Nönniiiin josko pitkästä aikaa turinois jotaki tännekki päin, vähän kysymyksen muodossa samalla mutta väliäkös tuolla...
Elikkäs, tilannehan ois nyt se että tosiaan lada ollut liikenteessä n. vuojen päivät miinus mitä nyt pari kuukautta seissyt kun laitoin käyttis mersun kuntoon ja sillä nyt ajellu, ei mitään ajoa haittaavaa vikaa nappiksessa ole ettei sen takia vaan ihan vaihtelun vuoksi ettei vain pääsis ladailuun kyllästymään (jos tuo nyt ees mahdollista on ylipäätään

)
Tallipaikkakin sanottiin kaverin kanssa irti Pellosta johtuen siitä että kun molemmat töissä ulkopaikkakunnalla niin tulee vähän turhan kalliiksi sitä siellä ennää pittää kun ei jouva käymään kun viikonloppuisin jos aina silloinkaan... Tästä johtuen nyt sitten ei isommin voi mitään kovinkaan konkreettista touhuilla jotenka päätin että kun "isolohko" 1500 moottorin suunnittelu on pahasti jäänyt niin nyt olisi oikein hyvä hetki siihen hommaan siihen asti kunnes varteenotettava hallipaikka taas löytyypi uuen työ/asuinympäristön tienoilta.
Tästä tilanteesta sitten päästäänkin tuohon yllämainittuun kysymykseen. Elikkäs, kun tässä näitä nokka-akseleihin, venakoneistoihin ynnämuihin liittyviä aineistoja on tullu vähän itseopiskeltua niin aloin sitten mietiskellä seuraavaa/seuraavia asioita;
Moottoriksi tulossa siis 1500 tuplakaasareilla, kaikki muu onkin sitte hyvin pitkälti vielä suunnitteluvaiheessa, tavoitteina olisi teho siellä 100-130hv tietämillä, ihanteellisesti 130-150hv mutta pääpointti olisi se että tehoa tulisi vakio 1500 verrattuna enemmän tai vähemmän ja olisi jollain lailla miellyttävä ajella pitkin kyliä.
-Onko tietoa siitä, minkä verran takavetoladan moottorissa pitää minimissään jäädä tilaa venttiilin ja männän välille kun mäntä on ykk:ssa? lähinnä nyt sitä maksiminostoa ajatellen uutta nokkaa suunnitellessa. Saan kyllä sitten varmaankin mitattua sen, että missä vaiheessa venttiili ottaa mäntään kiinni kunhan saan kamppeet hommattua mittausta varten, tarkoitan nyt sitä että kuinka paljon sitä nostoa kestää olla ettei puristuspaine tms. tee hallaa venttiileille/venttiilikoneistolle, onko tällaista vaaraa sitten laisinkaan jos vain pitää huolen ettei venttiili pääse koskemaan mäntään..?
-Paljonko kestää olla puristuksia/puristussuhde ilman että särkee paikkoja se myös kiinnostaisi tietää? Jälleen tätä tulevan moottorin kokoonpanoa ajatellen