Kiitoksia kommenteista.
Paljon kivempihän näitä puuhailujakin on tänne dokumentoida kun huomaa että tätä käydään lukemassa ja ihmettelemässä. Tarkoituksena on luoda mahdollisimman kattava projektidokumentaatio kun se tulee aikalailla kaupantekijäisinä samalla kun tuossa puuhaa. Kivahan tässä on aina tekemisiään kertoilla, varsinkin kun ees suunnilleen menee hommat kohilleen eikä kauheesti ole tullut sutta ja sekundaa.
Noh tänään tuli sitten niputettua taka-akseli. Isä olikin sitä jo aloitellut ja laittanut jarrukilvet ja vetarit paikoilleen. Yhdessä siinä sitten tussattiin noita jarruja kuosiinsa:
Mutta kylläpä saikin taistella oikean jarrun kanssa... Kuskin puoli meni kivasti ja säädötkin sai pelaamaan melko pienellä taistelulla. Apparin puoli sen sijaan olikin paljon hankalempi... Ainoa ero vaihdetuissa osissa oli se että apparin puolelle laitettiin uusi jarrusylinteri, sillä kuskin puolella oli pari kk. ajossa ollut. Muuten vaihdettiin molemmin puolin jarrukengät ja kiinnityssatsit sekä puhdistettiin kaikki loput osat kunnolla. Rummut ajelin porakoneen teräsharjalaikalla sisältäkin täysin kiiltäviksi, kun oli vähän ruostetta jo keräillyt.
Ongelmana tuolla apparin puolella oli se ettei millään saanut säätäneeksi kenkiä riittävän "pienelle". Kun säätöjen puoleen oli jo millin varaa kummallakin puolella, niin sylinteri ei enää mennyt sisemmäksi, vaan toiselta puolen kun painoi, niin toinen tuli jo ulos... Kengät oli varmasti oikeilla paikoillaan ja kaikki oikein kiinni. Tarkastin oikein ohjekirjasta ja moneen kertaan. Mutta ei vaan saanut kenkiä säädettyä tarpeeksi sisään kun ei sylkystä vaan löytynyt varoja sisälle päin. "Pienellä" väkivallalla rummun sai kyllä paikoilleen, mutta sitten sitä ei kyllä pyörittänyt metrin rautatangollakaan. Ratkaisin ongelman niin että kengät pois paikoiltaan ja vingulla ajelin kenkin sylkkyä vasten ottavista pinnoista aavistuksen pois ja sama myös alapuolelta. Tämän jälkeen saikin jo rummun paikoilleen ja sitten jaksoikin käsineen tämän jälkeen pyöritellä, vaikkei se yhtä herkkä ollut kuin kuskin puoli. Mutta eiköhän toikin tosta nyt käytössä notkistune sitten.
En tiedä teenkö liian hätäistä johtopäätöstä, mutta ilmeisesti ei ole tarkoitettu että "kahta kuluvaa osaa" vaihdetaan yhtä aikaa. Kuskin puolella kun sylkky oli ollut pari kk. ajossa, niin kengät mahtui paikoilleen... apparin puolella kun oli neitseellinen sylkky joka ei ollut yhtään käytössä hioutunut, niin eipä mahtunutkaan. Eli hätäisesti yleistäen jos teet Nivaan jarruremonttia, niin vaihda yksi osa kerrallaan ja ajele hetki ennen seuraavan vaihtamista. Menee paljon helpommin. Tai sitten miulla oli vaan henkilökohtainen ongelma tämän kanssa.
Huomenna jos taas saisi jotain aikaan että rojekti etenisi... Pakkohan tätä on koittaa puuhata tai muuten ei valmistu koskaan kun tässä roktissa hommaa piisaa ihan tarpeeksi kummiskin. Mutta ihan kivaa on ollut ja positiivinen fiilinki edelleen. Kyllähän noi kaikki paikoilleen istuu kun aikansa työstää. Perjantaina en tiedä ehdinkö pajalle vai en, mutta aivan varmaa etten lauantaina ehdi, kun pitää sinne Lahteen lähteä keilailemaan.