1500 Combi DeLuxe case closed
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
en tiedä mistä nyky nuorilla on hirveän vastainen asenne ladaa kohtaan, liekkö kotoa opittua... viime kesän ahjolla pieni poika (n.7-9v) osoitteli pihassa seisovaa ladaani ja sanoi isälleen että kato iskä jollain on paska lada eihän noi kelpaa ees pelolle ja tähän isä vastasi että on joku yrittäny ryssän romusta räveltää ralli autoa, sattumalta kuulin tämän ja käänyin kyllä ukon ilme muutui ku huomasi istuvansa tämän kyseisen paskan omistajan vieressä (lada lippis ja lada kaarimerkki hihassa) , ilmoitin hyvin ystävälliseen sävyyn että voi haistaa jotain ja kanataisin olla aukomatta turpaansa väärässä paikassa ettei vaan käy hasusti. eipä keksinyt siihen mitään vaan positui takavasemalle
woihan wanha wihtahousu nilkit ku eivät ymmärrä hyvän päälle
woihan wanha wihtahousu nilkit ku eivät ymmärrä hyvän päälle
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
---
Aamulla rukkasin vielä ohjausta, säädin vasempaa raidetankoa lyhemmälle ja oikeaa pidemmälle. Nyt vehje kääntyy likipitäen yhtä jyrkästi molempiin suuntiin ja rattikin on suht suorassa. Jotain säädettävää siihen vielä jäi, kun tuntuu vähän haeskelevan.
Laitoin alemman satulanpultin alle pari prikkaa, että toppaa vähän aiemmin, ettei pyörä käänny liikaa ja jarruletku mene jousen väliin.
Ja vaikka kuinka katseella etsin, en edelleenkään löytänyt mistään osasta mitään selkeää vääntymää, mikä noin suuren muutoksen ohjauskulmissa aiheutti.
Siinä samalla äpästäessä nypin loput nastat noista paskemmistakin renkaista, etteivät turhaan rapise.
Viimeisen viikon aikana olen maksanut molempien Ladojen verot ja vakuutusmaksut noin vuodeksi eteenpäin. Rahaa menikin sen verran että tietää maksaneensa, eipä ole halpaa huvia tuommoinen autonpito.
Laskeskelin tuossa eräänä iltana noita Ladailun kokonaiskustannuksia viimeisen vuoden ajalta noin suurinpiirtein (bensat, verot, vakuutukset, katsastukset, huoltokulut/vähät varaosat...). Ja vaikka koetin laskea kovastikin alakanttiin, niin loppusumma vaikeutti unentuloa...
Aamulla rukkasin vielä ohjausta, säädin vasempaa raidetankoa lyhemmälle ja oikeaa pidemmälle. Nyt vehje kääntyy likipitäen yhtä jyrkästi molempiin suuntiin ja rattikin on suht suorassa. Jotain säädettävää siihen vielä jäi, kun tuntuu vähän haeskelevan.
Laitoin alemman satulanpultin alle pari prikkaa, että toppaa vähän aiemmin, ettei pyörä käänny liikaa ja jarruletku mene jousen väliin.
Ja vaikka kuinka katseella etsin, en edelleenkään löytänyt mistään osasta mitään selkeää vääntymää, mikä noin suuren muutoksen ohjauskulmissa aiheutti.

Siinä samalla äpästäessä nypin loput nastat noista paskemmistakin renkaista, etteivät turhaan rapise.
Viimeisen viikon aikana olen maksanut molempien Ladojen verot ja vakuutusmaksut noin vuodeksi eteenpäin. Rahaa menikin sen verran että tietää maksaneensa, eipä ole halpaa huvia tuommoinen autonpito.
Laskeskelin tuossa eräänä iltana noita Ladailun kokonaiskustannuksia viimeisen vuoden ajalta noin suurinpiirtein (bensat, verot, vakuutukset, katsastukset, huoltokulut/vähät varaosat...). Ja vaikka koetin laskea kovastikin alakanttiin, niin loppusumma vaikeutti unentuloa...

Viimeksi muokannut Jusu, 4.1.2009 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Superin syvänsavensukellusta...
Lähdin aamulla töihin ja pääsin jopa satakunta metriä tuonne alamäkeen, ennenkuin matka katkesi. Kelirikko oli viimeyönä pehentunut entisestään ja mäkeen oli puhjennut joku liejulähde. Huomasin mokoman suonsilmän vähän turhan myöhään ja La Tuska sukelsi siihen etupalkkia myöten. 
Siinä oli, ei milliäkään eteen eikä taakse. Soitin töihin että tänne jäin ja steppasin kotiin kahvinkeittoon.
Koitettiin isäukon kanssa sitten työntää eteenpäin ja vetää takaisinpäin Mazdalla mutta oli pakko luovuttaa ettei sekin vajoa tiehen.
Kaivoin esiin ketjutaljan, hinausköyden ja vanhan tukkiauton liinan. Vedin liinan kiinni seuraavaan sähköpylvääseen, köyden etupuskurin hinauslenkkiin ja taljan siihen väliin ja aloin kelata. Köysi venyi pinkeimmilleen ja sen venyttyä vähän toista metriä alkoi Lada edetä kuravellissä. Isä avitti takaluukusta ja kottero nousi vähän matkaa saven päälle ja meinasi karata mäkeen. Hyppäsin puikkoihin ja ruovitin yli lopusta liejusta. Oikean puolen pyörät kävi vannetta myöten huppeluksissa kurassa ja pakoputkesta jäi utura saveen.
Rakenneltiin vielä lankuista sillat että saatiin isäukon corollakin ohi kurasta, jottei hän jää mottiin tänne.
woihan wanha wihtahousu huonoon kuntoon tuo tie viimein menikin. Tie on mennyt osittain pätkiksi, valunut alamäkeen ja pakkautunut laskoksille mäen alle. Aamun taistelujen jälkeen tie on valunut tuon routavaurion kohdalta vielä noin puoli metriä alamäkeen.
Siitä sillastakaan ei ole enää liikennöintiin, joten ajopelit nököttää nyt sitten tuolla mäen alla.

Siinä oli, ei milliäkään eteen eikä taakse. Soitin töihin että tänne jäin ja steppasin kotiin kahvinkeittoon.
Koitettiin isäukon kanssa sitten työntää eteenpäin ja vetää takaisinpäin Mazdalla mutta oli pakko luovuttaa ettei sekin vajoa tiehen.

Kaivoin esiin ketjutaljan, hinausköyden ja vanhan tukkiauton liinan. Vedin liinan kiinni seuraavaan sähköpylvääseen, köyden etupuskurin hinauslenkkiin ja taljan siihen väliin ja aloin kelata. Köysi venyi pinkeimmilleen ja sen venyttyä vähän toista metriä alkoi Lada edetä kuravellissä. Isä avitti takaluukusta ja kottero nousi vähän matkaa saven päälle ja meinasi karata mäkeen. Hyppäsin puikkoihin ja ruovitin yli lopusta liejusta. Oikean puolen pyörät kävi vannetta myöten huppeluksissa kurassa ja pakoputkesta jäi utura saveen.
Rakenneltiin vielä lankuista sillat että saatiin isäukon corollakin ohi kurasta, jottei hän jää mottiin tänne.
woihan wanha wihtahousu huonoon kuntoon tuo tie viimein menikin. Tie on mennyt osittain pätkiksi, valunut alamäkeen ja pakkautunut laskoksille mäen alle. Aamun taistelujen jälkeen tie on valunut tuon routavaurion kohdalta vielä noin puoli metriä alamäkeen.

Siitä sillastakaan ei ole enää liikennöintiin, joten ajopelit nököttää nyt sitten tuolla mäen alla.
Viimeksi muokannut Jusu, 2.9.2005 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Superin syvänsavensukellusta...
Ohojusu kirjoitti:woihan wanha wihtahousu huonoon kuntoon tuo tie viimein menikin. Tie on mennyt osittain pätkiksi, valunut alamäkeen ja pakkautunut laskoksille mäen alle. Aamun taistelujen jälkeen tie on valunut tuon routavaurion kohdalta vielä noin puoli metriä alamäkeen.![]()
Siitä sillastakaan ei ole enää liikennöintiin, joten ajopelit nököttää nyt sitten tuolla mäen alla.



Kombi DeLuxe on seisonut vappuaatosta noilla sijoillaan joten veivasin sen käyntiin. Akku on sen verran kehno etten edes viitsinyt pyörittää startilla vaan nimenomaan veivasin. Hyvin lähti mutta töksähti sammuksiin sillä aikaa kun heitin veiviä (takaluukkuun). Lähti sitten startilla, vaikka aika laiskasti pyörittikin, vanhan exiden voisi jo viskata menemään.
Ajoin kappaleen matkaa huonoa metsätietä, painelin jarruja reilusti siinä ajellessa etteivät käyttämämättömyyttään jumitu. Jarrulevyt on jo ottaneet seisoskellessa vähän pintaruostetta.
Kapine käy kyllä rumasti, venttiilit ja kettinki on vieläkin säätämäti.
Parkkeerasin vehjaksen vähän varjoisampaan paikkaan ettei aurinko haalista sen surkeaa maalipintaa ihan värittömäksi.
1300Superikin on pelannut toistaiseksi mainiosti, olen kaahannut sillä jo jotain yli 3000 kilometriä. Tarkkaa lukua on vaikea sanoa kun matkamittarin kaksi ekaa numeroa ei taida pyöriä oikeassa tahdissa.
Mitään korjuuta ei ole nyt ollut, lukuunottamatta toista ajovaloa, josta oli viimein sammunut se sininen tuninki-H4. Lisäksi kaadoin pesulaitteeseen laihaa lasolia ja suuntasin sen surkeita suuttimia. Muuten en ole kuin ajanut ja tankannut, eikä kyllä paljoa huvittaisi mitään korjaillakaan kun auto on tuolla 200m päässä ja aina jos siihen tarvis vähänkin jotain laittaa niin tarvis rampata mäkeä edestakaisin jonkun työkalun tai asian perässä.
Tie on tosiaan edelleen poikki ja huushollin liikennöitävät vehkeet seisoksivat edelleen tuolla mäen alla. Onneksi yhteenkään ei ole tullut mitään vikaa, sillä siinä tapauksessa ne olisi korjattava kirjaimellisesti tien päällä.
Kaivoin tänäänkin ojaa koko aamupäivän ja sain aikaiseksi tasaista tietäkin toistakymmentä metriä. Mäessä on vieläkin yksi woihan wanha wihtahousu savikaivo joka ei lopeta elämistään varmaan ikinä. Siitä mahtuisi kyllä jo ohi Ladalla ja parilla kapealla Toyotalla, mutta pahin routamonttu vaatisi kuitenkin vielä kuorman jotain täytemaata alamäkeen karanneen tilalle. Mokomaa uturaa ei kuitenkaan pääse edes lähestymään millään kuormabiilillä, joten joku maanrakennuskone siihen pitäisi saada. Täytyy kaivaa penkoista turpeita ja yläpuolelta jotain tienlaitaa siihen sen verran että pääsee itse kulkemaan.
Korjatkoon UPM sitten joskus parempaan kuntoon, jos mielii saada tuolta metsästä ne risukasansa jotka sinne viimesyksynä jätti.
Ajoin kappaleen matkaa huonoa metsätietä, painelin jarruja reilusti siinä ajellessa etteivät käyttämämättömyyttään jumitu. Jarrulevyt on jo ottaneet seisoskellessa vähän pintaruostetta.
Kapine käy kyllä rumasti, venttiilit ja kettinki on vieläkin säätämäti.
Parkkeerasin vehjaksen vähän varjoisampaan paikkaan ettei aurinko haalista sen surkeaa maalipintaa ihan värittömäksi.

1300Superikin on pelannut toistaiseksi mainiosti, olen kaahannut sillä jo jotain yli 3000 kilometriä. Tarkkaa lukua on vaikea sanoa kun matkamittarin kaksi ekaa numeroa ei taida pyöriä oikeassa tahdissa.
Mitään korjuuta ei ole nyt ollut, lukuunottamatta toista ajovaloa, josta oli viimein sammunut se sininen tuninki-H4. Lisäksi kaadoin pesulaitteeseen laihaa lasolia ja suuntasin sen surkeita suuttimia. Muuten en ole kuin ajanut ja tankannut, eikä kyllä paljoa huvittaisi mitään korjaillakaan kun auto on tuolla 200m päässä ja aina jos siihen tarvis vähänkin jotain laittaa niin tarvis rampata mäkeä edestakaisin jonkun työkalun tai asian perässä.

Tie on tosiaan edelleen poikki ja huushollin liikennöitävät vehkeet seisoksivat edelleen tuolla mäen alla. Onneksi yhteenkään ei ole tullut mitään vikaa, sillä siinä tapauksessa ne olisi korjattava kirjaimellisesti tien päällä.

Kaivoin tänäänkin ojaa koko aamupäivän ja sain aikaiseksi tasaista tietäkin toistakymmentä metriä. Mäessä on vieläkin yksi woihan wanha wihtahousu savikaivo joka ei lopeta elämistään varmaan ikinä. Siitä mahtuisi kyllä jo ohi Ladalla ja parilla kapealla Toyotalla, mutta pahin routamonttu vaatisi kuitenkin vielä kuorman jotain täytemaata alamäkeen karanneen tilalle. Mokomaa uturaa ei kuitenkaan pääse edes lähestymään millään kuormabiilillä, joten joku maanrakennuskone siihen pitäisi saada. Täytyy kaivaa penkoista turpeita ja yläpuolelta jotain tienlaitaa siihen sen verran että pääsee itse kulkemaan.
Korjatkoon UPM sitten joskus parempaan kuntoon, jos mielii saada tuolta metsästä ne risukasansa jotka sinne viimesyksynä jätti.

Sain tekohengitettyä tuota tietä eilen sen verran että siitä pääsee jotenkin kulkemaan.
Ajoin superin tänään ensimmäistä kertaa kolmeen viikkoon kotipihaan ja hetihän sitä piti ruveta rassaamaan.
Rassasin mittariston irti ja etsiskelin lataus- ja polttoainemittarit mykistänyttä vikaa. Mittariston takana on helvetin pieniä muttereita joilla mittarit saavat kontaktin virtapiireistä. Latausmittarin takaa puuttui yksi mutteri ja kaikki muut siinä kuten bensamittarissakin olivat löysällä. Kiristin ne ja laitoin rikkinäisestä kellosta sen puuttuvan. Mittarit alkoivat toimia, bensamittarikin nousi yli puoleen tankkiin
ja piti oikein tarkistaa, onko siellä niin paljon. Olihan siellä, kun olen varuiksi tankannut heti aina kun bensavalo on vähänkin välkkynyt.
Vaihdoin myös seisontavalojen merkkivaloon ehjän polttimon. Aika turha valo sinänsä, koska tuossa vehkeessä ei toimi nykyään valot eikä pyyhkijät ilman sytytysvirtaa, joten valoja ei voi jättää päälle.
Latauksen merkkivalossakin on ehjä polttimo, mutta se ei silti toimi. Toisaalta sitä ei kai ole välttämättä edes kytketty toimintaan kaikissa malleissa joissa on latausmittari.
Ajoin superin tänään ensimmäistä kertaa kolmeen viikkoon kotipihaan ja hetihän sitä piti ruveta rassaamaan.

Rassasin mittariston irti ja etsiskelin lataus- ja polttoainemittarit mykistänyttä vikaa. Mittariston takana on helvetin pieniä muttereita joilla mittarit saavat kontaktin virtapiireistä. Latausmittarin takaa puuttui yksi mutteri ja kaikki muut siinä kuten bensamittarissakin olivat löysällä. Kiristin ne ja laitoin rikkinäisestä kellosta sen puuttuvan. Mittarit alkoivat toimia, bensamittarikin nousi yli puoleen tankkiin

Vaihdoin myös seisontavalojen merkkivaloon ehjän polttimon. Aika turha valo sinänsä, koska tuossa vehkeessä ei toimi nykyään valot eikä pyyhkijät ilman sytytysvirtaa, joten valoja ei voi jättää päälle.

Latauksen merkkivalossakin on ehjä polttimo, mutta se ei silti toimi. Toisaalta sitä ei kai ole välttämättä edes kytketty toimintaan kaikissa malleissa joissa on latausmittari.

Tallista sattui löytymään avaamaton pytty Mobil Super 10W-40:stä, joten hain filtterin ja vaihdoin superin surkeat öljynpaskat uusiin. Katsoin jo parituhatta kilometriä sitten venttiilejä vaihtaessani että pakko ne on kohta vaihtaa.
Bensamittari näyttää näköjään reilusti liikaa. Kun tankki on puolillaan, se näyttää noin 3/4-tankillista ja valo alkaa vilkahdella jo puolenvälin kohdalla. Samapa se mitä se näyttää, tankkaan joka tapauksessa kun valo syttyy.
Kombin akku on kyllä surkea. Alkuun jaksoi pyörittää hyvin, mutta puutui äkkiä ja veivaamiseksi meni. Exide saa lähteä, rassaan toisesta mazdasta pakkasakun siihen.
Täytyy käydä ostamassa joku ferrex-purnukka ja käydä ruosteiden kimppuun. Ostin tänään jo halvan rällämyllyn, jolla niitä sitten hioskelen. Vähän rimpulan oloinen vehje, kuitenkin kahden vuoden takuulla. Leikkelin sillä kokeeksi peltitynnyristä pohjan öljynvaihtoastiaksi.
Bensamittari näyttää näköjään reilusti liikaa. Kun tankki on puolillaan, se näyttää noin 3/4-tankillista ja valo alkaa vilkahdella jo puolenvälin kohdalla. Samapa se mitä se näyttää, tankkaan joka tapauksessa kun valo syttyy.
Kombin akku on kyllä surkea. Alkuun jaksoi pyörittää hyvin, mutta puutui äkkiä ja veivaamiseksi meni. Exide saa lähteä, rassaan toisesta mazdasta pakkasakun siihen.
Täytyy käydä ostamassa joku ferrex-purnukka ja käydä ruosteiden kimppuun. Ostin tänään jo halvan rällämyllyn, jolla niitä sitten hioskelen. Vähän rimpulan oloinen vehje, kuitenkin kahden vuoden takuulla. Leikkelin sillä kokeeksi peltitynnyristä pohjan öljynvaihtoastiaksi.
Kävin viimeinkin 1500 Combi DeLuxen kimppuun ja rassasin siitä irti etupuskurin, maskin ja umpiot pohjineen.
Etu- ja sivuvilkut ovat vielä paikallaan, ne ovat kiinni takapuolelta pienillä muttereilla, joihin sopivia työkaluja en löytänyt. Täytyy käydä hankkimassa jostain sarja pieniä hylsyjä jotta saan ne irti rikkomatta mitään. Kunhan irrottelen vielä lokarit,niin saan puskurinraudatkin pois ennen kuin ryhdyn hioskelemaan ruostehia.
Oikeassa etukulmassa olevaa pientä lommoakin voisi samalla koettaa pajottaa vähän suoremmaksi.
Ruostepilkkuja onkin reilusti, täytyy hioa koko naamataulu peltikirkkaaksi ja sutia siihen uusi maali. Ostin siihen tarkoitukseen törpön mustaa Ferrexiä.
Voisin saman tien kyllä maalata koko keksinnön mustaksi, niin ei tarvitse lähteä metsästämään tuota vihreää mistään.
Laskeskelinpa hetken mielijohteesta myös hieman 1300 Superin kulutusta.
Kun viimeksi tankkasin 20 eurolla (n. 17 litraa), bensavalo oli vasta alkanut tuikkia tasaista tietä ajettaessa. Ruuvasin tripin nollaan ja ajoin rotiskolla nyt reilut 200 kilometriä ennekuin valo alkoi taas vilkahdella vastaavasti. Tällä suurpiirteisella laskennalla keskikulutus olisi alle yhdeksää litraa sadalla, enkä edelleenkään aja mitenkään hitaasti.
Täytyypä seurata kulutusta pidemmällä ajanjaksolla, mutta kaikki matkat on mitattava tripillä.
Itse matkamittariin en kyllä luota, sen numerot tuntuvat pyörivän vähän miten sattuu. Viime viikollakin mittarin toiseksi viimeinen numero vaihtui 6:sta 7:ksi samalla kun viimeinen pyörähti vasta 9:ksi. Mittariin tuli sen yhden kilometrin sijaan siis 11 kilometriä.
Etu- ja sivuvilkut ovat vielä paikallaan, ne ovat kiinni takapuolelta pienillä muttereilla, joihin sopivia työkaluja en löytänyt. Täytyy käydä hankkimassa jostain sarja pieniä hylsyjä jotta saan ne irti rikkomatta mitään. Kunhan irrottelen vielä lokarit,niin saan puskurinraudatkin pois ennen kuin ryhdyn hioskelemaan ruostehia.
Oikeassa etukulmassa olevaa pientä lommoakin voisi samalla koettaa pajottaa vähän suoremmaksi.
Ruostepilkkuja onkin reilusti, täytyy hioa koko naamataulu peltikirkkaaksi ja sutia siihen uusi maali. Ostin siihen tarkoitukseen törpön mustaa Ferrexiä.
Voisin saman tien kyllä maalata koko keksinnön mustaksi, niin ei tarvitse lähteä metsästämään tuota vihreää mistään.

Laskeskelinpa hetken mielijohteesta myös hieman 1300 Superin kulutusta.

Kun viimeksi tankkasin 20 eurolla (n. 17 litraa), bensavalo oli vasta alkanut tuikkia tasaista tietä ajettaessa. Ruuvasin tripin nollaan ja ajoin rotiskolla nyt reilut 200 kilometriä ennekuin valo alkoi taas vilkahdella vastaavasti. Tällä suurpiirteisella laskennalla keskikulutus olisi alle yhdeksää litraa sadalla, enkä edelleenkään aja mitenkään hitaasti.

Täytyypä seurata kulutusta pidemmällä ajanjaksolla, mutta kaikki matkat on mitattava tripillä.
Itse matkamittariin en kyllä luota, sen numerot tuntuvat pyörivän vähän miten sattuu. Viime viikollakin mittarin toiseksi viimeinen numero vaihtui 6:sta 7:ksi samalla kun viimeinen pyörähti vasta 9:ksi. Mittariin tuli sen yhden kilometrin sijaan siis 11 kilometriä.

Viimeksi muokannut Jusu, 2.7.2005 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
rojektia...
Kartutin hieman surkeaa työkaluvalikoimaani ja sain tänään irti etuvilkutkin. Otin lokarit irti jotta sain puskurinraudatkin pois. Lokasuojat ovat sisäpuolelta hyvässä massassa.
Nyt keulassa ei ole kiinni enää mitään. Sivuvilkut jätin vielä paikoilleen, sillä ainakin toisen kiinnitysmutterit tuntuvat pyörivän jotenkin läpi. Vasemmanpuoleinen on aika uuden näköinen.
Paukuttelin etukulmassa olleen lommonkin suoremmaksi. Koska luttu on vaakatasossa, eli etukulmaan nähden poikittain, siihen on tullut terävä vekki jota on vaikea saada vasaroimalla näkymättömiin. Täytyy naputella vielä jollain pienemällä työkalulla vähän tarkemmin.
Etupuskurin vasemman pään kannattimen kiinnityskohta oli sekin vähän lommolla, joten oikaisin sitä myös.
Jollain täytteellä nuo kohdat saisi hyvinkin siistiksi, mutta minä en periaatteestakaan pakkeleita käytä. Enkä edes pyri täydellisyyteen tuossa urakassa, täytyyhän 20 vuotta vanhassa autossa jotain käytön jälkiä olla.
Jahka tulee oikein kuiva päivä, hion kaikki ruostepilkut pois, karhennan koko keulan muunkin maalipinnan ja sudin uuden maalin pintaan.
Nyt keulassa ei ole kiinni enää mitään. Sivuvilkut jätin vielä paikoilleen, sillä ainakin toisen kiinnitysmutterit tuntuvat pyörivän jotenkin läpi. Vasemmanpuoleinen on aika uuden näköinen.
Paukuttelin etukulmassa olleen lommonkin suoremmaksi. Koska luttu on vaakatasossa, eli etukulmaan nähden poikittain, siihen on tullut terävä vekki jota on vaikea saada vasaroimalla näkymättömiin. Täytyy naputella vielä jollain pienemällä työkalulla vähän tarkemmin.
Etupuskurin vasemman pään kannattimen kiinnityskohta oli sekin vähän lommolla, joten oikaisin sitä myös.
Jollain täytteellä nuo kohdat saisi hyvinkin siistiksi, mutta minä en periaatteestakaan pakkeleita käytä. Enkä edes pyri täydellisyyteen tuossa urakassa, täytyyhän 20 vuotta vanhassa autossa jotain käytön jälkiä olla.

Jahka tulee oikein kuiva päivä, hion kaikki ruostepilkut pois, karhennan koko keulan muunkin maalipinnan ja sudin uuden maalin pintaan.
Viimeksi muokannut Jusu, 30.11.2008 17:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ruuvasin lentävään teräsharjan ja harjasin Ladan naamataulusta kaikki ruostepilkut poies. Vähäisen jäljelle jääneen ehjän maalipinnan karhentelin hiekkapaperilla ja harjattuani pölyt pois pesin vielä koko keulan tärpätillä.
Annoin tärpätin haihtua aikansa, sitten avasin mustaa Ferrexiä sisältävän purnukan, josta vetelin laajoin vedoin 50mm siveltimellä uuden maalin pintaan.
Seuraavana kauniina päivänä tarkastelen sitä hieman ja maalaan tarvittavat kohdat uudestaan. Siitä etenen sitten etukaariin ja helmoja pitkin taaksepäin.
Lopullinen maali tulee sitten joskus, ehkäpä sama musta ohennettuna ja ruiskulla vedettynä...
Kovin hyvännäköistä kotterosta ei välttämättä tule enää koskaan, mutta pääasia ettei se mätäne käsiin.
Annoin tärpätin haihtua aikansa, sitten avasin mustaa Ferrexiä sisältävän purnukan, josta vetelin laajoin vedoin 50mm siveltimellä uuden maalin pintaan.
Seuraavana kauniina päivänä tarkastelen sitä hieman ja maalaan tarvittavat kohdat uudestaan. Siitä etenen sitten etukaariin ja helmoja pitkin taaksepäin.
Lopullinen maali tulee sitten joskus, ehkäpä sama musta ohennettuna ja ruiskulla vedettynä...

Kovin hyvännäköistä kotterosta ei välttämättä tule enää koskaan, mutta pääasia ettei se mätäne käsiin.
Viimeksi muokannut Jusu, 30.11.2008 17:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Epävakainen sää sotkee maalausurakan, mutta onpahan tässä ollut muutakin askarreltavaa.
Olen laskeskellut tuon 1300S:n kulutusta nyt pidemmällä aikajaksolla ja tänään tankatessani laskeskelin ajaneeni noin 120 litralla yli 1500 kilometriä. Tämän perusteella bensaa menee kahdeksan litran hujakoilla satasella.
Jos bensakulut pysyykin kurissa niin jotain kyllä menee kohta hajalle. Voimansiirto lonksahtelee kaikilta osiltaan kovin vedon muutuessa moottorijarrutukseksi ja päinvastoin. Pienillä kierroksilla vedättämisen aloittaminen pintakaasulla (taajamassa jurnuttaessa) aiheuttaa joskus nykimistä ja meno on yhtä kolinaa.
Ryömin alustaan ja pyörittelin kartaania. Väljää on ilmeisesti jokaisessa hammaskosketuksessa mikä voimansiirrosta löytyy. Etummaisessa ristikossa oli vähänlaisesti myös. Nostin vielä takapyörät ilmaan ja vaihde päällä pyörittelin renkaasta, jolloin pyörät pyörivät eri suuntiin ja tasauspyörästön pikkurattaat pitivät kuuluvaa hurinaa. Suuntaa vaihtaessa kuului sitten lootasta lonksetta. Ajoin vielä autoa takapyörät ilmassa ja sammutin moottorin vauhdista joten onnistuin kuulostelemaan kaikki siritykset ja sivuäänet.
Eli paska mikä paska. Kaahittelu ja ruovittaminen tekisi siitä selvän varmaan alta aikayksikön.
Romukasasta löytyy onneksi irrallinen akseli jollottavalla 4,3 välityksellä, joten vielä ei tartte pyörillään olevista purkaa jos vaikka sattuisikin rattaat rivaamaan.
Kestääköhän tuo rytö edes niin kauan kuin leima. Poliisi ei sentään keksinyt mitään moitetta kirjoittaessaan minulle tänään rikesakkoa turvavyön käyttämättä jättämisestä...
Olen laskeskellut tuon 1300S:n kulutusta nyt pidemmällä aikajaksolla ja tänään tankatessani laskeskelin ajaneeni noin 120 litralla yli 1500 kilometriä. Tämän perusteella bensaa menee kahdeksan litran hujakoilla satasella.

Jos bensakulut pysyykin kurissa niin jotain kyllä menee kohta hajalle. Voimansiirto lonksahtelee kaikilta osiltaan kovin vedon muutuessa moottorijarrutukseksi ja päinvastoin. Pienillä kierroksilla vedättämisen aloittaminen pintakaasulla (taajamassa jurnuttaessa) aiheuttaa joskus nykimistä ja meno on yhtä kolinaa.

Ryömin alustaan ja pyörittelin kartaania. Väljää on ilmeisesti jokaisessa hammaskosketuksessa mikä voimansiirrosta löytyy. Etummaisessa ristikossa oli vähänlaisesti myös. Nostin vielä takapyörät ilmaan ja vaihde päällä pyörittelin renkaasta, jolloin pyörät pyörivät eri suuntiin ja tasauspyörästön pikkurattaat pitivät kuuluvaa hurinaa. Suuntaa vaihtaessa kuului sitten lootasta lonksetta. Ajoin vielä autoa takapyörät ilmassa ja sammutin moottorin vauhdista joten onnistuin kuulostelemaan kaikki siritykset ja sivuäänet.
Eli paska mikä paska. Kaahittelu ja ruovittaminen tekisi siitä selvän varmaan alta aikayksikön.
Romukasasta löytyy onneksi irrallinen akseli jollottavalla 4,3 välityksellä, joten vielä ei tartte pyörillään olevista purkaa jos vaikka sattuisikin rattaat rivaamaan.
Kestääköhän tuo rytö edes niin kauan kuin leima. Poliisi ei sentään keksinyt mitään moitetta kirjoittaessaan minulle tänään rikesakkoa turvavyön käyttämättä jättämisestä...

Äpästin vähän combin lattiaan ja helmaan hitsattua paikkaa, hioin saumoja siistimmiksi, sudin ruosteet poies ja lotrasin vähän maalia sinne.
Helmaa joutuu kyllä joskus hitsaamaan enempi, kun tuokin paikka on kiireessä ruosteisen pellin päälle lätkäisty. Täytyy panostaa joskus ihan ite jonkinmoiseen hits.koneeseen, kun se hitsaaminen oli viimeksikin hitsarille niin vastenmielistä. Takasivussa on kanssa hitsattavaa pakkelin alla ja ovien kulmat on jo ihan risat.
Mietin jo, että olenkohan ajanut superilla ilman peräöljyjä kun se on mennyt tuommoiseksi kolistimeksi, mutta jotain peräöljylle haisevaa kuraa banjo oli täyttöroppua myöten täynnään.
Taka-akselin päällä luikertelevat jarruputket taitaa olla vaihdetut, kun ovat kiinni miten sattuu ja ihme mutkilla. T-liitinkään ei ole edes kiinni akselissa. Käsijarruvaijerikin näkyy olevan aika uusi, mutta omavalmiste kaksituumainen on polttanut sen muovikuoren puhki. Sidoin vaijeria pyykkinarulla lähemmäs lattiaa, ettei enempää korvennu.
Taka-akselin ylitystä täytyisi vähän kallistaa vasemmalla, kun se pääsee heiluessaan kolahtamaan ylempään tukitankoon.
Rassasin myös irti viimeisenkin kuraläpän oikean takapyörän takaa, koska se oli väärinpäin, venelogo oli renkaan puolella.
Helmaa joutuu kyllä joskus hitsaamaan enempi, kun tuokin paikka on kiireessä ruosteisen pellin päälle lätkäisty. Täytyy panostaa joskus ihan ite jonkinmoiseen hits.koneeseen, kun se hitsaaminen oli viimeksikin hitsarille niin vastenmielistä. Takasivussa on kanssa hitsattavaa pakkelin alla ja ovien kulmat on jo ihan risat.
Mietin jo, että olenkohan ajanut superilla ilman peräöljyjä kun se on mennyt tuommoiseksi kolistimeksi, mutta jotain peräöljylle haisevaa kuraa banjo oli täyttöroppua myöten täynnään.
Taka-akselin päällä luikertelevat jarruputket taitaa olla vaihdetut, kun ovat kiinni miten sattuu ja ihme mutkilla. T-liitinkään ei ole edes kiinni akselissa. Käsijarruvaijerikin näkyy olevan aika uusi, mutta omavalmiste kaksituumainen on polttanut sen muovikuoren puhki. Sidoin vaijeria pyykkinarulla lähemmäs lattiaa, ettei enempää korvennu.
Taka-akselin ylitystä täytyisi vähän kallistaa vasemmalla, kun se pääsee heiluessaan kolahtamaan ylempään tukitankoon.
Rassasin myös irti viimeisenkin kuraläpän oikean takapyörän takaa, koska se oli väärinpäin, venelogo oli renkaan puolella.