Sivu 10/12
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 3.7.2010 0:30
Kirjoittaja Kustaa
Tere!
Ei liity maakaasun, mutta verotukseen..
Lyödäänkö Kossu-pullosta vetoa, että (ja Kossusta kiinnostumattomat, jos voisin edes hävitä vetoni, saavat rahana) jonain päivänä rakas valtiomme rupeaa verottamaan ainakin pienmökkiasujaa (rivi- ja kerrostaloasukeille kehitellään omat korjauskertoimet) auringon valostakin ja sen tuottamasta lämmöstä. Eikä ole ehkä niin kaukanakaan tällainen vero.. hevosmiesten uutistoimiston, kykypuoluetta lähellä olevat varmat lähteet, viestittävät (tietenkin epävirallisesti) tälläista.
Niin tämä koskee vain pienellä tontilla olevaa, useimmiten pankin omistamaa, omakotitaloa. Pankit kylläkin aikovat siirtää nämäkin kustannukset asukkien maksettavaksi, ellei yhteiskunta tule apuun (suo siellä, vetelä täällä).
Niin.. pieni tontti hyötyy auringon lämmöstä ja pieni tupakin on monesti turhan lämmin. Eihän se iso tontti ehdi lämmetä, isosta tuvasta puhumattakaan.
Niinpä kun pienitonttinen ja pienitupainen asukki kun hyötyy auringosta saadulla energiasta, niin

Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 3.7.2010 9:35
Kirjoittaja Pavlovits
Veto hyväksytty, kättä päälle.
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 3.7.2010 21:46
Kirjoittaja Kustaa
Asia selevä.
Mutta jos tasapeli uhkaa tulla, niin arvothan kolikolla pulhon maksaja ja juamma sen sisälhön puoliksi.
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 3.7.2010 23:01
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Luonnoksen mukaan
- biokaasun valmistevero säilyy nollana
- maakaasun valmistevero olisi 14 euroa/MWh
- bioetanolin valmistevero olisi noin 60...70 euroa/MWh (riippuu etanolin alkuperän määrittämästä hiilidioksiditasosta)
Eli aika vähänä kaasun verotus säilyisi verrattuna etanoliin, bensiiniin tai dieselöljyyn.
Kaasuautojen käyttövoimaverovapauden poisto ilmoitettin jo silloin, kun verovapaus aikanaan säädettiin, eli siinä ei liene yllätystä.
Etanolin valmistevero pyritään luonnoksen mukaan laskemaan sille tasolle, mikä nyt maksetaan bensiinistä, kun laskentaperusteena on polttoaineen sisältämä energia.
Nythän etanolienergiasta maksetaan noin 30 % suurempi valmistevero kuin bensiinienergiasta.
Järkeä vaiko ei on sitten tietysti kysymys erikseen.
SvS
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 3.7.2010 23:46
Kirjoittaja Marko
No Ladailijana voi sanoo,et ei kiinnosta,eikä voikaa.Tää suuntaus maakaasuu ajottuu vaa ajalle,jolloin Ladaa ei ole tyyppihyväksytty EU:ssa maakaasuversiona,Venäjällä tosin on muutettuja versioita.Suomessa ja ylipäätää EU:ssa yksityisen kappaleen tyyppihyväksyntä maksaa sen verran,ettei se tuu ihan äkkiä mielee.
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 4.7.2010 13:09
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Noin erikoisuuden vuoksi maakaasu-Priora:
Wenäällähän pyritään maakaasuautojen laajempaan käyttöön. Wenään maakaasuvarat ovat huomattavat, eikä ilmanlaatukysymyskään ole merkityksetön.
Valtiovalta on ilmoittanut, että maakaasun hinta olisi enintään puolet 80-oktaanisen bensiinin hinnasta.
http://www.clafre.com/vaz/priora/2170-cng.php
Kaasua, kansankomissaari Putin -terveisin
SvS
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 4.7.2010 22:57
Kirjoittaja Marko
No onhan niitä näköjää tehtaallakin tehty.Onkohan tuo Euro alueella myynnis?.
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 5.7.2010 1:03
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Tietääkseni ei.
Nestekaasuversioita (LPG, Autogas) on sen sijaan myynnissä.
SvS
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 8.7.2010 21:15
Kirjoittaja Pavlovits
Äsken lähti Kouvolan maakaasutankkauspisteeltä maakaasumersu.
Lienee jonkun maakaasupomon, kun rekkari oli GAS-1
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 9.7.2010 7:29
Kirjoittaja Lada-Jussi
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Tietääkseni ei.
Nestekaasuversioita (LPG, Autogas) on sen sijaan myynnissä.
SvS
niin joo Saksan Lada sivulla mainostaa noita LPG malleja, mä kun en ole mikään kemian ammattilainen (itseasiassa alkeetkin tuotti vaikeuksia, kiitos hienon koulujärjestelmämme) alkaa mennä nää kaasut sekaisin kun on vaikka mitä.
Onko Suomessa nestekaasun tankkauspisteitä? Maakaasupisteitähän on pikkuhiljaa avattu sinne tänne? Miten verotus ero näiden välillä? sitten on lisäksi nää biokaasut yms. kaikella sitä autoa voikin käyttää...
Neukkulassa oli jo 60-luvulta lähtien kaikenlaisia kaasuversioita lähinnä GAZ ja ZIL bensakuormureista. Alkuperäiset venäläiset termit puhuu kahestakin eri kaasutyypistä, jotka ei ole avautunut minulle. Mutta olen mielessäni kuvitellut että kyseessä on maakaasu ja nestekaasu. Onko sdelanolla parempaa tietoa asiasta?
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 9.7.2010 10:31
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Täysin muistinvaraisesti, joten virheitä voi olla:
Lada-Jussi kirjoitti:
niin joo Saksan Lada sivulla mainostaa noita LPG malleja, mä kun en ole mikään kemian ammattilainen (itseasiassa alkeetkin tuotti vaikeuksia, kiitos hienon koulujärjestelmämme) alkaa mennä nää kaasut sekaisin kun on vaikka mitä.
LPG ja
Autogas tarkoittavat
nestekaasua. Nestekaasu koostuu joko propaanista tai butaanista tai niiden seoksesta. Valmistetaan lähes yksinomaan raakaöljystä.
LPG = Liquefied Petroleum Gas
CNG = Compressed Natural Gas, siis paineistettu
maakaasu. Maakaasun tärkein osa on metaani.
joskus tulee vastaan myös
LNG = Liquefied Natural Gas, nesteytetty maakaasu, ei käytännön merkitystä Suomessa
Biokaasu on nimensä mukaisesti biomassasta tehtyä kaasua, käytännön ominaisuudet kuten maakaasulla; molemmat ovat pääosin metaania.
Lada-Jussi kirjoitti:
Onko Suomessa nestekaasun tankkauspisteitä? Maakaasupisteitähän on pikkuhiljaa avattu sinne tänne? Miten verotus ero näiden välillä
Nestekaasun tankkauspisteitä ei ole tiedossani.
Ymmärtääkseni nestekaasuhenkilö- ja -pakettiauton käyttäminen maksaa polttoainemaksuna 330 euroa vuorokaudessa, joten nestekaasu on täysin pois laskuista.
Lada-Jussi kirjoitti:
Neukkulassa oli jo 60-luvulta lähtien kaikenlaisia kaasuversioita lähinnä GAZ ja ZIL bensakuormureista. Alkuperäiset venäläiset termit puhuu kahestakin eri kaasutyypistä, jotka ei ole avautunut minulle. Mutta olen mielessäni kuvitellut että kyseessä on maakaasu ja nestekaasu. Onko sdelanolla parempaa tietoa asiasta?
Ymmärtääkseni kyse on nimenomaan toisaalta maakaasusta (метан) ja toisaalta nestekaasusta (пропан, бутан).
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 9.7.2010 13:18
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Muutama sana auton muuttamisesta maakaasukäyttöön.
Käytännössä mikä tahansa bensiinimoottori voidaan suhteellisen vaivatta muuttaa maakaasukäyttöiseksi. Myös dieselmoottorin muuttaminen onnistuu, mutta on työläämpi, eikä tulle kyseeseen ainakaan henkilöautopuolella.
Laitteistovalmistajia on useita, ja monella valmistajalla on edustus myös Suomessa.
Muutos on sitä kannattavampi, mitä vanhempaan ja enemmän kuluttavaan autoon se tehdään.
Ns. tyyppihyväksyntää ei tarvita, vaan muutoskatsastus riittää.
Katso
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/FE570F5D ... T82008.pdf
Hankalinta on ns. ensimmäisen kappaleen muutoskatsastus, koska muutoksen jälkeinen pakokaasujen puhtaus on jotenkin kyettävä osoittamaan. Mitä vanhempi auto, sitä lievemmät ovat puhtausvaatimukset.
(Täydennän tätä, jos tieto sattuu kohdalle, muistista en rohkene kirjoittaa pakokaasuista enempää.)
Suomessa toimivia alan yrityksiä ovat ainakin:
http://www.cnghouse.fi/
http://www.oragas.fi/
http://www.gaspower.fi/
SvS
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 10.7.2010 0:27
Kirjoittaja Lada-Jussi
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:
Neukkulassa oli jo 60-luvulta lähtien kaikenlaisia kaasuversioita lähinnä GAZ ja ZIL bensakuormureista. Alkuperäiset venäläiset termit puhuu kahestakin eri kaasutyypistä, jotka ei ole avautunut minulle. Mutta olen mielessäni kuvitellut että kyseessä on maakaasu ja nestekaasu. Onko sdelanolla parempaa tietoa asiasta?
Ymmärtääkseni kyse on nimenomaan toisaalta maakaasusta (метан) ja toisaalta nestekaasusta (пропан, бутан).
noita metaaneja ja propan putaneita ei käytetä ajoneuvojen teknisissä tiedoissa, vaan miten nämä termit taipuisi edellä mainittuihin:
на сжатом газе (ГАЗ-33076)
на сжиженном газе (ГАЗ-33075)
Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 10.7.2010 8:09
Kirjoittaja Jaska HKI
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Noin erikoisuuden vuoksi maakaasu-Priora:
Wenäällähän pyritään maakaasuautojen laajempaan käyttöön. Wenään maakaasuvarat ovat huomattavat, eikä ilmanlaatukysymyskään ole merkityksetön.
Valtiovalta on ilmoittanut, että maakaasun hinta olisi enintään puolet 80-oktaanisen bensiinin hinnasta.
http://www.clafre.com/vaz/priora/2170-cng.php
Kaasua, kansankomissaari Putin -terveisin
SvS
Näinhän sen pitäisi mennäkkin että kaasu käytetään lähinnä siellä,missä se tuotetaan.Wennään kaasubisnekset eivät menneet niinkuin piti.Kaasun hintakehitys kun ei ollutkaan niin nousujohteinen kuin uumoiltiin.Kapuloita rattaisiin iskee pahasti "savikaasu" jota on löydetty mittaamattomat määrät.Suomessakin ollaan siirtymässä kaasun aiheettomasta suosimisesta sen todelliseen verotukseen,mikä rajoittaa sen kulutusta.Kaasupullojakaan grillaukseen on tänä kesänä ollt vaikea saada kun on myyty eijoota

Re: Maakaasuauto
Lähetetty: 19.8.2010 9:46
Kirjoittaja Pavlovits