Sivu 9/56

Lähetetty: 30.12.2004 12:14
Kirjoittaja veli alexei
Oli sitten aurakuski koittanut Ladan haudata. Vallia oli joka puolella suht paljon ja nokka oli etuovia myöten noin lokarien puoleen väliin asti aivan lumikasan peittämä. Ettei ollut toivoakaan oikaista noin 45 asteen kulmaan jääneitä etupyöriä. Ajattelin että eipä sitä voi aamu paremmin alkaa kun kaivamalla autoa viellä sieltä kasasta ensimmäisen tunnin. Kaivoin vähän (laiska kun olen), kokeilin liikkeelle lähtöä ja autohan liikkui taaksepäin...noin 10 senttiä (auton edessä oli vielä valtavampi valli). Ei muuta kun vähän eteen ja taas pakkia. Muutama kerta näin heijaamalla päästiin ilman tuskia ja kaivuuta noinkin pahasta paikasta. Tottakai laitoin tämän ihme irtoamisen taidon piikkiin. ;)

Lähetetty: 31.12.2004 13:02
Kirjoittaja Misha
Viime talvena jäin yllättävän monta kertaa parkkipaikalle jumiin, kun arvioin lumen määrän liian pieneks ja maavaran vähän turhan hyväks.

Siis parkkipaikalle yleensä pääsi liikemomentilla mutta pois ei enään päässy.

Lähetetty: 1.1.2005 23:26
Kirjoittaja R-J
Misha kirjoitti:Viime talvena jäin yllättävän monta kertaa parkkipaikalle jumiin, kun arvioin lumen määrän liian pieneks ja maavaran vähän turhan hyväks.

Siis parkkipaikalle yleensä pääsi liikemomentilla mutta pois ei enään päässy.
Taitaa olla aikas yleisiä, nuo parkkipaikalle jumimiset takapotkuilla. On itsekin, "joitakin" kertoja, tullut moista kirottua, aikoinaan.

Lähetetty: 2.1.2005 9:18
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Misha kirjoitti:Viime talvena jäin yllättävän monta kertaa parkkipaikalle jumiin, kun arvioin lumen määrän liian pieneks ja maavaran vähän turhan hyväks.

Siis parkkipaikalle yleensä pääsi liikemomentilla mutta pois ei enään päässy.
Se on kevytperäisen takavetoisen ongelma. Minulla olleista autoista Polle päihitti vielä Ladankin tuossa mielessä. Sillä piti risteyksiäkin lähestyä kuin kuorma-autolla, eli yrittää pitää se koko ajan pienessä liikkeessä. Se kun oli jo muutenkin bensasyöppö, niin ei paljoa viitsinyt ylimääräistä sorakuormaakaan mukana kuljettaa, vaikka lisäpainosta taka-akselille olisi tässä mielessä kyllä ollut hyötyä.

Lähetetty: 3.1.2005 16:33
Kirjoittaja Larcel
Ei noilla takapotkuilla ole paljoa pitoa talvella. Ostin tuossa vuosi sitten jääautoksi 1500s ladan. Kun sitten tuolla jäällä ajelin ympyrää, vaikka oli ihan hieno peilijää keli niin ei sitten millään meinannut päästä edes liikkeelle. Piti käydä laittamassa ykkönen silmään ja jättää pyörimään tyhjäkäynillä paikalleen ja mennä tuuppaamaan. Muutaman kerran piti vähän kiirettä juosta takaisin autoon kun se lähti liikkeelle. Eipä tarvi enään tänä talvena sutia kun ostin tuossa piikkirenkaat. Pitoa on vähän liikaakin näille tehoille. Tarvis vaan vähän pakkasia, että tulis jäätä. Kun tuolla tiellä ei viittisi ajella noilla renkailla. :)

Lähetetty: 7.1.2005 0:50
Kirjoittaja Misha
Oiskohan kenelläkään ideaa talvikumien paineiksi? Laitoin niihin 2.0 muistaakseni, mutta ne näyttää jotenkin litteiltä. Viime talven ajoin 2.2 paineilla, mutta olikin kylmempi talvi.

Ihan hyvältä ne tolla 2.0llakin tuntuu, mitä nyt vaeltelee hiukan enemmän.

Lähetetty: 8.1.2005 8:42
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Misha kirjoitti:Oiskohan kenelläkään ideaa talvikumien paineiksi? Laitoin niihin 2.0 muistaakseni, mutta ne näyttää jotenkin litteiltä. Viime talven ajoin 2.2 paineilla, mutta olikin kylmempi talvi.

Ihan hyvältä ne tolla 2.0llakin tuntuu, mitä nyt vaeltelee hiukan enemmän.
En nyt ole kotosalla, enkä pääse tarkistamaan, mutta muistaakseni suositus on eteen 1,7 ja taakse 2,0. Kylmä renkaat painuvat kasaan, koska kylmä ilma on tiiviimpää. Kyllä ne paineet sitten ajaessa kasvavat, kun rengas lämpenee ja sen seuraksena ilma laajenee. Nykkisääntö lienee, että paineen nousu on keskimäärin 0,2.

Lähetetty: 13.1.2005 19:46
Kirjoittaja LamaAjanElvis
tänään kun vaihdoin kärjet (vesisateessa) vaikkei vanhoissa mitään vikaa ollutkaan. olivat vaan monta kymmentä tuhatta ajetut ja kaapissa uusia 8kpl. .. enkä muutakaan tekemistä keksinyt. noh lähdin sitten uusilla kärjillä koe-ajolle ja vänkärinpuolen takavilkku oli hävinnyt... mietin sitten että mitenkähän kärkien vaihto vie vilkut??? :lol: ajoin pihaan ja löin nyrkillä kerran takaumpioon ja eikös jaan ruvennu jökkimään... oli vaan nuo teitten jumalattomat tärinäkiharat vienyt kosketuksen...

taas vois sanoo ettei kovin vakavia vikoja näissä vanhoissa tuuppareissa ilmene...

Lähetetty: 13.1.2005 20:13
Kirjoittaja Misha
Mulla oikean puolen takavilkku tekee tota. Vaikka kuinka rämpläis sitä liitintä siihen pirun virtalevyyn niin aina kylmänä se katkoo niin että vilkku tikittää hermostuneesti. Autokeiju alkaa kuitenkin korjailemaan sitä heti ja parin risteyksen jälkeen se jo toimiikin.

Lähetetty: 14.1.2005 4:39
Kirjoittaja R-J
Autokeiju on korvaamaton. :lol:

Lähetetty: 15.1.2005 0:24
Kirjoittaja samarai
Misha kirjoitti:Mulla oikean puolen takavilkku tekee tota. Vaikka kuinka rämpläis sitä liitintä siihen pirun virtalevyyn niin aina kylmänä se katkoo niin että vilkku tikittää hermostuneesti. Autokeiju alkaa kuitenkin korjailemaan sitä heti ja parin risteyksen jälkeen se jo toimiikin.
ootsä varma, että se ei johdu sieltä polttimon kannasta? Sieltä se ainakin mulla teki tota just samaa (oikea takavilkku). Se oli vielä silleen, että jos sen laittoi "oikein " paikoilleen, niin ei toiminut mutta jos oli "valeessa" niin toimi. Sain sen toimiin silleen aikusten oikeesti, mutta en enää muista miten. :wink:

Lähetetty: 15.1.2005 3:24
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Voi se johtua löysästä kannasta, ei se ole mitenkään harvinaista. Mulla on toisen puolen liitin vähän löysä. Hämmästyttävän vähän sen tarvitsee kääntyä, kun joku poltin ei toimi tai sitten virrat vaeltavat väärille polttimoille. Löysyydestä olen päässyt eroon laittamalla yhden kerroksen eristysnauhaa piirilevyn takapuolelle. Sama vaiva oli myös satakympissäni ja sama ensiapu auttoi.

Lähetetty: 16.1.2005 1:45
Kirjoittaja Misha
samarai kirjoitti:ootsä varma, että se ei johdu sieltä polttimon kannasta? Sieltä se ainakin mulla teki tota just samaa (oikea takavilkku). Se oli vielä silleen, että jos sen laittoi "oikein " paikoilleen, niin ei toiminut mutta jos oli "valeessa" niin toimi. Sain sen toimiin silleen aikusten oikeesti, mutta en enää muista miten. :wink:
Jaajoo, pitänee kattoa. Kyllä mä ne kävin läpi kun auton ostin about vuos sitten, mutta tiä onko sit löystyny.

Jos takavalo ei oo palanu, se on aina parantanu pienellä johtojen räpläyksellä.

Lähetetty: 17.1.2005 1:52
Kirjoittaja Misha
Korjasin sivupeilin ja pesin auton (joka haisee mielyttävästi tolulle nyt) ja samalla rämpläsin takavaloa. Toimi nyt täydellisesti.

Siitä liittimestähän se oli kiinni, ei lampun pohjasta.

Vitsi, katsastus lähestyy, pitänee viedä auto jollekin joka osaa säätää Axteekin.

Lähetetty: 17.1.2005 21:07
Kirjoittaja LamaAjanElvis
jaahas... oon näköjään hakannut tuota takakonttia kiinni kädet kipeenä ihan turhaan koko omistusajan... nimittäin kun jättää sen avaimen asennon millin tai kaks vasemmalle eikä ihan tappiin asti oikealle... eli ei äärivasemmalle eikä äärioikealle... ja menee kepeästi kiinni...