VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tänään sai aikaiseksi paneutua tuohon joutokäynti ongelmaankin samalla kun aloin tutkiin syytä starttaamattomuuteen. Eilen jätti taas pihaan ettei lähtenyt startti pyörittään. Tänään lähti pyörittään mutta oli niin laiskaa tuo pöyritys että taitaa olla akku entinen. Lähti kuitenkin käyntiin vaikka tuntui että virta loppuu hetkellä minä hyvänsä. Taisi olla tuon oirehtimista jo kesälläkin.

Joutokäynnin ongelmat taas luultavimmin johtui siitä että ykköskurkkuun valui lähes norona bensaa. Tuo selittäisi sen miksi välillä haisi bensa erittäin voimakkaasti sammuttamisen jälkeen kun bensaa valui läpi sammuttamisen jälkeenkin. Kuinka hiton huonoja nuo neulaventtiilit oikein on kun vaihdoin uuden tuota kaasaria rakennellessa. Tämä oli sellainen malli missä oli se kuminen rengas venttiilin kärjessä eikä kartiollinen. Pitää huomenna vaihdella toinen neulaventtiili tuohon kun ei enää tänään viittinyt alkaa tuuskaan kun pimeä alkoi jo tuleen.

Josko tuolla korjautuisi se jälkikäynti ongelmakin mikä välillä oli melko paha.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei aivan pelkästään ole akku syyllinen huonoon käynnistymiseen. Laturikaan ei lataa kunnolla kun kuormituksella putoaa jännite 13,8 volttiin. Ilman kuormitusta 14,05V. Pitää vaihtaa jännitteensäädinkin samalla akun kera.

Tuli nyt ManseMotorsilta tilailtua korjaussarja tuohon 2107 kaasuttimeen. Vanhalla neulaventtiilillä sain ettei enää tule suorilta bensa läpi.

Vai pitäisköhän sittenkin se weber laittaa tähän kun taitaa tällä hetkellä jäädä muuten ylimääräiseksi hyllyyn suunnitelmien muututtua.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Motonetistä onneksi löytyi suoraan hylystä oikea jännitteen säädin mutta eipä muuttunut latausjännite tuolla vaihdolla. Pitänee viritellä se diodi tuonne jotta saissi korkeamman jännitteen. 6A diodi varmaankin pitäisi olla riittävä? Uudella akulla parani pyöritys aika huomattavasti eli oli jo aikakin tuo vaihtaa. Ei ilmeisesti enää antanu oikein virtaa ulos tuo vanha.

Pakoputkikin pitäisi uusia jossain välissä kun meinaa vihellys vain isontua ja alkanut kuulua paikoillaan polkiessakin. Taitaa olla melkoisen tukossa jo putki. Josko tuon sitten saisi kun tulee nuo veronpalautukset. Tarvisi enää kuin pöntöt ja pari mutkaputkea ostaa niin pääsisi hitsaileen putken.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Askartelin diodihässäkän herätevirtajohdon väliin. Sattui hyllystä löytyyn 6A diodi niin laittelin liittimet päihin ja liimallisen kutistesukan päälle. Jossain välissä käydä tuikkaamassa laturiin kiinni tuo niin näkee että nouseeko latausjännite.
Kuva Kuva

Vaan melkoisen kylmä tämä Lada on nappikseen verrattuna. Lämmöt saa olla jatkuvasti täysillä eikä tule edes hiki. Takalaseistakaan ei hentonen jää sulanu ennenkuin parkissa ollessa ja auton käydessä vaikka pakkastakaan ollut kuin -11. Puhallus on kyllä kova mutta lämpöä ei kovin hyvin tule. Hana kyllä aukeaa kokonaan. Enemmän vaikuttaa ettei moottori lämpene riittävästi kun ei meinannu parkissakaan nousta flektille asti sitten millään pelkällä joutokäynnillä jos puhallin oli täysillä.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei kyllä voi ymmärtää että mikä tätä autoa vaivaa. Ei taaskaan lähteny startti pyörittään mutta heti kun apuvirtaa anto niin samontein käyntiin. Joko uusi akkukin on huono tai sitten tää hukkaa sähköä johonkin.

Diodihässäkkä ei nostanut kuin 0,1V latausjännitettä eli nyt kylmänä pysyy jännite 14,25V ja kun lämpiää niin jännite on siinä 14,1V ja oikein raskaalla kuormalla 13,95V.

Ja nyt kun tuossa auton alla makoilin tuota diodia laittaen niin huomasin että vesipumppu taitaa alkaa vuotaan. Ei hirveästi kiinnostaisi alkaa pakkasessa vesien kanssa lotraileen.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Aika erikoinen tämä starttausvika. Tänään ei taaskaan halunnu alkaa pyörittään mutta kuulin kun solenoidi veti niin samalla kuului sellainen pieni urahdus niinkuin yrittäisi pyörittää. Kokeilin huvikseni että laitoin vaihteen päälle ja tönäisin autoa vähän taaksepäin että kone pyörähtäisi ja kokeilin uudelleen startata niin sehän lähtikin pyörittään. Heikosti tosin mutta pyöritti kuitenkin. Ei lähtenytkään heti käyntiin ja sammui niin ei lähtenyt taaskaan pyörittään ennenkuin pyöräytti moottoria taaksepäin. Osaa kyllä olla erikoinen vika. Pitää kait se vielä kokeilla toisella startilla vaikka en kyllä usko että tuossakaan vikaa pitäisi olla kun on uudet hilut startissa.

Ja nyt kun pihalle asti taas pääsi niin samalla raiskasin vanhasta puolipeitosta tuohon sellaisen varttipeiton joka peittää vain etulasit. Puolipeittoa kun ei tähän autoon saa päälle antennin takia.

Pari kännykkä räpsyä.
Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Tiistaina vaihtelin startin tähänkin. Laittelin toisen kunnostetun startin niin se pyöritti erittäin laiskasti ja päästikin sitten savut kartanolle. Liekkö ankkuri oikosessa tai jotain kun toinen plus hiili käynyt ainakin lämpösenä. Käyttää tuokin vielä auki paremmin jossain välissä. Kurkkasin sitten tuon startin sisään jonka tuohon kesällä vaihdoin niin putosi heti ruuvi pöydälle kun päätykannen aukaisi. Oli toisen plus hiilen johto vain irronnut. Liekkö jäänyt sitten kiristämättä kunnolla niin päässyt irtoaan. Laittelin ruuvilukitteen kera paikalleen ja keskiviikkona vaihtelin tuon "vanhan" startin takaisin ja ainakin toistaseks on nyt pelannut ja tuntui tänään lähtevän pyörittään tässä hurjassa -7 asteen pakkasessakin kun aiemmin ei lähtenyt lauhemmassakaan pyörittään.

Vesipumppu ja termari tähän pitää vielä vaihtaa kun tuntuu ettei tässä oikein lämpö riitä kopissa ja vesipumppu pitää kylmänä ääntä. Pientä välystäkinhän tuossa jo tuntui. Samalla sitten vaihtaa vesiletkut ja se vesiputkikin mikä tulee pumpulta kennolle. Näkyy tihkuttavan liitoksesta. Muutoin en tuohon vielä jaksaisi alkaa perehtyyn vaan kun valuttaa suoraan laturiin. Laitella tuossa manselle isompi tilaus kun nuo veropulautukset tulee. Eipähän tarvi miettiä mitä noillakin rahoilla tekis... Tekemistä tuntuu piisaavan kun vielä tuo pakoputkikin pitää tehdä.

Joskus kyllä alkaa miettiin että oiskohan sitä jotain järkevämpää puuhaa kuin näitä rassata. :lol:
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Välillä rassaa muuta ja kohta on taas ikävä rassailemaan Ladaa tai ladoja..
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Se on kyllä totta. Tulee äkkiä ikävä tätä Ladan yksinkertaista tekniikkaa kun rassailee hetken noita uudempia. :D

Vihdoin ja viimein sain tuon pakoputken nakerrettua. En alkanu palapelistä kasaileen vaan muokkasin nappiksen pakoputkesta sopivan. Takapönttö meni suorilta paikoilleen mutta keskiputkea joutui lyhentään jotain 40 senttiä ja hitsaan muhvin takaisin päähän. Muokkasin tuota katin korvausputkeakin sen verran että käy suoraan vakio putkelle niin on nyt tuohon kombinaation helppo vaihtaa katti takaisin.

Takapönttö tuosta oli mennyt lähes täysin tukkoon. Käyntiin kun laittoi niin enemmän pakokaasua tuli auton alta kuin sieltä mistä olisi pitänyt tulla. Kokeilin kuumailmapuhaltimella puhaltaa takapönttöön niin ei tullut oikeastaan yhtään ilmaa läpi. Keskipöntöstä taas virtasi hienosti vielä. Olihan tuo ilmeisen tukossa kun ei enää paikoillaan huudattamallakaan ottanut enää kierroksia kuin 5k rpm. Nyt putken vaihdon jälkeen kiersi melkoisen herkästi.

Tuossa auton alla makoillessa huomasin että nuo bensaletkut mitkä vaihdoin tuonne alle viime kesänä niin ovat nyt jo pahemman näköiset kuin mitkä siellä alunperin oli. Melkosta sontaa nuo bilteman bensaletkut. Kunhan saa nuo vaihdettua niin käydä viemässä takaisin että kattokaa nyt minkälaisia että puolessa vuodessa menee letkut pilalle. Konepellin allekkin kurkkasin niin sielläkin nuo bensaletkut oli sen näköisiä että voivat pettää koska hyvänsä.

Ja kävi peikkomainen flaksi etten kerenny lähtiä koeajolle. Loppui bensa tuohon pihaan kun käyttelin lämpimäksi että saa huurut pois laseista.

Ja nyt on tuo starttauskin onnistunut niinkuin pitääkin. Pirteästi pyöritelly vaikka ollu parisen viikkoa ettei ole tuolla ajellut.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Pyöräyttipäs taas heikosti muutaman kerran kun tässä -7 asteen pakkasessa tuota käynnistelin. Voi kyllä olla että ollu akun varaus nyt vähäisempi kun ei ole ajettu mutta useampia pitkiä käynnistyksiä tehty. Pitää seurailla tilannetta.

Kanisterista kymmenen litraa bensaa juottelin autolle. Oli tarkoitus että käyn tuon tankkaamassa ja samalla pikkulenkki ajamassa kaupoilla ja samalla testailla toimivuutta vaan en uskaltanutkaan lähtiä liikenteeseen.

Kuuntelin kun vielä sellainen vaimea ulina kuului joka kierrosten mukaan muuttui. Aukasin konepellin ja yritin kuunnella vaan eihän sitä tuon sepelimyllyn metelin läpi kuullut. Siinä kun samalla kierroksia käytteli ja taskulampulla kattelin niin huomasin että aina kierroksilla vesipumpulta oikein ruutaamalla tuli vesi. Olihan tuo tiedossa että vesipumppu pitää vaihtaa mutta hieman yllätyksenä tuli että on näinkin kiireellinen tapaus. Onneksi ensiviikolle on luvattu lauhoja ilmoja.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Vesipumppu ja termari vaihdettu. Vesipumpussa ei pahemmin klappia ollut ainakaan kylmänä mutta laakerit huuti jo sen verran pahasti ettei siellä tainnut paljon rasvoja enää olla jäljellä. Kummasti tuolta kyllä se eräänlainen kahina/volina hävisi. Nyt kyllä taas pelottaa että mitähän seuraavaksi kun ei ainakaan toistaseks vuotanut mistään.

Tää auto tuntuu olevan huono lämpiään kun saa käyttää vaikka kuinka kauan ennenkuin lämmöt nousee normaaleihin. Saa polkea pihallakin ihan tosissaan että saa lämmöt nousee niin ylös että flekti lähtee pyöriin varsinkin jos sisälämppäri päällä. Siltikkin tuntuu ettei tuo puhalla edes kunnolla lämmintä. Pakko kyllä tarkistaa tuo hana että aukeaa varmasti kunnolla.

Joku päivä ottaa tuo kaasari vielä käsittelyyn ja laitella sinne kunnollinen korjaussarja kun on kasattuna vielä vanhoilla osilla.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Pakoputken muokkauksesta vielä kuvatus.
Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Eilen otin kaasarin pöydälle ja purkasin atomeiksi ja kasailin uusilla osilla. Ykköskurkun suuttimet on vakiot mutta kakkoskurkun pääsuutin 162 --> 170. Ykköskurkun tk-suutin pitäis jostain löytää isompi kun on vain 45 ja meinaa pientä nielasua esiintyä. Vakio pitäisikin olla 50. Ei vain ole yhtään ylimääräistä kun tuossa on se isomman mallinen suutin. Kaasarin kannen joutui ottaan romuista kun ei tuo aikaisempi niittimutteri korjaus kestänyt ilmanputsarinkotelon kiinnityksessä. Tässä sattuikin oleen vielä ehjät kierteet niin ei tarvinut kuin laittaa pinnapultit paikoilleen.

Yöllä sitten tässä sisällä ajan kanssa säädin kaikki vivustot just eikä melkein. Hieman vielä parantelin tuota patenttia tuon kakkoskurkun suhteen kun meinasi vivusto hieman takerrella kiinnipäin mennessä. Onnistui kun pelkästään veti tuota palautusjousta kireämmäksi eli taivutti tuota yläpään koukkua ylemmäksi. Tuo jumittaminen selittää miksi joskus jäi kierrokset sinne 1500rpm ja laski hiljaksiin normaaleihin. Tässä siis modattu tuo kakkoskurkku aukeamaan jousivoimalla alipaineen sijasta lukitsemalla tuo alipainesäädin yläasentoon. Huomasin tässä samalla kun tuota käsissä pyörittelin että tuo kalvo aavistuksen vuoti niin laitoin nyt umpinaisen tiivisteen tuonne jalan ja kaasuttimen väliin. Tekemisen puutteessa tehdyissä fikauksissa on kuvat tuosta modiksesta samoiten kun tuosta kaasarinkannen korjauksesta joka ei sitten toiminutkaan ihan kunnolla.

Tänään laittelin kaasarin paikoilleen ja vaihdoin bensaletkut moottoritilan puolelle. Jonkun aikaa kerkesin käytelläkkin ja tehdä karkean seossäädön mutta nytkin kävi jo huomattavasti sievemmin ja tasaisemmin kuin ennen vaikkei ollut edes täysin lämmin kone. Jossakin välissä käyttää kunnolla lämpimäksi ja tehdä hienosäätö seokselle kun ei tänään kerinnyt. Alkoi ilotulitus painaan päälle.

Muutama kuvatus.
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

Starttiongelma sen kuin vain jatkuu. Tänäänkin sanoi vain naks kun yritti mutta vaihde päällä kun taakse päin ensin liikautti niin heti starttasi. On tää ihme tapaus. Eikä tuo kuitenkaan mitenkään kovin vauhdilla pyörittänyt vaikkei ollutkaan kuin -10 pakkasta. Tietäis noista irto starteista että ovatko minkälaisia niin voisi kokeilla vielä erillä. Olettaa voisi että on vikaa kun kerta ovat irrotettuja. Hommata korjaussarjoja lisää niin pääsee laittaan nuokin lihoiksi ja kunnostaan.

Kunhan tuon sai käyntiin niin kävin ajeleen lämpimäksi ja samalla juottamassakin niin sai säädettyä seoksetkin kohdalleen. Parani vähän alakierroksillakin toiminta mutta ykkös kurkun tk-suutin on pakko saada isompi. Kettumaisesti nypyttää pienillä kierroksilla kun ajaa tasakaasulla. Isoilla kierroksilla ja täyskaasulla tuo tuntuu nyt vetävän aika pirun hyvin. Ei minkäänlaista puutumista havaittavissa kun satkuun kiihdyttää. Parani käynnistyvyyskin aika paljon ja jälkikäynti hävis ainakin toivottavasti kokonaan. Ei ihan hukkaan menny tuo kaasariremontti.

Tässä nyt joutessani/muistaissani syöttelin tankkaustiedot tuohon ohjelmaan niin kohtuu pienellä kulutuksella on menty pienimmillään. Kalajoki-kempele väli 6,9L/100km. Karstula-kempele väli peräkärryn kera 7,57. Vastaavasti nyt taas kun oli pakoputki tukossa niin 15,36. :lol: Varmaan nyt alkaa pikkuhiljaa tasaantuun tuo kun ainakaan toivottavasti ei tarvis enää olla jatkuvasti jotain säätämässä.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja jta »

On tää ihme vekotin tää kanttilamppu. Nyt on startti pelannu mutta maikkulasta kun aloin kotio lähteen niin jonkun aikaa kävi ja hyytyi sinne pihaan. Yritin startata niin muutaman kerran hörähti ja ei enää luvannukkaan. Aavistuksen tuli bensan hajua niin ihmettelin että mikäs nyt taas ja aukasin konepellin ja kattelin että suodattimet on tyhjät ja katoin tarkemmin niin bensaletku taas irti. Onneksi imupuolelta ettei ollu konehuone bensassa. Letku takas paikoilleen niin kummasti taas lähti käymään. Kerkesin jo säikähtää että nytkö meni sytkäboksi vaan ei onneksi. Ei käy tylsäksi elämä tämän kanssa.
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: VAZ-2107 - 1994 - 1500SL *Mahdollinen käyttis projekti*

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Todellinen Harrasteauto..
Vastaa Viestiin