Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No siinähän on lunta paskahuussin katolla! :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Teemu Kankaanpää kirjoitti:Liikkuu jo ilman apuvoimia? 8)
Liikkuskin :shock:

Wittu, kuvat työstetystä vauhtiksesta ois koneella, vaan ei toi photobucket oikeen pelaile, niin ei saa näytille. Pakko vaan sanoa, että ihan kivasti on tavaraa otettu takapuolelta pois :shock: varmasti toista senttiä lähti, jäljellä kuulemma noin 11mm joka paikassa, joten kestänee..

Tasapainotukseen pitäis viedä, vaikkakin sorvari epäili että tuskin on paljoakaan heittoja tossa, ja että konneistamot nuille yleensä antaa vaan valohoitoa, taikka sinnepäin tasapainottaa :lol: Siis näitä jotka tuodaan ilman oikeaa kampuraa.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

ja ottaen huomioon vakio alakerran joka tuskin vakiona täysin tasapainossa on, niin onko siitä sitten kovin suurta hyötyä :? tottakai sekin jotain auttais mutta, tää on taas näitä niin ja näin juttuja
oletko punninnut?
varmaan on tukevampi kun toi mun v-p joka on niin oha että oikeen hirvittää, toivon mukaan ei mene kappaleiks.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jep, itsekin tuossa pohdiskelin koneistamolla käytyä, kun hinta on sen 65e, oli se tasapainossa tai ei, että antaa mennä vaan, kyllä nuita koneita ja vauhtipyöriä tässä maassa riittää, jos se nyt sattuu olemaan hiukka epätasapainossa :lol: ja kun tuo sorvarikin tuossa vielä kehaisi, niin olokoot. vauhtis, kytkin ja paineasetelma on siis paikallaan. Vauhtiksen paino käytiin kaupan vaa-alla puntaroimassa, ja harmittavasti hiukan päältä kuuden kilon, eli 6,12KG

tässäpä kuvvaa:
Kykinpinta sorvarin jälkeen puunattuna
Pultinreijissä holokit, keskittyy hieanosti nyt. Ja nuo on kuvassa hiukan ylhäällä vielä, ovat puolisen milliä lyhemmät kuin mitä tuo on tuosta paksu, eli eivät puristu väliin, vaan pultit ottavat ainoastaan alkuperäiseen vauhtikseen kiinni kiristettäessä
Takaa, josta matskua otettiin ainoastaan poies.
Siinä vielä yleis kuva Matskua lähti siis reilu sentti pois, nyt joka puolella on materiaali vahvuus kuulemma 11mm, joten kestänee räjähtämättä (eihän tätä konetta tällä turbolla kierrätetä kuitenkaan kuin johonkin 6500rpm, joten ei se rasitus niin kova tuonne edes ole.



Paine laakeri tuottaa vähän harmaita hiuksia, kun fiatin ei passaa (haarukka ei siihen niin hyvin passaa) ja ladankaan ei ole soppeli. Nyt on kolome laakeria menossa mukkaan tarviketorille, josta sitten tongitaan takahuoneen hyllyt lävitte ja etitään siihen mahollisimman soppeli :lol: Mahottomuus ei olis modata tota fiatin laakeria, mutta helepommallakin saattas päästä, ja nuohan on halapaa ku elämä, 11e/kpl vakioasiakkaalle :lol:


Ja tuo bilteman varastus laippa osottautuki vähän huonommaksi. Tai ei siis ite tavarassa mitään ongelmaa, mutta turbiinille ei voi siitä ottaa öljyn painetta, koska tuossa öljypumppua pyöritellessä tuli huomattua että se öljy joka menee sieltä reunoilta, on ladassa puhdistamatonta (ja sieltä se varastus laippakin ottaa öljyn) ja sitten se menee suodattimen kautta josta sitten siihen keskelle ja sen "pultin" sisästä puhtaana muulle koneelle. Ei kait se muuta haittaa, mutta nyt turbon öljy otetaan orggis paineanturin rööristä, ja paineanturi siirtyy tonne varastus laipalle (en TODELLAKAAN suosittele noita haarotus paloja, ellei ole täysin bolt-on, jollasta ei biltemasta ainakaan saa :lol: )

Juhulat juhulittu ja palakkana 4numeroinen summan edestä rahaa ja tavaraa :shock: Tuntipalkka oli toisena päivänä ~90e :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Limppuhan näyttää erittäin asialliselta, luulisi kestävän. Ja kevyempihän se nyt on jo kuin ladan vakiopyörä, joten parannushan se jo on.. :lol:
Tosta kyllä tajuaa kuinka jäätävän paksu tuo pyörylä on vakiona :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Jokari kirjoitti:Tosta kyllä tajuaa kuinka jäätävän paksu tuo pyörylä on vakiona :shock:
Niimpä :lol: Itekkin kun kahtoin alussa tota vauhtista, niin että helevetti, se otti liikaa, vaan kun pyöräytti toisinpäin, niin tajus että tuo on myös tonne kytkimen puolelle tosi paksu :lol: Ja tuohan oli tosiaan tosta nurjalta puolelta ton keskiön tasolla lähes kokonaan, eli reippaasti on matskua jota ottaa pois.

Ja pakko se on kehaista nimeltämainitsematontapimeää sorvaria, kun taas niin hemmetin hyvää työttä törkeän halvalla :shock: Omien mopojen sylintereitä käytetty tolla yli 6kpl, kampuroita muutaman verran, ja tuttujen värkkeihin varmaan saman verran, ja laatu on priimaa joka kerta. Ompa se kaverin Traktoriinkin teheny kokonaisen vaihteiston akselin. Vehkeet ja vekottimet siis melekeen mihin vain koneistuksiin löytyy, sillä mielellään tolle vienkin noita osia koneistukseen.

paljonkos toi vauhtis paino Jokari vakiona? Ei tullu ite punittua kertaakaan :? Ja paljonkos ladan painaa, jotain vähän alta 7kiloa? Kevennyksellä ei ollu kyllä niin väliä, mutta aina se on eteenpäin jos se vähän kevenee :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja Jokari »

IlkkaHe kirjoitti: paljonkos toi vauhtis paino Jokari vakiona? Ei tullu ite punittua kertaakaan :? Ja paljonkos ladan painaa, jotain vähän alta 7kiloa? Kevennyksellä ei ollu kyllä niin väliä, mutta aina se on eteenpäin jos se vähän kevenee :lol:
Toi painaa vakiona 8.x kiloa. Ladan vakiovauhtis 6,6 kg.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Noniimpä taas..

Saattaapi Ladan väkräys nyt unohtua, tuli nääs ostettua uus kelekka :lol: Ja paino sanalla uus, onhan sentään vm 07 ja ajettu 800km, mutta viimenen metri onkin ollu tolle kelekalle meleko raaka :lol: Eli pikku mälli sille on tapahtunu, mutta on se vielä korjattavissa...

Ja, Vapari ei ole vaihtoehto, ja ilo alkaa kilosta ja riemu kahdesta yms yms yms... Eli Kysseessä on Nelari Turbo, joten pysytään näissä ylipaineistetuissa kuitenkin :lol: Pitääkait siitäkin kuvia räpsästä, ja laittaa ihimeteltäväksi. Pientä rojektia kuitenkin siinäkin luvassa, lähinnä kuitenkin korjausta, ei niinkään tuunausta/virittelyä.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

noniin, nyt on kelkka pihassa, ja tutkitukin on:

Turbo on melekosen kookas tässä :lol: Kyllä siinä silti on tuottoja kuitenni 150hp, joten virtaahan tuo sentään jotain. Ihan mielenkiinnolla pitää kyllä kahtua että mikä tässä mahtaa olla ahtopaine, mittari tuskin kuitenkaan jää paikoilleen, ei kait mua ajossa kiinnosta kuinka siellä on painetta, kuhan on :lol: Mällättyhän se tosiaan on, joten hommaa riittänee, mutta eiköhän tuosta vielä tämän talven aikana kampe saada. Pitää vaan koittaa hillitä tota rahan menoa, kun sitä nyt on näissä edellisissäkin rojekteissa ihan nokko.Välijäähytinkin oli yllättävän iso, mutta oli kyllä ilikiästi vääntyny tuosta päästä, mutta pikaisten katteluitten perusteella ja toivottavasti se on ehjä. Vaan kai se pitää isompiki tähän heti vaihtaa :lol:

Kelkka on siis -07 otettu tosin käyttöön ylivuotisena viime talvelle, ja kilometrejä on vain 800, tosin niistä viimeset metrit ollu meleko rankkoja :lol: :lol: Uus peli tosiaan, yli viistoista vuotta uudempi kuin meikäläisen ajokeista mikään ikinä...

Mutta mutta, semmonen tappaus, joka vie ladan rakentelu aikaa, mutta siitä kerttoillaan enempi osotteessa: http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... ic=30782.0 enkä täällä pyrikään siitä informoimaan sen enempää, että ei menis ihan höpöksi...

Ladasta:
Nyt on painelaakeri (jota ei muuten jokari oikeen saa valmiiksi istuvaa.. Ladassa kun kaikissa paineasetelmissa on se vastin pinta siinä jousessa, ja fiatissa ei...) mutta se vaatii toimiakseen ladan ja fiatin kytkin haarukan ristisiitoksen. Ei pittäis olla ongelmaan, mutta niitähän tässäkin on tullu...
Ostin tuossa myös kalliin kierrepakan jotta saa ladan kannenpulteista lyhennellä sopivat pinnapultit kitkinkopan ja moottorin väliin, fiatin kanssa kun niissä tulee pituus eroja. Saahan tolla tehä myös vähän pitemmät pinnapultit renkaitten kiinnitykseen :lol:

Nyt sitten yhistetään kone ja loota ja nakataan paikalleen, jonkajälkeen jatketaan räpellystä. kuten sanottua, saattaa se vain vierähtää...
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Nyt on kone ja loota pienten vastoin käymisten jälkeen yhdessä, ja kytkin toimii! vivusta tuli ihan hyvä, vaikka itte sanonkin.. toivottavasti hitsaus vain kestää :lol:

Myös välijäähy saapu tänään! On se vaan helvetin iso :shock: mutta, kyllä sitä sinne vähän jo suunnittalimma, vaan voi heittää vakio valoille hyvästit :lol: Noh, sovitamma sinne jotkut toiset, vaan nyt takas lasin ääreen --->
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

IlkkaHe kirjoitti:Nyt on kone ja loota pienten vastoin käymisten jälkeen yhdessä, ja kytkin toimii! vivusta tuli ihan hyvä, vaikka itte sanonkin.. toivottavasti hitsaus vain kestää :lol:

Myös välijäähy saapu tänään! On se vaan helvetin iso :shock: mutta, kyllä sitä sinne vähän jo suunnittalimma, vaan voi heittää vakio valoille hyvästit :lol: Noh, sovitamma sinne jotkut toiset, vaan nyt takas lasin ääreen --->
Olisit hankkinut välijäähyksi vaan semmosen pienen, se nimittäin ei ole ensimmäinen eikä toinen osa joka käy liian pieneksi. Mulla on nissanissa semmonen 600x300x76mm välijäähy ja riittää yli 400hv eli aivan ylimitoitettu sekin. Se tosin sopii juuri siihen keulaan nätisti, mutta puolet matalampi olisi ollut juuri sopivan kokoinen. Ja nämähän mitat ovat kennon mittoja, päädyt ja putkien lähdöt eivät kuulu koskaan mittoihin jos ei ole erikseen mainittu.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Saman kokonen kuuleri mullekin tuli, ja sillä mielellä, että ei tosiaan jää pieneksi, kun se nälkä kuitenkin juossain vaiheessa kasvaa :lol: Ja se kyllä mahtuu sinne, ei se siitä kiinni ole.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja START »

onko muuten porukoitten saman kokoiset kuulerit näitä huippu laadukkaita kiinalaisia vai jotain öky kalliita? itellä tosiaan juurikin saman kokonen aito kiinakuuleri. ei missään kiinni, oli vaan pakko ostaa kun halvalla sai :D
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja BME316 »

START kirjoitti:onko muuten porukoitten saman kokoiset kuulerit näitä huippu laadukkaita kiinalaisia vai jotain öky kalliita? itellä tosiaan juurikin saman kokonen aito kiinakuuleri. ei missään kiinni, oli vaan pakko ostaa kun halvalla sai :D
Yleensä nämä ovat kiinalaisia mutta mitä sitten? Sisärivoitus on ja painaa vaan vähän enemmän. Lämmönjohtokyky on varmasti riittävä.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilikan turinat turbo rojektista.

Viesti Kirjoittaja micco »

BME316 kirjoitti:
START kirjoitti:onko muuten porukoitten saman kokoiset kuulerit näitä huippu laadukkaita kiinalaisia vai jotain öky kalliita? itellä tosiaan juurikin saman kokonen aito kiinakuuleri. ei missään kiinni, oli vaan pakko ostaa kun halvalla sai :D
Yleensä nämä ovat kiinalaisia mutta mitä sitten? Sisärivoitus on ja painaa vaan vähän enemmän. Lämmönjohtokyky on varmasti riittävä.
Tuossa 700x300x100 kiinakuuleri. Virtaa varmaankin riittävästi ja on ihan törkeän painava.

Kuva
500whp.net
Vastaa Viestiin