin alkaa venttiilit palaan. voi tietysti jos veeperi tai samaran kaasari.... mutta jos alkuperainen kaasari niin laihalla mennaan valilla kovasti. voi se olla etta alle 6.5l alle ei kannata menna.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Kiitos vinkistä! Yhdistetty kulutus minulla näkyisi olevan 7,08 l/100km
Kaasari on säädätetty ammattilaisella, joten uskon koneen pysyvän kunnossa.
Kaasari on säädätetty ammattilaisella, joten uskon koneen pysyvän kunnossa.
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Iltaa taas rakkaat lukijat!
Tänään on paiskittu töitä oikein kunnolla. Tulostakin on tullut, joten ei kun lukemaan.
Aloitin tämän päivän valmistelut jo eilen. Kiersin Motonetin ja Bilteman läpi haalien kaikkea tarpeellista. Mistään en löytänyt juuri sitä tärkeintä osaa, eli akunkengän jakopalaa. En voi olla ainut tämän ongelman kanssa
No, asia ratkaistaan sitten itse. Nappasin Biltemasta isoja liittimiä sekä paksua punaista johtoa. Kotiin päästyäni laitoin kolvin kuumaksi ja aloin kuorimaan johtoja. Ostin 8 paikkaisen sulakerasian, joka on jaettu kahden kuvun alle eli 4-4. Ajattelin, että teen johdot samassa järjestyksessä, eli kaksi nippua. Aikani kuorittuani, kolvattuani sekä teipattuani lopputulos oli oikein miellyttävä. Turvallinen ja selkeä tapa saada virtaa akun + kengästä.

Johdot akusta sulakerasialle
Aloitin työt aikaisin, heti kun aurinko paistoi kunnolla. Ryhdyin purkamaan vanhoja sähköjohtoja. Tarvitsin niihin muutamia senttejä lisäpituutta, sekä halusin niistä oikean värisiä, eli punaisia. Myöskään maadoitusta ei oltu hoidettu vastuullisesti, joten vedin jokaiselle laitteelle myös oman maajohdon konehuoneeseen. Omaa mokaahan tämä oli, viimekesänä oli kiirus saada humppalaitteet soimaan. Aloitin johtourakan johdoista välillä akku-sulakerasia.

Liittimiä ja kutistesukkia, niistä on turvallinen kytkentä tehty!
Siirsin Konelan jälkiasenteista relettä pois tieltä ja laitoin tilalle Bilteman sulakerasian. Olin ostanut sulakerasian jo kerran Motonetistä, sillä Biltemalla ei aiemmin ollut sellaisia valikoimissa. Huomattuani että Biltema myy nyt myös rasioita, palautin Motonetin roskat ja ostin tilalle Biltman boksin. Motonetin (ja useamman muunkin paikan myymän) rasian ongelma on kansi, joka ei ollut millään kiinni. Bilteman kansi on yhdellä ruuvilla kiinni, joten se pysyy paikallaan vaikka rasian asentaakin kyljelleen/vinoon.

Kaunis ja turvallinen rivi johtoja
Jatkoin hommaa kabinetin puolella, voi pojat niitä liittimiä ja kutistesukan pätkiä riitti. Yhteensä neljä + johtoa, neljä - johtoa, kaksi kaiutinjohtoa, neljä mikrofonijohtoa sekä antennijohto.

Johtoa jos toista
Seuraavana vuorossa oli keskikonsolin sovittelua, sekä johtojen kytkentää. Joku haluaa varmasti jo kuulla mikä se aikasemmin mainitsemani ratkaisu konsolin valojenhimmenninpaikkaa varten on. No, olin loppuviikosta sorvauttanut eräällä metallipajalla itselleni sopivan prikan AUX -plugia varten. Elektroniikkakomponentteja myyvästä liikkeestä hain 3,5 mm naarasjakin sekä RCA -liittimiä ja kolvasin niistä itselleni Bilteman modulaattoriin sopivan linjatulon. Löin kaiken nippuun, prikan taakse pikaliimaa ja paikalleen. Kaunis ja humppalaadun sfääreihin nostava ratkaisu!

Humppaosastoa
Kun sähkötyöt oli siivousta myöten valmis, oli aika jännittää ensikäynnistystä. Akku oli ollut turvassa lämpimässä tallissa, mutta silti jännitti kääntää virta-avaimesta. Kymmenen painallusta kaasupolkimelle ja startin pyöritys. Hörähdys. Seitsemän painallusta kaasupolkimelle, ryyppy täysille ja startin pyöritys. Hörlhörldrunnnmnmmrbrmbrmbrmbrm! Kyllä, kuin palmun alta lähti Lada käymään. Sitä oli ilo ihailla, kierrellä ja kuunnella koneen kaunista kehräystä noin neljän kuukauden jälkeen.

Ensisavut
Auto oli viimeistelyä vaille valmis. Ostin Biltemasta kromattuja peitelevyjä takakonttiin vanhojen tilalle. Toinen on joskus aikojen saatossa tippunut pois. Sain aikaiseksi vasta nyt, koska Biltemalla ei ole ennen ollut valikoimissa tarpeeksi pienikokoisia nappeja.

Puhtaat peitelevyt muuten törkyisessä autossa
Viimeisenä työnä laitoin trablerilta ostamani uusiotuotantopeilit. Tiedän, tiedän, surkeat ja rumat ovat. Ovat kuitenkin paremmat kuin ne vanhat tarvikepeilit. Onhan minulla kaapissa myös ne itse kiillottamani. Tai ainakin yksi sellainen, toinen on vielä kesken. Sormet siinä hommassa meni, joten odottavat kaapinpohjalla uutta innostusta sekä uv-kestävän metallilakan löytämistä. Orkkislook on pop!

Uusiotuotantopeilit
Enää on jäljellä pari asiaa. Auto on otettava virallisesti liikennekäyttöön, öljyt ja suodatin on vaihdettava, kesärenkaat hankittava, auto siivottava kauttaaltaan ja lopuksi tarkastettava auton turvallisuus ajoa varten. Loppuun asti lukeneille luvassa muutama ekstrakuva galleriassa. Kiitos ja hyvää pääsiäistä!
Tänään on paiskittu töitä oikein kunnolla. Tulostakin on tullut, joten ei kun lukemaan.
Aloitin tämän päivän valmistelut jo eilen. Kiersin Motonetin ja Bilteman läpi haalien kaikkea tarpeellista. Mistään en löytänyt juuri sitä tärkeintä osaa, eli akunkengän jakopalaa. En voi olla ainut tämän ongelman kanssa


Johdot akusta sulakerasialle
Aloitin työt aikaisin, heti kun aurinko paistoi kunnolla. Ryhdyin purkamaan vanhoja sähköjohtoja. Tarvitsin niihin muutamia senttejä lisäpituutta, sekä halusin niistä oikean värisiä, eli punaisia. Myöskään maadoitusta ei oltu hoidettu vastuullisesti, joten vedin jokaiselle laitteelle myös oman maajohdon konehuoneeseen. Omaa mokaahan tämä oli, viimekesänä oli kiirus saada humppalaitteet soimaan. Aloitin johtourakan johdoista välillä akku-sulakerasia.

Liittimiä ja kutistesukkia, niistä on turvallinen kytkentä tehty!
Siirsin Konelan jälkiasenteista relettä pois tieltä ja laitoin tilalle Bilteman sulakerasian. Olin ostanut sulakerasian jo kerran Motonetistä, sillä Biltemalla ei aiemmin ollut sellaisia valikoimissa. Huomattuani että Biltema myy nyt myös rasioita, palautin Motonetin roskat ja ostin tilalle Biltman boksin. Motonetin (ja useamman muunkin paikan myymän) rasian ongelma on kansi, joka ei ollut millään kiinni. Bilteman kansi on yhdellä ruuvilla kiinni, joten se pysyy paikallaan vaikka rasian asentaakin kyljelleen/vinoon.

Kaunis ja turvallinen rivi johtoja
Jatkoin hommaa kabinetin puolella, voi pojat niitä liittimiä ja kutistesukan pätkiä riitti. Yhteensä neljä + johtoa, neljä - johtoa, kaksi kaiutinjohtoa, neljä mikrofonijohtoa sekä antennijohto.

Johtoa jos toista
Seuraavana vuorossa oli keskikonsolin sovittelua, sekä johtojen kytkentää. Joku haluaa varmasti jo kuulla mikä se aikasemmin mainitsemani ratkaisu konsolin valojenhimmenninpaikkaa varten on. No, olin loppuviikosta sorvauttanut eräällä metallipajalla itselleni sopivan prikan AUX -plugia varten. Elektroniikkakomponentteja myyvästä liikkeestä hain 3,5 mm naarasjakin sekä RCA -liittimiä ja kolvasin niistä itselleni Bilteman modulaattoriin sopivan linjatulon. Löin kaiken nippuun, prikan taakse pikaliimaa ja paikalleen. Kaunis ja humppalaadun sfääreihin nostava ratkaisu!

Humppaosastoa
Kun sähkötyöt oli siivousta myöten valmis, oli aika jännittää ensikäynnistystä. Akku oli ollut turvassa lämpimässä tallissa, mutta silti jännitti kääntää virta-avaimesta. Kymmenen painallusta kaasupolkimelle ja startin pyöritys. Hörähdys. Seitsemän painallusta kaasupolkimelle, ryyppy täysille ja startin pyöritys. Hörlhörldrunnnmnmmrbrmbrmbrmbrm! Kyllä, kuin palmun alta lähti Lada käymään. Sitä oli ilo ihailla, kierrellä ja kuunnella koneen kaunista kehräystä noin neljän kuukauden jälkeen.

Ensisavut
Auto oli viimeistelyä vaille valmis. Ostin Biltemasta kromattuja peitelevyjä takakonttiin vanhojen tilalle. Toinen on joskus aikojen saatossa tippunut pois. Sain aikaiseksi vasta nyt, koska Biltemalla ei ole ennen ollut valikoimissa tarpeeksi pienikokoisia nappeja.

Puhtaat peitelevyt muuten törkyisessä autossa
Viimeisenä työnä laitoin trablerilta ostamani uusiotuotantopeilit. Tiedän, tiedän, surkeat ja rumat ovat. Ovat kuitenkin paremmat kuin ne vanhat tarvikepeilit. Onhan minulla kaapissa myös ne itse kiillottamani. Tai ainakin yksi sellainen, toinen on vielä kesken. Sormet siinä hommassa meni, joten odottavat kaapinpohjalla uutta innostusta sekä uv-kestävän metallilakan löytämistä. Orkkislook on pop!

Uusiotuotantopeilit
Enää on jäljellä pari asiaa. Auto on otettava virallisesti liikennekäyttöön, öljyt ja suodatin on vaihdettava, kesärenkaat hankittava, auto siivottava kauttaaltaan ja lopuksi tarkastettava auton turvallisuus ajoa varten. Loppuun asti lukeneille luvassa muutama ekstrakuva galleriassa. Kiitos ja hyvää pääsiäistä!
Re: Lada 1200L -86 "Tshernobiili"
Eikö motonetissä tai biltemassa ollut myynnissä sähköteippiä (eli muovista teippiä joita sähkötöissä käytetään)? Toki tiedän että LVI-miehet käyttää ilmastointiteipiä joka paikkaan mutta se ei ole sähkötöihin tarkoitettu. Maalarithan käyttää liitoksiin sitä paperista maalarinteippiä joka on vieläkin huonompaa, toki huonoin vaihtoehtohan on kangasteippi jota jostain syystä eristysnauhaksi kutsutaan??Zapsky kirjoitti:
Johdot akusta sulakerasialle