Iltaa taas rakkaat lukijat!
Tänään on
paiskittu töitä oikein kunnolla. Tulostakin on tullut, joten ei kun lukemaan.
Aloitin tämän päivän valmistelut jo eilen. Kiersin Motonetin ja Bilteman läpi haalien kaikkea tarpeellista. Mistään en löytänyt juuri sitä tärkeintä osaa, eli akunkengän jakopalaa. En voi olla ainut tämän ongelman kanssa

No, asia ratkaistaan sitten itse. Nappasin Biltemasta isoja liittimiä sekä paksua punaista johtoa. Kotiin päästyäni laitoin kolvin kuumaksi ja aloin kuorimaan johtoja. Ostin 8 paikkaisen sulakerasian, joka on jaettu kahden kuvun alle eli 4-4. Ajattelin, että teen johdot samassa järjestyksessä, eli kaksi nippua. Aikani kuorittuani, kolvattuani sekä teipattuani lopputulos oli oikein miellyttävä. Turvallinen ja selkeä tapa saada virtaa akun + kengästä.
Johdot akusta sulakerasialle
Aloitin työt aikaisin, heti kun aurinko paistoi kunnolla. Ryhdyin purkamaan vanhoja sähköjohtoja. Tarvitsin niihin muutamia senttejä lisäpituutta, sekä halusin niistä oikean värisiä, eli punaisia. Myöskään maadoitusta ei oltu hoidettu vastuullisesti, joten vedin jokaiselle laitteelle myös oman maajohdon konehuoneeseen. Omaa mokaahan tämä oli, viimekesänä oli kiirus saada humppalaitteet soimaan. Aloitin johtourakan johdoista välillä akku-sulakerasia.
Liittimiä ja kutistesukkia, niistä on turvallinen kytkentä tehty!
Siirsin Konelan jälkiasenteista relettä pois tieltä ja laitoin tilalle Bilteman sulakerasian. Olin ostanut sulakerasian jo kerran Motonetistä, sillä Biltemalla ei aiemmin ollut sellaisia valikoimissa. Huomattuani että Biltema myy nyt myös rasioita, palautin Motonetin roskat ja ostin tilalle Biltman boksin. Motonetin (ja useamman muunkin paikan myymän) rasian ongelma on kansi, joka ei ollut millään kiinni. Bilteman kansi on yhdellä ruuvilla kiinni, joten se pysyy paikallaan vaikka rasian asentaakin kyljelleen/vinoon.
Kaunis ja turvallinen rivi johtoja
Jatkoin hommaa kabinetin puolella, voi pojat niitä liittimiä ja kutistesukan pätkiä riitti. Yhteensä neljä + johtoa, neljä - johtoa, kaksi kaiutinjohtoa, neljä mikrofonijohtoa sekä antennijohto.
Johtoa jos toista
Seuraavana vuorossa oli keskikonsolin sovittelua, sekä johtojen kytkentää. Joku haluaa varmasti jo kuulla mikä se
aikasemmin mainitsemani ratkaisu konsolin valojenhimmenninpaikkaa varten on. No, olin loppuviikosta sorvauttanut eräällä metallipajalla itselleni sopivan prikan AUX -plugia varten. Elektroniikkakomponentteja myyvästä liikkeestä hain 3,5 mm naarasjakin sekä RCA -liittimiä ja kolvasin niistä itselleni Bilteman modulaattoriin sopivan linjatulon. Löin kaiken nippuun, prikan taakse pikaliimaa ja paikalleen. Kaunis ja humppalaadun sfääreihin nostava ratkaisu!
Humppaosastoa
Kun sähkötyöt oli siivousta myöten valmis, oli aika jännittää ensikäynnistystä. Akku oli ollut turvassa lämpimässä tallissa, mutta silti jännitti kääntää virta-avaimesta. Kymmenen painallusta kaasupolkimelle ja startin pyöritys. Hörähdys. Seitsemän painallusta kaasupolkimelle, ryyppy täysille ja startin pyöritys. Hörlhörldrunnnmnmmrbrmbrmbrmbrm! Kyllä, kuin palmun alta lähti Lada käymään. Sitä oli ilo ihailla, kierrellä ja kuunnella koneen kaunista kehräystä noin neljän kuukauden jälkeen.
Ensisavut
Auto oli viimeistelyä vaille valmis. Ostin Biltemasta kromattuja peitelevyjä takakonttiin vanhojen tilalle. Toinen on joskus aikojen saatossa tippunut pois. Sain aikaiseksi vasta nyt, koska Biltemalla ei ole ennen ollut valikoimissa tarpeeksi pienikokoisia nappeja.
Puhtaat peitelevyt muuten törkyisessä autossa
Viimeisenä työnä laitoin
trablerilta ostamani uusiotuotantopeilit. Tiedän, tiedän, surkeat ja rumat ovat. Ovat kuitenkin paremmat kuin ne vanhat tarvikepeilit. Onhan minulla kaapissa myös ne itse kiillottamani. Tai ainakin yksi sellainen, toinen on vielä kesken. Sormet siinä hommassa meni, joten odottavat kaapinpohjalla uutta innostusta sekä uv-kestävän metallilakan löytämistä. Orkkislook on pop!
Uusiotuotantopeilit
Enää on jäljellä pari asiaa. Auto on otettava virallisesti liikennekäyttöön, öljyt ja suodatin on vaihdettava, kesärenkaat hankittava, auto siivottava kauttaaltaan ja lopuksi tarkastettava auton turvallisuus ajoa varten. Loppuun asti lukeneille luvassa muutama
ekstrakuva galleriassa. Kiitos ja hyvää pääsiäistä!